+ Plus

Occasion: Honda NC700S

Er is nauwelijks een andere motorfiets denkbaar die zo handtam is als de extreem betaalbare Honda NC700S met de langeslag paralleltwin in het vooronder. Vermogen? Ronduit bescheiden. Praktisch nut van de machine in de dagelijkse praktijk? Immens! Laat je gewoon eens verleiden tot een proefrit. Die loont zich namelijk zonder twijfel!

Bij deze motorfiets valt als eerste eigenlijk altijd het grote bagagevak op, en dan niet perse enkel wanneer het geopend is. De ruimte bevindt zich namelijk daar waar normaliter de benzine in gegooid wordt. Een geniale opbergruimte onder de tankdeksel, die ruimte biedt aan een fatsoenlijke integraalhelm. En dat is praktisch, mega praktisch zelfs. Normaal gesproken is een dergelijke feature enkel voer voor discussie onder scooterrijders, maar voor dagelijks gebruik is het op een reguliere motorfiets domweg net zo handig, want niet alleen een helm past er moeiteloos in, maar bijvoorbeeld ook een zwaar kettingslot.
Daarnaast heeft de NC700S overigens nog veel meer zaken te bieden, die het motorrijden tot een appeltje-eitje verhaal maken. Een buitengewoon goede ergonomie bijvoorbeeld, die rijders tussen de 1,60 en 1,95 meter domweg prima past. De breedte en kromming van het stuur zijn perfect gekozenen, eigenlijk past de hele motorfiets je als een op maat gesneden pak. Daarbij schittert de motor met een opvallende kleine draaicirkel (5,45 meter), een laag zwaartepunt en een redelijk acceptabel rijklaar gewicht van 215 kilo. Een wendbare stadsflitser dus, en een vergevingsgezinde ook, die foutjes niet genadeloos afstraft, maar ze simpelweg glad strijkt. De perfecte partner voor beginnende of herintredende rijders, al was het alleen al omdat ‘ie in aanschaf bepaald niet de wereld kost, en ook qua onderhoud heel zuinig met de portemonnee omspringt.
De A2-vriendelijke 48 pk schudt de twin gelaten, bijna gemoedelijk uit zijn mouw, al gooit de toerenbegrenzer wel erg vroeg, net over de zesduizend toeren, al de handdoek in de ring. Kan een beetje pijnlijk verhaal worden bij een stoplichtsprintje, dat je ’t effe weet. Een motor voor sportrijders is de NC dus niet, maar dat was ook nooit de doelgroep. Met zijn uiterst lage verkoopprijs probeerde Honda vooral beginners en her-opstappers in het zadel te lokken, en met succes. Een jaar na zijn debuut bivakkeerde de low-budget bike in de top van de verkooplijsten, waarbij ook de destijds twaalfhonderd duurdere DCT-variant gretig aftrek vond. Een motorfiets met een bijzonder stressvrije karakteristiek, die daarom door sommigen ook als saai wordt bestempeld. Een korte proefrit leert echter meteen, of jij en de NC in de wieg zijn gelegd voor een innige relatie!

MARKTSITUATIE
Ondanks dat de NC700S slechts drie jaar, van 2012 tot en met 2014 om precies te zijn, in productie is geweest, daarna werd ‘ie opgevolgd door de NC750S, is het aanbod nog best behoorlijk te noemen. Wat uiteraard vooral te danken is aan de uitstekende verkoopresultaten van de twin, die vooral bij een nuchter koperspubliek, dat waarde hecht aan praktische zaken en de knettersolide bouw, in de smaak valt. Omdat zelfs de ‘oudste’ exemplaren nog relatief jong zijn, staan er in de regel niet al teveel kilometers op de teller, al zijn er wel degelijk uitschieters boven de veertig- of zelfs vijftigduizend kilometer te vinden. Over het algemeen echter is het aanbod redelijk jong met relatief weinig kilometers op de klok, verwacht daarom niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Prijzen beginnen rond de vijf mille, waarbij je voor een DCT-versie een kleine duizend extra apart moet leggen. Het aanbod loopt tot een kleine 6.500 euro, dan houdt het echter ook echt op, voor een goede duizend euro meer staat er namelijk een nieuwe NC750 op de stoep.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.