+ Plus

Occasion BMW K1200RS

Gezet, mondain, massief – de BMW K1200RS is nog steeds een echte zwaargewicht in het sportieve toersegment. Ook op de occasionmarkt lijk je er haast per kilo gewicht voor te betalen. Echt oud is de RS nog niet, maar de typeaanduiding duikt regelmatig op in de BMW-geschiedenis. De (voorlopig) laatste RS was met een gewicht van een dikke 290 kilo maar liefst 10 kilo zwaarder dan de oer-RS uit de jaren tachtig. Maar waar bij de K100RS en K1100RS slechts 90 en 100 pk op het appel stonden, zijn er bij de in 1997 gepresenteerde 1200-variant maar liefst 130 paardenkrachten aanwezig. Dat is meer dan voldoende voor een majestueuze galop door het land. Herstel: landen. Want met deze BMW-vierpitter kun je werkelijk iedere toeristische uithoek in Europa veroveren. Het zitcomfort is grandioos, de vermogensontwikkeling soeverein, de cardan functioneert zonder kuren of ongemak en ook de ergonomie is doordacht met een in hoogte verstelbaar zadel en windscherm. Kortom, een reisreus van het hoogste niveau. In een bochtenrijke omgeving is het verbazingwekkend om te constateren hoe dynamisch en vanzelfsprekend de RS, ondanks dat hoge gewicht, te sturen is. Ook het blok, met de relatief lange slag, blijkt verrassend elastisch, waarbij er bij pakweg 4.000 toeren al 100 Nm koppel ter beschikking staat. Tot aan het laatste officiële verkoopjaar, 2006, bleef de K1200RS door zijn uitstekende kwaliteiten een echte bestseller binnen het sportieve toersegment. In 2007 verscheen zijn opvolger, ook een K-model en eveneens een 1200, maar nu zonder de toevoeging RS(‘Reise/Sport’). Een ‘S’ (Sport) volstond. Welbeschouwd doet deze vier-in-lijn alles beter, maar veel BMW-fans vonden de nieuweling te ‘Japans’. Doorgewinterde Beierse puristen zijn namelijk van mening dat een vierpitter van BMW een in lengterichting geplaatste krukas moet hebben. De RS kan de huidige generatie sportieve toermachines op geen enkele wijze bijsloffen, maar is nog te jong voor de titel ‘klassieker’. Nostalgische gevoelens roept deze vierpitter in ieder geval niet op. En dat schept ruimte op de occasionmarkt, want voor een scherpe prijs krijg je veel techniek en (sportief) toerplezier voorgeschoteld. AANKOOPTIPS Bij modellen met hoge kilometrages die geen regulier onderhoud hebben gehad zijn problemen met het ABS-remsysteem geen zeldzaamheid. Is er een defect aan het systeem (laat dat goed controleren), loop dan in ieder geval verder. Een reparatie kan je zomaar een paar duizend euro kosten! Let verder ook op eventuele lekkages bij de voorvork, de versnellingsbakuitgang en de cardan en controleer of de elektronica en het dashboard in orde zijn. Wees bij een eventuele proefrit attent op de werking van de koppeling, daar is doorgaan na 30.000 kilometer het beste wel van af. Normaal: olieverbruik tot een halve liter op 1.000 kilometer. Heeft een K1200RS gewoon netjes zijn onderhoud gehad, dan is deze BMW een betrouwbare partner en hoef je zelfs niet schrikken van kilometerstanden boven de 50.000. Accessoires spelen bij deze machines nauwelijks een rol van betekenis, aangezien ze er in nieuwstaat vaak al rijkelijk van waren voorzien. MARKTSITUATIE Veel K1200RS-en worden particulier aangeboden, aangezien dit model maar zelden met een lage kilometerstand van de hand wordt gedaan. Voor een handelaar is zo’n machine met een hoge kilometerstand vaak moeilijk te slijten. Kijk dan ook niet raar op als het gros van de modellen al meer dan 50.000 kilometer achter de kiezen heeft en ook 80.000 kilometer