+ Plus

Occasion: Yamaha Diversion 600

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weert. Of: wie het primitieve niet eert, is de luxe niet weert. Of: wie het goedkope niet eert, is het dure niet weert. Of geldt voor de XJ600S Diversion én, én en én?Is er iets mis met boodschappen doen bij Lidl? Dacht het niet. Al lang is bewezen dat de kwaliteit van de producten niet onder doet aan die van vriend Appie. Het is er eenvoudiger, er is geen opsmuk, geen overtolligheid en met behoud van kwaliteit een stuk goedkoper. En zo is het ook met de Yamaha XJ600S Diversion. 600 cc, 61 pk, vier cilinders, vier carburateurs, luchtkoeling, twee kleppen per cilinder, enkel schijfje in het voorwiel, niet instelbare veerelementen en in 1991 nieuw te koop voor ƒ 10.899,-. Was daar iets mis mee? Dacht het niet.De Yamaha XJ 600S Diversion die in dat jaar werd gepresenteerd en pas in 2002 afgeserveerd werd, was een groot succes. Niet alleen commercieel voor de fabrikant, maar ook voor de klant. In al zijn eenvoud, in al zijn eerlijkheid en in al zijn oprechtheid. Een no-nonsens motorfiets, op de markt verschenen in de tijd dat alles meer moest lijken en gekker moest. Geboren toen een cilinderkop toch eigenlijk minimaal vier kleppen moest herbergen en het frame van aluminium moest zijn. Opgegroeid in de periode dat alle blokken door vloeistof gekoeld gingen worden en van injectie werden voorzien. Volwassen geworden in de episode dat er voor vriendinlief achterop geen (fatsoenlijke) plaats meer was en echte werkelijkheid plaats maakte voor irrealistische schijn. De schijn dat motorrijders op supertoerders elk weekend op en neer gingen naar Zuid-Frankrijk en vol hielden dat zelfs bij 160 km/uur de muziek prima te horen was. De illusie dat supersporters elk klaverblad met gras (en klavertje vier, jaja) in de oren verlieten. Het sprookjes dat elke off-road rijder minstens één keer per jaar diagonaal en kris-kras door de Sahara trok. Dat alles tegenover de werkelijkheid dat het gemiddelde jaarkilometrage onder een schamele 5.000 km was komen te liggen.Allemaal grootdoenerij, waar de Diversion en zijn berijder niks, maar dan ook helemaal niks van moesten hebben. Recht toe recht aan, zo die gaat. Eerlijk en ongecompliceerd motorplezier. Geen make-up, maar een zuiver gezicht. En dat voor een Lidl prijs. Het was de opvolger van de ouwe trouwe XJ600 die niet Diversion mocht heten. De Diversion had als bijzonder- en herkenbaarheid dat het ouwe getrouwe buizen wiegframe in dezelfde kleur als de motor gespoten was. Verder viel de haast schuchtere motor op door zijn kunstig gewikkelde uitlaatbochten en een sterk naar voren gekanteld cilinderblok. Alsof de FZ750 uit 1987 ter beeltenis had gestaan. Die had een cilinderblok onder 45° om een zo recht mogelijk inlaattraject te bewerkstelligen, bij voor hedendaagse begrippen vlak staande inlaatkleppen. Maar bij de XJ600 Diversion hielp dat niet, want met 61 pk leverde hij zelfs minder vermogen dan zijn voorganger.Het maakte de aspirant-koper en eigenaar, vaak een opstapper of een heropstapper, allemaal niks uit. Die wilde en kreeg voor weinig geld een handelbare, betrouwbare motorfiets met een lange levensduur, een aangename zitpositie voor twee en voldoende windbescherming. Dat hij/zij daarbij een wat minder stabiel geheel op hogere snelheid voorgeschoteld kreeg en de straatstenen bij volgas op de plaats bleven liggen, was hem/haar worst. Het hoge benzineverbruik moesten ze dan maar voor lief nemen.AANKOOPTIPSKun je bij de Lidl nog wel eens lang voor de kassa staan, bij de aankoop van de XJ600S Diversion heb je minder te vrezen. Alleen de ´91- en ´92-ers hebben last van het zwakke ophangpunt van de achterschokbreker en het zwakke veerelement zelf. Zou die eerste schokbreker er na meer dan vijftien jaar nog steeds inzitten, is