+ Plus

Rij-impressie Harley-Davidson V-Rod Muscle

Eindelijk, uit de Verenigde Staten komt een nieuwe wonderdrug tegen elke denkbare vorm van depressie. Nooit meer verveling, nooit meer een frustratie. Wij namen direct een dubbele dosis!Het was te verwachten, op de een of andere manier zat er nog wat aan te komen. Na de chroomglanzende V-Rod, de sportieve Night Rod Special en de Street Rod ontbrak er nog iets. En Harleys nieuwste schepping heet V-Rod Muscle en flirt onbeschaamd met de legendarische kwartmijlsraces. Trots, uitdagend en brutaal als geen andere machine uit de vloeistofgekoelde Harley-lijn, straalt dit stuk metaal zelfvertrouwen, kracht, overwicht en dynamiek uit. En dat in maar liefst vier kleuren, waarbij wij overigens kozen voor het ‘Vivid Black’. En die heerlijke kleur zwart is zo diep donker dat hij zelfs nog schaduwen werpt wanneer je er mee door een donkere tunnel rijdt. Fantastisch. Wat is er de laatste tijd toch gebeurd in het land van de onbegrensde mogelijkheden? Okay, Bush heeft een hoop stof doen opwaaien, er is een voormalige Oostenrijkse krachtsporter in de politiek gegaan en natuurlijk is er een nieuwe president gekozen. En bij Harley-Davidson zijn ze zich nog meer met de liefdevolle zorg voor details gaan bezighouden. En dat werkt, want zelfs voordat je een meter met de Muscle hebt gereden, ben je al technisch knock-out. Je staat met de onderkaak los voor het enorme brok metaal, dat er uitziet alsof het zojuist met een reuze hamer plat is geslagen. Je kunt er je ogen gewoon niet vanaf houden, wat een waanzin! Die driedelige cockpit hebben alle V-Rods, maar hier ziet het er allemaal nog groter uit, massiever ook. Geldt ook voor de hoogglans gepolijste koplamphouder en het stuur. Zo mooi, stralend en overtuigend solide heeft nog geen enkele fabriek zijn noodzakelijke technische onderdelen gemaakt. Een trend die zich over de hele motorfiets voortzet. Heel erg mooi gelukt: de in de spiegels verzonken LED-lampjes van de richtingaanwijzers. Ware kunststukjes. Maar laten we aan de slag gaan. Eerst het achterste op de wat hoekig vormgegeven, maar comfortabele en hoogwaardige buddy parkeren. Die heeft, in tegenstelling tot de Night Rod en de inmiddels al bijna klassieke normale V-Rod, een kleine rugsteun, die bij flink accelereren het nodige tegengas moet geven. De zithoogte is bovendien met 700 mm prettig laag. Bij het starten van het blok word je direct verrast. Dankzij de pontificaal in het blikveld bivakerende dikke cilinders verwacht je een acute gehoorstoornis. Niets is minder waar, uit de ver naar achteren doorlopende uitlaatdempers is niet meer dan wat zacht gezucht te horen. Het feit dat de motor loopt, merk je nog het meest aan wat lichte trillingen. Eerste versnelling inleggen en weg zijn we. Het kolossale stuur trekt het bovenlichaam precies goed over de plek waar ooit bij alle motorfietsen de benzinetank zat. Niet te relaxed en zeker niet te sportief, past uit ergonomisch oogpunt ook de breedte van het stuur naadloos in het plaatje. De maten van de driehoek gevormd tussen de voetsteunen, buddy en de stuureinden zijn perfect toegespitst op de gemiddelde Europese man, die prettig ontspannen, maar desondanks ook enigszins actief zit, een beetje à la ik-ben-de-baas-en-niemand-die-me-wat-doet. Misschien een wat arrogante houding, maar wel treffend, want in vergelijking met de rest van de V-Rod familie, heeft de Muscle een kortere eindoverbrenging, terwijl er wel 124 pk aan boord huist. En daar komt nog wat bij, door het nieuwe uitlaatsysteem, met aan elke kant een demper, stijgt zowel het vermogen als het maximale koppel over het hele toerenbereik. Trillingen zijn er nauwelijks, en als ze al aanwezig zijn, dan in ieder geval niet hinderlijk. Het blok loopt zijdezacht en heeft een mooie lineaire, soepele vermogensontplooiing. Speciaal in het middentoeren gebied, tussen de vier- en zesduizend toeren, levert de Muscle tot 8 Nm en drie pk meer aan het achterwiel. Daarmee doet hij zijn naam dus eer aan. En dat dus in combinatie met de al eerder genoemde kortere overbrenging …Een zaak van je stevig vasthouden. Met een slechts 3,6 seconden van nul tot 100 km/uur is de Muscle de snelst accelererende Harley die we ooit getest hebben. Een waarde waarmee je voor het stoplicht zonder problemen de strijd kunt aanbinden met andere strepentrekkers. Toch is dat niet zijn favoriete jachtgebied, dat ligt namelijk buiten de bebouwde kom. De motor is gemaakt voor open wegen met lange bochten en zicht tot de horizon. De Muscle laat zich daarbij bijzonder gewillig