+ Plus

Occasion Honda NC750X

Praktisch of exotisch? Honda’s NC staat voor ‘new concept’ en is beide. Een eigenzinnige mix van een avonturier, een alledaagse machine en scooter, die verassend harmonieus werkt.

Deze motor bijt niet. Misschien een wat vreemde uitspraak, maar het past perfect bij de NC750X, want de Honda is een echte allemansvriend. Ook voor motorrijders die voor het eerst opstappen. Hoewel de X-variant van de NC net zoveel weegt als de Honda Africa Twin, wordt de motor niet als een volwassen reismotor gezien. Jammer, want dat kan hij prima. Met een 30 mm langere veerweg, een hoog stuur en hoge ruit onderscheidt hij zich ook van de eveneens bij (her)opstappers populaire S-versie. Dat hoge heeft ook een klein nadeel, want motorrijders die minder groot van stuk zijn, kunnen de X beter aan zich voorbij laten gaan. Motorrijders tussen de 1,75 en 1,95 meter lang voelen zich heerlijk thuis op de NC750X. Ook het blok valt op door zijn vriendelijkheid. De brave en homogene vermogensafgifte in het lage en midden toerengebied lijkt te zeggen: ‘maak je geen zorgen, ik doe je niks!’. Vooral als er ook de DCT-versnellingsbak aan boord is, die erg populair is bij tweedehands kopers. Afhankelijk van de gekozen modus (‘drive’ of ‘sport’), schakelt hij automatisch naar een lagere of hogere versnelling. Maar als je wil, kan het ook handmatig. Over het algemeen is het echter een motor die liever wandelt, dan rent. De harmonieuze, goed uitgebalanceerde bouw (laag zwaartepunt) in combinatie met de goede remmen, wekken veel vertrouwen. Verder is de motor opvallend zuinig, zeer betrouwbaar en solide. Kortom, een fraai totaalpakket en precies de zaken die de NC zo gewild maken. Niet alleen bij beginners. De X is daarbij de meer toergerichte variant met een uitstekende windbescherming en prima bagagemogelijkheden. Van plan een lange tour of reis te maken? Dat kan zeker met deze motor!

MARKTSITUATIE
Van Honda’s ‘bestseller’ zijn er sinds 2014 flink wat verkocht. Niet vreemd dus, dat ze op de tweedehandsmarkt goed vertegenwoordigd zijn. Mede omdat beginners en her-opstappers hun NC, na een eerste oriëntatie- en garantieperiode, te koop zetten om op zoek te gaan naar een grotere en snellere machine. Als bijgevolg hiervan is een gebruikte NC-X met relatief weinig kilometers eenvoudig te vinden. Vaak liggen de prijzen voor deze exemplaren rond de €7.000,00 á €8.000,00. Machines met DCT-bak kosten als gebruikte exemplaren net iets meer (ongeveer €500,-), maar zijn wat stabieler in waarde. Goedkopere aanbiedingen van NC’s met een hoge kilometerstand onder €4.000 zijn daarentegen uiterst zeldzaam.

BEZICHTIGING
Belangrijkste kenmerk bij de NC750X is de bewezen tweecilinder in het vooronder. Zuigers, drijfstangen en andere delen van de bovenliggende kleppentrein zijn afkomstig van de vier-in-lijn van de kleine Honda Jazz auto. Een levensduur van 50.000 kilometers moet dan ook prima te doen zijn. Klinkt de krachtbron bij het maken van een proefrit goed? Dan is de kans op problemen klein. Daarom is het meestal voldoende om alleen wat extra te letten op het frame, de kuip en de uitlaat. Precies de plekken die beschadigd raken als de motor door een wat onervaren of onvoorzichtige vorige eigenaar op een oor is neergelegd.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 49,50

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.