Nieuws

Occasion adventures

Als de reis (deels) over onverharde wegen voert of als die wegen op zich het doel zijn, dan is een adventure natuurlijk het ideale vervoermiddel. Een betrouwbare partner hoeft daarbij niet duurder te zijn dan een goede 6.000 euro.

Goed, het begrip adventure kan verschillende verwachtingen scheppen. Net zoals het ‘terrein’, waarin al dan niet met zo’n avonturier wordt gereden. Wat in ieder geval goed van pas kan komen zijn lange veerwegen, die ongemak gulzig opslokken, een soepeltjes te rijden motorblok, een robuust frame/subframe, een stel draadspaakwielen en een groot 19 inch en beter nog 21 inch voorwiel. Met een beetje windbescherming, een forse tank en een bagagerek is zo’n machine helemaal klaar voor het betere reiswerk. Het komt daarbij niet op iedere gram aan, maar een zo laag mogelijk basisgewicht is natuurlijk wel zo prettig op lastige passages op onverharde ondergrond. Dat is ook een reden waarom de hier getoonde modellen niet al te ver van de 200-kilo-grens zijn verwijderd. Maar ook de portemonnee moet bij voorkeur natuurlijk niet al te zwaar worden belast. Met een goede 6.000 euro kom je op de occasionmarkt al een heel eind als je een potentiële reispartner zoekt, waarmee je de wereld ook buiten de gebaande paden kunt ontdekken.

Honda CRF250 Rally
Schaap in wolfskleren met een heel behapbare 24 pk vermogen en ruime veerwegen (v/a 250/265 mm). Voor een adventure enorm licht: slechts 158 kilo! Bovendien is de actieradius met 350 kilometer lekker ruim en is er standaard ABS aan boord. Puntjes van kritiek: smal zadel en bij 90 cm zithoogte.

KTM 390 Adventure
44 pk, 172 kg, veerwegen v/a 170/177 mm, 85,5 cm zithoogte. Wie deze kleine KTM puur op de technische gegevens beoordeelt, vergist zich in het potentieel. De speelse handling zorgt namelijk niet alleen in lastige passages voor vertrouwen, maar ook onderweg daar naar toe. Verder: goede basisuitrusting.

Royal Enfield Himalayan
De Enfield, de Indiase interpretatie van een GS, heeft ook in Europa vaste voet aan wal gekregen met zijn onverwoestbare charme. De luchtgekoelde 411cc metende eencilinder is goed voor 25 pk, terwijl het gewicht met 185 kilo aangenaam binnen de grenzen blijft. En welke andere adventure onder de 200 kilo heeft 500 kilometer actieradius?

Benelli TRK 502X
Met een volwassen design, veel comfort, een montere 48 pk sterke twin en 500 kilometer actieradius is de TRK vooral een succes in thuisland Itali8 pk sterke twin en 500 kilometer actieradius is de TRK vooral een succes in thuisland Italië. Het 19 inch voorwiel zit alleen onder de X. Ook gebruikt krijg je veel waar voor je geld. Wel wat zwaar met 235 kilo.

Suzuki V-Strom 650
Nog steeds in het gamma, maar goed onderhouden vroege bouwjaren van deze multitool zijn in de regel enorm voordelig geprijsd. Net als destijds overtuigt deze Suzuki met zijn enorme betrouwbaarheid , zuinige V-twin en lage gewicht van 215 kilo. Ondanks de 19/17-inch-wielcombi en gematigde veerwegen (v/a slechts 150 mm) ook offroad verbazingwekkend veelzijdig.

BMW F650GS Dakar
De ‘kleine’ GS met een 50 pk sterke eencilinder, die als oerdegelijk bekend staat, is een gangbare machine voor wereldreizigers. Wel is ‘ie met 200 kilo aan de zware kant voor een eenpitter, maar deze 650 weet desondanks toch te overtuigen met veel comfort en ABS. De Dakar-uitvoering heeft bovendien een 21-inch-voorwiel en langere veerwegen.

Yamaha XT660 Ténéré
De laatste eencilinder-Ténéré is geen koopje, maar blinkt uit met een 23-liter-tank, 21-inch-voorwiel, 210/22mm-veerwegen en een betrouwbare 48pk-eencilinder. Echt licht is deze eenpitter niet met 209 kilo. Opgelet: de ABS-uitvoering heeft kortere veerwegen: v/a 160/150 mm.

Honda Transalp
Betrouwbaar, geschikt voor snelweg en landweggetjes; kortom, een multifunctionele, 60 pk sterke machine zonder sterallures. Bij deze vierde generatie is afscheid genomen van het 21-inch-voorwiel van de voorganger. 19 inch is het dus en verder veerwegen van 175 mm, V-twin met injectie, 680 cc, 220 kilo en ABS. Echt een manusje van alles!

Honda Africa Twin
De 236 kilo zware, robuuste RD07 was de laatste (en beste) nakomer van de legendarische XRV750. Met een 60 pk sterke V-twin en voldoende veerweg (v/a 220/214 mm) weet deze cultbike ook vandaag de dag doorgewinterde avonturiers nog te overtuigen. Dan moet je een paar krassen vaak wel als patina op de koop toenemen.

BMW F800GS
Alleen de eerste bouwjaren van deze 800 zijn redelijk voordelig te vinden. Maar beproefde kwaliteiten heeft deze BMW van begin af aan al gehad: degelijke en zuinige Rotax-paralleltwin met 86 pk, 21-inch-voorwiel, royale veerwegen (230/215 mm), ABS en ook naar huidige maatstaven nog een concurrerend gewicht van 225 kilo.

KTM 950 Adventure
Alle modellen hiervoor te soft? Dan is de eerste tweecilinder-adventure van KTM misschien iets voor je. Het recept? Een lekkere, rauwe V-twin met 103 pk vermogen, 224 kilo gewicht en daarnaast een aanstekelijk rijwielgedeelte met een 21/18-inch-wielcombinatie en veerwegen van meer dan 260 millimeter.

BMW R100GS
Tweekleps-GS-en worden vaak tegen een te hoge prijs verkocht, met name de Paris-Dakar-versie met 35-liter-tank. De 60 pk sterke boxer kan nog steeds goed uit de voeten in het terrein en staat bekend als onderhoudsvriendelijk. Het 21-inch-voorwiel en de ongeveer 230 kilo gewicht zijn andere voordelen van deze ouder boxer-GS.

Lees meer over

BMW Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Rij-impressie BMW M1000XR

Rij-impressie BMW M1000XR

17 oktober, 2024

Na de M1000RR en M1000R lanceerde BMW eerder dit jaar met de M1000XR een derde model in de exclusieve M-lijn. Vol ...