+ Plus

Rij-impressie KTM 990 Adventure

Met de 950 Adventure zette KTM in 2003 haar eerste schreden met haar nieuwe V-twin op het asfalt. Inmiddels hebben we ook een Supermoto en Superduke rond hetzelfde blok en is het wachten op de RC8 superbike. En intussen is de Adventure alweer aan zijn tweede model toe. Met 57 extra cc’s, veroorzaakt door één millimeter grotere zuigers en een 2,4 mm langere slag, gaat de nieuwe KTM Adventure nu als 990 door het leven. En dat getal had ook best 1000 mogen zijn, aangezien de ultracompacte V-twin nu exact 999 cc meet. Het bleef niet bij die extra cilinderinhoud alleen, want de Adventure kreeg ook andere nokkenassen, Keihin benzine-injectie met dubbele 48 mm gaskleppen en een geregelde driewegkatalysator met Lambda-sondes. Die andere nokkenassen zorgen voor meer trekkracht bij lage toerentallen, die injectie samen met de katalysator voor schone uitlaatgassen die nodig zijn om aan de nieuwe strenge uitlaatgasnormen te voldoen.

Qua uiterlijk en rijwielgedeelte bleef de dikke Adventure vrijwel ongewijzigd, detailzaken als een ander voorspatbord en witte knipperlichten daargelaten. Enerzijds is dat ook niet zo gek. Met het rijwielgedeelte van de Adventure was van meet af aan immers heel erg weinig mis en dat is anno 2006 nog steeds zo. En het uiterlijk geeft op voortreffelijke wijze de hang naar avontuur en de Paris-Dakar-achtergrond van deze machine weer. Maar dat laatste is de afgelopen jaren ook de achilleshiel van de Adventure gebleken: waar tegenstrevers als de BMW GS, Honda Varadero en Suzuki V-Strom als volwaardige toermachines kunnen worden gezien, daar is het imago van deze KTM nog steeds hèèl erg sportief. Alsof je er er dagelijks mee door zandputten en modderplassen zou crossen.

Qua werkgebied voldoet deze KTM van alle zware all-roads inderdaad het beste in het terrein. Met goede (cross-)banden en niet teveel benzine in de tank kun je er opmerkelijk veel mee in het zand, daar staat het frisse motorkarakter en de fijne werkplek met een goed stuur, fijne bedieningsorganen en een relatief smalle tank garant voor. Maar op het asfalt gelden andere normen. Comfort, uitrusting, bescherming, bagagemogelijkheden leggen daar immers gewicht in de schaal. Helemaal is KTM dan ook niet voorbij gegaan aan de wensen van de grote groep asfaltridders en daardoor evolueert de dikke Adventure langzaam maar zeker tot een echte all-road. Met name door een dosis extra comfort.

Minder ‘hard-core’

De eerste versie uit 2003 was op zijn manier behoorlijk sportief. Spartaans-sportief zelfs. Op de huidige versie zit je duidelijk beter, vooral dankzij een fijnere buddyseat. Ook zijn de veerwegen inmiddels verkleind van 245 naar 210 mm, zodat je wat makkelijker met de voeten aan de grond kunt komen. Samen met het motorblok dat onderin duidelijk sterker aanvoelt, maken ze het leven aan boord van de 990 Adventure net wat aangenamer en minder “hard-core”. Het vernieuwde blok voelt erg goed aan en heeft gelukkig niets aan levenslust ingeboet. Onderin is het blok lekker sterk en bovenin trekt hij goed door. Het topvermogen van 98 pk lijkt daarbij niet zo imposant, maar toch heb je eigenlijk geen moment dat je het gevoel hebt dat je pk’s tekort komt, want het blok draait heel makkelijk toeren en reageert lekker direct. Precies zoals je van een machine met terrein-achtergrond mag verwachten. Je kunt de dikke KTM echt “op het gas” rijden en sturen. Dat hele directe, no-nonsese karakter onderscheidt deze KTM van alle andere all-roads en maakt het rijden met de KTM 990 Adventure nèt even wat leuker.

Enige minpuntje in deze is dat de afstelling van de injectie in het lage toerengebied – bij deellast – beter zou kunnen. Zodra je de V-twin maar laat trekken, is er niets aan de hand en reageert hij ook vlekkeloos, maar juist als je met een paar duizend toeren door een bebouwde kom sukkelt (of door een heel krappe bocht stuurt), merk je af en toe enige aarzeling wanneer je weer gaat versnellen. Hij pakt dan niet vloeiend op. Dat is weliswaar niet dramatisch, maar ook geen 100%. Het verbruik van de KTM 990 Adventure ligt gemiddeld rond de 1 op 15,5 en met 22 liter tankinhoud kun je dus 341 km rijden. De tank bleef uit twee geheel gescheiden gedeelten bestaan, die beiden in feite tegen de zijkant van de machine zijn geschroefd. Midden bovenop bleef zodoende een klein – niet afsluitbaar – bergvakje over. Je moet dus ook tanken via twee tankdoppen en dat is in de praktijk toch minder handig. Ook al omdat de benzine de eigenschap heeft om flink terug te spetteren vanwege de grillige tankvorm net onder de tankdoppen. Daar had men na drie jaar ook wel eens iets aan mogen doen.

