+ Plus

Reportage VTR & SP Club

Een beetje instabiel persoon zou er een diepe depressie aan overhouden, de wetenschap dat ‘jouw soort’ een onafwendbaar einde tegemoet treedt. En precies dat lot hangt de VTR1000F & SP Club als een scherp geslepen zwaard van Damocles boven het hoofd, sinds Honda de stekker uit de VTR trok. Niet dat de gezelligheid er minder om is geworden, integendeel.“Nou, om eerlijk te zijn, zijn we daar wel wat flexibeler in geworden. Het bezitten van een VTR was altijd vuistregel nummer 1, maar daar zijn we maar vanaf gestapt.” Voorzitter van de Nederlandse VTR1000F & SP Club Marc van Kessel legt de vinger pijnlijk duidelijk op de zere plek. Toen Honda in 2006 stopte met de productie van de VTR zonder er een waardige vervanger voor terug te brengen, voltrok het tegelijkertijd het doodvonnis van de sympathieke vriendenschare rond Honda’s sportieve twin. Ongewild weliswaar, maar wat koop je daar voor. Een weinig zonnig vooruitzicht dus en het ledental loopt dan ook gestaag terug, maar het humeur heeft er duidelijk nauwelijks onder te lijden. De sfeer is opperbest, en niet zonder reden, want op 29 oktober jongstleden vierde de VTR & SP Club haar tweede lustrum. Een memorabel moment dat gretig werd aangegrepen om er aan het eind van het seizoen nog eens samen op uit te trekken. En dat is precies de reden dat op een fraaie herfstige zondag ’s morgens rond een uur of tien het nog slaperige Doorn wordt gewekt door de harde en donkere klappen van tientallen VTR’s. En in iets mindere mate van bijkomend motormaterieel van overige makelij. Ja, zelfs klinisch perfect draaiende viercilinders, de clubkas moet immers ook gespekt worden. Deze ‘afvalligen’ worden overigens met open armen ontvangen, al heeft de VTR-rijder vandaag wel een streepje voor. Op de parkeerplaats voor uitvalsbasis De Waerdt Motors is een speciale ruimte gereserveerd voor Firestorms en SP’s. Er is er vandaag immers maar één jarig, en verschil moet er nu eenmaal zijn.Binnen spuugt de koffieautomaat het ene na het andere bekertje koffie uit. Her en der in de zaak staan groepjes mannen, en een enkele vrouw, druk te keuvelen. Over vervangende uitlaatjes en dat fraaie rem- schakelsetje van de blauwe SP1 buiten waarschijnlijk. De diehard clubleden haal je er zo uit, lopen bijna unaniem in het zwartgele clubshirt. Eén van hen is Marc van Kessel, lid van het eerste uur en sinds 2007 de man die als voorzitter de scepter zwaait. De permanente glimlach op het gelaat verwacht je niet bij een man die aan het hoofd staat van club waarvan de toekomst net zo rooskleurig is als dat van de Dinosauriërs enkele tienduizenden jaren geleden. De goedlachse Limburger wuift het allemaal gelaten weg. “Ach, in de hoogtijdagen besloeg het ledenbestand nog zo’n 150 leden, momenteel blijft de teller steken op negentig. Dat is niet zoveel natuurlijk, maar ze komen wel uit het hele land, België zelfs. Het is nog altijd een hechte vriendenschare en wat we ook organiseren, animo om mee te doen is er altijd. Extra leden zijn natuurlijk altijd welkom, maar ook zo gaat het feestje gewoon door hoor.”Die stille wens naar een kleine groei lijkt tijdens de Jubileumrit in ieder geval deels te worden vervuld. Een aantal deelnemers maakt namelijk van de gelegenheid gebruik om eens kennis te maken met de club. De van oorsprong Engelse Aslan Freeman uit Zaandam is één van hen. Drie jaar geleden kocht hij een SP1, de machine waarvan hij naar eigen zeggen droomde als kleine jongen. Dat hij dat als veertiger zegt over een machine die maximaal tien jaar oud is, ach, dat mag de pret niet drukken. Het tekent de man wiens liefde voor de VTR, net als dat van de overige leden trouwens, geen grenzen lijkt hebben. Niemand mag er ook op rijden, “so much I respect her”. Hij heeft zijn zielsverwanten duidelijk gevonden, is ook meteen lid geworden. Lid voor het leven zeer waarschijnlijk, want de corpulente onderhoudsmonteur sluit af met: “If I ever talk about a Hardly-Movidson or a BMW, they have to shoot me.”Ferme taal van iemand die duidelijk blind is van verliefdheid. Ook dat geldt trouwens voor het gros van de aanwezigen. En dat zie je ook terug in de manier waarop iedereen zijn of haar ‘object