+ Plus

Occasion: Buel XB-modellen

Als je het nu niet doet, wanneer dan wel? Nieuwe komen er niet meer, dus het is nu de beste tijd om je van een van deze heerlijke speeltjes van de meneer rechts te verzekeren. Sla je slag! Toen Erik Buell (60) in oktober vorig jaar per videoboodschap het einde van de productie van motorfietsen met zijn naam aankondigde, was hem duidelijk aan te zien dat hij niet slechts een traantje wegpinkte. Dit was geen goedkope Amerikaanse tv-sentiment, maar een levenswerk van bloed, zweet en tranen dat door een beslissing van Harley-Davidson abrupt werd beëindigd. Bloed, zweet en tranen zijn misschien ook wel de hoofdbestanddelen van het merk, waarvan er sinds de oprichting in 1983 meer dan 135.000 werden geproduceerd. Het merendeel daarvan werd in East Troy/Wisconsin gebouwd, waar tot op het laatste moment door 180 werknemers 60 motoren per dag met de hand werden geassembleerd. Veel geld werd er helaas dus niet mee verdiend. In 2002 verscheen de van een aluminium brugframe voorzien XB-serie, die modellen met het tot dusver gebruikte buizenframe afloste. De combinatie van moderne frametechniek en een radicale geometrie met een door sommigen als antiek bestempelde V-twin maakte van de XB-modellen wel een bezienswaardigheid. Een frame met een nevenfunctie als benzinetank, een als oliereservoir dienende swingarm, een opgepompt Sportster-blok (compleet aangeleverd door Harley-Davidson), een onder het blok gepositioneerde uitlaatdemper en een enorme direct met de velg verbonden schijfrem in het voorwiel – deze waanzinnige combinatie vond je alleen bij Buell. De XB-serie begon met het 984 cc-blok, maar de meer bullige 1.203 cc-variant past eigenlijk beter bij het woeste karakter van Buell. MODELGESCHIEDENIS2002Introductie van de Firebolt XB9R.2003Introductie van de Lightning XB9S.2004Introductie van de Firebolt XB12R en Lightning XB12S. De XB9R en S blijven, maar worden scherper geprijsd. De onderhoudsintervallen worden vergroot van 4.000 naar 8.000 kilometer. Verder wordt de tandriem versterkt, zijn het schakelpedaal en de zijstandaard vernieuwd, zijn de duovoetsteunen wat dieper gepositioneerd en zijn de spiegelsteunen langer.2005Introductie van de Lightning CityX XB9SX. De XB9R en S verdwijnen. Nieuwe Ø 43 mm upside-down voorvork, breder inlaattraject en Dunlop D208’s in plaats van D207’s. 2006Introductie van de Ulysses XB12X en Lightning Long XB12Ss. Nieuwe versnellingsbak, stijvere en lichtere swingarm, versterkte tandriem, nieuwe airbox, tankinhoud 14,5 in plaats van 14 liter en diverse kleine onderdelen verbeterd. 2007Introductie van de Lightning Low XB12Scg en Lightning Super TT XB12STT. Pirelli in plaats van Dunlop rubber. Ulysses XB12X met stuggere veerafstelling. Alle modellen krijgen een nieuwe oliepomp, verbeterde schijfrembevestiging en een verbeterde afwerking van de uitlaatdemper. De XB9SX en XB12X krijgen ook een nieuw zadel. 2008Introductie van de Lightning XB12XT. Ongeregelde katalysator, vermogen en koppel gereduceerd (XB12’s: 95 pk bij 6.800 tpm, 104 Nm bij 6.000 tpm; XB9’s: 84 pk bij 7.400 tpm, 79 Nm bij 4.500 tpm), sterkere oliepomp, injectie en motormanagement verbeterd en nieuwe dynamo. 2009Nieuwe tandriem, frame, swingarm en diverse aanbouwdelen in zwart, achtzuiger remklauw voor XB12Ss/Scg, nieuwe veerelementen voor XB12Ss. Ulysses: voetsteunen en koplamp vernieuwd. 