+ Plus

Occasion Honda Varadero

Hij mag dan zijn vernoemd naar een Cubaans strand, maar echte offroad-capaciteiten moet de Honda Varadero ontberen. De XXL toermachine is meer het ideale maatje om uiterst comfortabel naar het strand toe te rijden, niet erop. Dat weerhield de aantrekkelijk geprijsde, dikke duizend er niet van een grote schare fans om zich heen te verzamelen. Ook op de occasionmarkt! De zithoogte van ongeveer 85 centimeter schrikt nog niet eens echt af. Het is meer het totaalplaatje van de imposante verschijning, die je ervan weerhoudt om zomaar eventjes, zonder erbij na te denken, je been over het zadel van een Varadero te slaan. Hij weegt 280 kilo, heeft een extreem breed bouwende, voor langere toeren bijzonder geschikt tank en oogt niet alleen imposant, hij is ’t ook. Voor rangeren of manoeuvreren, zeker op het onverhard, heb je bijna een binnenvaart vaarlicentie nodig. Een kleine tip: ben je van wat kleiner statuur, laat deze imposante machine dan links liggen, hij is simpelweg teveel van het goede! Wat op zich zonde zou zijn, want de Honda weet zijn berijder te trakteren op werkelijk formidabele toerkwaliteiten. De koppelrijke, montere V-twin is goed voor 90 pk, windbescherming, langeduur- en duocomfort zijn ongekend goed. Bovendien geldt de Varadero als bijzonder goed gerijpt en extreem betrouwbaar. Enkel wat betreft verbruik laat de carburatieversie (tot 2002) zich van een wat dorstige kant zien. Bij een wat actieve rijstijl klokt hij per honderd kilometer maar zo meer dan acht liter Euro95 achterover, goed voor een weinig milieuvriendelijke 1 op 12,5. Met een wat gematigder tempo en behoudende rechterhand zit er overigens ook maar zo een verbruik van ongeveer 1 op 16,7 in het vat. Het injectiemodel vanaf 2003 is wat dat betreft wat minder dorstig, heeft bovendien een iets straffere vering, goed voor het actievere bochtenwerk, en is sinds 2004 ook leverbaar met ABS. Dat maakt de types SD02 en SD03 dan ook uitermate aantrekkelijk voor de echte toerrijder. Al was het alleen al door de prijs. In tegenstelling tot de opulente luxe GT’s, waarvoor je zelfs op de occasionmarkt in vele gevallen nog meer dan tienduizend euro moet aftikken, is er al een superchique, eerste eigenaar Varadero vanaf een kleine € 5.000,-.Dan blijft er dus ook nog geld over wat reisaccessoires – al worden er ook veel Varadero’s aangeboden met onder meer een kofferset en handvatverwarming – benzine en al wat meer om de vakantie aangenaam te beginnen. Wie zijn lange benen graag ontspannen wil parkeren om comfortabel de horizon tegemoet te rijden, kan zonder nadenken direct opstappen! ________________________________________ AANKOOPTIPS Zijn enorme populariteit dankt de allroad voornamelijk aan zijn reputatie als onverwoestbare machine. Met uitzondering van een enkele kinderziekte, problemen met de geleider van de nokkenasketting (enkel het SD01-model), kent de Varadero eigenlijk geen zwakke plekken. Kilometrages ruim boven de 50.000? Absoluut geen probleem, zolang de machine zijn onderhouds- en servicebeurten altijd tijdig heeft gehad en slijtagedelen als remmen, ketting en tandwielen en banden nog in orde zijn. Het wat beweeglijke rijwielgedeelte van het eerste SD01-model is door veel eigenaren opgewaardeerd met vervangingsveren en after market achterschokbrekers. Een bijzonder zinnige investering die gerust mag worden doorberekend in de prijs. Eveneens populair, bij alle modellen ongeacht het bouwjaar, zijn accessoires die het toerkarakter extra benadrukken. Een koffersysteem, handvatverwarming, 12 Volt aansluiting, toerruit, vervangingsbuddy, valbeugel en noem maar op, doen de motor in waarde stijgen. Datzelfde geldt ook voor het Travel pakket uit de originele Honda catalogus. ________________________________________ MARKTSITUATIE Zowel bij reguliere motorzaken als onder particulieren worden er veel Varadero’s aangeboden, het aanbod is kortom enorm. Dat is overigens ook de belangstelling, ongeacht welk type, voor Honda’s grote allroad. De eerste SD01-modellen doen het voornamelijk goed dankzij de relatief lage prijs, voor een bedrag rond de drieduizend kun je al slagen. Goed onderhouden, nette machine met een niet al te hoog kilometrage en uitgerust met praktische accessoires zijn uiteraard wat duurder (tussen de 3.500 à 4.000 euro). Met name de SD02-modellen met ABS (vanaf 2004) zijn immens populair onder het koperspubliek, nog altijd redelijk betaalbaar en al wel met een moderne configuratie (lees: ABS en injectie). Rond de vijfduizend euro heb je al een rijkelijk aangeklede machine met een relatief laag kilometrage (tot 40.000), die er ook nog eens picobello uitziet. Modellen vanaf 2006 beginnen bij een dikke zesduizend euro. Varadero’s met een prijs boven de € 7.500,- gaan daarentegen wat moeilijker van de hand. Overjarige modellen, nagenoeg in nieuwstaat, kosten namelijk slechts een paar duizend euro meer. ________________________________________ TECHNISCHE GEGEVENS(Modeljaar 2007, type SD02) MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 90° V-motor, dubbele bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 42mm, geregelde katalysator met secundair luchtsysteem, 434 watt dynamo, accu 12V/18Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting. Boring x slag 98,0 x 66,0 mm Cilinderinhoud 996 cc Compressie 9,8 : 1 Max. vermogen 69,0 kW (94 pk) bij 7.500 tpm Max. koppel 98 Nm bij 6.000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen brugframe, telescoopvoorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 296 mm met driezuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 256 mm met driezuiger remklauw, gecombineerd remsysteem, ABS (optioneel). Aluminium gietwielen 2.50 x 19; 4.00 x 17 Bandenmaat 110/80R19; 150/70R17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.560 mm, balhoofdhoek 62,5º, naloop 110 mm, veerweg v/a 155/145 mm, zithoogte* 850mm, rijklaar gewicht volgetankt* 276 kg, tankinhoud 25,0 liter. MOTOPLUS METINGEN Topsnelheid** 200 km/uur Acceleratie 0-100 km/uur 3,9 sec Doortrekken 60-100 km/uur 5,2 sec Verbruik Secundaire weg 1 op 18,2 Bij 130 km/uur 1 op 15,6 * MotoPlus-meting; **Fabrieksopgave ________________________________________ GETEST IN MOTOPLUS 18/2006 (VT); 9/2007 (VT); 17/2007 (VT); 4/2008 (VT); 5/2010 (VT); 14/2010 (VT); 12/2011 (VT) VT = vergelijkingstest. Testen zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitale archief op www.motoplus.nl ________________________________________ MODELGESCHIEDENIS 1999 Première van de Honda XL1000V Varadero (type SD01). Vermogen: 94 pk. Prijs: f 24.975,- (€ 11.342,-) 2001 Herziene achterwielophanging, startonderbreker en in de kuip geïntegreerde opbergvakken. Prijs: f 24.975,- (€ 11.342,-) 2002 Productie in Spanje, type SD02, laatste model met carburateurs. Prijs: € 12.490,- 2003 Type SD02 nu met benzine-injectie, geregelde katalysator met secundair luchtsysteem, herzien kuipwerk, nieuwe veerelementen en een zes- in plaats van vijfversnellingsbak. Prijs: € 12.751,- 2004 Gecombineerde remsysteem nu ook leverbaar in combinatie met ABS. Andere achterschokbreker met traploos instelbare uitgaande demping en ook de cockpit werd licht gemodificeerd. Prijs: € 12.790,- / € 13.690,- (ABS) 2007 Nieuw vormgegeven instrumentarium, afsluitbare opbergvakken, aangepaste buddy en kuipwerk en aluminium in plaats van kunststof carterbeschermer. Prijs: € 12.740,- / € 12.840,- (ABS) 2009 ABS standaard. Prijs: € 12.990,- 2011 Productie naar Italië, type SD03. Prijs: € 13.790,- ________________________________________ DETAILS Type SD01 Val je op mooie ronde vormen, dan zit je goed met de eerste lichting Varadero’s die tussen 1999 en 2002 van de band rolden. Het lijnenspel van zowel kuipwerk als cockpit is meer dan vloeiend. Ook rond, het verstellen van de veervoorspanning gaat heel praktisch met een hydraulisch stelwiel. Type SD02 Voorbeeldig: de nieuwe cockpit presenteert zich als bijzonder informatief en is ook bij fel zonlicht nog uitstekend afleesbaar. De stoppers komen ook uit in de eredivisie: een gecombineerd remsysteem met ABS (vanaf 2004), daarmee laat de dikke allroad op het asfalt maximale vertragingswaarden zien. Veel beter dan op de Varadero zit een passagier niet snel! ________________________________________ GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 6.000,- Nog op jacht naar een bejaard pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 6.000,-. Waar: Joop Hoekstra Motoren, Sneek Wat: Aprilia RSV Mille Factory Prijs: € 5.999,- Bouwjaar: 2004 KM-stand: 20.000 km Info: 0515-785 285 [Foto Aprilia_RSV_Mille] MOTOPLUS-oordeel + Messcherpe stuurprecisie Sterke V-twin Exclusie Öhlins vering Fraaie vervangingsdempers – Hoog brandstofverbruik Smal gebruiksgebied ________________________________________ Waar: Motor Service Uithoorn Wat: Honda CBR1100XX Super Blackbird Prijs: € 5.995,- Bouwjaar: 2003 KM-stand: 19.349 km Info: 0297-268 852 [Foto Honda_CBR1100XX] MOTOPLUS-oordeel + Sterk viercilinderblok Soepele aandrijving Comfortabele sporttoerder Laag kilometrage – Voorvork te soepel Relatief zwaar Verbruik ________________________________________ Waar: Hoekstra Motoren, Oosterwolde Wat: Yamaha FZ6 Fazer ABS Prijs: € 5.990,- Bouwjaar: 2008 KM-stand: 5.289km Info: 0516-514 410 [Foto Yamaha_FZ6_Fazer] MOTOPLUS-oordeel + Echte allemansvriend ABS Heel laag kilometrage Comfortabele zit – Hoogtoerig blokkarakter

Lees meer over

Honda Yamaha Varadero 1000

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...