+ Plus

Occasion: Suzuki Bandit 650/S

Wat is het eigenlijk? Een heel normale motorfiets, niets meer, niets minder. En dat vinden de meeste motorrijders ook prima zo. Voor minder geld is er in de middenklasse immers nauwelijks een andere machine met dezelfde mate van betrouwbaarheid te vinden. Te mooi om waar te zijn? Zeker niet. Een Bandit doet het altijd, heeft betrouwbare techniek en is een zorgeloze machine. Vraag een willekeurige handelaar naar zijn mening over een Bandit 650 en negen van de tien keer luidt het antwoord zoals hier boven geschetst. De Bandit biedt wat dat betreft precies wat met name nieuwkomers en ook heropstappers zoeken: een motor zonder zorgen. Maar de in 2005 gelanceerde generatie van Suzuki’s populaire middenklasser is niet alleen in de werkplaats een betrouwbare gast, ook op de weg staat hij zijn mannetje. Met name de zeer geliefde S-versie met tophalf kan eigenlijk alles wat toerrijders van een motor verwachten. De zit is comfortabel, de windbescherming is goed en het vermogen van 86 pk (tot bouwjaar 2006 78 pk) dat de rustig draaiende vier-in-lijn produceert is ruim voldoende voor lange snelwegetappes. De dorst van de vierpitter blijft bovendien mooi binnen de perken. Door de relatief lage nieuwprijs zijn de occasionprijzen ook van een niveau waarop het lekker instappen is. Ook met een kleine portemonnee kun je in de regel probleemloos een net exemplaar – zelfs met ABS – vinden. Als potentiële koper hoef je slechts één afweging te maken: lucht of water? Dus, kies je voor de luchtgekoelde variant, die Suzuki in 2005 en 2006 voerde als overgangsmodel (het oude en opgeboorde blok in een nieuw rijwielgedeelte) of voor de vloeistofgekoelde versie met injectie die in 2007 op de markt verscheen? In het voordeel van de luchtgekoelde uitvoering spreken de lagere prijzen op de occasionmarkt en de mooie koelribben op de cilinders, die vooral de meer traditionele rijders zullen aanspreken. De waterkoeler heeft in dynamische zin een voorsprong, heeft meer punch van onderuit en hangt energieker aan het gas. Aan de andere kant is de Bandit 650 vanaf 2007 wel iets zwaarder geworden dan het luchtgekoelde model. Volgetankt zet 650 een dikke 250 kilo op de schaal en dat is voor een middenklasser, ondanks het enorm nauwkeurige stuurgedrag, op het randje. De grote broer, de Bandit 1250, is nauwelijks zwaarder, maar wel een stuk sterker. En ook duurder. Omdat veel Bandit-rijders hun euro’s ook in de vakanties willen laten rollen, is een 650 een uitstekende keuze. AANKOOPTIPS De oude luchtgekoelde vier-in-lijn: oersolide. Wat dat betreft is dat opgeboorde blok haast identiek aan het 660-blok dat zich al lang en breed bewezen heeft en ook kilometrages boven de 50.000 kilometer makkelijk wegslikt. Het nieuwe blok met vloeistofkoeling: ook een zekerheidje. Bij gewoon regulier onderhoud gaat er eigenlijk niets kapot. Dat is althans de mening van veel handelaren. Tip: voor een 24.000-beurt moet je rekening houden met een kostenpost van een paar honderd euro. Ben je geïnteresseerd, dan volstaat in principe een inspectie van de algehele staat en het serviceboekje, indien aanwezig. Na een proefrit is het dan slechts nog een kwestie van toeslaan. Zit er nog een bagagesysteem bij? Helemaal mooi! Bij een naakte Bandit kom je meestal accessoires als een vervangingsuitlaat of andere rem- en koppelingshendels tegen. MARKTSITUATIE De S-versie is duidelijk het populairst. Ten eerste omdat er nieuw veel meer van verkocht zijn dan van de naakte variant. En ten tweede vanwege het feit dat het gros van de klandizie toerrijder is. In het lagere prijssegment (zeg rond de € 3.000,-) kom je op internet veel twijfelachtige aanbieders uit landen als Italië, Litouwen en Polen tegen. De kilometrages van die Bandits zijn vaak opvallend laag, terwijl ze vaak al op leeftijd zijn. Dat soort aanbiedingen kun je beter links laten liggen. Aanraders zijn de modellen vanaf bouwjaar 2007 die je bij dealers tegenkomt. Dit zijn meestal zeer netjes onderhouden machines die vaak als inruilobject zijn gebruik bij de overstap naar een zwaardere motor. TECHNISCHE GEGEVENS (type WVCZ, bouwjaar 2009) MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie, geregelde katalysator met secundair