Nu we het trouwens toch over de tank hebben: mooi zijn de zwarte beschermkappen onderaan de tank, tegen beschadigen bij omvallen. Foeilelijk daarentegen de matte oranje kleur van de tank, waar de stroomlijn wel in een glanzende oranje kleur is gespoten. Het rijwielgedeelte van de KTM 990 Adventure bleef grotendeels ongewijzigd. Daar was ook niet veel aanleiding toe, want de 990 voelt heerlijk uitgebalanceerd aan en koppelt een stabiel weggedrag aan een opmerkelijke handelbaarheid. Ook de instelbare (Nederlandse) WP-vering draagt hier natuurlijk een aardig steentje aan bij. Alleen op topsnelheid (200+ km/uur) voel je een lichte onrust in de machine komen, maar dat lijkt eerder een aërodynamische kwestie dan een rijwieltechnische.

KTM 990 Adventure ABS

De KTM 990 Adventure is vanaf dit modeljaar standaard uitgerust met een Bosch ABS-remsysteem, zoals we dat inmiddels op veel meer motoren aantreffen (o.a. Kawasaki ER-6 en Ducati ST). Het systeem, ingebouwd onder de buddyseat ten koste van het ruime bergvak, staat bekend om zijn sportieve karakter aangezien het ABS pas relatief laat ingrijpt. Op deze KTM merk je tijdens het remmen wel dat je door de lange veerwegen een behoorlijke gewichtsverplaatsing hebt, waardoor er bij stevig remmen relatief weinig wieldruk achter overblijft. Gevolg: het ABS treedt achter al heel snel in werking. Middels een druk op de knop (tijdens het inschakelen van het contact, dus niet onder het rijden) kun je het ABS overigens uitschakelen en dat is al een heel aardige optie. Maar aangezien er altijd wat te wensen over blijft: persoonlijk zou ik zelfs graag twee knoppen hebben, zodat je het ABS voor en achter apart kunt uitschakelen. Dat zal wel teveel gevraagd zijn, maar op het voorwiel is het ABS fantastisch, op het achterwiel hoeft het van mij niet zo. Want juist op zo’n heerlijk brok speelgoed als de 990 Adventure wil je wel eens in een Supermotardstijl de bocht in remmen. Of althans een poging doen… Wie echter die ambities heeft, kan wellicht beter gaan voor het zustermodel, de 990 Adventure S. Deze kost exact hetzelfde (€ 14.680 euro), maar heeft in plaats van het ABS-remsysteem betere veerelementen met langere veerwegen. En natuurlijk een schitterende blauwe kleurstelling, waar de gewone KTM 990 Adventure alleen verkrijgbaar is in grijs/zwart en oranje/zwart.

Technische gegevens motor

Watergekoelde tweecilinder-viertakt 75º V-motor, balansas, twee ketting aangedreven bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder, dry-sump-smering, Keihin EMS-injectie met dubbele 48 mm gaskleppen, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, o-ring-ketting.

Boring x slag 101 x 62,4 mm
Cilinderinhoud 999 cc Compressie 11,5 : 1
Max. vermogen 72 kW (98 pk) bij 8500 tpm
Max. koppel 95 Nm bij 6500 tpm

Rijwielgedeelte

Stalen vakwerkframe, volledig instelbare WP upside-down-voorvork Ø 48 mm, aluminium swingarm met hevelsysteem en volledig instelbare WP monoschokbreker, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm, tweezuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 240 mm, tweezuiger-remklauw.

Gespaakte wielen 2.15×21; 4.25×18
Banden 90/90-21; 150/70-18

Maten en gewichten

Wielbasis 1570 mm, balhoofdshoek 63,4º , naloop 119 mm, veerweg v/a 210/210 mm (S: 245/245 mm), zithoogte 860 mm (S: 895 mm), drooggewicht 201 kg (S: 199 kg), tankinhoud 22 liter.

Garantie 3 jaar
Kleuren oranje en zwart (S: blauw)
Prijs € 14.680,-

Info KTM Nederland, tel. 024-328 77 88, www.ktm.nl De Adventure 990 is voortaan standaard uitgerust met ABS-remmen. Twee afzonderlijke tanks met twee tankdoppen. Tussenbeide een klein bergvakje. Van alle all-roads heeft deze KTM de beste terrein-eigenschappen.

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...