+ Plus

Onder de hamer

In MotoPlus 5/2021 brachten we nog een rij-indruk van drie klassieke zescilinders. Mocht dat een enthousiast vlammetje hebben aangewakkerd, dan is dit misschien je kans. Op stapel staat namelijk de veiling van twee van deze giganten: een Kawasaki Z1300 en een Benelli Sei 750.

Kawasaki Z1300, 1982
De prestigeslag tussen Japanse Honda en Kawasaki ging in 1979 een nieuwe fase in toen Kawasaki de 120 pk sterke Z1300-zescilinder lanceerde. Met zijn langeslagmotor trekt deze zespitter wonderbaarlijk soepel vanuit lage toerentallen. Gecombineerd met de enorme cilinderinhoud en uiteraard de zes cilinders zorgt dit voor een enorme punch van onderuit. Daarnaast is alles groot en dik aan deze geweldenaar, van de framebuizen, het massief ogende blok en de enorme hoekige tank tot de lange wielbasis. Het exemplaar op Nederlands kenteken dat bij veilinghuis Catawiki onder de hamer gaat is van bouwjaar 1982 en draagt het predicaat Klasse 2 (zeer goed). De Z1300 heeft 54.534 kilometer levenservaring en is sinds 2017 in bezit van de huidige eigenaar. Technisch verkeert de zescilinder in prima staat en alle registratiedocumenten zijn aanwezig. De veiling is op 28 mei gestart en loopt nog tot 8 juni. De opbrengst wordt geschat op € 12.000,-.

 

Benelli 750 Sei, 1977
De elegante 750 Sei van Benelli was de eerste zescilinder-productiemotorfiets en telde zes cilinder van 125 cc elk, goed voor 750 cc in totaal dus. Alhoewel de ‘Sei’ eind 1972 werd gepresenteerd, ging de productie mede door de oliecrisis in 1973 pas eind ’74 van start. Het blok kopieerde Benelli feitelijk van Honda’s CB500 Four, simpel gezegd door er aan de zijkanten twee cilinders aan toe te voegen. De boring x slag is met 56,0 x 50,6 mm zelfs identiek. De 750 Sei mag dan de lichtste van de zescilinders uit die tijd zijn, de furieuze uitlaatsymfonie doet anders vermoeden. De te veilen Benelli is er een van bouwjaar 1977, verkeert in originele staat (ook de uitlaten), heeft 26.169 kilometer op de klok en heeft het predicaat Klasse 2 (zeer goed). Ook de 750 Sei staat op Nederlands kenteken en is uiteraard voorzien van alle registratiedocumenten. Er kan tot 8 juni worden geboden op deze Italiaan, die naar verwachting zo’n € 20.000,- moet opbrengen.

 

NIET GEVEILD
Cleveland Serie A, Type 481
De Cleveland uit de vorige ‘Onder de hamer’ is inmiddels geveild en heeft een bedrag van € 11.000,- (plus 9% veilingkosten) opgebracht.

Lees meer over

Honda Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-