luchtsysteem, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting. Boring x slag 65,5 x 48,7 mm Cilinderinhoud 656 cc Max. vermogen 63 kW (86 pk) bij 10.500 tpm Max. koppel 62 Nm bij 8.900 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork, veervoorspanning instelbaar, stalen swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.00 x 17 Banden 120/70ZR17; 160/60ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.470 mm, balhoofdhoek 64°, naloop 108 mm, zithoogte (verstelbaar)* 800/820 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 251 kg, max. belading* 204 kg, tankinhoud 19 liter. METINGEN Topsnelheid** 205 km/uur Acceleratie 0 – 100 km/uur 3,8 sec Doortrekken 60 – 100 km/uur 4,8 sec 100 – 140 km/uur 5,4 sec Verbruik Secundair 1 op 22,7 *MotoPlus-meting **Fabrieksopgave MODELGESCHIEDENIS 2005 Première van de nieuwe bandit 650/S (type WVB5) met hetzelfde vermogen als de 600-voorganger (78 pk), maar met 5 Nm extra koppel. Het zadel is in twee hoogtes verstelbaar (770 en 790 mm), instrumentarium met digitale snelheidsweergave, gewicht 228 kilo. Nieuwprijs: € 6.890,-, € 7.290,- (S-versie). 2007 Nieuw model (MVCJ) met compleet nieuw vloeistofgekoeld, compact blok met benzine-injectie, nieuw uitlaatsysteem en geregelde katalysator (motor volgens Euro3-norm gehomologeerd), standaard middenbok, stijver frame door versterkte onderbouw, gemodificeerde remmen, 5 in plaats van 4,5 inch achterwiel, tankinhoud 19 in plaats van 20 liter, gewicht 250 kg. Nieuwprijs: € 7.290,-, € 7.990,- (S-versie). 2009 Nieuw model (WVCZ). Naakte Bandit met nieuwe koplamp, S-versie met nieuwe tophalf en koplamp, bergvakje en 12V-aansluiting. Nieuw instrumentarium met versnellingsindicator, nieuw kontje, achterlicht en knipperlichten. Nieuwprijs: € 7.690,-, € 7.990,- (S-versie). DETAILS De eerste Bandit 650 had net als de 600 nog verfijnde koelribben. Het betrouwbare luchtgekoelde blok (2005/2006) is echter nog maar weinig gevraagd. Een opgeruimde blik zonder opsmuk: toerenteller en digitaal informatiecentrum met snelheidsweergave, tripmeters, klok en benzinevoorraad. Voorheen alleen tegen meerprijs, sinds 2006 standaard, en zo hoort het ook: ABS. Zonder deze remassistent heb je in de middenklasse slechte kaarten. Sinds 2007 wordt het sterkere vloeistofgekoelde blok gebruikt. Met 86 pk heeft de 650 altijd zijn mannetje gestaan in vergelijkende testen met de concurrentie. Oval Office: de nieuwe toerenteller is bijzonder geslaagd en frist het verder nogal terughoudend vormgegeven dashboard behoorlijk op. [actie p. 71] De naakte Bandit laat zich speels de hoek ingooien, maar is altijd minder populair geweest dan de S-versie. GETEST IN MOTOPLUS 4/2006 (Bandit S, VT); 10/2007 (Bandit S, VT); 14/2009 (Bandit S, ET); 17/2009 (Bandit S, VT). VT = Vergelijkingstest; ET = Eerste Test. Testen zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitaal archief op www.motoplus.nl INTERNET www.suzukibanditclub.nl www.banditownersclub.nl (Engels) www.suzukiclub.nl www.banditforum.co.uk (Engels) GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 12.500,- Nog op zoek naar een pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 12.500,-. Waar: Motorplaza Groningen Wat: KTM 990 Adventure R Prijs: € 12.450,- Bouwjaar: 2010 KM-stand: 11.424 Info: 050-547 0100 [Bild KTM-990_Adventure_R] MOTOPLUS-oordeel + Sterke tweecilinder Comfortabele zit Prima offroad-capaciteiten Echt reisbeest – Geen ABS Gescheiden tank met 2 vulopeningen ________________________________________ Waar: Mofra BV Rijen Wat: Honda VFR1200F Prijs: € 12.490,- Bouwjaar: 2010 KM-stand: 17.881 km Info: 0161-227 922 [Bild Honda_VFR1200F]] MOTOPLUS-oordeel + Uitstekende ergonomie Beresterke, karaktervolle V4 Eersteklas remmen met ABS – Hoog verbruik Relatief karige uitrusting Koppeldip rond de 3.000 tpm ________________________________________ Waar: Goedhart Motoren Bodegraven Wat: Triumph Rocket III Prijs: € 12.490,- Bouwjaar: 2007 KM-stand: 10.100 mijlen (16.254 km) Info: 0172-650 005 [Bild Triumph Rocket III] MOTOPLUS-oordeel + Koppel in overvloed karaktervolle, 2,3 liter driecilinder Comfortabele zit Uniek, eigen design – Hoog gewicht Lange wielbasis Geen ABS

Lees meer over

Honda Suzuki Triumph

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-