+ Plus

Occasion: Honda GL1800 GoldWing

Het is de luxe- en wellness-oase in het programma van ’s werelds grootste motorfabrikant. En nieuw kost deze toerkolos op een eurootje na € 34.000,-. Maar inmiddels zijn ook de eerste GL1800-varianten onder de € 10.000,- verkrijgbaar. Glanst het goud ook in gebruikte staat?

Mobil home, rollende inbouwkeuken, woonkamer op pad. Aan spottende benamingen voor Honda’s kingsize toermachine geen gebrek. Maar het mooie aan al dit commentaar is dat iedereen die een keer met deze 402 kilo wegende mastodont onderweg is geweest, zijn mening vaak direct bijstelt. De echte fan van Honda’s dikke zescilinder laat zich door alle spottende opmerkingen ook niet van de wijs brengen. Anders dan menig criticaster heeft deze zijn motorsporen wel verdiend, want Gold Wing-rijders zijn in de regel motorrijders die aan de lopende band kilometers vreten en zich ook niet laten weerhouden als Pluvius een slecht humeur heeft. Bewijs? Ga maar eens langs bij een expert of kijk eens naar de gebruikte machines die links en rechts worden aangeboden. Dan kom je al snel tot de conclusie dat een Gold Wing gemiddeld 15.000 kilometer per jaar aflegt.

En daarmee wordt ook meteen duidelijk in welk hokje je de Honda naar goed Nederlands gebruik kunt plaatsen. De Gold Wing wil de punten vooral pakken als het om comfort tijdens het toeren gaat. Laten we eens beginnen met de verslavend blubberende boxermotor in het vooronder, een blok dat door het vette koppel van onderuit heerlijk schakellui te rijden is. Daarnaast verwent het met zijdezachte draai-eigenschappen. Trillingen? Niet aan de Gold Wing besteed! De concurrerende zescilinder lijnmotor van de BMW K1600GT/L kriebelt beduidend meer, maar pakt weer punten met zijn sportieve vermogensontplooiing. Dat laatste is in ieder geval niet het revier van de Gold Wing. Aan boord wordt direct merkbaar dat de Japanner conceptmatig uit heel ander hout is gesneden. De Honda wil het zijn passagiers zo aangenaam mogelijk maken om de stress van alledag eens lekker te ontvluchten. En dat is nog steeds de grootste charme van de mastodont.

AANKOOPTIPS

US-import of gewoon voor de Nederlandse markt geproduceerd? Een vraag waar je als geïnteresseerde al direct aan de telefoon een antwoord op moet hebben. Ten eerste om de speelruimte bij de prijsonderhandeling af te bakenen (Amerikaanse modellen gaan gunstiger van de hand) en ten tweede om je op de mogelijke beperkingen in te stellen (snelheidsweergave in mijl per uur, temperatuurweergave in Fahrenheit, radiofunctie). Aan de andere kant zijn de Amerikaanse Gold Wings in standaardtrim al beduidend omvangrijker aangekleed dan de deels met de rode stift tot stand gekomen modellen voor de Nederlandse markt (het ontbreken van luidsprekers achter bijvoorbeeld). Ondanks alle luxe heeft de GL1800 geen vlekkenloze start gehad. Daarom moet je er als koper ook op letten of alle modificaties (lasnaden frameondersteuning, regelklep voor de remkracht, secundaire hoofdremcilinder) ook daadwerkelijk zijn uitgevoerd. Mooi meegenomen is het als de onderhoudshistorie keurig in het onderhoudsboekje staat vermeld. De kruiskoppeling van de cardan is een puntje van aandacht: wees alert op slijtage en speling!

MARKTSITUATIE

Ben je geïnteresseerd in de een gebruikte GL1800 dan moet je één ding kunnen opbrengen: geduld. Gezien de stevige prijs en het specifieke gebruiksdoel is de GL1800 sinds zijn officiële presentatie in 2001 natuurlijk geen hoogvlieger als het om verkoopcijfers gaat. Het aanbod is dus zeer overzichtelijk. De Gold Wing is ook op de occasionmarkt een fiets voor liefhebbers en daar moet navenant voor worden betaald. Bovendien zijn veel Gold Wings van allerlei accessoires voorzien, waar uiteraard ook extra de knip voor moet worden getrokken. Onder de € 10.000,- is er nauwelijks een netjes onderhouden 1800 te vinden. Is dat wel zo dan staat er bij deze modellen, vaak uit de bouwjaren 2001 en 2002, al meer dan een ton op de teller. Het grootste en beste aanbod vind je evenwel gewoon bij de dealer.

Lees meer over

BMW Honda

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-