+ Plus

Rij-impressie EML Martinique trike

EML staat natuurlijk bekend als Nederlandse zijspanfabriek. Maar de laatste jaren richt men zich steeds nadrukkelijker op de ombouw van motorfietsen tot luxe trikes. Zoals deze GoldWing Martinique.Het is geen publiekelijk geheim dat Honda’s GL1800 GoldWing in de Verenigde Staten wordt geproduceerd. Minder bekend is echter dat in dat land ook tal van bedrijfjes actief zijn, die trike-ombouwkits voor deze GoldWing produceren. En eigenlijk is dat ook niet verwonderlijk, want de oneindige highways zijn natuurlijk het perfecte domein voor een luxe driewieler met een vette zescilinder in het vooronder.Maar ook op de Europese wegen blijkt zo’n trike een heerlijke machine. En een blikvanger bovendien. Zijspanbouwer EML onderkende dat al ruim tien jaar geleden, toen ze de op basis van de GoldWing GL1500 de Bermuda ontwikkelden; een trike met een in eigen huis ontworpen aandrijflijn en een uit de zijspanwereld stammende swingarm voorvork. Deze typische vork werd later weer vervangen door een eveneens in eigen huis ontwikkelde ExtensoDive-voorvork, een voor zijspan- en trikegebruik ontwikkelde telescoopvoorvork, waarbij een soort schuivende bus zich langs de doorlopende vorkpoten kan bewegen en twee normale schokbrekers voor de vering en demping zorgen. Zo’n constructie is nodig omdat een voorvork bij zijspan- en trikegebruik veel meer zijdelings belast wordt. Daarnaast dienst de naloop vergeleken met een solomotor ongeveer gehalveerd te worden, anders krijg je een trike of zijspan alleen met enorme spierballen de hoek om.Omdat EML niet alleen het vizier op Europa, maar ook op Noord-Amerika had gericht met hun trikes, onderging ook dat eerste GL1500-model alle noodzakelijke en dure toelatingskeuringen voor de Amerikaanse markt. Een keuze die meteen z’n vruchten afwierp, want de EML-trike mocht zich verheugen op een grote belangstelling en vandaag de dag fabriceren ze in Neede meer trikes dan zijspannen.De GL1500-Bermuda kreeg een opvolger met de naam GL1800-Martinique en EML zou EML niet zijn wanneer ook in dat model weer tal van technische hoogstandjes zijn verwerkt. Want op dat vlak heeft het Needse bedrijf een naam hoog te houden. Met name de voor- en achterwielophanging werden flink aangepast om een goede wegligging, veel rijcomfort en lage stuurkrachten te realiseren. Voor vinden we opnieuw de ExtensoDive-voorvork met een 14 inch EML wiel terug, achter werd de originele GoldWing-swingarm en achterwiel vervangen door een starre achteras met twee enorme 16-inch Momo-velgen met 215 mm brede banden. Om de ongunstige veereigenschappen van een starre as tot een minimum te beperken is de achteras middels kogelgewrichten aan twee aparte swing-armen bevestigd, zodat een semi-onafhankelijke wielophanging ontstond en beide achterwielen dus toch enigszins los van elkaar bewegen. Rij je dus door een gat, dan veert slechts één wiel uit, zonder daarbij het gedrag van de andere te beïnvloeden. Vanaf het dashboard is de veervoorspanning van de dubbele achterschokbrekers middels een druk op de knop instelbaar, zoals je dat van de solomachine gewend bent.Wat de remmen betreft behield men de bewezen Honda-remmen aan de voorzijde, die nu achter bijval krijgen van twee per pedaal bediende vierzuiger remtangen, die elk een 270 millimeter remschijf in een houdgreep neemt. Bovendien zorgt een mechanische handrem ervoor dat de Martinique er geparkeerd op een hellinkje er niet op eigen houtje vandoor stuift. Tijd voor de eerste echte kennismaking en wat meteen opvalt, is dat het stuur al bij stilstand zonder al teveel kracht direct reageert. Een eigenschap die hij behoudt wanneer de boel eenmaal rolt. Het brede voorwiel laat zich niet van de wijs brengen door oneffenheden of spoorvorming, ondanks dat de vierkant gecontourde autobanden zich in verhouding tot de ronde motorbanden een stuk minder neutraal gedragen. De speciaal ontwikkelde ExtensoDive voorvork houdt het voorwiel daarbij uitermate precies op koers en verwerkt zelfs de grootse slagen zonder enige problemen. Gelijkwaardig comfortabel doet de achtervering z’n werk. Mocht het in zeer uitzonderlijke gevallen toch zover komen dat de veerwegen tot hun uiterste worden gedreven, dan blijft je achterste dankzij de chique, dikke zetel gevrijwaard van rode blosjes.Dat de