+ Plus

Rij-impressie Mash 500

Retro is hot en het Franse SIMA speelt daar sinds 2012 op in met het eigen merk Mash. Eerst met enkele 125 cc machines in een lekker nostalgische look, vervolgens werd er een tweeëneenhalf aan het gamma toegevoegd en nu is het de tijd aan de eerste echte volwassen motor: de Mash Five Hundred. Frans design, made in China: een succesvol huwelijk?

Mash? Dat doet enkele belletjes rinkelen: niet alleen was het een enorme hitserie over een veldhospitaal in de Koreaanse oorlog in de jaren zeventig, ook een jeansmerk werd groot onder diezelfde naam. En nu is het dus de beurt aan een motorfabrikant, dat onder de bezielende leiding ligt van Fransman Fred Fourgeaud, tot 2008 nog de baas van oliemerk Ipone. Mash bivakkeert onder de vlag van Sima, dat in Frankrijk onder andere Gas Gas en Hyosung importeert. De eerste schreden zette het merk met een 125 cc op basis van een Suzuki-motorblok, de Mash Seventy. Een aimabel ding met een oranje-zwarte tank en peashooter uitlaat, die er ook in een caféracer en een scrambler uitvoering is. Op de afgelopen Auto- en Motorsalon in Brussel, waar twee 250 cc eencilinders werden gepresenteerd, werd er al stilletjes gerept over een heuse 500 cc, en die is er nu dus!

Nu mag dat Five Hundred wel met een korreltje zout worden genomen. De Mash 500 wordt namelijk aangevuurd door een 400 cc ééncilinder krachtbron, die sterke gelijkenis vertoont met de krachtbron van de Honda CL400 en CB400SS. De motorfiets zelf wordt gemaakt door het Chinese Shinarey, dat zelf met de Shineray 400 een als twee druppels water op de Mash Five Hundred gelijkend model in huis heeft. Toch is het wel degelijk een eigen, Frans ontwerp. Mash bedenkt en bouwt in Frankrijk eerst een prototype, dat vervolgens naar China wordt verscheept waar er een eerste pre-productie-serie van wordt gemaakt. Vervolgens voeren de Fransen nog wat laatste aanpassingen en verbeteringen door, voor daadwerkelijke productie van start gaat. De luchtgekoelde eencilinder, met een exacte cilinderinhoud van 397 cc (boring keer slag 85 x 70 mm) is goed voor maximaal 29 pk bij 7.000 toeren en dat bescheiden vermogen wordt via een vijfversnellingsbak richting achterwiel getransporteerd. Het blok starten kan trouwens zowel elektrisch als met een kickstarter (bleek in de praktijk nog een hele opgave om de zuiger net over het dode punt te krijgen). Geschiedkundig verantwoord is het blok van de retro in een halfdubbel wiegframe gemonteerd, zoals gangbaar in de jaren ’70. Uiteraard doen ook vering (stereoschokbrekers en telscoop voorvork), spaakwielen en de trommelrem achter het verleden alle eer aan. Ook goed nieuws voor poetsers: zowel uitlaten als spatborden zijn verchroomd.

En hoe rijdt zo’n Chinees-Franse productie? Is het enkel een stijloefening, of kun je er ook nog wat mee? Nou, de motor, volgens de folder goed voor een top van 150 km/uur, zit verrassend goed en voelt niet zo compact aan als ‘ie oogt. Het blok reageert vlot op aanmoedigingen van de rechterhand en gooit er een bijzonder prettig eenpitter geluid tegenaan. De eencilinder wil daarbij wel graag op toeren worden gehouden en dat zorgt voor wat trillingen, die echter wel binnen de grenzen van het acceptabele blijven. Op de paar bochtige wegen rond Lessine in het Belgische Henegouwen voelde met name de achtervering wel behoorlijk soft aan, waardoor de 500 niet echt lekker neutraal de bocht om wil. Iets dat ook deels terug te voeren is naar een te lage bandenspanning, zo bleek achteraf. Ander klein minpuntje, het vinden van de neutraal blijkt een geduldig klusje. Mash mag zich dan wel afficheren als Frans, het is en blijft een Chinees product. En die genieten qua betrouwbaarheid niet bepaald een smetteloos imago. De tijd zal leren of Mash zich aan die vooroordelen kan ontworstelen. Over vooroordelen gesproken, die hoeven niet altijd negatief te zijn. Het Aziatische land staat immers ook voor goedkoop, en in dat opzicht is de Mash 500 zo Chinees als Babi Pangang. Voor een uiterst schappelijke € 4.778,00 (België € 4.299,00) staat de eenpitter namelijk voor je deur. Kijk, daar wordt de doorgewinterde Hollander vrolijk van!

Lees meer over

Honda Suzuki

Gerelateerde artikelen

Lezerstest Suzuki 2024-modellen

Lezerstest Suzuki 2024-modellen

4 juli, 2024

Suzuki blaast de laatste jaren flink in de bus met talrijke nieuwe modellen en zelfs een compleet nieuw platform ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-