+ Plus

Reizen off-road in het buitenland

De mogelijkheden om off-road te rijden worden in Nederland en directe omgeving steeds minder. Geen wonder dat organisaties die off-road-reizen aanbieden als paddenstoelen uit de grond schieten. Je kunt georganiseerd op pad van Zweden tot Marokko en van Tsjechië tot Turkije, voor elk wat wils dus. Maar hoe weet je nu welke bestemming voor jou de juiste is?In feite zijn er twee redenen om als off-road-rijder je heil over de grens te zoeken. In Nederland zijn nog maar heel weinig plekken waar je frank en vrij door het terrein kunt rijden. Daarvoor is ons land te dicht bevolkt en bovendien lijken we met ons zestien miljoen steeds allemaal precies tegelijk van de ‘rust’ in de bossen te willen genieten. Op een zonnige zondag zijn er bijna verkeersregelaars nodig om de toegestroomde wandelaars, skaters, fietsers, mountainbikers, nordic-walkers, hondenuitlaters, paardrijders en mensportliefhebbers te reguleren. Tja en als je daar dan ook met je off-road-motor nog tussendoor wilt knallen levert dat niet alleen veel irritatie op, maar de drukte zorgt er ook voor dat je niet lekker ontspannen kunt rijden.Hoe anders is dat als je elders in de wereld de ruige natuur opzoekt. Niet alleen is het dan genieten van de natuur, de totaal on-Nederlandse landschappen met hoogteverschillen en prachtige vergezichten en vaak hardere bodem (zeker in vergelijking met onze zompige bodem), ook kun je er vaak uren rijden zonder ook maar iemand tegen te komen. En als je dan eens door een dorpje komt, staan de bewoners je toe te juichen, gewoon omdat ze het leuk vinden dat je met de motor hun dorpje aandoet. Dat kun je vooral meemaken in Roemenie, Turkije of Marokko. Bovendien maak je met een off-road heel nadrukkelijk kennis met de andere cultuur, want met een terreinmotor kom je op plekken waar je normaal nooit zou komen en blijf je in de regel ver weg van alles wat met massatoerisme te maken heeft. En juist in de onherbergzame streken van een land merk je keer op keer weer hoe vriendelijk en hulpvaardig de lokale bevolking eigenlijk is, dat is vaak niet te vergelijken met de ‘plastic gastvrijheid’ in de vakantiecentra.En natuurlijk kun je zelfstandig met je eigen off-road-motor in een vreemd land gaan off-road-rijden. Met een beetje pioniersgeest en een hele goede landkaart of topografische GPS-kaarten kom je een heel eind, maar toch zul je op eigen houtje nooit die onverharde paden vinden die ervaren voorrijders en lokale gidsen wel kennen. Ook weet je vaak niet waar je precies wel en waar je vooral niet mag rijden, terwijl een goede organisatie precies weet waar hij mag rijden met een groep en daar vaak zelfs ook een speciale vergunning voor heeft. Mocht je dan eens aangehouden worden, dan is de gids verantwoordelijk en kan hij het uitleggen aan politie of boswachters.Trouwens, helemaal in je eentje op pad gaan is uit veiligheidsoogpunt absoluut af te raden en als je je aansluit bij een groepje gelijkgestemde zielen zul je merken dat je ook dubbel plezier hebt. Wanneer je kiest voor zo een georganiseerde reis, dan is het dus zaak om vooraf een goede en eerlijke inschatting te maken over je eigen off-road-vaardigheden. Het is namelijk een voorwaarde dat je op stap gaat met een groep gelijkwaardige rijders, anders vervelen de snelle jongens zich al snel, terwijl de mindere goden ongelukken krijgen omdat ze boven hun macht rijden en uitgeput raken. Dat is eigenlijk de allerbelangrijkste regel voor een leuke noppenvakantie. Onervaren rijders vinden een dagje rijden over bergachtige gravelpaden al een hele uitdaging, terwijl