+ Plus

Occasion: vier adventures

Echt avontuur kun je niet half beleven, maar wel voor de helft aanschaffen. Met de vier gebruikte en totaal verschillende adventures op deze pagina’s ben je helemaal klaar voor een vlucht uit de dagelijkse sleur.

De vraag of de soep te zout is of juist niet, hoort tot een van de weinige onbeantwoorde vragen van het leven. Hoe dat kan? We hebben allemaal heel verschillende wensen – even afgezien van de noodzaak om te eten, drinken en naar het toilet te gaan natuurlijk.

Maar voor het filosofisch nu al te bont en avontuurlijk wordt, rijden we snel vier adventures de bühne op. Machines die op geheel eigen wijze het begrip avontuur invullen. Wat voor de een een opwindend koffieritje is, kan voor een ander immers niet meer dan een lauw opwarmertje zijn. Wie de geasfalteerde paden het liefst achter zich laat, is met de KTM 990 Adventure met zijn 21 inch voorwiel goed bediend. Ga je liever wat meer ontspannen op reis, dan is de Yamaha als enige 1.200 van dit stel waarschijnlijk jouw motor. Niet per se vanwege zijn uiterst gecultiveerd draaiende motorblok, maar eerder vanwege het enorme comfort. Met de Kawasaki Verys 1000 gaat het vooral sportief en snel vooruit, waar de Triumph Tiger 800 eerder een echte multifunctionele machine is.

KTM 990 ADVENTURE
KTM’s avonturier heeft zich altijd met de BMW GS moeten meten, en in de meeste gevallen als onderliggende partij. Wat comfort en uitrusting betreft in ieder geval met afstand. En dat klopt ook, want de KTM 990 Adventure is noch een rollend bankstel noch een reizend assistentiesysteem, de kwaliteiten van deze Oostenrijker liggen duidelijk op ander vlak. Als de straat verruild wordt voor onverharde ondergrond, dan zien de zaken er heel anders uit en draait de 990 rondjes om de GS.
Deze KTM is in de goede zin des woords een echt varken is gek op drek, lijkt altijd naar Dakar te verlangen. Niet zonder reden. Puur optisch lijkt de 990 met hoekige, sportieve en robuuste voorkomen natuurlijk op een Dakar-machine. Ook het rijwielgedeelte met veel veerweg en het smalle 21 inch voorwiel en daarnaast de sterke V-twin in het vooronder laten er geen twijfel over bestaan dat offroad KTM’s kerndiscipline is. Bovendien heeft de 990 ook flink geprofiteerd van de zijn voorganger, de 950, die zelfs met het oog op de Dakar Rally werd ontwikkeld en daarin ook werd gebruikt.
Bij een eventuele aanschaf van een occasion moet je dus ook rekening houden met offroad-gebruik door de vorige eigenaar en hoge kilometrages. Let vooral ook op valschade, want in het terrein zit een ongeluk natuurlijk in een klein hoekje. Kleine krasjes zijn niet ongewoon op een gebruikte 990. Wie uitsluitend op het asfalt gelukkig wil worden, doet een 990 Adventure eigenlijk te kort. Goed om te weten is verder dat er in 2006 en 2007 een terugroepactie is geweest voor de ABS-variant in verband met een probleem met de remmen en in 2007 nog een in verband met de kettinggeleider.

YAMAHA XT1200Z SUPER TÉNÉRÉ
Te zwaar? Te weinig punch? Ongeschikt voor terreingebruik? Ja, de Super Ténéré heeft sinds zijn komst in 2010 behoorlijk wat over zich heen gekregen. En die kritiek was ook niet echt onterecht. Maar toch deed het de verder uiterst comfortabele allroad te kort en verbloemde de werkelijke kwaliteiten van de Yamaha. Het heupspek in de vorm van 267 kilo rijklaargewicht blijkt eenmaal aan de rol eigenlijk geen probleem. De goed uitgebalanceerde Yamaha kiest gemotiveerd een hellingshoek, slaat zelfs in opvolgende bochtcombinaties een goed figuur en ligt stabiel op de weg.
Dat het koppel van begin af aan begrensd was in de eerste drie versnellingen (vanaf bouwjaar 2014 in iets mildere vorm), zorgt ook nu nog voor gefronste wenkbrauwen. Maar wie het niet weet, zal zich waarschijnlijk niet of nauwelijks bekommeren om die iets mindere punch uit de toerenkelder. De paralleltwin imiteert met zijn 270 graden verzette kruktappen een V-twin en reageert heerlijk soepel op het gas. In combinatie met de onderhoudsvrije cardanaandrijving zorgt dat voor een bijzondere aangename rijsensatie.
Reislustige types komen met deze Yamaha volledig aan hun trekken. Naast het optionele elektronische veersysteem werd er met de update voor modeljaar 2014 het nodige verfijnd. Als occasion is de Super Ténéré inmiddels populairder dan destijds als nieuw model. Let er bij een eventuele aanschaf wel even op dat de volgende terugroepacties zijn uitgevoerd: topkofferdrager (breukgevaar, 2010) en de kabelboom van de koplamp (2014). Grote mankementen zijn ons niet bekend, wel kleinigheden als een stroef werkend contactslot en de sloten van de originele koffers.

