+ Plus

Occasion: Yamaha R6

Compact, snel en uiterst wendbaar: dat er van Yamaha’s YZF-R6 sinds 1999 ettelijke duizenden over de toonbank gingen, zal niemand verbazen. Maar ook tweedehands gaat de kleine racer erin als een vers gebakken broodje, een echte snelle hap! Een beetje treurig is het wel, waren sportieve motoren een jaartje of wat geleden niet aan te slepen, de laatste jaren zit de klad er goed in in dit snelle segment. Een tendens die zeker ook zijn weerslag heeft op de verkoop van Yamaha’s kleine supersport, de in 2006 nog sterk gerenoveerde racer pur sang met zijn toen 127 pk sterke viercilinder gaat moeilijke tijden door. Waarom de ster van vroeger de schijnwerpers niet meer op zich gericht weet? Mogelijke antwoorden: een zeshonderd is uit, een zeshonderd is te duur, een zeshonderd kan een duizend totaal niet meer bijbenen. Niet één van deze verklaringen legt de vinger honderd procent op de zere plek, al steekt in elk wel een stukje waarheid. Opmerkelijk is het daarom des te meer dat de occasionmarkt juist een heel ander beeld laten zien. Uit de tweede hand is de R6 namelijk allesbehalve ‘uit’. Integendeel zelfs, zeker bij het jonge publiek is de frêle freule met haar scherp gesneden derrière een meer dan gewild object. Dat maakt ook dat de Yamaha niet snel als koopje van de maand zal worden aangeboden, desondanks krijgen diegenen die rond de vijf mille willen spenderen er wel een wonderschoon, radicaal apparaat voor terug, die zowel sportieve opstappers als echte raceliefhebbers ten volste zal bekoren. Die kunnen doorgaans met het veel beter beheersbare, wat piekerige vermogen duidelijk beter uit de voeten dan met het brachiale geweld van een moddervette duizend, zijn daardoor ook veelal sneller ook. Zelfs de vandaag de dag heel aantrekkelijk geprijsde modellen met carburateur van de eerste serie (1999-2002) trakteert je nog altijd op een flinke portie stuurplezier. Yamaha’s YZF-R6 is dus nog altijd springlevend, in ieder geval op de occasionmarkt. ________________________________________ [KASTEN AANKOOPTTIPS] AANKOOPTIPS De YZF-R6 is een meer dan gewild object om even een individueel tintje te geven. Vind je een exemplaar met de originele dikke knippers en kentekenplaathouder er nog op, sla dan gelijk je slag, want dan kun je er bijna zeker vanuit gaan dat ook de rest van de machine helemaal origineel is. Naast de knipperlichten en kentekenplaathouders zijn onder meer uitlaat, ruitje, hendels en voetsteunen/remschakelset gewilde componenten bij de doe-het-zelver. Allemaal geen probleem, zolang de onderdelen maar wel afkomstig zijn van enigszins gerenommeerde accessoirefabrikanten als bijvoorbeeld Rizoma, Akrapovic of Leovince. Omdat de R6 het circuit zeker niet schuwt, zijn twijfelachtige, niet voor de openbare weg gehomologeerde accessoires zeker geen zeldzaamheid, wees dus gewaarschuwd. Ander iets waar je kritisch naar moet kijken: geïmporteerde machines. Wees zeker bij ‘koopjes’ extra op je hoede, total loss machines die weer compleet nieuw zijn opgebouwd zijn zeker geen zeldzaamheid en daarbij liggen verborgen gebreken als een gescheurd frame op de loer. Zelfs het ontbreken van nogal belangrijke componenten, als bijvoorbeeld een dynamo, is geen uitzondering. Controleer daarom extra zorgvuldig de papieren en achtergrond van de motor, bij twijfel gewoon laten staan. Onder de streep staat de R6 echter de boek als een bijzonder solide motorfiets, door serieuze dealers onderhouden en aangeboden exemplaren geven in de regel geen enkele reden tot argwaan! ________________________________________ [KASTEN MARKTSITUATIE] MARKTSITUATIE Het hoofdstuk ‘carburateurmodellen’ is bij het gros van de dealers inmiddels gesloten. Reden daarvoor is dat er vanwege de hoge leeftijd nogal wat machines rondzwerven waarvan de reputatie op z’n zachtst gezegd nogal twijfelachtig is. Geïmporteerde exemplaren, onder meer uit Italië, worden weliswaar tegen heel gunstige tarieven aangeboden, maar de conditie van de machines laat vaak te