+ Plus

Occasion: Honda CBR600F

Tussen 1998 en 2007 vijf modelgeneraties lang testwinnaar en de basis onder vele sportieve successen. En toen? Jarenlange stilte…tot in 2011 de wederopstanding als sportieve machine voor alledag volgt.

En dat is in dit geval zeker niet denigrerend bedoeld. In tegendeel zelfs: een motorfiets, die altijd en overal ongeacht de rijder, beginner of ervaren rot, goed functioneert en daarnaast ook nog eens garant staat voor een berg plezier, moet eerst nog maar even op de wielen worden gezet. Honda slaagde daarin glansrijk met de tussen 2011 en 2013 leverbare PC41, beter bekend als de CBR600F ABS. In tegenstelling tot zijn door de jaren heen steeds sportiever geworden voorgangers zette de PC41 bijna volledig in op alledaagse bruikbaarheid. Wat meer gewicht (voornamelijk door het standaard ABS), een gematigde zitpositie, wat eenvoudigere veerelementen en een conventioneler frame vormen de grootste verschillen. En een aantrekkelijke prijs, want met € 9.399,- was de F een flink stuk voordeliger dan het dubbel-R-zustermodel.
Die gunstige prijsstelling was mede het gevolg van een slim modulair productiesysteem, want achter de goed tegen weer en wind beschermende stroomlijn gaat de eveneens in het Italiaanse Atessa geproduceerde 600-Hornet schuil. Een nieuwe CBR600F was voordelig, maar niet goedkoop, want naast het genoemde ABS is deze Honda standaard voorzien van een gecombineerd remsysteem, waarbij ook twee van de zes voorste remzuigers worden geactiveerd als de achterrem wordt bediend. En dat is niet alleen voor beginnende motorrijders een prettige wetenschap. In een 50.000 km-duurtest (MotoPlus 18/2013) scoorde de CBR600F bijzonder goed: geen panne, geen ongeplande werkplaatsbezoeken – domweg niets. Nou, vooruit dan, één ding: een middenbok – standaard bij alle voorgaande CBR’s – werd toch wel gemist.

AANKOOPTIPS
De eerste plaats in onze duurtestbeoordeling, nog vragen over de betrouwbaarheid? Wat overigens niet betekent, dat je zonder bezichtiging een CBR600F moet aanschaffen. Een nauwkeurige blik op en achter de stroomlijn kan nooit kwaad, zeker niet gezien het feit dat een flink deel van de nieuw verkochte modellen belandde in handen van beginnende motorrijders, omvallen of een onschuldig schuivertje maken wil dan nog wel eens gebeuren. Wat dat betreft is een wat nadere inspectie van de kettingset ook aan te raden, want de onderhoudsmentaliteit van zo’n beginnende rijder wil nog wel eens te wensen overlaten. En nu we toch bezig zijn: als de eerste set banden, de onder natte omstandigheden niet uitblinkende Bridgestone BT012’s, er nog onder zitten, zou je dat mee kunnen nemen in de prijsonderhandeling. Nog meer? Stuurslot (stroef?) controleren, maar verder is een standaard rondje rond de machine in feite voldoende.

MARKTSITUATIE
Het aantal aangeboden machines is behoorlijk overzichtelijk, maar groot genoeg om relatief snel iets van je gading te vinden. Het aanbod is een beetje fifty-fifty verdeeld over particuliere aanbieders en handelaren, waarbij het opvallend is dat veel van de aangeboden F-en ondanks de nog relatief jonge leeftijd vaak al twee en soms drie voorgaande eigenaren hebben gehad. Het gros van het aanbod zit tussen de pakweg € 5.500,- en € 6.500,-, waaronder ook pareltjes met nog 10.000 kilometer op de klok. Meer dan € 6.500,- betaal je voor modellen die haast nog in nieuwstaat verkeren, of voor de slechts heel beperkt aangeboden LCR-uitvoering. Ombouwprojecten, zoals je die bij echte supersports wel eens tegenkomt, zijn in het geval van de F een zeldzaamheid. Meestal blijft de Honda in volledig originele staat. Als je dan toch wat tegenkomt, zijn het hooguit mini-knipperlichtjes, een donker ruitje of een verkorte kentekenplaathouder.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.