semi-onafhankelijke achterophanging niet alleen technisch een huzarenstukje is, maar ook daadwerkelijk goed z’n werk doet staat al na enkele kilometers als een paal boven water. Het achtersteven van deze GL gedraagt zich – ook in vergelijking tot de GL1500 Bermuda – erg rustig. En is een verademing vergeleken met trikes met een vaste, starre as.Door de relatief kleine spoorbreedte laat de Martinique zich makkelijk provoceren tot het lichten van het binnenste wiel bij het ronden van een bocht. Daarvoor moet je hem dan wel bewust heel woest de hoek omgooien; bij een moderaat toertempo verliezen de banden nimmer het contact met de weg. Wat die spoorbreedte betreft: voor Europa hanteert men – gedwongen door de EU-eisen – een breedte van 1.065 mm. Met een grotere spoorbreedte krijg je hier in Europa immers geen typegoedkeuring. Voor Amerika geldt dit niet, daar biedt EML dus een nog bredere uitvoering van de Martinique aan.Om plaats te bieden aan de dikke achterbanden werden de standaard zijkoffers opgeofferd, daar kwam echter wel een 145 liter grote bagageruimte boven de achteras voor terug. Het oog voor detail van EML blijkt weer uit het feit dat deze bagageruimte zich keurig met het standaardsysteem van de GoldWing laat openen. Verder bleef ook de 60 liter topkoffer behouden en dat geldt ook voor de leren fauteuil van de basismachine, waarvan de mate van comfort nog een tandje werd opgeschroefd dankzij onderrugsteun voor de rijder en armsteunen voor de passagier. De passagier moet trouwens bij het opstappen met de rijder reeds op plaats, wel enkele gymnastische handelingen verrichten om zich zonder de spatborden te beschadigen tussen rugleuning en piloot te nestelen. verdient het toch de voorkeur om eerst de passagier plaats te laten nemen, zoals trouwens ook gebruikelijk is.Over de kwaliteiten van de schitterende Honda zescilinder hoeven we niet al teveel uit te wijden. Het brede silhouet, de dikke achterbanden en het extra gewicht eisen uiteraard wel wat extra inzet van dat zoemende motorblok, hetgeen de Martinique wat langzamer maakt dan een solo-GoldWing. Maar voor een top van 170 km/uur hoeft de machine zich echter niet te schamen. Tegenover de GL1500 is de nieuwe niet alleen wat sneller geworden, dankzij modern motormanagementsysteem ook een stukje zuiniger, al liegt een gemiddeld verbruik van 1 op 11 op secundaire wegen (oplopend tot 1 op 8,5 bij snelle autobaanritten) er niet om. Tja, wie mooi wil zijn…En dat laatste geldt ook voor de prijs van zo’n luxe trike. Standaard kost de GL1800 GoldWing in Nederland iets meer dan 30.000 euro (België: € 26.750,-) en de ombouw bij EML kost vanaf 14.273 euro en die prijs kan nog opgedreven worden door de vele extra’s – tot en met een trekhaak aan toe – die er leverbaar zijn voor deze Martinique. ________________________________________[KASTEN]TECHNISCHE GEGEVENS EML GL1800 MARTINIQUEMOTOR Honda GoldWing GL1800 vloeistofgekoelde zescilinder viertakt boxermotor, enkele bovenliggende nokkenas per cilinderrij, twee kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 40 mm, 1100 Watt dynamo, accu 12V/20Ah, meervoudige natte plaatkoppeling, vijfversnellingsbak, differentieel. Boring x slag 74,0 x 71,0 mmCilinderinhoud 1.832 ccCompressie 9,8 : 1Max. vermogen 87 kW (118 pk) bij 5.500 tpmMax. koppel 127 Nm bij 4.000 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe met aangeschroefd stalen achterframe, ExtensoDive voorvork Ø 45 mm, semi-onafhankelijke achterwielophanging met starre as, elektronisch instelbare veervoorspanning, dubbele schijfrem voor Ø 296 mm, driezuiger remklauwen, twee schijfremmen achter Ø 270 mm, vierzuiger remklauwen, mechanische handrem.Aluminium gietwielen voor 14 inch, achter 16 inchBandenmaat voor 165/65R14; achter 215/65R16 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.790 mm, spoorbreedte 1.65 mm, naloop 48 mm, veerweg v/a 120/80 mm, zithoogte 740 mm, grondspeling 150 mm, drooggewicht 486 kg, max. belading 227 kg, bagageruimte 145 + 60 liter, tankinhoud 25 liter.Garantie 1 jaarKleuren zilver, zwart, roodNieuwprijs vanaf NL € 44.563,- / B 41.262,-Prijs ombouw-basiskit NL € 14.273,- / B 14.512,-INFO NEDERLAND EN BELGIË EML SIDECAR BV, Handelsweg 2, 7161 BV, Neede, tel. +31 (0)545-292 154, www.emlsidecar.com

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-