wensen over. Vaak worden ze in de privé sfeer aangeboden en betreft het flink verbouwde exemplaren, die door jonge kopers zonder technische kennis zijn gekocht en nu weer snel op de digitale markt worden gedumpt in de hoop snel nog een deel van de gespendeerde centen terug te verdienen. Wees daarom extra waakzaam bij termen als ‘nog niet rijklaar’ of iets van die strekking. Voor nette machines met carburateur moet je toch wel rekenen op bedragen van minimaal € 3.000,-. Aan goede injectie-modellen vanaf 2003 is wat dat betreft heel wat makkelijker te komen, mits je een portemonnee hebt die minimaal met zo’n € 4.500,- gespekt is. En ook met relatief hogere kilometrages, vanaf zo’n 30.000 km, kunt leven. Voor goed onderhouden machines uit de eerste hand met een kilometer of 15.000 op de klok moet je minimaal vijfhonderd euro meer investeren. De grootste vraag is echter naar model RJ111 (vanaf 2006), die er al vanaf zo’n € 5.500,- is. Het prijsaanbod strekt zich overigens uit tot bedragen over de achtduizend euro, deels voor machines ouder dan vijf jaar. Redelijk aan de prijs, zeker gezien het feit dat er overjarige modellen met nada op de teller voor prijzen vanaf tien mille worden aangeboden. Jong gebruikte machines van maximaal drie jaar oud, met niet al teveel kilometers zijn daarentegen redelijk schaars. ________________________________________ [KASTEN TECHNISCHE DATEN] TECHNISCHE GEGEVENS YAMAHA YZF-R6 (type RJ111, 2006) MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 41 mm, geregelde katalysator, 420 watt dynamo, accu 12 V/9 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting. Boring x slag 67,0 x 42,5 mm Cilinderinhoud 599 cc Compressie 13,1 : 1 Max. vermogen 93,4 kW (127 pk) bij 14.500 tpm Max. koppel 66 Nm bij 12.000 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 41 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokdemper, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 210 mm, enkelzuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17 Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.380 mm, balhoofdhoek 66°, naloop 97 mm, veerweg v/a 120/120 mm, zithoogte* 820 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 190 kg, tankinhoud 16,5 liter. METINGEN Topsnelheid** 270 km/uur Acceleratie 0 – 100 km/uur 3,3 sec Doortrekken 60 – 100 km/uur 4,4 sec Verbruik Secundair 1 op 18,2 Bij 130 km/uur 1 op 16,1 *MotoPlus-meting **Fabrieksopgave ________________________________________ [KASTEN MODELGESCHIEDENIS] MODELGESCHIEDENIS 1999 Marktintrede van de YZF-R6, type RJ03. Viercilinder lijnmotor met 120 pk, gewicht van 196 kg. In maart terugroepactie van specifieke productieserie wegens een mogelijke gebrekkige oliesmering van de versnellingsbak. Prijs: f 22.495,- (€ 10.206,-) 2000 Vernieuwde zuigers, nieuwe veer op schakelmechanisme. Prijs: f 23.490,- (€ 10.659,-) 2001 Gemodificeerde zuigers, drijfstangen en schakelas, nieuwe stuurhelften, andere spiegels, vernieuwde cockpit. Prijs: f 23.990,- (€ 10.886,-) 2003 Nieuw type RJ05 met benzine-injectie. Blok volledig aangepakt: nieuwe klepveren, inlaatnokkenas, krukas, zuigers, zuigerringen, drijfstangen, nokkenaskettingspanner, aangepast carter en nieuwe coating cilinderwanden. Daarnaast een groter luchtfilterhuis, nieuwe uitlaat met RVS bochten en volledig nieuw aluminium frame (Deltabox III) en swingarm. Nieuwe voorvork, lichtere velgen, aangepast remsysteem, gemodificeerde koplampen, schakelindicator en startonderbreker. Vermogen: 117 pk. Prijs: € 11.390,- 2004 Type RJ091. Aangepaste uitlaat en ontsteking voor een beter koppelverloop. Prijs: € 11.399,- 2005 Type RJ095. Nieuw gasklephuis met Ø 40 in plaats van 38 mm doorlaat, aangepaste koeler, radiale rempomp voor, radiale remklauwen, grotere remschijven (Ø 310 i.p.v. 298 mm), upside-down voorvork, aangepast hevelsysteem en achterschokbreker, herziene styling. Nieuwe bandenmaat: 120/70ZR17 i.p.v. 120/60ZR17. Daarnaast nog een langere jiffy en koplampen met nieuwe stadslichten. Vermogen naar 120 