+ Plus

Rij-impressie Ruko Vektor zijspan

Wil je een zijspan omturnen tot een waar snelheidsbeest, dan heb je naast een flinke dosis pk’s ook een optimaal rijwielgedeelte nodig. Het Duitse Ruko combineerde beide zaken en noemde het eindresultaat Vektor. Je begint met een mini race-zijspan dat wordt aangedreven door een tweetakt Yamaha blok, maar vindt dat het allemaal wel wat sneller mag. Dus is het transplanteren van een Suzuki V-twin uit de TL1000S in een race-chassis de volgende stap. Hiermee neem je behoorlijk succesvol deel aan het nationale zijspanwegrace-kampioenschap. Zo succesvol zelfs, dat je besluit om een eigen bedrijf te beginnen dat zich specialiseert in de bouw van snelle zijspancombinaties. Dit is in het kort het verhaal achter de Duitse zijspan bouwer Ruko, die nu met de Vektor een nieuw hoogtepunt heeft bereikt in haar korte maar heftige bestaan. Ook Ruko’s laatste wapenfeit richt zich op supersportieve zijspanrijders, die niet vies zijn van een dagje circuit-rijden. Standaard combinaties hebben bij die omstandigheden het probleem dat de massa zich voornamelijk op het trekkende deel concentreert, waardoor de gewichtsverdeling nogal éénzijdig uitvalt. Ruko bedacht de volgende oplossing: een extra lange wielbasis, waardoor het motorblok direct voor het achterwiel geplaatst kan worden. Bovendien is het blok uit het midden, dus centraal tussen de “motorfiets” en het “zijspan” geplaatst. Omdat het blok dus een centimeter of dertig naar rechts zit, loopt de ketting nu dus rechts naast het achterwiel. Doel van deze ingenieuze constructie is het optimaliseren van het zwaartepunt. Bovendien kan eigenlijk elk motorblok als aandrijfaggregaat gebruikt worden, als het voortandwiel maar links zit. Het rijwielgedeelte lijkt nog het meeste op dat van een echt wegracezijspan. Het voorwiel kreeg een ophanging met dubbele draagarmen en naafbesturing. Aan de achterzijde heeft Ruko gekozen voor een dubbele draagarm-constructie, vergelijkbaar met die van een auto. De vering wordt verzorgd door Technoflex veerelementen en de remmen zijn gecombineerd en voorzien van een instelbare drukregelaar. In het voorwiel zit een gekoelde remschijf met twee vierzuiger-remklauwen. Bij het plaatsnemen op de Vektor valt direct op dat de zit comfortabeler is dan het extreme uiterlijk wiel doen vermoeden. Dankzij de ver naar achteren gepositioneerde motor is de beenruimte royaal bemeten. Wat wel enige gewenning vergt is de plaats van de bijrijder, ver achter je in het zijspan. Ook is het aanvankelijk moeilijk in te schatten hoe groot het span precies is, als je ermee wilt wegrijden, maar dankzij de spoorbreedte van slechts 1,19 meter smelt deze scepsis al snel als sneeuw voor de zon. Sterker nog, al na een paar voorzichtige kilometers voelt de Ruko zo vertrouwd aan, dat bochten bovenmatig snel genomen kunnen worden. Opvallend hierbij is dat in de aaneengeregen bochten de grenzen van het span bij lange na niet bereikt worden. Deze bijzondere Vektor heeft meer in zijn mars, dan waar ook ter wereld op de openbare weg is toegestaan. Duidelijk is wel dat je eerst veel meer vertrouwd met de combinatie moet zijn, wil je ooit ook maar enigszins aan deze grenzen beginnen te knagen. Ondanks de indrukwekkende wielbasis is de Ruko toch redelijk makkelijk door krappe bochten te dirigeren. Dat is met name te danken aan de korte naloop in combinatie met de naafbesturing, waardoor de Vektor zich lekker behendig laat sturen. Eenmaal de bocht door is het een kwestie van een korte draai aan het gas en je wordt werkelijk weg gekatapulteerd. Verantwoordelijk hiervoor is het motorische vuurwerk in de vorm van het 1300 cc Suzuki Hayabusa-blok dat 175 pk levert. In combinatie met een rijklaar gewicht van 380 kilogram komt de topsnelheid van de Duitse driewieler daarmee op een meer dan respectabele 220 km/uur. Voertuigtechnisch gezien is de Vektor natuurlijk best bijzonder, maar de kans dat we hier met een toekomstig verkoopkanon te maken hebben is bijzonder klein. Daarvoor hoeven we niet eens al te diep in te gaan op de beoogde doelgroep, want het aandeel zijspanliefhebbers met een voorkeur voor racen op de openbare weg is überhaupt al niet groot. Bovendien zal de bovenmodale verkoopprijs van € 38.000,- (zonder motorblok, dat moet je dan nog wel even zelf meebrengen) een commerciële doorbrak wel in de weg staan. Je krijgt er echter wel een stukje extravagante techniek en heel veel bekijks voor terug. [kleiner kasten] INFO Ruko, tel. +49 71 23 16 23 40 of www.ruko-fahrzeugtechnik.com [Unterschrifte] [Unterschrift bei Lenkung 1] De Vektor kreeg een bijzondere voorwielophanging met naafbesturing [Unterschrift bei Cockpit 2] Technisch gezien is de vektor erg fraai, de afwerking is echter rommelig, zeker gezien de prijs. Het dashboard verraadt de afkomst van het motorblok. [Unterschrift bei Fahr-Kurve-Li-3] Even overleggen met de “bakkenist” kun je onderweg wel vergeten, daarvoor heb je bijna je gsm nodig.

Lees meer over

Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-