de bocht insturen, maar de vette 240 achterband heeft – zeker op een wat oneffen wegdek – wat de neiging zijn eigen weg te zoeken. De machine wil zich dan in de bocht oprichten en vraagt om een stevige hand om de ideale lijn te blijven volgen. Ook op het gebied van de vering is deze V-Rod geen fiets voor de meer fijnbesnaarde motorrijder man/vrouw. Het setje achterschokbrekers zou wat gevoeliger mogen reageren, maar wat mag je verwachten van een veerweg van slechts 74 mm? De upside-down voorvork van de Muscle daarentegen doet zijn werk bijzonder goed. Samen met het feit dat de Muscle, zeker gezien zijn custom-achtergrond, een relatief grote grondspeling heeft, resulteert dit erin dat je best een redelijk sportieve rijstijl hanteren. Wanneer je de kunst van het rijden in wijde lijnen beheerst, kun je met de Muscle flink doorblazen. Toch is ook dit niet de eigenschap waar de twin zijn bestaansrecht aan ontleent. Dit monumentale stuk motorbouw staat niet voor gemeten cijfers, maar voor emotie, energie en levensvreugde. Het echte kwajongensgevoel van de beste soort, een shot Muscle werkt beter dan Prozac. Bovendien scoort de machine enorm op bezitterstrots. Zet hem hartje winter voor de kroeg, en zelfs de niet-rokers komen naar buiten. En waar de oer-Harley-rijder op de vraag of zijn motor goed remt antwoordt met “remmen? Waarom?“, verschijnt er bij de Muscle-temmer enkel een kleine grijns. Brute acceleratie vraagt immers om een bruut stel stoppers, en ook daarin stelt de nieuwe telg niet teleur. Met hulp van het, ook optisch, zeer geslaagde ABS staat de 307 kilo wegende Amerikaan na een noodstop van af 100 km/uur stil na ongeveer 43 meter. Omgerekend een gemiddelde vertraging van 9,0 m/s².Met de V-Rod Muscle hebben de Amerikaanse ingenieurs het eigenlijk helemaal goed gedaan. Zelden stond een Harley-Davidson af fabriek zo nobel en tegelijkertijd dynamisch op de plaat. En nog nooit maakte een Harley die indruk zonder omhaal helemaal waar!________________________________________[TECHNISCHE DATEN]TECHNISCHE GEGEVENS HARLEY-DAVIDSON V-ROD MUSCLEMOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 60º V-motor, balansas, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen met vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 53 mm, ongeregelde katalysator, 439 watt dynamo, accu 12V / 19Ah, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, tandriem, secundaire overbrenging 72 : 30.Boring x slag 105,0 x 72,0 mmCilinderinhoud 1.247 ccCompressie 11,5 : 1Max. vermogen 89,0 kW (121 pk) bij 8.250 tpmMax. koppel 115 Nm bij 6.500 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met stereo schokbrekers, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 300 mm, vierzuiger remklauw, ABSAluminium gietwielen 3.00 x 19; 8.00 x 18Banden 120/70ZR19; 240/40VR18Banden in test Dunlop Sportmax D208MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.700 mm, balhoofdhoek 56,0º, naloop 141 mm, veerweg v/a 102/74 mm, zithoogte* 700 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 307 kg, max. belading* 181 kg, tankinhoud/reserve 18,9/1,9 liter.Garantie twee jaarService-intervallen elke 8.000 kmKleuren zwart, zilver, blauw en roodPrijs NL € 21.195,- / B € 18.695,-INFO NEDERLAND EN BELGIË Harley-Davidson Benelux, tel. 0900-8096 (België tel. +31 (0)70-22 23 40), www.harley-davidson.nlMOTOPLUS METINGENPrestatiesTopsnelheid km/uur¹ 230 km/uurAcceleratie 0 – 100 km/uur s 3,60 – 140 km/uur s 6,10 – 200 km/uur s 15,3 Doortrekken60 – 100 km/uur s 4,1100 – 140 km/uur s 4,8140 – 180 km/uur s 6,4 SnelheidsmeterafwijkingAanwijzing 50/100 km/uur 49/99 Verbruik tijdens de testSecundaire weg 1 : 16,9Theoretische actieradius 320 kmSoort benzine Euro 95VERMOGENSGRAFIEK²Vermogen in kW/pkMotortoerental x 1.000 tpmKoppel in NmHarley-Davidson V-Rod91,7 kW (125 pk) bij 8.300 tpm116 Nm bij 6.800 tpmHarley-Davidson V-Rod Muscle91,2 kW (124 pk) bij 8.200 tpm117 Nm bij 6.600 tpm* MotoPlus metingen; ¹ Fabrieksopgave; ² Vermogen aan de krukas, metingen op een Dynojet 150 vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar 95/1 EG-richtlijn, maximale afwijking +/- 5%________________________________________[UNTERSCHRIFT]Yes, we can, een gedachte die de Amerikanen blijkbaar al voor de verkiezingen in z’n greep hield. Ze gingen helemaal los met chroom en gepolijst metaal en cockpit en stuurpartij werden ware kunstwerkjes. Dat geldt overigens ook voor spiegels, nieuwe uitlaat en het onderste deel van de vorkpoten met de fraaie remklauwverankering.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.