TRIUMPH TIGER 800
De entree van de Tiger 800 in 2011 was indrukwekkend. Waarom? Omdat deze Triumph de lichtvoetigheid had, die veel grotere allroads in de loop der jaren door hun enorme vermogen en gewicht kwijtgeraakt waren. Hoofdzakelijk verantwoordelijk voor dat gevoel was in de eerste plaats de driecilinder van de Brit, het toonbeeld van elasticiteit. Tussen 4.000 en 9.000 toeren heeft de driepitter steeds meer dan 70 Nm koppel voorhanden. Ideaal om de stress van alledag uit je lijf te rijden. Wie wat mee avontuur wil, kiest voor de XC-variant, die in plaats van een 19 inch gietwiel voor een 21 inch spaakwiel heeft en daarnaast dikkere vorkpoten en een luxere achterschokdemper. Ook zijn de veerwegen langer. Het prijsverschil dat er nieuw tussen beide uitvoeringen zat, zie je ook terug bij occasions. Voor de besluiteloze types onder ons: je hebt de keuze, beide versies zijn in gebruikte staat in ongeveer gelijke aantallen te vinden. Wat betrouwbaarheid betreft heeft de Tiger 800 zich in MotoPlus-duurtest voorbeeldig gedragen. De testafstand van 50.000 kilometer werd in slechts vijftien maanden afgewerkt. De reis- en toerkwaliteiten van de Tiger staan buiten kijf, maar ook in het betere bochtenwerk slaat de op smalle banden (voor 100, achter 150 millimeter) geschoeide Brit een goed figuur. Bochten kunnen met weinig fysieke arbeid worden aangevallen, waarna stabiel en precies de uitgezette koers wordt gevolgd. De Tiger is misschien geen giftig bijtertje, maar kent daarentegen uitstekende omgangsvormen en is verre van saai. Dat het motorblok bij goedmoedig toeren makkelijk 1 op 22,2 loopt, maakt het er alleen maar beter op.
Let er bij een eventuele aanschaf van een occasion ook bij de Tiger op dat terugroepacties ook daadwerkelijk zijn uitgevoerd. Er zijn er vier geweest. In 2011 voor een probleempje met de middenbok en het inlezen van nieuwe motormanagement-software, in 2012 voor het schakelmechanisme, in 2013 voor een modificatie aan de knipperlichten en in 2014 voor het vervangen van de ECU. Let verder op de eventuele aanwezigheid van trillingsscheurtjes in het ruitje. Maar met een gebruikte Tiger 800 maak je sowieso een goede vangst!

KAWASAKI VERSYS 1000
Op de om gewenning vragende looks van de eerste generatie Versys 1000 (tot 2014) is het makkelijk schieten, dus laten we ons eerst eens concentreren op de kerncompetenties van deze Kawasaki. De beresterke viercilinder met zijn uitstekende draai-eigenschappen en enorme elasticiteit bijvoorbeeld. Tussen 3.000 en 9.000 toeren heb je continu de beschikking over meer dan 90 Nm koppel, en op top schiet het koppel zelfs het driecijferige bereik in. Bovendien is de Versys met zijn 17 inch wielen enorm wendbaar. Geen allroad maar een sportieve toermachine dus? Nou, de Versys beweegt zich wat dat betreft een beetje tussen twee werelden. Slim? Niet helemaal, want de combinatie van lange veerwegen, de tophalf-stroomlijn en de ontspannen ergonomie sluit uitstekend aan bij toergebruik op de geasfalteerde weg. En dat is toch nog steeds het voornaamste gebruiksgebied van de doorsnee avonturier. De Japanner voelt zich er in ieder geval helemaal in zijn element en laat graag zien dat hij meer kan dan kilometervreten alleen. De Versys swingt met een verbluffende lichtvoetigheid en enorm nauwkeurig door het meest uiteenlopende bochtenwerk. De vering slaat daarbij een uitstekend figuur, terwijl de remmen als het nodig is met een fijn regelend ABS vertragen. Niets te klagen dan? Niet helemaal, want na een lange rolfase zou de viercilinder wat soepeler op het gas mogen reageren. En de initiële bite van de remmen is niet heel overtuigend. Maar verder biedt de Versys 1000 dat wat de meesten van ons willen: een snelle, technisch uitgebalanceerde en super comfortabele motorfiets.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.