+ Plus

Motornieuws 2012: Intermot Keulen

In MotoPlus nummer 19 konden we alvast een eerste foto van BMW’s nieuwe R1200GS laten zien. Na de Intermot motorbeurs in Keulen, waar de BMW een van de grote publiekstrekkers was, kunnen we nu wat meer laten zien van de machine die de zware erfenis van zijn zo succesvolle voorganger op de schouders moet torsen. Om dat gewicht even in cijfers te vatten: dat is het gewicht van de meer dan 170.000 R1200GS-en die in de afgelopen negen jaar wereldwijd werden verkocht. Met recht een topper dus, die voor het modeljaar flink is opgepept om die status in de nabije toekomst vast te kunnen houden. Een belangrijke rol daarbij is weggelegd voor het bekende boxerblok, dat nog steeds de vertrouwde 11.70 cc longinhoud heeft, maar als belangrijk wapenfeit nu deels watergekoeld is en twee kleine radiateurs herbergt aan beide flanken. In combinatie met onder andere verticale inlaatkanalen met identieke inlaatlengtes zorgt dat voor een vermogensplus van 15 pk (125 pk bij 7.700 tpm) en 5 Nm extra koppel (125 Nm bij 6.500 tpm). Een noviteit voor een BMW-boxer, dat is gemonteerd in een nieuw stalen brugframe, is dat de versnellingsbak en de koppeling voor het eerst in het boxer-blok zijn geïntegreerd en dat levert onder andere belangrijke gewichtsvoordelen op. Bovendien heeft de vertrouwde droge enkelplaatskoppeling plaatsgemaakt voor een natte multiplaat, een andere noviteit voor een BMW-boxer. Hetzelfde geldt voor het anti-hop-mechanisme in de koppeling. Opvallend aan de aandrijflijn is verder dat de combinatie van cardanas en EVO Paralever achterwielophanging van plek heeft gewisseld met de uitlaatdemper. Dit om te voorkomen dat je met de (hete) demper in contact komt bij het afstappen en manoeuvreren van de motor en bovendien oogt het geheel nu mooier als de GS op de zijstandaard staat. Elektronica is niet meer weg te denken in de huidige motorwereld en ook de nieuwe R1200GS ontkomt daar niet aan. Integral ABS (nu gecombineerd met Brembo Monobloc remmen) is standaard en verder heeft de boxer met ingang van het nieuwe modeljaar een ride-by-wire systeem (E-Gas, dus geen gaskabel), dat optioneel gekoppeld kan worden aan tractiecontrole en vijf verschillende rijmodi (Rain, Road, Dynamic, Enduro en Enduro Pro). Die vijf modi zijn op hun beurt gekoppeld aan drie verschillende E-Gas settings, drie ABS settings en vier tractiecontrole settings. In de modus Enduro Pro wordt het ABS bijvoorbeeld aan de achterzijde uitgeschakeld. Optioneel is ook het Dynamic ESA, een semiactief veersysteem dat de demping voortdurend aan de wisselende rijomstandigheden aanpast. Bovendien communiceert het met het ABS, de tractiecontrole en de vijf verschillende rijmodi. Iedere modus heeft dus zijn bijbehorende veerkarakteristiek, die bovendien naar persoonlijke voorkeur kan worden bijgesteld. Opvallend is verder dat de huidige 2.5 inch en 110/80-19 voorwiel- en bandcombinatie is vervangen door een 3.0 inch en 120/70R19-variant, een noviteit voor een zware allroad. Dit voor meer feedback in het bochtenwerk en een betere krachtoverbrenging bij remmen. Achter vinden we nog steeds een 17 inch-combinatie, maar nu 4.5 inch brede velg (was 4.0) en een 170/60R17-band (was 150/70R17). Ook dit voor een beter stuurgedrag in bochten en meer tractie. Wat ergonomie betreft kan het zadel niet alleen in hoogte worden versteld, maar kan er nu ook met de hoek van het zadel worden geëxperimenteerd. Bovendien kan het duozadel naar voren of naar achteren worden verplaatst. Ook met de stand van het stuur kan worden gespeeld en net als voorheen is ook de ruit in hoogte verstelbaar. Dat laatste kan nu met een enkele draaiknop en indien nodig zelfs onder het rijden. En uiteraard zijn er naast de genoemde opties nog tal van andere extra’s al dan niet in speciale pakketten leverbaar, waaronder: volledige LED-verlichting voor, cruise control, een on-board Pro computer, bagagesystemen en handvatverwarming. Kortom, de nieuwe R1200GS lijkt in alle opzichten klaar om de steeds sterker wordende concurrentie het hoofd te blijven bieden. Vanaf maart 2013 staat de avonturier bij de dealers, een prijs is nog niet bekend. [BU’s] [opening] De nieuwe R1200GS zet de GS-traditie in optische zin voort, maar oogt net even wat scherper en agressiever dan zijn voorganger. [blok] Het deels vloeistofgekoelde boxerblok van de nieuwe GS heeft nagenoeg verticale inlaatkanalen, een in het blok geïntegreerde versnellingsbak en natte meerplaatskoppeling en separate in- en uitlaatnokkenassen. [dashboard] Het nieuwe commandocentrum met veel digitale ruimte voor de diverse rijmodi en veerinstellingen van het nieuwe Dynamic ESA veersysteem. [radiateur] Op beide flanken van de R1200GS gaat een kleine radiateur schuil voor de vloeistofkoeling. [reserve koplamp] Optioneel kan de GS aan de voorzijde volledig van LED-verlichting worden voorzien.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-