van affectie’ behandeld. De machines worden echt gekoesterd. Netjes gepoetst uiteraard, en op gezette tijden verwend met cadeautje. Daarbij lijkt het voor eigenaren met name zaak om de vette twin klappen nog beter tot hun recht te laten komen, een vervangingsdempertje is gemeengoed. De SP-fractie stuwt daarnaast het aandeel carbon tot ongekende hoogte. Nee, de motor worden duidelijk goed verwend, scharrige exemplaren zie je niet of nauwelijks. Dat betekent niet dat ze het gros van de tijd onder een zacht fleecedekentje in een verwarmde garage staan. Er wordt wel degelijk mee gereden, al hebben eigenaren van de echte juweeltjes er vaak nog wel een motor bij naast ‘voor het normale werk’. De gemiddelde VTR wordt doorgaans evenwel regelmatig uitgelaten. Tijdens de toerritten die de VTR Club door het jaar heen organiseert, maar ook tijdens het tweedaagse binnenland- en driedaagse buitenlandweekend dat ieder jaar op de kalender staat. Het is duidelijk een actieve club, waar vooral de gezelligheid bovenaan staat. Marc van Kessel: “Dat is inderdaad wel waar het vooral om draait. We hebben inmiddels al behoorlijk wat leden die noodgedwongen van de VTR zijn overgestapt op een andere motor, maar lid zijn gebleven omdat het zo’n gezellige club is. Tuurlijk, het draait hier wel om de VTR, maar het is geen geloofsovertuiging of zo.”Van Kessel is duidelijk een rasoptimist, zelfs door langzaam afnemende ledental laat hij zich niet uit het veld slaan. “Nee, met de club zit het wel goed. Bij ieder uitstapje is er een minimale vaste kern van vijftien tot twintig man die komt opdagen. Procentueel gezien wordt de opkomst dus alleen maar hoger.”________________________________________[KASTEN VTR CLUB]VTR1000F & SP CLUBOpgericht: 29 oktober 2000Waar: Siebengewald (Limburg)Aantal leden: 90Clubblad: De VTR F/SP RijderVerschijningsfrequentie: 4x per jaarWebsite: www.vtr1000.nl________________________________________[KASTEN INTERVIEWS]Naam: Marc van Kessel – voorzitterLeeftijd: 43Woonplaats: Neer (Limburg)Beroep: MagazijnmanagerRijbewijs sinds: 1987Motor: Honda VTR1000F Firestorm Vanwaar die fascinatie voor de VTR1000?“Het is dat karakter van de motor hè. De hele uitstraling, het totaalplaatje klopt gewoon, je ziet bijvoorbeeld nog mooi een stukje blok. En dan het vermogen nog natuurlijk, dat is machtig. Dat is ook het mooie van de club, dat je dit gevoel met elkaar kunt delen. In ene mag je iemand die aan de andere kant van het land woont tot je vrienden rekenen, dat is toch super.”Waarom denk je dat Honda ooit de stekker trok uit de VTR?“Moeilijke vraag, ik vind het ook raar want in de tijd van ‘win on Sunday, sell on Monday’ was Edwards met de SP behoorlijk succesvol. Maar ja, de verkopen vielen tegen, misschien komt dat omdat liefhebbers van een sportieve twin al snel voor een Italiaan kiezen. Zonde hoor, de VTR is zeker zo goed!”Moet de VTR weer terug in het Honda-gamma?“Volmondig ja, als je het mij vraagt. Honda blijft een beetje hangen op één en hetzelfde concept en mist een karaktervolle machine. En je kunt zeggen wat je wilt, maar dat laatste is de VTR wel, in andere Europese landen zijn de VTR en SP ook nog mateloos populair. Laat Honda dan maar stoppen met de Deauville en DN-01, die doen mij qua uitstraling echt helemaal niets.” Ooit komt er een tijd dat je moet overstappen, welke motor zou dat op dit moment worden?“Da’s eigenlijk vloeken in de kerk hè! Maar nee, ik zou best wat anders willen rijden hoor, wel weer een karaktervolle twin. Zo’n BMW HP2 Sport lijkt me wel wat, dat blauwe frame met die blauwe wielen, hardstikke mooi.”________________________________________Naam: Martin van EwijkLeeftijd: 47Woonplaats: BilthovenBeroep: Offset drukkerRijbewijs sinds: 1981Motor: VTR1000 SP2Vanwaar die fascinatie voor de VTR1000?“Ik ben ooit in het terrein begonnen en van daaruit overgestapt op een CB. In 1998 kwam de eerste VTR en toen was ik ook meteen verkocht. Dat karakter sprak me zo aan. En dat was niet alleen maar omdat het een twin was, ik heb ook Aprilia en KTM gereden, maar daar had ik dat gevoel totaal niet bij. Ik rij nu m’n tweede SP en daar heb ik aardig wat aan verspijkerd. Nee, die gaat echt niet meer weg.” Waarom denk je dat Honda ooit de stekker trok uit de VTR?