het sowieso verstandig die te vervangen. In zijn algemeenheid: je wilt gráág weten hoe het weggedrag daarvan kan opknappen. Een enkele keer is er een probleem met de vrijloop van de startmotor, maar dat hoor je gauw genoeg. Bij de modellen van voor 1996 kunnen de rubberen ´verwarmingsslangen´ voor de carburateurs poreus zijn en bij hoge kilometerstanden moet je op een huilende versnellingsbak letten, waarbij doorgaans de vijfde versnelling de grootste janker is. Een gevolg van pitting in het tandwieloppervlak. Tot slot: de XJ600 is een geliefde motor om naar 34 pk terug te tunen. Let daar op! Tot zo´n 6.000 tpm is er nauwelijks verschil, maar daarboven doet de 25 kW-fiets niets meer! En als hij is terug getuned en jij bent zo iemand waarvan de overheid vindt dat je nog lang niet volwassen bent: kijk of het juiste vermogen in de kentekenpapieren staat. MARKTSITUATIEGeorge Bush zou de XJ600S Diversion goed kunnen gebruiken voor zijn volgende ‘strijd tegen het terrorisme’. Je wordt er zowat mee doodgegooid, zoveel worden er aangeboden. Dat maakt dat er veel onderhandelingsruimte is voor de koper. Prijzen beginnen al bij € 800,- en die betreffen dan modellen uit de eerste drie jaren met kilometerstanden die beginnen bij 50.000 en eindigen bij 120.000 km. Voor ongeveer € 1.500,- heb je een ’95-er die rond de 40.000 gelopen heeft en de duidelijk opgewaardeerde ’96 en ’97-ers beginnen bij zo’n € 1.750,- . Vooral vanaf deze periode worden zeer uiteenlopende prijzen voor de Diversion gevraagd, goed kijken en vergelijken loont! Voor ‘dubbelschijvers’ v.a. 1998 wordt € 2.250,- en meer gevraagd, de duurste XJ600S Diversions moeten € 3.500,- opbrengen.De door ons gereden XJ600S Diversion is een net 25kW-exemplaar uit 1997 met 55.528 kilometer achter de kiezen. Hij staat voor € 2490,- bij MotoPort Stadskanaal (www.motoportstadskanaal.nl) te wachten op een nieuw baasje. MODELGESCHIEDENIS1991Introductie van de XJ600S Diversion.1992Verbeterde benzinekraan en beter gepositioneerd contact- en stuurslot.1993 Achtervork rondom het bevestigingspunt van de monodemper versterkt. Monodemper zelf ook straffer met meer demping. Iets grotere kuip met iets verhoogd ruitje en hoger geplaatste koplamp.1994Introductie van de kale XJ600N Diversion.1996Licht gewijzigd design. Hoekigere (nu deelbare) kuip, meer vierkante koplamp, verwarmde carburateurs en elektrische benzinepomp (i.p.v. vacuümpomp), oliekoeler, nieuwe bedieningsknoppen en chokehendel nu op het stuur.1997Betere polstering van de buddy en licht verhoogde plek voor de duo. Beschermkapjes op de voorvork en alarmlichten.1998Laatste update: stijvere, 41 mm voorvork, tweede schijf in het voorwiel en voorziening in de kabelboom voor een alarm. 2002Laatste productiejaar van de XJ600 Diversion, die door de FZS600 Fazer wordt vervangen.TECHNISCHE GEGEVENS MOTOR luchtgekoelde viercilinder lijnmotor, twee kleppen per cilinder, carburateurs, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, zes versnellingen, ketting.Boring x slag 58,5 mm x 55,7 mmCilinderinhoud 599 ccCompressie 10,0 : 1Max. vermogen 44,8 Nm (61 pk) bij 8.500 tpmMax. koppel 53 Nm bij 7.500 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe van ronde buis, telescoopvoorvork Ø 41 mm, stalen swingarm met monoschokbreker, veervoorspanning instelbaar, schijfremmen voor Ø 298 mm, dubbelzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 230 mm, enkelzuiger remklauw, banden v/a 110/80H17 en 130/70H17.MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.445 mm, balhoofdhoek 65°, naloop 97 mm, veerweg v/a 140/110 mm, zithoogte 790 mm, tankinhoud 17 liter, volgetankt gewicht 214 kg. ALTERNATIEVENEigenlijk is er maar één echt alternatief: de Suzuki GSF600 Bandit. Met enige fantasie zou je de Kawasaki Zephyr 550 ook als keuzemogelijkheid kunnen beschouwen en de concurrent uit eigen huis, de eerste Fazer.