+ Plus

Occasion Honda Deauville

Meer dan volwaardige tourmachine in een midsize formaatje. Een maatje voor adepten van onderhoudsvriendelijke fietsen en zeker niet voor posers. Honda’s aimabele V-twin luisterend naar de opvallende naam Deauville is wat dat aangaat in de wieg gelegd voor koele rekenaars. Deauville, het doet weliswaar enigszins aan vakantie denken, echt exotisch klinkt de naam echter niet bepaald. Bij de zoektocht naar een geschikte naam is één van de verantwoordelijken blijkbaar in het Franse Normandië blijven hangen. Het gelijknamige kustplaatsje aldaar met zijn bekende paardenrenbaan is namelijk de naamgever voor Honda’s compacte reismachine. Reizen dus, en nog een beetje vlot ook, maar jezelf daarbij dan wel van een enigszins bescheiden kant presenteren. Eind jaren ’90 was het immers nog niet de tijd van de dikke toerbuffels. Wie bovenin met de verkoopcijfers mee wilde lopen, kon niet buiten een aantrekkelijke middenklasser die in de markt werd gezet onder de noemer ‘alleskunner’. Steekwoorden: weekendcruiser, woon-werkmachine, vakantiebegeleider. In 1998 reed de allereerste Deauville zich in de schijnwerpers, en wel als opvolger van het naakte succesnummer NTV650 met de charismatische V-twin in het vooronder. Dat lijkt nogal een grote stap, van een minimalistische naked naar een vol gekuipte toermotor, maar in de praktijk bleek de twin totaal geen moeite te hebben met de extra pondjes op de heupen van de standaard met geïntegreerde koffers en onderhoudsvriendelijke cardan uitgeruste Deauville. In de loop der jaren rijpte de machine (en daarmee samenhangend de populariteit) alleen maar meer door onder andere grotere koffers en betere remmen (2002) en uiteindelijk ook een grotere cilinderinhoud en gewicht (2006). Wat betreft betrouwbaarheid rangeerde de Deauville zich vanaf de allereerste meter in de top. De werkplaats was voor de in eerste instantie bij Honda Montesa in Spanje (later Atessa, Italië) gebouwde twin wat dat aangaat een zeldzaam reisdoel. Deauville-rijders roemen de machine om haar handelbaarheid en goedmoedige karakter, eigenschappen die bij de flinke update in 2006 (type RC52) alleen maar naar een nog hoger plan werd getild. Ook goed, tijdens het verkennen van het lommerrijke achterland zit er genoeg plofstof in de tank voor een actieradius van meer dan 400 kilometer. Dan ben je al bijna in Deauville, waar je dan mooi een stokbrood in de doorsteek tussen de koffers kunt plaatsen voor een picknick op het strand! ________________________________________ [KASTEN AANKOOPTIPS] AANKOOPTIPS Honda dealers wereldwijd dichten de Deauville een betrouwbaarheid toe die vergelijkbaar is met de wereldberoemde Volkswagen-campagne: hij gaat, en gaat, en gaat. Dat geldt voor zowel de nieuwe als eerste modellen, die inmiddels deels al kilometrages in het zescijferige bereik hebben geabsorbeerd. Het blok staat te boek als thermisch uiterst gezond en blijft dat ook met regelmatig onderhoud. Problemen doen zich eigenlijk vooral voor bij wat oudere exemplaren die de laatste jaren maar weinig of zelfs helemaal niet buiten hebben gespeeld. Deze kampen, zoals het geval bij de meeste machines die langere tijd hebben stilgestaan, met een overleden accu of carburateurs dicht compleet dicht geslibt zijn. De enige bekende wat meer voorkomende defecten bij eerste modellichting Deauvilles (type RC47) zijn versleten wiellagers van het voorwiel en een defecte brandstofpomp. Deze hoeft echter niet vervangen te worden door een nieuwe, er is namelijk een revisieset beschikbaar van slechts een paar tientjes. Punt van aandacht: let op verborgen roestvorming bij tank, frame en uitlaatbochten. ________________________________________ [KASTEN MARKTSITUATIE] MARKTSITUATIE Bij een populaire motorfiets als de Deauville is het aanbod uiteraard meer dan rijkelijk. De goedkoopste exemplaren staan al te koop voor bedragen onder de twee mille, de bijbehorende kilometrages zijn echter ook zoals je conform de prijs mag verwachten, minder dan 50.000 kilometer is een zeldzaamheid. Gemiddeld genomen kun je uitgaan van een jaarkilometrage van zo’n 6.000 kilometer. Het gros van de aangeboden motorfietsen is daarbij vaak voorzien van een omvangrijk pakket extra’s, doorgaans erop gericht om de toercapaciteiten van de motor nog een echelonnetje hoger te krikken. Denk hierbij aan de extra hoge toerruit of topkoffers met comfortabele rugsteun voor de passagier. Het jongste model (type RC52, vanaf 2006) wordt nagenoeg enkel aangeboden met ABS, maar je moet goed zoeken wil je een exemplaar vinden voor minder dan vierduizend euro, het grootste deel van het aanbod bevindt zich namelijk tussen de € 4.500,- en € 6.500,-. Daarvoor koop je doorgaans overigens wel een machine met een naadloze onderhoudshistorie, minimale gebruikssporen en een tellerstand van rond de 35.000 kilometer. ________________________________________ [KASTEN TECHNISCHE DATEN] TECHNISCHE GEGEVENS (type RC52, modeljaar 2006) MOTOR vloeistof gekoelde tweecilinder viertakt 52º V-motor, krukas dwars liggend, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via tuimelaars, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 40 mm, geregelde katalysator luchtsysteem, 452 watt dynamo, 12 V/14 Ah accu, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, cardan. Boring x slag 81,0 x 66,0 mm Cilinderinhoud 680 cc Compressie 10,0 : 1 Max. vermogen 48 kW (65 pk) bij 8.000 tpm Max. koppel 66 Nm bij 6.500 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen brugframe, telescoop voorvork Ø 41 mm, aluminium swingarm met hevelsysteem, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 296 mm, driezuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 276 mm, dubbelzuiger remklauw, gecombineerde remmen. