+ Plus

Presentatie MV Agusta F4 1000R

Italiaanse grandeur is er in ieder geval genoeg tijdens de officiële presentatie van de nieuwe MV Agusta F4 1000R. Een chique en statig hotel met vijf sterren en de toevoeging ‘Grand’ en heel veel drukke Italiaanse meneren in dure maatpakken die vooral zo dicht mogelijk bij de grote MV-baas Claudio Castiglioni willen staan. De Prosecco vloeit uiteraard rijkelijk en om de paar druppeltjes regen die traag over de ramen naar beneden glijden, maakt niemand zich echt druk…. Autodromo Misano Adriatico, amper twaalf uur later. Lichte paniek in pitbox 25. Helmen, laarzen, rugprotectoren, handschoenen en tassen worden in allerijl in veiligheid gebracht. Onder de roldeur glijdt een enorme plens regenwater de box binnen. Het circuitcomplex, even landinwaarts bij Rimini, krijgt de volle laag. Een steeds harder aanzwellend staccato van neerkletterende dikke, verzadigde regendruppels. De asgrauwe lucht boven de baan wordt nog donkerder en lijkt steeds meer buien naar zich toe te zuigen. We zullen ’t voelen ook! Een felle flits doorklieft het wolkendek, tellen later gevolgd door een dreigend nerveus klinkende donderslag. De druppeltjes van gisteravond hebben de versterkingstroepen laten aanrukken, da’s duidelijk. Twee boxen verderop is de zo bij MV horende grandeur ver te zoeken. In een troosteloze atmosfeer van soppende racelaarzen en schrapende dweilen staan zes hagelnieuwe en smetteloos opgepoetste MV Agusta F4 1000R’s werkloos op paddock-stands te wachten. Tja, waarop eigenlijk? Om door een stel ingevlogen journalisten met samengeknepen billen over het Atlantis van Misano te worden gestuurd? Gezien het gezamenlijke prijskaartje van €149.994,- bepaald geen sinecure. De voor deze natte aangelegenheid gemonteerde regenvreters van Pirelli – standaard staat de F4 1000R op watervrees hebbende Dragon Supercorsa Pro’s – slagen er vooralsnog niet in om daar ook maar enige verandering in te brengen. Maar het zou ook net zo goed kunnen liggen aan het bekende knopje in het hoofd dat maar geen vrede lijkt te kunnen vinden met de combinatie van Aquadromo Misano Adriatico en de 174 giftige paardjes achter de zwart gespoten staldeuren van de ‘R’. 174 pk’s aan de krukas. Dat de Italianen wat met de edele delen van hun 1000 hebben gespeeld, is duidelijk. De ‘instap’ F4 1000S staat immers voor 166 pk op de lijst. Acht pk winst dus en dat betekent dat er het een en ander gewijzigd moet zijn aan de 998cc vierpitter met zijn zestien, radiaal opgestelde, kleppen. Klopt. Het blok heeft nieuwe gesmede zuigers met een vernieuwde beschermende coating. Het Mahle cilinderblok is herzien en onderscheidt zich van de voorgaande versie door 1,5 mm verder naar achteren gepositioneerde cilinderbussen. De kleppen zijn eveneens vernieuwd en de afstand tussen de kleppen is in langsrichting met 2 mm vergroot. De klephoek van de inlaatkleppen meet nu 10,15° in plaats van 9,5°. Ook de vorm van het inlaattraject is veranderd. Veel waarde hechten de Italianen daarnaast aan het nieuwe Magneti Marelli 5SM motormanagementsysteem. Dit systeem is een stuk compacter dan het voorgaande 1.6M, is voorzien van een FlashEprom en maakt door een Phase-sensor op de uitlaatnokkenas de toepassing van sequentiële injectie in principe mogelijk. De technische Italiaanse delicatessen gaan schuil achter de inmiddels bekende betoverende F4-lijnen van ontwerpmagiër Massimo Tamburini. Net als andere specials als de Ago, de Senna of de extreem exclusieve Veltro heeft de F4 1000R zijn eigen, specifieke designkenmerken. Opvallend zijn het zilverkleurige zadel en de subtiele rode bies, die van het voorspatbord tot aan de, bijna sensueel gevormde, kont met die fantastische vierpijps Arrow-vuurmond met titanium afwerklaag loopt. Alhoewel er in Italië bij wijze van – erg geslaagde – teaser ook een roodzilveren uitvoering van de F4 1000R werd getoond, wordt de ‘R’ in Nederland vooralsnog alleen in het zwart leverbaar, net als de Brutale 910R trouwens. Prijstechnisch valt de F4 1000R met zijn stukprijs van net geen 25 mille duizend euro duurder uit dan de toch al niet bepaald voor iedereen weggelegde F4 1000S. Maakt de hebberigheid zich van je meester en heb je geen moeite met een registratie bij het BKR in Tiel, dan krijg je naast acht extra pk’s nog wat meer blingbling uit Varese. Een 50 mm Marzocchi R.A.C. (Road Advanced Component) upside-down voorvork, bijvoorbeeld. Dit is de topvork van de veerfabriek uit Bolognese en de F4 1000R is de eerste productiemotor waar ‘ie standaard op zit. Deze vork, met een TiN-coating op de binnenpoten, heeft naast instelbare veervoorspanning ruime stelmogelijkheden voor in- (13 klikken) en uitgaande (32 klikken) demping. De Sachs Racing achterschokdemper is ook