+ Plus

Occasion: Yamaha FJ1200

Om de Yamaha FJ1200 van Ronald Herngreen uit Nijmegen te bekijken, moet eerst de aanhanger en wat rommel uit zijn garagebox worden gehaald. Pas dan rolt de FJ1200 naar buiten. “Oei, ik had hem eigenlijk wel even mogen wassen na het laatste ritje, een weekeindje met vrienden naar het Schwarzwald. Ik rij ook nog maar zo weinig. Maar als ik hem kwijtraak, koop ik wel weer een motor terug, maar dan iets nieuwers.” aldus de verkoper.Het is koud en het heeft ‘s nachts nog gesneeuwd. De ANWB ontraadt iedereen om de weg op te gaan, maar als koopjesjager laat ik me daarvan niet weerhouden. Een paar dagen eerder zag ik de Yamaha FJ1200 ABS met kofferset al op Marktplaats staan en na een telefoontje was een afspraak snel gemaakt. Dus sta ik nu bij een kille garagebox naar mijn 1500-euro-kandidaat te kijken. De vraagprijs is all-inclusive. Dus ook die gladde voorband krijg ik erbij. Kijk dat opent perspectieven…Een absolute schoonheid is de FJ1200 niet. Op de foto’s ging het nog wel, maar van dichtbij zijn de 17 jaar hem toch wel aan te zien, vooral rond het blok en de verroeste uitlaatbochten. En aan de door de sleutelhanger afgeschuurde lak van de kroonplaat. Maar dramatisch is het niet en alles moet je natuurlijk relateren aan de prijs, nietwaar? Hij kostte in 1993 nog 24.390 gulden, toch dik 11.000 euro. Het verschil met de versie zonder ABS was destijds maar liefst 3000 gulden. Inderdaad, nu bijna 1500 euro. En dat is dus de prijs die eigenaar Ronald er nu voor vraagt!De Yamaha FJ1200 was in zijn tijd één van de dikste en stoerste fietsen die je kon kopen. En ook één van de duurdere. Het luchtgekoelde viercilinderblok produceerde 130 pk en staat bekent om zijn betrouwbaarheid. De huidige 75.000 kilometer die er op de klok staan, hoeven dus geen probleem te zijn. Het ABS geeft al aan dat de FJ ook in 1993 verre van ouderwets was, ook al kwam hij al in 1986 op de markt. En daarvoor was hij ook al twee jaar als FJ1100 te koop.De machine heeft een mooie compleet dashboard, elektrische schakelaar voor de reservebenzine, hydraulische koppeling (die nog wel eens wil lekken, aandachtspuntje!) en armaturen die zelfs vandaag de dag gezien mogen worden. Zijn topsnelheid lag rond de 225 km/uur en hoewel geen zuinigheidswonder stond de 22-liter-tank toch garant voor een heel behoorlijk actieradius.De FJ is nog tot 1996 verkocht door Yamaha, maar schoof van een stoere sportieve machine gaandeweg steeds verder op richting het toersegment. Dat was ook te zien aan de hoge spoiler-ruit van de laatste modellen en de als extra leverbare kofferset, ideaal voor de bagage tijdens een motorvakantie.“Ik heb hem nu zeven jaar. Toen ik hem kocht stond er 50.000 op de klok, ik heb er dus ongeveer 25.000 mee gereden. De laatste jaren rij ik nog maar weinig meer, ik denk 2.000 per jaar. Gewoon een paar keer per jaar met vrienden op pad, meer niet. En dan te bedenken dat ik vroeger alleen motorrijbewijs had en dus alles, maar dan ook echt alles met de motor deed. Hiervoor had ik een Yamaha XS1100, maar daar kreeg ik een keer zo’n goed bod voor dat ik die toen spontaan heb verkocht. Op zoek naar wat anders kwam ik toen bij deze FJ terecht. Als ik hem verkoop ga ik ook zeker wat terugkopen. Iets jongers, ik weet nog niet zeker wat. Misschien wel een Honda Blackbird,” aldus eigenaar Ronald Herngreen.Hij vervolgt: “Ik heb er werkelijk nooit problemen mee gehad. O sorry, toch wel! Eén keer had ik elektrische problemen en viel ik een paar keer stil omdat de brandstofpomp niet meer deed. Werkelijk dagen gesleuteld en alles gedaan om het euvel te vinden, maar het leek onoplosbaar. Tot ik een keer met de FJ in het donker reed, toen zag ik het licht van de koplamp fluctueren, steeds als ik schakelde. Als ik mijn voet tegen het schakelpedaal duwde, ging de lamp opeens feller branden. En ineens wist ik het: het blok van de FJ hangt in rubber tegen het trillen en blijkbaar maakte het blok daardoor geen goede massa met de rest van de motor. Ja, als ik schakelde, via de versnellingspook. Een massastripje van een paar euro tussen het blok en het frame geschroefd en alle problemen waren de wereld uit! Sindsdien heeft hij geen klap verkeerd gegeven”Het meeste sleutelwerk aan de FJ deed Ronald, verwarmingsmonteur van beroep, altijd zelf. “Ik red me daar prima mee en veel onderhoud had hij niet nodig. Nu zou er eigenlijk een nieuw voorbandje opmoeten, verder rijdt’ie goed. Over één ding ben ik niet erg tevreden en dat is mijn eigen spuitwerk van het kontje van de buddyseat. Dat raakte ooit beschadigd door een tas achterop, dus ik dacht, dat ga ik zelf eens even mooi opknappen. Alles volgens het boekje: schuren, plamuren, grondverf, laklaag en tot slot een blanke lak laag. Wat denk je, bij die laatste laklaag ging het mis. Het zag er echt perfect uit en ik was er hartstikke trots op, tot ik met die laatste laag blijkbaar een foutje heb gemaakt. Het werd helemaal dof en al het werk was voor niets geweest. Ik baalde daar zo van, dat ik het kontje er toen op heb gezet en er eigenlijk nooit meer naar gekeken heb. Het zit me nog dwars dat het spuitwerk is mislukt!”In dat kontje zit voor de nieuwe eigenaar dus nog wat werk, als je de FJ1200 er tenminste pico-bello bij wilt hebben staan. De uitlaatbochten zijn ook behoorlijk verroest, maar niet doorgerot. En ook de uitlaatdempers lijken gaaf, net als de achtervork. Die wil nog wel eens roesten rond de ophanging van de achterschokbreker. Het kunststof lijkt ook goed in orde, door de motortrillingen wil dat wel eens gaan scheuren, maar daar lijkt deze FJ gelukkig geen last van te hebben.Verder zal een goede was- en poetsbeurt, plus een dagje vertroetelen met wat spuitbusjes zwarte en grijze verf hem goed doen.Om eerlijk te zijn heb ik op de terugweg echt even gedacht om Ronald op te bellen en te zeggen: haal de Yamaha maar van internet, want ik koop hem zelf! Zo’n icoon, zo’n belangrijke machine in zijn tijd, die verdient immers een beter lot dan een koude garagebox in Nijmegen…PASPOORTMerk: YamahaType: FJ1200 ABSBouwjaar: 1993KM-stand: 75.572 kmMotor: 1188 cc viercilinder-lijnmotorVermogen: 130 pkPrijs: € 1.500,-Geschatte kosten rijklaar maken: € 150,-Gevonden via: www.marktplaats.nlHuidige eigenaar: Ronald Herngreen, tel: 024-354 06 64

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.