ervaren zandhazen juist op zoek zijn naar extreme paadjes dwars door ruige gebieden en over steile rotsen, waarbij er liters zweet vloeien.Het boeken met een vriendengroep of motorclub is vaak ook het gemakkelijkst. Je kent dan je medereisgenoten en weet wat hun rijcapaciteiten zijn, dat voorkomt verrassingen. Ook weet je enigszins welke motoren ermee gaan, zodat je niet met zes nieuwe 525 KTM’s en één dertig jaar oude Honda XL250 aan de start staat…Off-road-rijden kun je zo gemakkelijk en zo moeilijk maken als je zelf wilt. Heb je wel een motorrijbewijs maar nog nooit off-road gereden? Dan kun je bijvoorbeeld een leuke en leerzame week beleven in Turkije, Spanje of Portugal, om maar eens wat bestemmingen te noemen. Een aantal organisatoren bieden ook cursussen aan, waarbij je in een week de grondbeginselen van het rijden in het terrein onder de knie krijgt. Vaak zijn hiervoor ook huurmotoren en off-road-kleding beschikbaar om te proeven aan deze leuke hobby.Ook bij de bestemmingen die wat verder weg liggen, heeft de organisatie huurmotoren beschikbaar, zodat je geen duizenden kilometers met een busje of aanhanger hoeft te reizen voor een leuke vakantie, maar bijvoorbeeld met je crosshelm onder de arm naar Turkije, Spanje of Zweden kunt vliegen. Onze ervaring op dit gebied is best goed: doorgaans zijn het goed onderhouden motoren (KTM, Husaberg, Honda of Yamaha) en als je werkelijk alle kosten op rij zet en de slijtage aan de motor meerekent, dan zijn die huuraanbiedingen doorgaans zo slecht nog niet. Meestal hebben die huurfietsen wel wat gebruikssporen en over het algemeen kijkt er niemand van op als je eens met zo’n machine valt, maar let er wel op dat er vooraf goede afspraken worden gemaakt over de brokken die je zou kunnen maken. De betere organisaties hebben gewoon prijslijsten klaarliggen met daarop de prijzen van onder andere hendels, sturen, spatborden, zodat je vooraf weet waar je aan toe bent als je schade veroorzaakt.Onze ervaring is dat er over kleine schades meestal niet flauw wordt gedaan, maar moedwillig andermans spullen afbreken wordt minder gewaardeerd!Het internet is natuurlijk een ideale informatiebron om je te oriënteren voor een buitenlandse noppenreis. In de tabel op pagina 65 hebben we een aantal geschikte landen en reisorganisatoren op een rij gezet. Doorgaans zijn de organisaties op dit gebied ooit begonnen uit hobby. De baas is fanatiek off-road-rijder, kent het gebied op zijn duimpje, gidst op verzoek eens een paar dagen een groep rijders door ‘zijn’ gebied en zo ontstaat een nieuwe business. Die geschiedenis maakt in zoverre wat uit dat de organisator/voorrijder er meestal zelf ook plezier aan beleefd. Sommigen proberen er hun brood mee te verdienen, voor anderen is het een uit de hand gelopen hobby, maar vrijwel altijd is het plezier belangrijker dan het geld. En we kennen er inmiddels vele, maar echt slechte organisaties zijn wij nog nooit tegen gekomen. Al kan het natuurlijk altijd dat je het niet helemaal naar je zin hebt. Meestal is dat terug te voeren op de moeilijkheidsgraad van de dagtochten. Denk je lekker relaxed te kunnen rijden, kom je per dag maar 40 km ver en sta je meer te tillen en zwoegen in de modder of op een spekgladde helling dan dat je in het zadel zit. Of het is juist veel te makkelijk en rij je enkel op paden die je bij wijze van spreken met een toermotor zou kunnen rijden. En het weer kan natuurlijk ook tegen zitten. Veel off-road-reizen zijn in voor en naseizoen en dan kan het ook in Spanje of Marokko flink regenen, om maar eens iets te noemen. De hoofdredacteur van dit