multi-instelbaar (veervoorspanning hydraulisch, in- (high- en low-speed) en uitgaande demping) en kan ook qua rijhoogte worden versteld. De Öhlins stuurdemper tref je trouwens ook op de ‘S’ aan. In tegenstelling tot die ‘S’ heeft de F4 1000R gesmede aluminium Brembo wielen met Y-vormige spaken in plaats van de bekende vijfspaaks aluminium gietwielen. Verschil in bandenmaat is er ook: 120/70-ZR17 en 190/55-ZR17 voor de F4 1000R en 120/65-ZR17 en 180/55-ZR17 voor de ‘S’. Ook van Brembo zijn de ankers voor en achter en ook hier weer een niet te missen verschil met de ‘S’. Een kneep in het remhendel zet bij de F4 1000S een set Nissin zeszuiger remklauwen aan het werk, terwijl er op de ‘R’ nieuwe, radiaal gemonteerde vierzuigers in actie komen. De remschijven voor zijn ook iets in diameter toegenomen: 320mm in plaats van 310mm. Met liefde verwerkt materiaal dus, dat zeker niet tot zijn recht komt onder de kille TL-verlichting van een pitbox. Nee, de F4 1000R verdient de zachte streling van warme, gouden zonnestralen op een Italiaanse voorjaarsochtend. Voorjaar is het in ieder geval, maar de ‘R’ moet het doen met de toorn van Pluvius. Het drijft de Italianen bijna tot wanhoop, tot de ‘Chef de Mission’ uiteindelijk de knoop doorhakt. Vijftien minuten krijgen we, in de zeikende regen. Ter geruststelling volgt nog de mededeling dat praktisch iedere bocht er bij ligt als de ‘Rijn bij Lobith’. Weinig daden, weinig woorden, simpel. Het maximum toerental gestegen naar 13.000 toeren? Net zo onbereikbaar voor mij als de top van de Mount Everest. De naald hoeft vandaag zeker geen overuren te draaien. Zeker niet als de pk’s rond de 6000 toeren al voorzichtig enthousiast beginnen te worden en de achterkant van de F4 1000R een flinke stap opzij zet. Dicht die kraan. Hé, voelde ik daar het bekende vacuümgevoel in de gasschuiven? Of zorgden mijn gespannen kadetten met een dramatisch gevoel voor lijfsbehoud voor een heel ander vacuüm? Twee extra koppelingsplaten? Lichter en directer schakelen? Tussen de tweede en derde versnelling zeker weten. En die nieuwe remmen? Remmen? Nou vooruit, met mate dan. Vijf rondjes, afgevlagd, afdrogen, opluchting, klaar. Terug naar het zonovergoten Nederland, waar hopelijk op niet al te lange termijn een F4 1000R klaarstaat voor een serieuze impressie. Hoe bizar kan het zijn? TECHNISCHE GEGEVENS MV AGUSTA F4 1000R MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder-viertakt lijnmotor, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen, vier radiaal opgestelde kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump-smering, benzine-injectie Ø 46 mm, ongeregelde katalysator met secundair luchtsysteem, 650 watt dynamo, 12V/9Ah accu, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, O-ring-ketting. Boring x slag 76,0 x 55,0 mm Cilinderinhoud 998 cc Compressie 13,0:1 Max. vermogen 130 kW (174 pk) bij 11.900 tpm Max. koppel 111 Nm bij 10.000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen buizenframe, motor als dragend deel, upside-down-voorvork Ø 50 mm, veervoorspanning, in- en uitgaande demping verstelbaar, enkelzijdige aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokdemper, veervoorspanning, in- (high speed/low speed) en uitgaande demping verstelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 210 mm, vierzuiger remklauw. Gesmede aluminium wielen 3.50×17; 6.00×17 Banden 120/70ZR17; 190/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1408 mm, balhoofdhoek 65,5°, naloop 103,8 mm, veerweg v/a 129/120 mm, zithoogte 810 mm, drooggewicht 192 kg, tankinhoud 21 liter. Garantie 2 jaar Kleuren zwart en rood/zilver Prijs €24.999,- (€25.299,- voor de tweezits) INFO MV Agusta Benelux, tel. 0184-65 71 71, www.mvagusta.nl Zorg dat je er bij komt, bij de marine…. Het magnifieke vierpijps luchtdoelgeschut van Arrow. Nieuwe radiaal gemonteerde vierzuiger stoppers van Brembo en 50mm dikke Marzocchi vorkpoten. Sachs tekende voor de multi-instelbaar achtervering. [cockpit, freistehend] De zo kenmerkende commandocentrale van de MV Agusta F4.

Lees meer over

MV Agusta F4 1000R

Gerelateerde artikelen

Vergelijkingstest 4 crossovers

Vergelijkingstest 4 crossovers

27 oktober, 2022

Crossover-motoren combineren rijplezier met toerkwaliteiten en leggen zo de wijde wereld aan je voeten. Ze geven je ...
Vergelijkingstest 4 crossovers

Vergelijkingstest 4 crossovers

28 oktober, 2021

Crossover-motoren zijn perfect om een korte of zelfs de grote vakantie op twee wielen door te brengen. Vier ...
Eerste Test MV Agusta Rush 1000

Eerste Test MV Agusta Rush 1000

18 februari, 2021

MV Agusta onthulde in 2020 de Brutale Rush. Die Rush was vooral bedoeld als exclusieve ‘dragbike’ met 212 pk, mede ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-