+ Plus

Remvloeistof verversen

Remvloeistof moet regelmatig vervangen worden en met wat technische kennis en de juiste benodigdheden is dat een leuk doe-het-zelf-klusje. Het is wel een precies klusje, dat zorgvuldig gedaan moet worden, anders komt de remwerking en daarmee de veiligheid in gevaar. Een klusje dat je bij twijfel dus beter door de dealer kunt laten doen. Onder normale omstandigheden vervang je de remvloeistof (of remolie) minimaal eens per twee jaar. Eén keer per jaar is eigenlijk al beter, want je merkt meteen dat de remmen met nieuwe remvloeistof beter en harder aanvoelen. Rij je echt het hele jaar door of gebruik je de motorfiets ook op het circuit, dan is twee keer per jaar verversen zelfs aan te raden. Remolie veroudert niet alleen door slijtage in het systeem en door de forse thermische belasting, maar vooral door zijn sterk hygroscopische aard. De remvloeistof trekt dus water aan en de minuscule waterdruppels uit de lucht vermengen zich met de olie en verlagen het kookpunt. Hierdoor kan de remdruk bij stevig gebruik van de remmen (zoals in de bergen) dus zelfs wegvallen. Remvloeistof hoort helder en transparant van kleur te zijn. Als de vloeistof donker en troebel wordt, is het hoognodig om deze te vervangen. Je merkt dan ook vaak dat de rem wat sponzig aan begint te voelen en verder ingetrokken of ingetrapt moet worden. Voor je begint moet je eerst zorgen dat je de juiste remvloeistof in huis hebt. De benodigde kwaliteit (DOT3, DOT4 of DOT5) staat altijd vermeld op het reservoirtje en daar moet je je altijd aan houden. Je doet er verstandig aan deze remvloeistof te kopen bij de dealer, die weet exact wat jouw motor nodig heeft. Gebruik ook altijd remvloeistof uit een nieuwe, gesealde verpakking. Remvloeistof veroudert immers ook in het busje, zodra dat eenmaal open is geweest! Zorg verder dat alles zuiver schoon is (een zandkorreltje in het remsysteem is funest!) en bescherm de tank, frame en/of kuipdelen met doeken. Remolie is namelijk agressief voor lak en kunststof. Mocht er onverhoopt toch wat vloeistof op deze delen komen, dan moet je dat direct verwijder en afspoelen met veel water! Voor het verversen heb je een stuk doorzichtige (benzine)slang nodig, welke goed op het ontluchtingsnippel van de remklauw past, en een opvangbakje voor de oude olie. Het beste kun je hiervoor een glazen potje met een deksel gebruiken (je weet wel, van de appelmoes of de rode kool, andere groentes zijn ook goed…). Maak een gaatje in het deksel en duw daar het slangetje in. Tot slot heb je nog een ringsleutel 8/9 nodig voor het losdraaien van het ontluchtingsnippel en een kleine kruisschroevendraaier voor het deksel van het reservoir. Haal het stofdopje van de ontluchtingsnippel en veeg alles goed schoon. Plaats de slang over het ontluchtingsnippel en hang het andere eind in het potje [1]. Draai bij de voorrem het stuur zodanig dat het vloeistofnivo in het remoliereservoir horizontaal komt te staan. Het niveau van de remvloeistof is via het kijkglas te controleren [2]. Bedenk wel dat dit niveau zakt naarmate de remblokken slijten. Met (bijna) versleten remblokken staat het niveau ook erg laag en dan kun je dus beter eerst even de blokken zelf wisselen (zie MotoPlus 8/2006). Vul bij versleten remblokken het reservoir nooit tot aan maximum peil, want zodra er weer nieuwe remblokken inkomen, moeten de remzuigers teruggeduwd worden en er ruimte zijn voor de terugvloeiende olie. Het remoliereservoir heeft meestal een schroefdeksel of een deksel met twee kleine kruiskopschroefjes. Haal het deksel voorzichtig los [3] en verwijder het afdichtrubber [4]. Maak alles goed schoon [5] en spoel deksel en afdichtrubber schoon met warm water [6]. Laat ze wel goed drogen! Knijp nu rustig in het remhendel totdat je de maximale druk voelt. Pomp niet te wild, want dan ontstaat er schuimvorming. Terwijl je de remhandel ingeknepen houdt, draai je de ontluchtingsnippel met de ringsleutel een halve slag los [1]. Je voelt de remdruk nu wegvallen en de remvloeistof stroomt het slangetje in. Het remhendel komt tegen het gashandel en als er geen olie meer naar buiten stroomt, draai je de nippel weer voorzichtig dicht. Let op: pas nadat de ontluchtingsnippel weer goed dicht zit laat je het remhendel voorzichtig los en beslist niet eerder, want dan komt er lucht in het systeem. Herhaal deze cyclus enkele keren en hou het vloeistofnivo in het reservoir in de gaten. Voordat het potje bijna leeg is, vul je hem dus bij met nieuwe remvloeistof [7]. Opnieuw herhaal je de cyclus van remhendel inknijpen, nippel losdraaien, weer vastdraaien en rem rustig loslaten een aantal keren. Meestal moet je nog één of twee keer nieuwe olie in het reservoir doen (let op dat het nivo nooit te laag wordt in het reservoir!), voordat je op een gegeven moment de nieuwe olie door de slang op het ontluchtingsnippel zit komen. De nieuwe remvloeistof heeft de oude nu volledig vervangen, je kunt het ontluchtingsnippel nu voorzichtig goed vast draaien, het slangetje verwijderen en de stofdopje weer plaatsen. Spoel de remklauw eventueel af met water, als er remvloeistof geknoeid is. Herhaal deze procedure aan de andere kant en ook voor de achterrem is de werkwijze identiek. Als de oude remolie nog fris van kleur is, is het moeilijk om te zien wanneer de oude vloeistof geheel uit het systeem is, maar normaliter is 125 cc remvloeistof per remschijf voldoende om te verversen. Vul het reservoir definitief af en monteer het schone en droge afdichtingsrubber en het deksel. Als het verversen goed is uitgevoerd, voelt de rem nu lekker hard aan. Blijft het hendel of het pedaal sponzig, dan kan het zijn dat er toch lucht in het systeem is gekomen en moet je feitelijk de hiervoor beschreven handelingen herhalen. Als je dan goed op het doorzichtige slangetje let, dan kun je hier ook luchtbelletjes in zien bij het pompen. Blijf net zo lang doorgaan tot er absoluut geen lucht meer in het slangetje te zien is. Levert dit geen verbetering op, onderzoek dan het systeem zelf op lekkage, kapotte remleidingen, een defecte remcilinder of een remklauw met defecte afdichtingen of vastgeroeste remzuigers, maar dan wordt het alsnog een klusje voor de dealer. Tot slot: de afgetapte remvloeistof doe je in een afsluitbaar busje en lever je in bij het chemisch afval. [[[BILD 1 gross machen, die andere bilder klein]]]

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...