“Ja, dat vraag ik me nog steeds af. Ze waren behoorlijk succesvol in het WK Superbike maar toch is het helemaal over met de sportieve twin bij Honda. Zal wel een puur commerciële beslissing zijn geweest.”Moet de VTR weer terug in het Honda-gamma?“Van mij mag hij liever vandaag dan morgen terug in productie, al denk ik niet dat het echt verstandig is om dat nu te doen. De verkoop van sportmotoren loopt de laatste jaren immers sterk terug.”Ooit komt er een tijd dat je moet overstappen, welke motor zou dat op dit moment worden?“Nu? Oeh, ik heb nog een KTM in de schuur staan voor mijn zoon, dat zal het dan wel worden.”________________________________________Naam: Dinant HendriksenLeeftijd: 51Woonplaats: VordenBeroep: DTP-er/VormgeverRijbewijs sinds: zo’n 20 jaar geledenMotor: VTR1000F FirestormVanwaar die fascinatie voor de VTR1000?“Puur om het geluid. Ik weet nog dat ik na een ritje op de SP van een vriend terug op mijn eigen VFR stapte en na een paar honderd meter mijn oor op de tank legde, ‘doet ‘ie van mij het nog wel?’. Echt, de power van zo’n ding is geweldig, die trek je zo mooi de bocht door.”Waarom denk je dat Honda ooit de stekker trok uit de VTR?“Geen idee werkelijk, de beleving van zo’n twin is zo groot. Ik snap ook niets van die gelikte loop van een viercilinder, wat is daar nou aan? Ook was de SP2 erg succesvol in het WK Superbike, dus daar kan het ook niet aan gelegen hebben. Misschien was Honda wel gewoon uitontwikkeld met de V-twin, ik weet het niet.”Moet de VTR weer terug in het Honda-gamma?“Ja, ik mis ‘m wel. Iedereen zal het wel zeggen hier, maar het ontbreekt Honda gewoon aan een twin in het programma. Een sportieve twin dan hè, die Varadero telt niet. De CB1000R bijvoorbeeld, is echt een prachtmachine, maar daar hoort toch een twin in. Gewoon die vierpitter eruit en klaar is Kees.”Ooit komt er een tijd dat je moet overstappen, welke motor zou dat op dit moment worden?“Als ik ooit een respectabele leeftijd bereik, dat duurt nog even hoor, en ik moet echt wat anders, dan zal het toch wel de Varadero worden. Daar zit nagenoeg hetzelfde blok in namelijk. Een Aprilia Tuono vind ik trouwens ook wel een prachtig ding, anders zou ik het niet weten.”________________________________________Naam: Patrick PenningsLeeftijd: 38Woonplaats: Heeze Beroep: FietsmonteurRijbewijs sinds: 1992Motor: Buell XB12X UlyssesVanwaar die fascinatie voor de VTR1000?“Het twin karakter had me direct in zijn greep. Een kennis van me had een Firestorm en dat vond ik zo’n machtige machine. Zelf heb ik toen later ook een Firestorm gekocht, die werd opgevolgd door een SP2. Prachtig ding, maar op een gegeven moment wilde ik toch wat milders, wel sportief. Toen liep ik tegen deze Buell aan: apart karakter, simpel om te zien, maar daarom ook bijzonder.”Waarom denk je dat Honda ooit de stekker trok uit de VTR?“Wat ik heb gehoord was dat de twin te duur was. In 2003 werden 1000cc viercilinders in het WK Superbike toegelaten, Honda heeft toen besloten om met de viercilinder Fireblade verder te gaan en de ontwikkeling van de V-twin te stoppen. Niet helemaal onbegrijpelijk, men kijkt voor een sportieve V-twin al snel naar Italië. Tot ze een keer op een Honda hebben gereden.”Moet de VTR weer terug in het Honda-gamma?“Ja, het is zo’n andere motor, het zou een welkome aanvulling zijn ter doorbreking van die 1000cc viercilinder eenheidsworst. Maar dan moeten ze niet dezelfde fout maken toen, de VTR was te duur. Hij kostte meer dan een Fireblade, maar had minder vermogen, daar ging het mis. Dan laat Honda maar stoppen met de DN-01. De techniek is super, maar wees eerlijk, qua uitstraling heeft dat ding toch geen recht van bestaan!” Ooit komt er een tijd dat je moet overstappen, welke motor zou dat op dit moment worden?“Nou, een Buell Ulysses dus. Deze heb ik nu een jaar en hij bevalt uitstekend, maar over een paar jaar zal ik toch weer op zoek moeten naar wat anders, nu Harley de stekker uit Buell heeft getrokken. Een allroad bevalt me wel, dus het zal wel een BMW of Ducati worden. Zul je zien, gaan die ook weer failliet.”

Lees meer over

BMW Ducati Honda

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-