is geen uitzondering. De prijs is dan een belangrijk onderhandelingscriterium. Modellen vanaf bouwjaar 2001 zijn in de regel veelgevraagd, omdat deze een nieuwer ABS-systeem hebben. TECHNISCHE GEGEVENS MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie, geregelde katalysator, hydraulische bediende droge enkelplaatskoppeling, zesversnellingsbak, cardan. Boring x slag 70,5 x 75,0 mm Cilinderinhoud 1.171 cc Max. vermogen 96 kW (130 pk) bij 8.800 tpm Max. koppel 117 Nm bij 6.800 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, telescoopvoorvork, enkelzijdige aluminium swingarm met monoschokbreker, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter, deelintegraal-ABS. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.00 x 17 Banden 120/70ZR17; 170/60ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.555 mm, balhoofdhoek 62,8º, naloop 124 mm, rijlaar gewicht volgetankt* 295 kg, max. belading* 205 kg, tankinhoud 20,5 liter. METINGEN Topsnelheid** 247 km/uur Acceleratie 0 – 100 km/uur 3,3 sec Doortrekken 60 – 100 km/uur 4,8 sec Verbruik Secundair 1 op 14,9 Snelweg (130 km/uur) 1 op 14,9 *MotoPlus-meting **Fabrieksopgave DETAILS Geen verrassing bij het debuut in 1997: cardan-aandrijving. Verrassender was het nieuwe aluminium frame. Het gewicht was desondanks hoog. Conventioneel en overzichtelijk, in het commandocentrum van de RS gaat het er bovenal geordend aan toe. Een verstelbare ruit was in die tijd nog lang geen vanzelfsprekendheid in het sportieve toersegment. De bescherming was goed. In 2001 onderging de RS zijn enige grote update, waarbij het onder andere het nieuwe deelintegraal-ABS kreeg, dat fijner werkte. Met een nieuw frontje en een bredere ruit werd de windbescherming door BMW naar een nog hoger plan getild. MODELGESCHIEDENIS 1997 Introductie van de K1200RS als eerste K-model met Telelever en gegeoten aluminium frame. Nieuwprijs: fl. 34.950,- 1999 Modificatie aan de zuigers voor een lager olieverbruik. Nieuwprijs: fl. 36.400,- 2001 Gewijzigde bovenkuip en grotere ruit, EVO-remmen voor, deelintegraal-ABS standaard, nieuwe knipperlichten en grotere spiegels, standaard comfortstuur (lager stuur optioneel), lager gepositioneerde voetsteunen (rijder 30 millimeter, passagier 20 millimeter). Nieuwprijs: € 17.198,- 2002 Dimlicht standaard ingeschakeld, onderhoudsvrije accu. Nieuwprijs: € 17.175,- 2006 Laatste verkoopjaar. Nieuwprijs: 18.190,- [BU] De sportieve kwaliteiten van de 1200 komen het best tot zijn recht op slingerende brede wegen. GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 6.500,- Nog op zoek naar een pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 6.500,-. Waar: Wim ter Braake Wat: Honda CBR1100XX Blackbird Prijs: € 6.449,- Bouwjaar: 2003 KM-stand: 32.835 Info: 0522-49 22 55 [beeld Blackbird] MOTOPLUS-oordeel + (CBS) remmen Neutraal stuurgedrag Ergonomie Handelbaarheid – Relatief minder stabiel Weinig uitstraling Waar: Goedhart Motoren Wat: Aprilia Mana 850 Prijs: € 6.490,- Bouwjaar: 2008 KM-stand: 11.450 Info: 0172-61 23 48 [beeld Aprilia] MOTOPLUS-oordeel + ABS Zitpositie Doordacht Afwerking – Geluid variomatic Eindoverbrenging ketting Waar: MotoPort Zelhem Wat: BMW R1150RT Prijs: € 6.450,- Bouwjaar: 2001 KM-stand: 60.349 Info: 0314-62 18 49 [beeld] MOTOPLUS-oordeel + Comfort Volintegraal remsysteem Zesde versnelling Dynamisch stuurgedrag – Konstantfahrruckeln op deellast Speling aandrijflijn Werking versnellingsbak

Lees meer over

BMW Honda K1200R Sport

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...