+ Plus

Occasion: BMW S1000RR

Met de S1000RR presenteerde BMW in 2010 een ‘new kid in town’ in het superbike-segment. Wel eentje die van meet af aan nieuwe maatstaven zette. Voor 2019 ging de vier-in-lijn volledig op de schop, het uitgelezen moment daarom om nu op de occasionmarkt je slag te slaan!

“Pardon? Grapje zeker?” Iets in deze trant zou waarschijnlijk de reactie zijn geweest wanneer je bijna een decennium geleden zou hebben verteld dat BMW een jaar later dé toonaangevende fabrikant in het superbike segment zou zijn. Het Beierse merk had tot op dat moment nog altijd een beetje een wat stoffig imago, maar daar kwam met de lancering van de S1000RR direct verandering in. Tot op dat moment werd het superbike segment voornamelijk gedomineerd door Japanners en Italianen, de S1000RR gooide de bestaande hiërarchie echter volledig overhoop. Enerzijds natuurlijk door de voor die tijd opzienbarende prestaties (202 pk gemeten op de vermogensbank), maar veel meer nog door de aanwezigheid van verschillende elektronische hulpsystemen, waaronder viervoudige tractiecontrole en natuurlijk (een in eerste instantie nog wat grof afregelend) ABS. Natuurlijk heeft de concurrentie sindsdien niet stilgezeten, maar de Duitsers bleven eerzuchtig en kwamen al voor 2012 met een eerste update. De vier-in-lijn kreeg een sterker middengebied, een meer gelijkmatige vermogensontplooiing en een verbeterde handling. Voor 2015 ging de superbike andermaal op de schop, het design werd wat bijgepunt, blok kreeg wat meer vermogen en de standaarduitrusting werd naar een hoger plan getild.
Het gros van de aangeboden exemplaren stamt nog uit eerste of tweede hand, waarbij een vlekkeloze onderhoudshistorie een absolute must is. Alleen zo weet je zeker dat alle fabrieksupdates ook daadwerkelijk zijn doorgevoerd. Zelfs wat oudere tweedehands exemplaren vind je niet voor een appel en een ei, over het algemeen betreft het wel net onderhouden machines met – zoals het een goed BMW betaamt – diverse extra’s.

MOTOR
Jarenlang was de vier-in-lijn van de S1000RR de sterkste in het superbike-segment, pas in 2015 counterden de Japanners en Italianen. Ondanks een opgegeven vermogen van ‘slechts’ 193 pk, perste de 999 cc viercilinder er op de bank regelmatig tegen de 200 pk uit. In onze 50.000 kilometer duurtest (zie MotoPlus 6-2012) bewees de aandrijflijn zich bovendien als bijzonder robuust, enkel de inlaatnokkenas liet wat tekenen van slijtage zien. In 2012 kreeg het blok wat updates ten faveure van een sterker middengebied en een verbeterde vermogenskarakteristiek, in 2015 steeg het vermogen over het volledige toerentalbereik door aangepaste stuurtijden, een aangepast inlaattraject en vernieuwd gasklephuis. Het topvermogen bedroeg 199 pk, tijdens de toptest tikte de machine op de vermogensbank echter de 206 pk aan.

RIJWIELGEDEELTE
Upside-down voorvork en achterschokbreker waren, zoals gangbaar in dit segment, vanaf het begin al volledig instelbaar. In 2015 kreeg de machine een steilere balhoofdhoek (66,5 in plaats van 66,0 graden), een kortere naloop (96 i.p.v. 99 mm), terwijl de wielbasis met 15 millimeter groeide. Daarnaast groeide ook de bodemspeling met elf millimeter. Op zich allemaal kleinigheden, maar onder de streep alles bij elkaar toch goed voor een duidelijk betere handling, het omgooien van de machine gaat net even wat flitsender. Optioneel is de S1000RR uit de rusten met een semi-actief veersysteem met hardere veren.

PRAKTIJK
De S1000RR vervulde ook een prominente rol in Hollywood: in Mission Impossible was ‘ie het middelpunt tijdens een acht minuten durende, spectaculaire achtervolging. Snel is de Beierse bom zonder twijfel, plat kan ‘ie ook, maar heb je daar wat aan in de dagelijkse praktijk? Niet veel, toch komt de RR ook op dit gebied voor een superbike verrassend goed voor de dag, te danken aan zijn lage gewicht, diverse hulpsystemen en actieve maar zelfs na een behoorlijke lange tijd nog altijd redelijk comfortabele zitpositie. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 17,2 bij een legaal tempo op secundaire wegen en de optionele quickshifter verzamelt hij op dit onderdeel extra punten.

VEILIGHEID
Vanaf het allereerste modeljaar onderscheidde de RR zich niet alleen van de concurrentie door het brute vermogen, maar ook door de vele veiligheidssystemen, die zeker in 2010 allesbehalve gemeengoed waren. Een viervoudige tractiecontrole en, zoals gezegd wat grof afregelend, ABS waren van meet af aan standaard aan boord. Voor modeljaar 2015 werden beide systemen verfijnd, bovendien kun je de machine uitrusten met de Riding Mode Pro-optie, die naast twee extra rijmodi onder meer ook een launch control en cruise control te bieden heeft. Eveneens optioneel: de up & down quicksifter. In tegenstelling tot de HP4 waren zowel tractiecontrole als ABS nooit hellingshoekafhankelijk, daar komt echter met het nieuwe 2019-model verandering in.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.