+ Plus

Occasion: BMW F800-lijn

Een leerproces in vijf bedrijven. Ofwel: hoe een valse start werd omgezet in een succesverhaal. Maar ook: waarom een lijnmotor als een boxer klinkt, waarom 650 eigenlijk 800 is en hoe het leven is zonder Tele, Duo- of Paralever.We hebben de boxer voor de traditionalisten en de ééncilinder voor de vrouwen van de traditionalisten. En we hebben natuurlijk de K-modellen voor alle viercilinder-adepten met een Japan-fobie. Missen we nog iets? Daar hoefden ze bij BMW niet lang over na te denken, want er ontbrak nog een echte middenklasser. Als reactie op deze constatering presenteerden de Duitsers in 2006 met de nieuwe tweedelige F800-collectie de vierde modelserie binnen het toch al niet kinderachtige oeuvre. De halfnaakte S en de – heel verstandig – iets later geïntroduceerde ST-toerversie verbloemden niet dat de productiekosten beduidend lager dan die van bijvoorbeeld de boxer-serie. Twee simpele aluminium profielen als frame, tandriemaandrijving in plaats van cardan, een telescoopvoorvork in plaats van Telelever, een achterschokbreker zonder linksysteem en verder geen poespas aan het rijwielgedeelte. En dat geldt – wat uiterlijk betreft – ook voor het eenvoudige twee-in-lijn motorblok, dat van het Oostenrijkse Rotax werd betrokken, Tja, mooi was anders. Maar toch wisten de beide F800’s meteen te imponeren met een uitstekende stabiliteit, gering verbruik, mooie gasaanname, veel kracht van onderuit en in het middengebied en een opwekkende sound. Bovendien was het blok van binnen minder simpel dan het er van buiten uitzag en klonk het net zo kernachtig als de grote boxer. Het had dus het begin van een mooie carrière als middenklasser kunnen zijn, ware het niet dat die boxer-sound ook vervelende bijgeluiden met zich meebracht. De F klakte, kraakte en bonkte dat het een lieve lust was. Tijdens het schakelen, bij lastwisselingen – eigenlijk altijd. BMW kreeg begin 2007 greep op het probleem, maar dat kon niet voorkomen dat de F800, en met name de S-versie, aanvankelijk bij de dealer in de showroom bleef staan. De meer vriendelijke ST-variant slaagde er langzaam maar zeker wel in om behoorlijk schare fans om zich heen te verzamelen. Het duurde echter nog tot het voorjaar van 2008 voor de F800-vlam echt begon te ontbranden. De van een nieuw frame en gemodificeerd motorblok voorziene F800GS en F650GS bestormden toen de markt. De 650 had echter niets gemeen met de gelijknamige ééncilinder, want net als bij de F800GS bedraagt de cilinderinhoud 798 cc. Maar door marketingtechnische redenen (“Misschien voelen beginners zich niet zeker op een 800…”) ontstond bij de eenvoudiger uitgeruste en met 71 in plaats van 85 pk zwakkere F650GS de bekende ‘naamsverwarring’. Het legde de F650GS in ieder geval geen windeieren, want het is de best verkochte machine uit de F-serie. Maar die titel raakt de allroad hoogstwaarschijnlijk kwijt aan de naakte en 87 pk sterke F800R, die het zowel nieuw als gebruikt erg goed doet.AANKOOPTIPSBij aankoop van iedere jong gebruikte BMW is het van groot belang dat er een volledig ingevuld serviceboekje bij zit. BMW is namelijk de onbetwiste wereldkampioen als het gaat om modificaties bij de dealer en ‘stille terugroepacties’. De ene keer is het een verbeterde mapping, een andere keer een gemodificeerd onderdeel. Ook belangrijk voor aspirant S- of ST-kopers: is bij 40.000 kilometer de tandriem vervangen? Waarschijnlijk kan die riem wel wat langer mee, maar hoe lang precies kan niemand garanderen. Wie naar een R of een GS op zoek is, heeft het in ieder geval makkelijk, want slijtage aan de ketting is eenvoudig te controleren. Ook een aandachtspunt: verborgen schroefverbindingen. Hier wil snel roest ontstaan. [MARKTSITUATION MAG WEG][onder grote foto plaatsen]TECHNISCHE GEGEVENS (F800ST, bouwjaar 2006)Vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt lijnmotor, 798 cc, 62,5 kW (85 pk) bij 8.000 tpm, 86 Nm bij 5.800 tpm, rijklaar gewicht volgetankt 218 kg, zithoogte 840 mm, tankinhoud 16 liter, topsnelheid 221 km/uur, verbruik secundair 1 op 25,0. [DETAILFOTO’S P. 64]F800S EN STOverzichtelijk: analoge weergave van snelheid en toerental, voor de boordcomputer moest extra worden betaald. Kenmerkend voor de ST: het buizenstuur en de hogere kroonplaat. Mooi schoon: iedere 40.000 kilometer een riemwissel. Het