Nieuws

Occasion Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Op zoek naar een toervriendelijke allroad met een lekker behapbaar vermogen en cardanaandrijving? Dan is de destijds en ook nu doorgaans nog onderschatte Yamaha XT1200Z Super Ténéré een zeer aantrekkelijke kandidaat! En dat niet alleen prijstechnisch gezien!

De geschiedenis van de Yamaha’s Super Ténéré gaat ver terug in de tijd, echter beperken wij ons hier tot de laatste generatie die in 2010 het levenslicht zag. De grote allroad deelde enkele belangrijke technische kernpunten met die grote concurrent uit München, maar had daarnaast ook nog wat andere troeven achter de hand. Te beginnen met het sterke erfgoed, dat zich al lang niet meer beperkte tot de Dakar Rally. De Japanner bleek ook zeer robuust, waarbij het echt zoeken is naar grote problemen, en viel daarnaast ook in ergonomisch opzicht enorm in de smaak bij de clientèle. De Super Ténéré wordt nog altijd door velen als de comfortkoning onder de grote allroads bestempeld. Dankzij de lange veerwegen en robuuste spaakwielen kan hij ook in het terrein uitstekend uit de voeten. Meer dan eens deelde hij op dit vlak tijdens vergelijkingstests het podium met BMW en KTM.

Onder de streep komt het er op neer dat de Yamaha vooral punten scoort met zijn uitgebalanceerde en zeer behapbare karakter. Dat laatste is voor een groot deel te danken aan zijn langeslag tweecilinder lijnblok met – destijds nog redelijk uniek maar inmiddels gemeengoed – 270 krukas. Het 110 pk sterke blok heeft qua karakter meer weg van een trek- dan van een renpaard. De lineaire, bullige vermogenskarakteristiek valt in de smaak, óf juist niet. In kritische hoek valt namelijk ook vaak het woord gezapig. Hoe dan ook, dat vertrouwde blok combineert de Super Ténéré met een heerlijk sturend, stabiel en veelvoudig instelbaar rijwielgedeelte, dat ook zonder elektronisch instelmogelijkheden (zoals de ZE-versie vanaf 20124 biedt) uitstekend functioneert. En dat tot zelfs 210 km/uur. Onopvallend goed is ook de cardanaandrijving, die nog nooit van het fenomeen lastwisselreacties heeft gehoord. Een motorfiets die bijna niets fout doet dus, zonder daarbij ergens echt in te excelleren. En misschien is dat wel de reden geweest waarom de XT1200 nooit echt een verkooptopper werd. Of was het gewoon een kwestie van verkeerde timing, te sterke concurrentie of wellicht toch het relatief hoge rijklaargewicht, dat zich eigenlijk enkel in stand laat merken. Hoe dan ook, het verandert allemaal niets aan het feit dat potentiële kopers zich mogen verheugen op een topmotorfiets voor relatief weinig centen!

Marktsituatie
Al vanaf de marktintreding in 2010 wisten kopers de Super Ténéré maar schoorvoetend te vinden. De allroad twin is echter wel tien jaar, in verschillende uitvoeringen ook nog, in het Yamaha-gamma gebleven. Daardoor is het tweedehands aanbod weliswaar niet overdreven groot, maar keus is er wel degelijk. Zeker behangen met toervriendelijke extra’s is het een motorfiets bij uitstek om kilometers mee te maken, wat je ook wel terugziet aan de tellerstanden van oudere modellen, die de 50.000 niet zelden overstijgen. Vanaf een kleine acht mille kun je zaken doen, dan betreft het doorgaans modellen van de eerste jaargangen. Wil je nieuwer en luxer, bijvoorbeeld een ZE-model met elektronische vering (vanaf 2014) dan zul je minimaal zo’n drieduizend euro extra moeten investeren. Bijzonder dun gezaaid zijn de rijk aangeklede Worldcrosser- en Raid Edition-modellen, waar de prijs ook naar is.

Bezichtiging
Zoals gezegd zijn hoge kilometrages zeker geen uitzondering, wat meteen ook de standvastigheid van de XT onderstreept. Ook de 50.000 kilometer duurtest (zie MotoPlus 4/2012) volbracht de Japanse allroad zonder echt noemenswaardige problemen. Kijk bij de bezichtiging daarom naar de gebruikelijke zaken: ziet de onderhoudshistorie er goed uit (elke 10.000 kilometer of jaarlijks een beurt)? Hoe zit het met slijtagedelen als ketting/tandwielen, banden, remblokken etc.? Zit er speling op balhoofd- of wiellagers? Heeft het offroad gebruik geen sporen nagelaten op kuipdelen, frame en vorkpoten? En is de spanning van de spaken regelmatig gecontroleerd? Geen paniek bij een te laag oliepeil bij een koude motor, de XT vertrouwt op dry-sump smering. Geliefde en waarde vermeerderende extra’s zijn toercapaciteit verhogende opties als koffers, valbeugels en hogere ruiten.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test QJ Motor SRK800RR

Eerste Test QJ Motor SRK800RR

4 juli, 2024

QJMotor debuteert dit jaar op de Benelux-markt met meteen al een behoorlijk complete modellenlijn. Het sportieve ...
Compacttest Zero DSR

Compacttest Zero DSR

4 juli, 2024

Minimaal 161 kilometer zonder bijladen belooft de A2-vriendelijke Zero DSR. Die uitdaging nemen we graag aan, ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-