+ Plus

Onder de hamer

In MotoPlus 5/2021 brachten we nog een rij-indruk van drie klassieke zescilinders. Mocht dat een enthousiast vlammetje hebben aangewakkerd, dan is dit misschien je kans. Op stapel staat namelijk de veiling van twee van deze giganten: een Kawasaki Z1300 en een Benelli Sei 750.

Kawasaki Z1300, 1982
De prestigeslag tussen Japanse Honda en Kawasaki ging in 1979 een nieuwe fase in toen Kawasaki de 120 pk sterke Z1300-zescilinder lanceerde. Met zijn langeslagmotor trekt deze zespitter wonderbaarlijk soepel vanuit lage toerentallen. Gecombineerd met de enorme cilinderinhoud en uiteraard de zes cilinders zorgt dit voor een enorme punch van onderuit. Daarnaast is alles groot en dik aan deze geweldenaar, van de framebuizen, het massief ogende blok en de enorme hoekige tank tot de lange wielbasis. Het exemplaar op Nederlands kenteken dat bij veilinghuis Catawiki onder de hamer gaat is van bouwjaar 1982 en draagt het predicaat Klasse 2 (zeer goed). De Z1300 heeft 54.534 kilometer levenservaring en is sinds 2017 in bezit van de huidige eigenaar. Technisch verkeert de zescilinder in prima staat en alle registratiedocumenten zijn aanwezig. De veiling is op 28 mei gestart en loopt nog tot 8 juni. De opbrengst wordt geschat op € 12.000,-.

 

Benelli 750 Sei, 1977
De elegante 750 Sei van Benelli was de eerste zescilinder-productiemotorfiets en telde zes cilinder van 125 cc elk, goed voor 750 cc in totaal dus. Alhoewel de ‘Sei’ eind 1972 werd gepresenteerd, ging de productie mede door de oliecrisis in 1973 pas eind ’74 van start. Het blok kopieerde Benelli feitelijk van Honda’s CB500 Four, simpel gezegd door er aan de zijkanten twee cilinders aan toe te voegen. De boring x slag is met 56,0 x 50,6 mm zelfs identiek. De 750 Sei mag dan de lichtste van de zescilinders uit die tijd zijn, de furieuze uitlaatsymfonie doet anders vermoeden. De te veilen Benelli is er een van bouwjaar 1977, verkeert in originele staat (ook de uitlaten), heeft 26.169 kilometer op de klok en heeft het predicaat Klasse 2 (zeer goed). Ook de 750 Sei staat op Nederlands kenteken en is uiteraard voorzien van alle registratiedocumenten. Er kan tot 8 juni worden geboden op deze Italiaan, die naar verwachting zo’n € 20.000,- moet opbrengen.

 

NIET GEVEILD
Cleveland Serie A, Type 481
De Cleveland uit de vorige ‘Onder de hamer’ is inmiddels geveild en heeft een bedrag van € 11.000,- (plus 9% veilingkosten) opgebracht.

Lees meer over

Honda Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...