+ Plus

Occasion: Honda XL600V Transalp

Met anderhalf mille in de achterzak op zoek naar een motorisch juweeltje. Het voelt bijna als een stap terug in de tijd toen je nog hoofdrekenend aan de toonbank van de plaatselijke snoepwinkel stond om voor die ene gulden echt het onderste uit de kan te kopen. En dat met een brede variëteit aan de lekkerste smaken, allemaal binnen handbereik. Ook voor de minder gevulde portemonnee.Ja, misschien was het ruime aanbod nog wel de meest opzienbarende uitkomst van mijn speurtocht naar een net ‘tweedehansje’ voor het schamele bedrag van slechts 1500 euro. Want wat koop je daar tegenwoordig nog voor? Stuur je auto voor een simpel APK-tje naar de dealer en je moet niet vreemd opkijken wanneer er zeven- à achthonderd euro moet worden afgerekend. Dus wanneer je voor een paar euro meer een betrouwbaar, rijdend en ja, ook enigszins aantrekkelijk machientje moet kopen, mag je niet al teveel eisen stellen. Dat viel echter reuze mee, zo bleek bij een eerste oriënterend rondje op internet, d’r is best veel mooi spul voor weinig te koop. Al bleek het aanbod van allroads beduidend minder ruim dan dat van bijvoorbeeld sportfietsen, allrounders en middenklassers. En juist op het tweeledige karakter van een allroad had ik mijn zinnen gezet, simpelweg omdat de dagelijkse gang van en naar het werk deels over prachtige onverharde wegen voert. Mits je het juiste gereedschap hebt natuurlijk.De voorkeur ging in eerste instantie nog uit naar een Yamaha Super Ténéré, maar daarvan bedroeg het aanbod om precies te zijn één. Voor exact vijftienhonderd euro dat wel, maar volgens de verkoper ‘Geen mooie motor, net als het baasje’. En op een medium waarop zelfs de meest scharrige machine zonder remmen nog wordt aanprijst met kreten als ‘klassieker’ of ‘enig achterstallig onderhoud’, betekent dit niets meer of minder dan een oud barrel. Dus op zoek naar die andere pionier op allroad gebied, een Honda Transalp. Een veelzijdige en überbetrouwbare motor, maar bovenal karaktervol dankzij die pruttelende V-twin in het vooronder. En gewild, want er zwerven er heel wat van rond op het wereldwijde web. Eentje springt er echter meteen bovenuit, een XL600V Transalp uit 1996 voor exact 1500 euro, die aangaande de foto’s in een meer dan behoorlijke staat lijkt te verkeren. Een kort telefoontje leert dat de motor nog steeds te koop staat en dus gaat het op één van de koudste dagen van januari richting het hoge noorden, naar het Groningse gehucht Froombosch om precies te zijn.De motor is eigendom van de 44-jarige sportmanager Victor de Reuver, die pas sinds eind november 2009 in het bezit is van zijn rijbewijs. Dat roept meteen de vraag op waarom de Transalp nu al weer weg moet, zeker gezien het feit dat het weer de laatste twee maanden allesbehalve rijvriendelijk was. “Nou, in mijn jeugd reed ik altijd op viertaktbrommers”, legt De Reuver enigszins verontschuldigend uit. “In die tijd hebben mijn vrienden me sleutelen geleerd, ik kon mijn CB50 met m’n ogen dicht uit elkaar halen en weer opbouwen. Vond ik prachtig. Deze Transalp stond voor een vriendelijk prijsje te koop en leek de ideale kandidaat om met een klein beetje moeite weer in een nette motor te veranderen. Maar toen hij eenmaal in de garage stond had ik eigenlijk zoiets van ‘ik heb helemaal geen zin meer om m’n handen vies te maken’. Daarom zoek ik nu een iets nettere motor waar niets aan hoeft te gebeuren.”Een eerste blik op de Transalp uit 1996 leert dat De Reuver inderdaad een minimetamorfose-waardige