tandwiel werd al eerder vervangen wegens lawaai en harde lastwisselreacties.Een stukje veiligheid: stevige vertraging dankzij de vierzuiger remklauwen en 320 millimeter remschijven. Tegen meerprijs was ook ABS leverbaar.Slim: een echte paralleltwin – de zuigers bewegen synchroon op en neer. De kleppen worden bediend door twee nokkenassen en slepers. Een hulpdrijfstang en een extra hevel zorgen voor de balans. [BU bij actiebeeld]Gewoon goed: de F800 is niet voorzien van de bij BMW gebruikelijke frame- en veringsnuisterijen, maar stuurt desondanks erg strak.MODELGESCHIEDENIS F800S/ST2006Introductie van de F800S in april, de ST volgt in mei. 2008Service-weergave in het multifunctionele display. 2009Een derde contactsleutel wordt standaard.2010Productie van de S-versie wordt in juli beëindigd. Modificaties/terugroepacties2/07 modificatie tandwiel tandriem; 6/07 bougies vervangen; 2/08 herpostionering slang tankontluchting; 4/08 achterschokbreker vervangen; 6/08 stuurdemper vervangen. [p. 66 F800GS][bild]F800GSTotaal anders: stalen vakwerkframe in plaats van aluminium brugframe van de S en ST, upside-down voorvork in plaats van telescoopvork en de cilinders staan twintig graden steiler. [p. 66 kader]MODELGESCHIEDENIS F800GS2008Introductie in maart.2009Een derde contactsleutel wordt standaard.Modificaties/terugroepacties3/08 benzinedruksensor vervangen; 5/08 modificatie remklauwbevestiging voor; 11/08 bouten kettingtandwiel aangetrokken; 5/09 steekas voorwiel checken/vervangen; 5/10 ketting, tandwielen vervangen. Speciaal model’30 Years GS’(modeljaar 2010-2011), gebouwd van 6/10 tot 12/10: kleur Alpine-wit met driekleurige BMW Motorrad Motorsport-kleuren, aanduiding ’30 Years GS’ op airbox-cover, kunststof handkappen met aluminium beugels en een grotere spoiler, aluminium carterprotectie, getint ruitje, witte knipperlichtglazen, rood zadel met 3D GS-logo. [p. 67 F650GS details]F650GSBekend uitzicht: het bekende dashboard van de S en ST, een iets goedkopere boordcomputer en een aangenaam ruime stuuruitslag.Hier is met de rode stift gestreept: goedkope wielen en een ketting in plaats van de onderhoudsarme riem. MODELGESCHIEDENIS F650GS2008Introductie in maart.2009Een derde contactsleutel wordt standaard.Modificaties/terugroepacties3/08 benzinedruksensor vervangen; 11/08 bouten kettingtandwiel aangetrokken; 11/08 bouten voorste remschijf vernieuwd; 5/10 ketting, tandwielen vervangen. Speciaal model’30 Years GS’(modeljaar 2010-2011), gebouwd van 6/10 tot 12/10: kleur Alpine-wit met driekleurige BMW Motorrad Motorsport-kleuren, aanduiding ’30 Years GS’ op kontje, magnesiumkleurige gietwielen, kunststof handkappen met aluminium beugels, kunststof carterprotectie, getint en hoger ruitje, witte knipperlichtglazen, rood zadel met 3D GS-logo. [beeld]F800RMeesterstuk: viervoudig Streetbike Freestyle wereldkampioen Chris Pfeiffer gebruikt de F al sinds 2006 als turnapparaat. Van de R-versie verscheen in 2010 een naar Pfeiffer vernoemde speciale uitvoering. MODELGESCHIEDENIS F800R2009Introductie in 2009. In de jaren er na kleurwijzigingen. Modificaties/terugroepacties3/10 Combischakelaar checken/vervangen.Speciaal model‘Chris Pfeiffer’ (bouwjaar 2010, gebouwd van 9/09 tot 6/10): Akrapovic einddemper, gespoten in BMW Motorrrad Motorsport-kleuren Alpine-wit, blauw en rood, wit voorwiel, rode achterschokbreker, gespoten duokapje, handtekening Chris Pfeiffer op middencover, set sponsorstickers los bijgeleverd, LED-knipperlichten. GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 6.000,-Nog op jacht naar een bejaard pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 6.000,-. Waar: Motorplaza Groningen, GroningenWat: BMW R1100RTPrijs: € 5.950,-Bouwjaar: 1999KM-stand: 55.408Info: 050-547 01 00[beeld R1100RT]+ComfortStuurgedragFijne vermogensafgifte-VersnellingsbakVijf versnellingenWaar: Motorcentrum EibergenWat: Suzuki GSF1200SA BanditPrijs: € 5.750,-Bouwjaar: 2006KM-stand: 38.000Info: 0545-47 74 04[beeld Bandit]+Neutraal sturenVermogenDegelijk -Fijnmazige trillingenVijf versnellingenWaar: V.D. Heyden Motors, Den Bosch Wat: Kawasaki Z750Prijs: € 6.250,-Bouwjaar: 2007KM-stand: 7.500Info: 073-621 82 59[beeld Z750]+StabiliteitGasaannameVersnellingsbak-GewichtVeringOprichten bij remmen

Lees meer over

BMW Kawasaki Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...