+ Plus

Occasion Honda NC750X

Praktisch of exotisch? Honda’s NC staat voor ‘new concept’ en is beide. Een eigenzinnige mix van een avonturier, een alledaagse machine en scooter, die verassend harmonieus werkt.

Deze motor bijt niet. Misschien een wat vreemde uitspraak, maar het past perfect bij de NC750X, want de Honda is een echte allemansvriend. Ook voor motorrijders die voor het eerst opstappen. Hoewel de X-variant van de NC net zoveel weegt als de Honda Africa Twin, wordt de motor niet als een volwassen reismotor gezien. Jammer, want dat kan hij prima. Met een 30 mm langere veerweg, een hoog stuur en hoge ruit onderscheidt hij zich ook van de eveneens bij (her)opstappers populaire S-versie. Dat hoge heeft ook een klein nadeel, want motorrijders die minder groot van stuk zijn, kunnen de X beter aan zich voorbij laten gaan. Motorrijders tussen de 1,75 en 1,95 meter lang voelen zich heerlijk thuis op de NC750X. Ook het blok valt op door zijn vriendelijkheid. De brave en homogene vermogensafgifte in het lage en midden toerengebied lijkt te zeggen: ‘maak je geen zorgen, ik doe je niks!’. Vooral als er ook de DCT-versnellingsbak aan boord is, die erg populair is bij tweedehands kopers. Afhankelijk van de gekozen modus (‘drive’ of ‘sport’), schakelt hij automatisch naar een lagere of hogere versnelling. Maar als je wil, kan het ook handmatig. Over het algemeen is het echter een motor die liever wandelt, dan rent. De harmonieuze, goed uitgebalanceerde bouw (laag zwaartepunt) in combinatie met de goede remmen, wekken veel vertrouwen. Verder is de motor opvallend zuinig, zeer betrouwbaar en solide. Kortom, een fraai totaalpakket en precies de zaken die de NC zo gewild maken. Niet alleen bij beginners. De X is daarbij de meer toergerichte variant met een uitstekende windbescherming en prima bagagemogelijkheden. Van plan een lange tour of reis te maken? Dat kan zeker met deze motor!

 

MARKTSITUATIE
Van Honda’s ‘bestseller’ zijn er sinds 2014 flink wat verkocht. Niet vreemd dus, dat ze op de tweedehandsmarkt goed vertegenwoordigd zijn. Mede omdat beginners en her-opstappers hun NC, na een eerste oriëntatie- en garantieperiode, te koop zetten om op zoek te gaan naar een grotere en snellere machine. Als bijgevolg hiervan is een gebruikte NC-X met relatief weinig kilometers eenvoudig te vinden. Vaak liggen de prijzen voor deze exemplaren rond de €7.000,00 á €8.000,00. Machines met DCT-bak kosten als gebruikte exemplaren net iets meer (ongeveer €500,-), maar zijn wat stabieler in waarde. Goedkopere aanbiedingen van NC’s met een hoge kilometerstand onder €4.000 zijn daarentegen uiterst zeldzaam.

 

BEZICHTIGING
Belangrijkste kenmerk bij de NC750X is de bewezen tweecilinder in het vooronder. Zuigers, drijfstangen en andere delen van de bovenliggende kleppentrein zijn afkomstig van de vier-in-lijn van de kleine Honda Jazz auto. Een levensduur van 50.000 kilometers moet dan ook prima te doen zijn. Klinkt de krachtbron bij het maken van een proefrit goed? Dan is de kans op problemen klein. Daarom is het meestal voldoende om alleen wat extra te letten op het frame, de kuip en de uitlaat. Precies de plekken die beschadigd raken als de motor door een wat onervaren of onvoorzichtige vorige eigenaar op een oor is neergelegd.

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-