2010Introductie van de Lightning CityX XB12SX. XB9SX: 86 pk, 81 Nm. XB12’s: 94 pk, 105 Nm, nieuwe brandstofpomp, veel kleine wijzigingen (wiellagers, accuhouder), knipperlichten met helder glas, LED achterlicht. Laatste modeljaar. AANKOOPTIPSWaar de eigenaren van een Buell met een buizenframe wat offers moeten brengen om gelukkig te worden met hun Amerikaan, genieten de XB-bezitters van een duidelijk beter alledaags gebruiksgemak. De niet bepaald succesvolle eerste montage banden (Dunlop D207) van de modeljaren 2002 tot 2004 moeten inmiddels op alle nog in de running zijnde modellen wel voltooid verleden tijd zijn. Is dat niet het geval, dan heb je in ieder geval een puntje bij de prijsonderhandeling. Dat heb je ook als de Buell die je op het oog hebt verroeste bouten of een rammelende originele uitlaatdemper heeft, typische XB-kwaaltjes. Belangrijk: let er op of de volledige onderhoudsgeschiedenis bekend is, want Buell heeft veel terugroepacties en updates gehad en die werden in de regel uitgevoerd tijdens het reguliere onderhoud. Laat de Buell-dealer bij twijfel in ieder geval in het EDV-systeem kijken, daar staat alles in. Ritselende geluiden in de oliepomp bijvoorbeeld. Veel Buell’s zijn ook het lijdend voorwerp van ombouwprojecten geweest. Let dus vooral op de goede montage van aftermarket spullen als een vervangingsuitlaat, een ander stuur, knipperlichten en andere kontjes. TECHNISCHE GEGEVENS (Type XB12S, bouwjaar 2005)MOTOR luchtgekoelde tweecilinder 45° V-motor, twee tandriem aangedreven onderliggende nokkenassen en twee kleppen per cilinder, dry-sump smering, injectie, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, tandriem.Boring x slag 88,9 x 96,8 mmCilinderinhoud 1.203 ccMax. vermogen 75 kW (101 pk) bij 6.600 tpmMax. koppel 110 Nm bij 6.000 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm met monoschokbreker, volledig instelbaar, schijfrem voor Ø 375 mm, schijfrem achter Ø 240 mm.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.320 mm, balhoofdhoek 69°, naloop 83 mm, veerweg v/a 119/127 mm, zithoogte* 810 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 209 kg, max. belading* 176 kg, tankinhoud 14,0 liter. METINGENTopsnelheid** 217 km/uurAcceleratie0 – 100 km/uur 3,9 sec0 – 200 km/uur 15,2 secDoortrekken60 – 140 km/uur 9,0 secVerbruik (secundair) 1 op 22,7[Bij Kasten Rahmen rechts unter Seite 109]FRAMETECHNIEKDe aluminium swingarm doet ook dienst als olietank voor het dry-sump smeersysteem. Er gaat 2,3 liter olie in.In de holle ruimte in het aluminium frame zit de benzine. Al naar gelang de uitvoering gaat 14, 14,5 en zelfs 16,7 liter brandstof in. [Bij kleine foto’s op p. 108]DE VARIANTENDe zegeningen van het modulaire systeem: twee cilinderinhoud-varianten (984/1.203 cc), twee framematen, drie hoofdlijnen (Firebolt, Lightning en Ulysses) en diverse tussenvormen.[Bij beelden v.l.n.r.]2003: Lightning XB9S2004: Lightning XB12S2006: Ulysses XB12X2007: Super TT XB12STT2010: Lightning XB12SXINTERNETwww.buellforum.nl www.s1lightning.tk www.buellclubs.nl www.americanthunderbike.org GETEST IN MOTOPLUSUlysses XB12X * 3/2007 (VT)* 20/2008 (VT)XB12S* 1/2007 (LDT)XB12Ss* 2/2008 (VT)Super TT XB12STT* 8/2007 (ET)* 20/2007 (VT)ET = Eerste Test, T = Test, TT = TopTest, VT = Vergelijkingstest, LDT = LangeduurtestTesten zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitaal archief op www.motoplus.nl.

Gerelateerde artikelen

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-