+ Plus

Occasion: Suzuki GSX-1400

“We kunnen het ook anders!”, zei Suzuki midden 2001. Hoogwaardig, niche en niet zo gunstig geprijsd als de meeste andere Suzuki’s. Het resultaat was een dijk van een machine, de GSX1400. De wereld van dikke Japanse naked bikes was tot de zomer van 2001 heerlijk overzichtelijk. Yamaha gaf met de XJR1300 de toon aan, Honda probeerde wat met de technocratische, maar niet bijster succesvolle X-Eleven en Suzuki mikte met de Bandit 1200 als vanouds op de koopjesjagers. Kawasaki kwam dat jaar binnen met de nieuwe ZRX1200, maar die deed het eigenlijk alleen maar goed als S-versie, met praktische tophalf. Tja, en toen gebeurde er iets, wat men nooit achter de discount-politiek van Suzuki had gezocht. De nieuwe GSX1400 liet op indrukwekkende wijze zien dat er aan het eind van de dag maar één ding telt: koppel! Heel veel koppel, het liefst tussen 2.500 en 6.000 toeren en altijd om en nabij de 120 Nm. Dat deed Suzuki niet met een opgepept Bandit-blok, maar met een beeldschone en van injectie voorzien nieuw blok. Het maximum vermogen van een alledaagse 106 pk deed er eigenlijk niet eens toe. Belangrijker was de perfecte gasrespons of de als een postbode-elastiek aanvoelende vermogensafgifte, waardoor je alles vanuit de (eigenlijk veel te lange) laatste versnelling kon doen. Maar er was meer. Een uitstekende afwerking bijvoorbeeld of de mooi aansprekende veerelementen, maar ook uitmuntende zeszuiger remklauwen en twee comfortabele zitplekken. Dit uitgekiende pakket was niet alleen een stukje duurder dan de Bandit 1200, maar ook dan de meeste directe concurrenten. Misschien was dat de reden waarom veel potentiële klanten de GSX1400 links lieten liggen. Maar iedereen die deze dikke Soes destijds heeft gereden, weet dat de 1400 zijn geld dubbel en dwars waard was. AANKOOPTIPSDe fors uitgevallen mechaniek van de GSX1400 wordt eigenlijk nooit tot het uiterste belast en zo is het eigenlijk ook met het gros van de aangeboden occasions gesteld. De meeste 1400’s zijn in de regel eigendom geweest van doorgaans ervaren tot zeer ervaren motorrijders, waardoor je niet bang hoeft te zijn voor de factor ‘jeugdige overmoed’. Bij de bouwjaren 2001 en 2002 kwam je in enkele gevallen wel eens een lekkende achterschokbreker tegen, maar dat werd destijds meestal kosteloos door Suzuki opgelost. De enorme uitlaat van de modeljaren 2005 en 2006 werd vaak vervangen door een wat eleganter exemplaar. Let ook op de staat van de achterband. Een versleten 190-band heeft een behoorlijke negatieve invloed op het stuurgedrag en dat kan dus een puntje van aandacht zijn bij de prijsonderhandeling. Ook belangrijk voor de bouwjaren 2005 en 2006: voor deze modellen is er een terugroepactie geweest. Deze ’omruilactie van de antenne-eenheid van de startblokkering’ betrof de framenummers 111100112804 tot 111100114964 (GSX1400K5) en 111100114966 tot 111100116476 (GSX1400K6). MODELGESCHIEDENIS2001Introductie in juni (als modeljaar 2002).2003Afstelling rijwielgedeelte licht gewijzigd; lichtschakelaar vervalt vanwege automatisch dimlicht en om plaats te maken voor waarschuwingslichten. 2004Uitlaatdemper met ongeregelde katalysator (Euro2); aansturing ontsteking aangepast; knipperlichten achter 20 mm naar achteren en 10 mm naar boven verplaatst; 1 kg zwaarder. 2005Nieuw uitlaatsysteem (4-in-2-in-1 in plaats van 4-in-2-in-2); middenbok gemodificeerd; rem- en koppelingshendel vijf- in plaats van zesvoudig instelbaar; 3 kg lichter; elektronische startonderbreking met transponder in contactslot. Voor dat laatste moesten ook de ECU en de bovenste kroonplaat worden gewijzigd. 2006Officieel het laatste modeljaar, maar de GSX1400 werd in Nederland ook in 2007 nog nieuw verkocht. TECHNISCHE GEGEVENSMOTOR lucht/olie gekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, balansas, ketting-aangedreven dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie, ongeregelde katalysator met secundair luchtsysteem, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting. Boring x slag 81,0 x 68,0 mmCilinderinhoud 1.402 ccMax. vermogen 78 kW (106 pk) bij 6.800 tpmMax. koppel 126 Nm bij 5.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork Ø 46 mm, aluminium swingarm met stereoschokbrekers, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, schijfrem achter Ø 220 mm.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17Banden 120/70ZR17; 190/50ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.520 mm, balhoofdhoek 64,0°, naloop 105 mm, veerweg v/a 120/130 mm, zithoogte* 800 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 260 kg, max. belading* 200 kg, tankinhoud 22 liter. METINGENTopsnelheid** 225 km/uurAcceleratie0 – 100 km/uur 3,2 secDoortrekken60 – 140 km/uur 9,2 secVerbruik Secundair 1 op 19,6*MotoPlus-meting; **Fabrieksopgave INTERNET* www.gsx1400club.eu * www.gsx1400.org/GSX1400_Owners_Club_V2/Welcome.html* www.suzuki-owners-club.nl GETEST IN MOTOPLUS8/2006 (T), Yoshimura specialET = Eerste Test, T = Test, TT = TopTest, VT = VergelijkingstestTesten zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitale archief op www.motoplus.nl. [BU’s v.l.n.r.]Krachtpatser: 5,7 liter olie zorgt voor smering en koeling, een injectiesysteem voor de brandstoftoevoer. Draaien maar: de stereoschokbrekers zijn zeer gebruiksvriendelijk te verstellen, maar wilden in de eerste bouwjaren nog wel eens lekken. Een pareltje: prisma-kettingspanner en remklauw met fraaie bevestiging onderlangs. Dubbelslag: tot 2004 ademde de GSX1400 door twee dikke pijpen uit. Dat is de reden waarom hardcore-fans de voorkeur geven aan de eerste modeljaren.Kanonnen! Vanaf 2005 moest de GSX1400 het doen met een enkele demper en die was lang, zwaar en niet echt mooi. Enige voordeel: hij was RVS. [Actionbild]Handelbaarheid? Het best met voldoende profiel op de banden.

Lees meer over

Honda Kawasaki Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-