+ Plus

Occasion Kawasaki Vulcan S

Het motorleven kan zo heerlijk ongecompliceerd zijn: opzadelen en wegrijden zonder je zorgen te maken. Cruisen in de ware zin van het woord. De Vulcan S past perfect in dat plaatje.

Soft-choppers zijn dood – lang leve de Vulcan S! Lang, heel lang na de jaren ’90-megahits als de Honda Shadow en Yamaha Virago introduceert Kawasaki in 2015 met de Vulcan S eindelijk weer een beginner-vriendelijke chopper. Met zijn 230 kilo’s is hij vrij licht en met meer dan 60 pk best krachtig. De Vulcan S ontpopt zich direct tot succesnummer: de aantrekkelijk geprijsde machine verkoopt zichzelf. Dealers hadden er naar eigen zeggen zelfs meer kunnen verkopen, maar vooral de laatste jaren zijn er knelpunten bij de levering door de motorfietsfabrikant. De populariteit van de motor – die ook verkrijgbaar is met 48 pk en dus geschikt is voor A2 – is nooit afgenomen. Als deze Kawasaki al wordt ingeruild kan hij als occasion makkelijk en goed worden verkocht. Wat is daarvoor de reden? Hij is gemakkelijk te hanteren, zelfs voor mensen van ruim onder de 1,70 meter. Bovendien heeft de motorfiets ABS. Dat hebben oudere choppers meestal niet, maar voor veel beginners is ABS onmisbaar. Verbazingwekkend feitje: de Vulcan S trekt sinds 2017 in zijn eentje de complete Kawasaki custom-kar. De ooit populaire chroombommenwerpers als de VN 900 of 1700 hadden toen al hun langste tijd gehad. De 650 rijdt op een manier die atypisch is voor cruisers; dynamisch, wendbaar, precies, zelfs met acceptabele hellingshoeken en met zes versnellingen. De soft-chopper is gebaseerd op het ontwerp van een bestseller uit het middensegment ER-6 (2006-2016). Daarvan is de levendige twin uitgerust met een zwaarder vliegwiel en tammere nokkenassen. Toch komt het blokje pas echt tot leven vanaf 4.500 tpm. Iedereen vindt wel een plaatsje aan boord, ook door foefjes als verstelbare voetsteunen. Het eenvoudige maar eigenwijze ontwerp houdt deze soft-chopper erg jong.

Marktsituatie
De huidige leveringsproblemen van nieuwe motoren hebben hun invloed op de prijzen op de tweedehandsmarkt. Vooral beginners hebben moeite om geschikte machines te vinden en wenden zich daarom tot de tweedehandsmarkt. Als gevolg daarvan gaan zelfs een paar jaar Vulcan S motoren – mits goed onderhouden – soms voor bijna nieuwprijs weg. Naar goedkope tweedehands fietsen voor minder dan € 5000,- zoek je momenteel tevergeefs (je beste kans is een particuliere eigenaar). Het komt ook omdat kilometervreters, bij gebrek aan betere alternatieven (er zijn nauwelijks andere middenklasse-cruisers met ABS), hun Vulcan S zelden in de verkoop gooien. Kleuren en modelvarianten spelen bij deze grote vraag nauwelijks een rol. Werkelijk alles verkoopt goed en snel.

Bezichtiging
De staande twin heeft zich al ruimschoots bewezen in de ER-6 en wordt als duurzaam beschouwd. Sommige erkende werkplaatsen beschouwen de aanbevolen onderhoudsintervallen van 6.000 kilometer voor deze goed gebouwde motorfiets zelfs als buitensporig kort. Een grote beurt (elke tweede beurt) kost zo’n € 500,- en bij 42.000 kilometer moeten de kleppen gecontroleerd worden. Populaire accessoires: standaard kunnen de voetsteunen 2,5 cm naar voren of achteren bewegen, maar afhankelijk van de rijder laten ook het stuur (originele accessoires € 85,-) en het zadel (verschillende varianten € (€ 152,- / € 386,-), zich veranderen om de ergonomie en het comfort te verbeteren. Handig voor toerrijders: 12-volt aansluiting (€ 64,-), windschermen (café-stijl of hoog € 339,- / € 433,-), leren zadeltassen inclusief bevestigingsmateriaal (€ 1.027,-) of zachte tassen (€ 784,-). Dure vervangingspijpen? Nauwelijks te vinden.

Lees meer over

Kawasaki Yamaha Vulcan S

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...