Nieuws

Occasion – KTM 690 SMC R

Vijftien jaar geleden alweer lanceerde KTM haar supermoto SMC met de heerlijke dikke 690 eenpitter. En die heeft, op een bescheiden pauze na, nog altijd een plekje in het Oostenrijkse gamma. Dan rijst natuurlijk de vraag: een nieuwe kopen of is een gebruikte ook gewoon goed?

Supermoto Competition, de betekenis die achter de letters SMC schuilgaat belooft op papier al héél veel goeds. Iets dat de Oostenrijke pretletter in de praktijk ook volledig waarmaakt, zeker sinds de update in 2012, toen KTM een R achter SMC plakte. Meestal betekent dat: een beter rijwielgedeelte en hoogwaardiger componenten. In dit specifieke geval echter ook meer cilinderinhoud, vermogen en comfort, plus minder gewicht en langere onderhoudsintervallen. Dat alles maakte de SMC R tot een lieveling op de motormarkt, tot hij in 2017 het slachtoffer werd van de Euro4-norm. Maar gelukkig maar half en niet voor lang: enerzijds bood het zusterbedrijf van KTM met de Husqvarna 701 Supermoto een adequaat alternatief en anderzijds bracht het bedrijf uit Mattighofen in 2019 een nieuwe editie van de 690 SMC R uit. Net als de Husky vertrouwde deze volgende ontwikkelingsfase op de modernere eenpitter van de 690 Duke, die met 75 pk iets meer vermogen leverde, maar tegelijkertijd met 161 kilogram volgetankt ook iets meer gewicht in de weegschaal legde.

Nieuw was ook een tweede balansas, hellingshoekafhankelijk ABS, tractiecontrole en een nieuw dashboard. Die laatste werd in 2021 opnieuw opgewaardeerd als onderdeel van de Euro 5-update, waaraan je het makkelijkst de verschillende modelgeneraties kunt identificeren. Die meest recente versie van de SMC R kreeg overigens ook een licht herzien remsysteem en rijmodusschakelaar op het stuur, en moet het daarnaast met één pk minder doen. Al merk je daar in de praktijk natuurlijk nagenoeg niets van. Welk model dan kiezen? Dat maakt niet echt uit, want de prijzen van beide versies zijn over het algemeen behoorlijk hoog, terwijl de techniek ronduit uitgerijpt is. Ondanks dat er wel enkele terugroepacties zijn geweest (let daar op, zie kader bezichtiging). Veel meer relevant is de vorige eigenaar of eigenaren: hoe langer en meer een SMC R gebruikt is, hoe vaker het funpotentieel ervan is benut. Of overvraagd…


Marktsituatie
De SMC R is nog altijd nieuw te koop. Sterker nog, nagenoeg in identieke vorm is ‘ie ook als Husqvarna 701 Supermoto of GasGas SM700 (iets meer basic met onder meer aluminium gietwielen) verkrijgbaar. Ondanks de lange looptijd van het model en het feit dat ‘ie nog altijd verkocht wordt, is het aanbod op de tweedehandsmarkt niet heel erg ruim, de exemplaren die te koop staan zijn bovendien over het algemeen niet goedkoop. Achtduizend euro zul je minimaal moeten willen en kunnen investeren in een SMC R en die prijs loopt probleemloos op tot (meer dan) twaalf mille voor exemplaren met een recent bouwjaar en weinig kilometers op de teller. Exemplaren in de bovenste prijsregio zijn hun geld eigenlijk enkel waard wanneer er ook de nodige high-end extra’s opzitten (dus geen Chinese Alibaba rommel). Voor bedragen rond de tien mille koop je net onderhouden SMC R’s met acceptabele kilometerstanden. Knap veel geld voor een rudimentair aangeklede eencilinder, maar dat kost speels rijplezier klaarblijkelijk.


Bezichtiging
Een supermoto staat te boek als pure pleziermachine, daarnaast is de SMC R vaak ook een echte liefhebbersmotor. Je kunt dus van alles tegenkomen, van compleet afgereden tot piekfijn onderhouden met veel mooie extra’s. De techniek is ondanks het relatief hoge vermogen uiterst robuust, maar regelmatig onderhoud en oliecontroles, evenals netjes opwarmen van het blok zijn dan wel vereist. Hetzelfde geldt voor het laten uitvoeren van de terugroepacties. Bij bouwjaar 2015 moet de achterste ABS-remleiding gecontroleerd zijn, voor modeljaar 2014/2015 staat een controle van de afstandsbussen van de voorwielas voorgeschreven en van modeljaren 2018 t/m 2020 moet koppelingscilinder zijn vervangen/gecontroleerd. Bij bouwjaren tot 2016 zijn er geïsoleerde problemen bekend met de tuimelaars, die tijdens de 10.000-beurt gecontroleerd zouden moeten zijn. Een extra kritische blik op de onderhoudshistorie loont derhalve in deze. Populaire accessoires zijn valblokken, carterbeschermer, handkappen en vervangingsdemper. Enkel van meerwaarde indien van een premium merk.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kove 450 Rally

Eerste Test Kove 450 Rally

18 juli, 2024

Anderhalf jaar geleden debuteerde het Chinese Kove uit het niets uitstekend in de Dakar Rally. De tweede rally ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-