motor te pakken heeft. De vorige eigenaar was waarschijnlijk een echte doorrijder, want de pekel heeft op sommige plaatsen zijn werk goed gedaan. Verschillende verroeste delen trekken meteen de aandacht, iets waar je ook doorheen moet kunnen kijken. Twee optionele zijkofferdragers zijn namelijk de grootste boosdoeners waar het op corrosie aankomt, die zou ik er echter toch afhalen omdat de Transalp standaard ook een topkofferhouder heeft. De rest van de roestvorming beperkt zich voornamelijk tot de middenbok, jiffy en montageplaten van de voetsteunen. Kwestie van een zaterdag flink met staalborstel, menie en lak aan de slag. Iets ernstiger lijkt het gesteld met de uitlaatbochten. Wederom roest, wat op zich geen probleem hoeft te zijn, maar de uitlaat lekt ook bij het koppelstuk tussen einddemper en uitlaatbocht. Kan natuurlijk zijn dat de boel alleen even moet worden aangedraaid (of een nieuwe knelring), maar in het ernstigste geval moeten er nieuwe uitlaatbochten op en dan ben je verder van huis.Maar zelfs dat lijkt overigens wel een zinvolle investering, want verder is de motor in puike staat. Ondanks zijn respectabele leeftijd zijn de gebruikssporen, op gescheurde voorvorkrubbers na, minimaal. Het is misschien niet de meest moderne kleurstelling, “mooi retro” zoals de eigenaar het zelf noemt, maar het kuipwerk zit nog netjes in de lak zonder opvallende, diepe krassen. Ook de buddy verkeert in topconditie, waardoor een flinke poetsbeurt van de Transalp een compleet andere motor zou maken. Qua optiek lijkt er dus met minimale inspanning best iets moois van de Transalp te maken. En bij een kleine technische inspectie komt er ook niets verontrustends naar voren. De motor heeft een aantal weken ongebruikt in een onverwarmde garage gestaan en lijkt nergens olie te lekken. En verheugend, na een korte druk op de startknop snort de V-twin als in zijn hoogtijdagen. Het elektrisch systeem vertoont geen kuren en banden, ketting en tandwielen zijn niet nieuw, maar kunnen voorlopig nog best mee. Verder geen sporen van een schuivertje, op bijvoorbeeld de carterdeksels, kofferhouders en swingarm. Prima zover.Ook belangrijk, de stuuruitslag aan beide kanten is gelijk en er zit geen speling in het balhoofdlager. Voor een allroad een punt van extra aandacht omdat het balhoofd het bij veelvuldig offroad gebruik zwaarder te verduren heeft dan op het asfalt. En als laatste nog even kijken of ook het achterwiellager spelingvrij is, wat gelukkig het geval is. En daar sta je dan. Slechts vijftienhonderd euro scheiden me van deze charismatische alleskunner. Op het eerste gezicht niet moeders mooiste, maar al wat ‘ie nodig heeft is een liefdevolle poetsbeurt en een klein beetje aandacht om het achterstallige onderhoud weg te werken. Een hoop eer aan te behalen voor weinig werk. Leuk werk vooral. Iets dat ook de huidige eigenaar zelf gedurende het gesprek meer en meer begint te beseffen. “Hij rijdt echt super en hoeft ook niet perse weg. Ach, misschien als ik er weer vaker mee onderweg ben, dat ik hem helemaal niet meer weg doe!” Dus wil je nog je slag slaan, dan moet je er snel bij zijn!________________________________________[KASTEN PASPOORT] PASPOORTMerk: HondaType: XL600V TransalpBouwjaar: 1996KM-stand: 85.279Motor: 583 cc V-twinVermogen: 50 pkPrijs: € 1.500,-Geschatte kosten rijklaar maken: € 150,-Gevonden via: www.marktplaats.nlHuidige eigenaar: Victor de ReuverTelefoonnummer: 06-10479843

Lees meer over

Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-