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 4.50 x 17 Banden 120/70ZR17; 150/70ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.475 mm, balhoofdhoek 61,5º graden, naloop 115 mm, veerweg v/a 115/120 mm, zithoogte* 810 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 257 kg, tankinhoud/reserve** 19,7/3,5 liter. METINGEN Topsnelheid** 185 km/uur Acceleratie 0 – 100 km/uur 5,4 s Doortrekken 60 – 140 km/uur 13,8 s Verbruik Secundaire weg 1: 21,7 * MotoPlus-meting; ** Fabrieksopgave ________________________________________ [KASTEN MODELPFLEGE] MODELGESCHIEDENIS 1998 Marktinvoering van model NT650V Deauville (type RC47) met de vloeistofgekoelde, 55 pk sterke V-twin in het vooronder. Prijs: f 18.995,- 1999 Standaard startonderbreker aan boord. Prijs: f 18.995,- 2002 Gemodificeerd blok met lichtere zuigers moet de vibraties temperen. Vanwege de strengere Europese uitlaatgasrichtlijn krijgt de Deauville een ongeregelde katalysator met secundair luchtsysteem. Eveneens nieuw: gerestylde koffers met grotere inhoud (9 liter extra), gecombineerd remsysteem met driezuiger remklauwen voor standaard. Prijs: € 9.364,- 2004 Nieuwe lichtschakelaar, alarmlichten standaard. Capaciteit van de accu verhoogd van 9 naar 11,2 Ah. Prijs: € 9.540,- 2006 Omvangrijke modelupdate. Komst van de NT700V Deauville (type RC52) met nieuwe vierkleps injectiemotor met exact 680 cc longinhoud, in verband met nieuwe Euro3-norm uitgerust met geregelde katalysator. Volume van de koffers groeit met tien liter tot totaal 54 liter inhoud, die additioneel met 17 liter kan worden vergroot door bredere kofferdeksels. Front, zijkuipen, tank en buddyzit flink gerestyled, nieuwe dubbele koplamp (binnenwerk) en verstelbare kuipruit. Gecombineerd remsysteem nog altijd standaard, ABS nu optioneel (meerprijs € 750,-). Prijs: € 9.740,- / € 10.490,- (ABS) 2009 ABS standaard. Prijs: € 10.650,- 2013 Nog altijd in het programma. Prijs: € 11.699,- ________________________________________ [KASTEN IM DETAIL] DETAILS Vanaf 2006 is de Deauville optioneel leverbaar met ABS, sinds 2009 is deze optie in Nederland standaard. Deze machines doen het erg goed op de occasionmarkt. De geïntegreerde koffers met uiterst praktische doorstreek zijn inmiddels bijna legendarisch. Door bredere kofferdeksels is het volume uit te breiden tot 71 liter (plus 17 liter). Een wereld van verschil met de huidige digitale cockpit generatie. Aan informatie ontbreekt het de rijder desondanks niet, aan hinderlijke spiegelingen overigens ook niet. Reizen met middenklassers is doorgaans een zaak van compromissen sluiten. Zo niet op de Deauville, zelfs de onderhoudsvriendelijke cardan was op de 650 al standaard. ________________________________________ [KASTEN GETEST IN MOTOPLUS] GETEST IN MOTOPLUS 01/2006 (CT), 02/2006 (RI), 09/2006 (TT), 15/2006 (VT), 21/2006 (VT). RI= rij-impressie; VT = vergelijkingstest; ET = eerste test; TT = toptest; CT = compacttest. Testen zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitaal archief op www.motoplus.nl ________________________________________ [KASTEN INTERNET] INTERNET www.honda-deauville.nl www.deauville.nl ________________________________________ [UNTERSCHRIFTE] 1998 Een toervriendelijk kind van de late jaren ’90: de eerste Deauville met volle verkleding van kuip tot kontje. 2002 Volwassenheid: het nieuwe millennium brengt onder meer een katalysator, gecombineerd remsysteem en grotere koffers.________________________________________ GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 10.000,- Nog op zoek naar een pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 10.000,-. Waar: Kobo Motoren, Drachten Wat: Honda CBR1000RR Fireblade Prijs: € 9.900,- Bouwjaar: 2009 KM-stand: 11.409 km Info: 0512-542 142 [Bild Honda_Fireblade] MOTOPLUS-oordeel + Comfortabel voor een racer Zeer sterk middengebied Heel rijk aangekleed – Lastwisselreacties Geen ABS ________________________________________ Waar: MotoPort Den Bosch Wat: Honda Crossrunner Prijs: € 9.950,- Bouwjaar: 2011 KM-stand: 3.500 km Info: 073-648 0590 [Bild Honda_Crossrunner] MOTOPLUS-oordeel + Gecombineerde remmen met ABS Toegankelijke zit Sterk V4-blok – Erg lange eindoverbrenging Vermogensdip bij 6.500 tpm________________________________________ Waar: Motor Centrum Eibergen Wat: Triumph Speed Triple SE Prijs: € 9.950,- Bouwjaar: 2010 KM-stand: 6.630 km Info: 0545-477 404 [Bild Triumph_Speed_Triple] MOTOPLUS-oordeel + Gecultiveerde driecilinder Messcherp stuurgedrag Uitstekende remmen – Oprichtmoment in bochten Relatief zwaar

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...