[Bild: bandit 600, freistehend]SUZUKI GSF600 BANDIT (1995-1999)De basis is hetzelfde. Puur, eerlijk, wat je ziet is wat je krijgt. Eenzelfde opbouw van het blok, behalve dat de Soes vier kleppen per cilinder heeft die ook normaal rechtop staan. En ook een frame dat in kleur mee gespoten is. Het eigenaardige van Suzuki is dat zij eerst de naakte versie op de markt brachten en pas een jaar later de gekuipte versie, waarvan het kleed door ´dezelfde schoenmaker´ gemaakt moet zijn. Het sterke van de Bandit ten opzichte van de Diversion is zijn veel sterkere blok, dat maar liefst 16 pk meer levert en dat hij van begin af aan twee remschijven in het voorwiel heeft. PLUSComfortRemmenPrijsMINMatig middengebiedZachte veringRoestgevoeligTECHNISCHE GEGEVENSLucht/oliegekoelde viercilinder lijnmotor, vier kleppen per cilinder, 599 cc, 77 pk, stalen wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met monoschokbreker, banden v/a 110/70-17, 150/70-17, tankinhoud 19 liter, volgetankt gewicht 216 kg. [Bild: Kawasaki%20Zephyr%20550]KAWASAKI ZEPHYR 550 (1991-1996)Twijfel over de Zephyr als alternatief. Twijfel omdat deze alleen een alternatief is voor de N en gewoon een zwart frame heeft. En dan ook nog twijfel tussen de 550 en de 750. De 550 past financieel en cilinderinhoudtechnisch beter in het plaat van de Diversion, maar blijft met 50 pk toch wel ver achter. Terwijl de 750 weer ver vooruit loopt met zijn cilinderinhoud en vermogen. De 550 is in 1991 op de markt gebracht met het blok op basis van de Z650 uit de zeventiger jaren. Eind 1996 verdween de Zephyr weer. Het blok was betrouwbaar en zuinig en de afmetingen maakten hem uitermate geschikt voor kleinere rijders. De wegligging was niet om naar huis te e-mailen (kon toen ook nog helemaal niet…), maar andere veerelementen deden wonderen. Een verkoophit was de Zephyr 550 evenwel niet, eigenlijk kwam hij niet veel verder dan de tipparade.PLUSBetrouwbaarGoedkoopKleine afmetingenMINKleine afmetingenHoogtoerigWegliggingKoude startTECHNISCHE GEGEVENSLuchtgekoelde viercilinder lijnmotor, twee kleppen per cilinder, 553 cc, 50 pk, stalen wiegframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met stereoschokbrekers, banden v/a 110/80H17, 140/70H17, tankinhoud 15 liter, volgetankt gewicht 206 kg.YAMAHA FZS600 FAZER 1998 – 2003De Diversion was een succes, maar in de wetenschap dat succes niet eeuwig duren kan, kwam in 1998 eigenlijk al de opvolger: de FZS600 Fazer. Met het tot 95 pk teruggetuned blok van de Thundercat is de Fazer soepel, geruisarm en vrijwel trillingsvrij. Het blok is gehuisvest in een simpel maar beter buizen frame en verder viel de Yamaha op door zijn tophalfje en vooral de kinderlijk eenvoudige berijdbaarheid. Het uitgangspunt was ook hier: veel waar voor je geld. Meer geld dan de Diversion, maar ook meer waar. De Fazer doet wat hij moet doen en misschien wel en beetje meer en is daarom jarenlang één van de best verkocht motoren geweest.PLUSVeel waar voor je geldVermogen(Voor)remmenMINKoude startVersnellingsbakSpeling aandrijflijnZachte voorvorkTECHNISCHE GEGEVENSVloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, vier kleppen per cilinder, 599 cc, 95 pk, stalen wiegframe van ronde buis, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, banden v/a 110/70ZR17, 160/60ZR17, tankinhoud 20 liter, volgetankt gewicht 217 kg. [Bilde rund Unterschriften][Opener: Yamaha Diversion-3079, kein Unterschrift][Detailbilder][Yamaha Diversion-1028]Geen poespas in het dashboard. Stuur- en contactslot kregen in 1992 een betere plek. [Yamaha Diversion-1030]Tot 1998 moest de Diversion het doen met een enkele remschijf in het voorwiel. [Ansicht Yamaha Diversion-1020, ohne Unterschrift]

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...