pk, gewicht omlaag naar 188 kg. Prijs: € 11.399,- 2006 Volledig nieuw model type RJ111. Andere boring x slag: 67,0 x 42,5 mm (was 65,5 x 44,5). Ook titanium kleppen, nieuwe injectie met extra injector, elektronisch gestuurde gaskleppen, uitlaat met exup-klep (drukventiel om het koppel te optimaliseren), geregelde katalysator, anti-hop koppeling, nieuw aluminium frame (Deltabox design), nieuwe, volledig instelbare voorvork en achterschokbreker en herziene styling. Maximale vermogen naar 127 pk, gewicht 190 kg. In november terugroepactie van bepaalde serienummers vanwege mogelijk te losse luchtfilter bevestigingsschroeven. Prijs: € 11.999,- 2008 Elektronisch aangestuurde variabel inlaattraject, andere zuigers, evenals herzien luchtfilterhuis en nokkenaskettingspanner. Nieuw hoofdframe en swingarm, subframe van magnesium. Herziene achterschokbreker en remschijven. Ook optisch kleine aanpassingen aan kuipdelen, koplampen, spiegels en achterlicht. Vermogen naar 129 pk, gewicht 192,5 kg. Prijs: € 11.999,- 2010 Type RJ155 met geherprogrammeerd motormanagementsysteem, aangepaste uitlaat en vermogen gereduceerd tot 124 pk. Prijs: € 12.999,- 2013 Onveranderd. Prijs: € 13.699,- ________________________________________ [KASTEN GETEST IN MOTOPLUS] GETEST IN MOTOPLUS 1/2006 (VT), 3/2006 (VT), 5/2006 (VT), 10/2006 (VT), 6/2007 (VT), 21/2007 (RI), 2/2008 (VT), 11/2008 (VT), 16/2008 (VT), 6/2009 (VT, circuit), 7/2009 (VT, straat), 3/2010 (ET), 9/2012 (VT), 14/2013 (VT). ET = eerste test; RI = rij-impressie; VT = vergelijkingstest; CT = compacttest; TT = toptest. Testen zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitale archief op www.motoplus.nl ________________________________________ [KASTEN INTERNET] INTERNET www.yzfr-club.nl (fanclub) ________________________________________ [KASTEN DETAILS] DETAILS 1999 (RJ03) Met 120 pk en nog gevoed door een echte carburateur, het oermodel staat kort voor de millenniumwisseling te boek als hete racer. 2001 Het cockpitje werd functioneel iets aangescherpt en ook de andere aanpassingen vallen nauwelijks op: bagagehaken, LED achterlicht en lichtere accu. 2003 (RJ05) Helemaal nieuw, met injectie en een heerlijk agressieve oogopslag die het imago goed doet. Onder meer ook frame, remmen en vering werden flink opgewaardeerd. 2005 (RJ095) Het gaat er radiaal aan toe bij Yamaha, wat remklauwen en rempomp betreft dan. Ook prettig: nieuwe upside-down in plaats van telescoop voorvork. 2006 (RJ111)De techniek en layout van type 111 zijn afgeleid van kampioensmachine M1. Onder meer elektronisch gestuurde gaskleppen, anti-hop koppeling en exup-klep in de uitlaat. 2008 De R6 krijgt een variabel inlaattraject, bij 13.700 tpm wordt deze korter. 2010 (RJ155) De R6 zoals we hem nu nog kennen, compleet doorontwikkeld en eigenlijk de beste uit de rij. Mooi speelgoed voor zowel de weg als op het circuit. ________________________________________ GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 11.000,- Nog op zoek naar een pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring ? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 11.000,-. Waar: Goedhart Motoren, Bodegraven Wat: Honda VFR1200F Prijs: € 10.990,- Bouwjaar: 2010 KM-stand: 16.579 km Info: 0172-650 005 MOTOPLUS-OORDEEL: + Krachtige V4 Soepel draai-eigenschappen Uitstekende ergonomie Remmen – Hoog verbruik Dipje in koppel ________________________________________ Waar: Gebben Motoren, Rogat Wat: Ducati 998S Prijs: € 10.950,- Bouwjaar: 2002 KM-stand: 16.209 km Info: 0522-443 820 MOTOPLUS-OORDEEL: + Koppel Originele Bostrom replica Öhlins afgeveerd Termignoni dempers – Veercomfort Extreme ergonomie ________________________________________ Waar: Divmo Motoren, Rijen Wat: Yamaha XT1200Z Super Ténéré Prijs: € 10.890,- Bouwjaar: 2010 KM-stand: 16.145 km Info: 0161-240 107 MOTOPLUS-OORDEEL + Uitstekende ergonomie Karaktervolle twin Elastische vermogensontplooiing – Licht trage handling Relatief zwaar

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-