blad strandde ooit eens in september in de Marokkaanse Hoge Atlas in een sneeuwstorm en bracht de nacht door bij locals, op een zoldertje boven de schapenstal. Op zo’n moment zie je daar de lol niet van in, maar zelfs vijftien jaar later is dat precies het avontuur dat je je herinnert als de dag van gisteren.Een goede gids weet wat dat betreft al na een uurtje rijden welk type rijders hij bij zich heeft en past zijn route daar ongemerkt op aan. En ook als het weer slecht wordt, zal hij de rit aanpassen. Daarbij maakt het natuurlijk veel uit of je voor een rondreis (met elke nacht andere hotels of campings) hebt gekozen, of dat je dagetappes maakt vanuit één basiskamp. Dan is er makkelijk iets aan te passen in het schema, maar bij een rondreis, zoals in Turkije, Tsjechië of Marokko, moet je gewoon verder en heb je geen keus. Maar niet getreurd: het regent zelden een hele dag, laat staan een hele week. En af en toe wat modder hoort ook bij off-road-rijden.Of je nu een rondreis maakt of telkens vertrekt vanaf een vast punt, rond het middaguur wordt het tijd om de inwendige mens te versterken. Hoe dat gebeurt, hangt sterk af van het land waarin je rijdt en van de organisatie. In Zweden eet je onderweg bij iemand thuis of neem je zelf een lunchpakketje mee in je rugzak, simpelweg omdat er onderweg geen restaurants zijn. Wat dat betreft is het verschil met Marokko niet zo groot. Daar hoef je onderweg ook niet veel te verwachten en als er al wat is, is er vaak niet voldoende in huis voor een groep hongerige off-road-wolven. In Spanje, Italië, Turkije en Oost-Europa hoef je nooit lang te zoeken om een plek te vinden waar je – doorgaans voor hele weinig geld – de honger kunt stillen. Eten op het platteland in Turkije is daarbij vaak een belevenis op zich: als je met een groep een restaurant binnen stapt komt de hele familie in actie: opa port het vuur in de kachel op, oma schilt de aardappelen, de jeugd wordt weggestuurd om snel boodschappen te doen in diverse winkeltjes en de knapste dochter komt de bestelling op te nemen. En hoe ze het doen is een raadsel, maar binnen een kwartier staat er veel en heerlijk eten op tafel. Ook een belevenis is een lunchstop midden in de wildernis, waar boven een houtvuurtje wat worsten geroosterd worden. Samen met een homp brood en een blikje cola smaakt dat na een lekkere off-road-rit beter dan een drie-sterren-lunch!Rijden met een gids heeft daarbij als grote voordeel dat je jezelf kunt focussen op het rijden en het genieten van de omgeving. Hij kent de mooiste routes, hij weet waar je kunt eten en ook waar je kunt tanken, want dat is op onbekend terrein (en met off-roads die maximaal 140 km actieradius hebben) heel belangrijk. Ook bij pech weten de voorrijders de snelste weg naar de bewoonde wereld. En die pech kan natuurlijk motorpech zijn, maar er kan ook altijd iemand van de motor vallen of tegen een boom botsen. Want alhoewel echt niemand van huis gaat met het idee dat het wel eens fout kan gaan, zit een ongeluk in een klein hoekje. En dan is het heel prettig om te weten dat er een ervaren gids bij is, die de taal spreekt en die snel hulp kan inschakelen. Onze ervaring is dat een goede gids zelfs in bijvoorbeeld landen als Turkije en Roemenie voor snelle en adequate hulp kan zorgen en de ingeschakelde hulptroepen ook precies weet uit te leggen waar in de uitgestrekte bossen of groene hellingen die hulp nodig is. Als rijder heb je zelf vaak op geen 30 kilometer een idee waar je precies bent, als je de hele dag slingerende bospaadjes hebt gereden. Zo’n ongeval benadrukt trouwens het nut van een goede (reis-)verzekering, die ook de repatriëring dekt!Krijg je de smaak op een gegeven moment echt te pakken, dan kun je als off-road-rijder een stapje verder. Er worden ook steeds meer ‘amateurrally’s’ georganiseerd. Een beetje in de trend van de echte Dakar-rally, maar met het grote verschil dan bij zo’n evenement in principe iedereen de finish moet kunnen halen en je soms ook een dagje kunt overslaan als het je te zwaar wordt. Zo’n leuke en betaalbare opstaprally is de Oost Europa Rally (www.oosteuroparally.nl). Al wat spannender worden de rally’s in Marokko (de Tuareg-rally), Spanje (de Alto Turia Ride) en Arika (de Heroes Legend van Parijs naar Dakar). Op de site van Memo Tours (www.memotours.nl) en Rallymaniacs (www.rallymaniacs.nl) vind je veel informatie over deze rally’s, waarvoor je geen prof hoeft te zijn, maar waar je toch wel wat off-road-vaardigheden en kennis van de techniek en navigatie moet hebben.Maar of je nu droomt van een off-road-reis langs wuivende palmbomen in Marokko of van ploeteren in een Oost-Europees bos, iedere bestemming heeft zo z’n charme. Maar blijf niet dromen want de mogelijkheden om nog echt leuk te rijden worden ook in het buitenland steeds beperkter. Eén grote waarschuwing is hier echter nog op zijn plaats. Als je eenmaal een keer hebt geproefd van een buitenlands off-road-avontuur dan smaakt dat absoluut naar meer![[tabelle auf seite 65 unten]]Gebied Eigen huur- ervaring beste tijd cursus- ondergrond gids huur info Motor motor vereist mogelijkheid kleding Andorra ja ja ja/nee mei-okt ja hard Nederlander ja www.motorcycle-experience.com Hongarije ja nee ja/nee apr-okt nee klei Hongaar nee www.memotours.nl Italië-San Remo ja nee ja apr-okt nee rotsen Italiaan nee www.enduroadventure.eu Italië – Umbrië ja nee nee voor-najaar ja rotsen Italiaan nee www.endurotours.nl Marokko ja nee ja voor-najaar nee stenen/zand Belg nee www.enduroadventure.eu Noord Spanje ja ja ja/nee sept-juni ja hard Nederlander ja www.md-enduro.tk Portugal nee ja ja/nee sept-juni nee hard/stenen Nederlander ja www.algarve-offroad.com Roemenie ja nee ja mei-okt nee stenen/klei Roemeen nee www.memotours.nl Tsjechie ja nee ja apr-okt nee klei Nederlander nee www.countryhill.nl Turkije nee ja ja/nee sept-juni ja stenen Duitser ja www.memotours.nl Zweden ja ja ja/nee mei-okt ja rotsen/zand Nederlander ja Www.offroadzweden.nl [[BU’s]]1 Motoren, zand en een schitterende zonsondergang. Wat wil een avontuurlijk ingestelde motorrijder nog meer?2 Nattigheid kan voor extra spanning zorgen.3 En dan rij je over een bergkam, letterlijk!4 5 In Oost-Europa lijkt het alsof de tijd heeft stil gestaan.6 Midden in de woestijn en toch alles groen.7 Genieten van het uitzicht onderweg.8 Een rallytruck die al je spullen meeneemt, dat is pure luxe.9 Een off road motor, mooi weer, plaats zat en niemand tot last. Dat heet genieten.10 Soms wordt het wel eens iets te avontuurlijk. De rijder was oké, de motor moest gereanimeerd worden.11 Hier doormt toch elke off-road-rijder van!12 En dan rijden we naar die bergtop en dan naar die…13 Met een motor maak je snel vrienden maar let (in sommige landen) wel op je spullen.14 15 16 Voel je klein tussen de zandhopen.17 Zandduinen rijden is een belevenis op zich.18 Met een stel vrienden en een truck vol motoren en onderdelen op stap. Ook een manier.19 De souvenirs liggen soms gewoon voor het oprapen.20 Off road rijden maakt hongerig. Wat en waar je eet is altijd weer een verrassing.[[Bild 16 oder 17 verwenden]][[Bild 20 anschneiden, nur das essen]]

Lees meer over

Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-