+ Plus

Motornieuws Victory Vision

Victory is dat andere merk uit Amerika. Een merk dat qua omvang eigenlijk nog amper in de schaduw van het grote Harley-Davidson kan staan, maar waar men wel uitgesproken ideeën heeft. “Wij zullen de Amerikaanse motorhistorie echt niet herschrijven, maar we werken wel keihard aan diens toekomst!’’ Tja, zelfbewust zijn ze daar bij het in 1998 gestarte Victory. Zakenlijk gezien is Victory een onderdeel van het grote Polaris-concern, dat is groot geworden met sneeuwscooters en quads. Tijdens een persconferentie toonde men onlangs de rijdende prototypes van het jonge merk: de Victory Vision Street en de Victory Vision Tour. Twee opmerkelijke machines die de Amerikaanse visie op het moderne motorrijden moeten belichamen. Volgens Victory althans. Je ziet ook duidelijk dat huis-ontwerper Arlen Ness zich heerlijk heeft mogen uitleven. De rondingen van de indrukwekkende stroomlijn met geïntegreerde beenbeschermers en handkappen gaan naadloos over in de 22,7 liter tank, zonder het imposante V-twin-blok te bedekken. Na de slanke taille en de buddyseat met een zithoogte van slechts 67 centimeter komt er weer “schwung” in het uiterlijk en gaan de zijdeksels mooi over in de twee aparte zijkoffers, die naar het einde toe helemaal spits toelopen en weer een naadloos geheel vormen met het achterspatbord annex achterlicht. De organische druppelvorm van de koffers herinnert aan de spatborden van de Amerikaanse limousines uit de jaren dertig. De koffers zijn volgens de fabrikant wel goed voor 55 liter bagagecapaciteit. En voor wie dat nog niet genoeg is, is er nog de Vision Tour. Die heeft als extra nog een extra topkoffer, ook goed voor 55 liter inhoud. Zowel rijder als passagier hebben op de Victory een forse zitplaats met een heerlijk zadel en ruime treeplanken. De als optie leverbare elektrisch verstelbare stroomlijnruit moet voor comfort onder alle omstandigheden zorgen. In de stad of bij warm weer kan d eruit naar beneden; op de grote weg of in de regen zet je hem met een druk op de knop gewoon wat hoger. De technische gegevens tonen ons dat de zaken bij Victory serieus aangepakt worden. Kijk bijvoorbeeld naar de dubbele schijfremmen met driezuiger-remklauwen in het voorwiel, de zesversnellingsbak met overdrive en de tandriemaandrijving van het achterwiel. Over de prestaties van de luchtgekoelde 1638 cc 50° V-twin zwijgt Victory nog. Wel weten we dat die krachtbron vier kleppen per cilinder en injectie heeft. “Met deze motorfiets is de weg naar geluk officiëel geopend”, aldus de wervende tekst in de Amerikanase reclamefolder van Victory (info: www.victorymotorcycles.com). Mmm, dat kan dan wellicht gelden voor Amerika zelf, in Europa gelden andere normen. Normen zoals een EU-goedkeuring bijvoorbeeld, want die is er voorlopig, bij gebrek aan een Europese importeur, ook nog niet. Hier in de oude wereld moeten we dus nog even afwachten of en wanneer we de Victory inderdaad tegen kunnen gaan komen op onze wegen. Het neemt niet weg dat ze met deze nieuwe modellen visie durven te tonen. [[bildunterschrifft]] De Victory Vision is heel bijzonder vormgegeven. Boven de Street, waarbij goed zichtbaar is dat de stroomlijn naadloos overgaat in de tank. Ook de extravagante achterpartij is heel bijzonder. Het dashboard is compleet en heeft onder meer een navigatiesysteem en MP3-aansluiting. Opvallend zijn het scooterachtige uiterlijk, de enorme koplamp en de lange richtingaanwijzers. Deze Vision Tour heeft als extra een grote topkoffer annex rugleuning voor de duopassagier.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.