+ Plus

Occasion: BMW F650/700GS

‘GS’ staat voor Gelände/Straße, dat moge inmiddels wel bekend zijn. Een simpele lettercombinatie die op BMW-adepten een sterke aantrekkingskracht geniet. Naast de grote R heeft de Beierse firma sinds jaar en dag ook een wat bescheidener uitvoering in de vorm van de F in de aanbieding. Een veelzijdige machine die vooral onder beginnende rijders erg geliefd is. Ook op de tweedehandsmarkt.

In 2016 heeft de koper van een F700GS de keuze uit maar liefst vijf zithoogtes: variërend van 765 tot 860 millimeter. Daar zou voor iedere rijder, man of voruw, toch wel een passende tussen moeten zitten. Vier verschillende buddy’s en een af fabriek verlagingsset maken het mogelijk. Voor die laatste moet je overigens dan wel € 230,00 aftikken, maar gelukkig is de basisprijs van de twin met iets meer dan tien mille nog redelijk schappelijk te noemen. Die schappelijke prijs is ook wel een van de kenmerken van de ‘kleine’ GS, de F650GS stond in zijn debuutjaar 2008 namelijk voor een basisprijs van € 9.700,- in de boeken. Let in voornoemde zinsnede vooral op de toevoeging ‘basis’, de standaard GS moest het namelijk doen zonder zaken als ABS, middenbok of überhaupt iets van luxe. Wilde je dat wel, dan moest er, zoals eigenlijk altijd het geval bij BMW, flink wat dieper in de buidel worden getast en doorbrak de prijs de elf mille-barrière probleemloos. Over kon je ook destijds al kiezen voor een verlagingsset waarmee de standaard zithoogte van 820 naar 790 mm teruggebracht werd. Een optie die vooral door vrouwen erg werd gewaardeerd.
Met name beginners vonden in de F650/700GS altijd een betrouwbare kameraad, met name omdat de de 218 kilo zware motorfiets al bij de eerste proefrit weet te overtuigen met een uiterst lichtvoetig en handelbaar karakter. Een allrounder kortom, die vanaf de eerste meter weet te overtuigen.
Enigszins verwarrend is overigens wel de typeaanduiding. Achter de 650, die na een modelupdate in 2013 werd omgedoopt tot 700, in de modelnaam gaat namelijk een 798 cc twee-in-lijn schuil. Dat klinkt best flink, al kan iedereen met de 71 en respectievelijk 75 pk (F700GS) meer dan prima uit de voeten. De karige standaarduitrusting en deels wat liefdeloze afwerking worden daarbij grotendeels gecompenseerd door een uitstekende betrouwbaarheid en heerlijke rijeigenschappen. Dat maakt de 650/700 tot een prima tweedehands-deal, temeer omdat eventuele extra’s dan wel bij de prijs inbegrepen zijn!

AANKOOPTIPS
Deze volgens de fabrikant ‘ideale allround enduro machine voor startende motorrijders (m/v)’ is in directe vergelijking met de F800GS wat meer op straatgebruik gericht. Dat heeft een positieve uitwerking op de ‘houdbaarheid’ van de machine, ruige uitstapjes in de natuur blijven de tweepitter immers grotendeels bespaard. Verder staat de tweecilinder als behoorlijk robuust te boek, al verdient het balhoofdlager wel een extra kritische blik. Al naar gelang rijstijl en belasting kan deze al na 10.000 kilometer aan vervanging toe zijn. Is het exemplaar van dienst al door meerdere beginnershanden gegaan, dan zijn versleten banden, ketting, tandwielen, evenals de nodige optische butsen en batsen geen zeldzaamheid.
Als waardeverhogend mogen koffersystemen van de gerenommeerde bekende merken worden beschouwd, net als de af fabriek verlagingsset. Let op, de kit bestaande uit een gemodificeerde voorvork en andere achterschokbreker staat geen middenbok toe. Vind je toch een verlaagd exemplaar met middenbok, dan gaat het derhalve om een set uit de after market handel, die in de regel iets minder goed functioneren.

MARKTSITUATIE
De vraag naar zowel de F650 als opvolger F700 is relatief groot. Onder de geïnteresseerden bevindt zich een bovenmatig groot aandeel beginnend motorrijders en heropstappers. En die kunnen al voor relatief kleine bedragen van iets meer dan vijfduizend euro toeslaan. Het betreft dan doorgaans wel exemplaren met een flink kilometrage op de teller van tegen of over de 50.000 kilometer, die al één of meerdere keren van eigenaar zijn gewisseld en in een technisch licht twijfelachtige staat verkeren.
Punt van aandacht, bij de eerste modelserie was ABS nog niet standaard, kijk daarom altijd of destijds niet op deze optie is bezuinigd, qua veiligheid maar ook met een eventuele wederverkoop in de toekomst in het achterhoofd. Bewezen goed door de dealer onderhouden motoren uit tweede of derde hand met een niet al te hoog aantal gelopen kilometers, vind je voor bedragen van net over de zesduizend euro. Het gros van het aanbod bevindt zich in het prijsspectrum rond de zeven mille. De iets sterkere F700 wordt ook door meer ervaren rijders gezocht, goed onderhouden machines met een nog redelijk maagdelijke kilometerstand vind je niet snel onder de achtduizend euro.

Lees meer over

BMW F650GS

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-