+ Plus

Motornieuws 2010: Yamaha FZ8 / FZ8 Fazer

De marketingafdeling van Yamaha kan eindelijk weer rustig slapen. Na maanden van koplampfoto’s en andere detailplaatjes lekken, mocht na de Super Ténéré (zie MotoPlus 5) nu ook het doek van de nieuwe FZ8 en FZ8 Fazer af. Twee scherpe 800 cc allrounders waarmee Yamaha een eind maakt aan de brede FZ-spagaat tussen de zeshonderd en duizend. Sinds een jaar of twee waait er een behoorlijk frisse wind door Yamaha’s allround-gamma. Twee jaar geleden mochten we daar al de FZ1 Fazer GT verwelkomen, afgelopen jaar kwamen daar de XJ6 en XJ6 Diversion bij en nu dus de FZ8 en zijn gekuipte FZ8 Fazer-broer. Yamaha zet dus duidelijk in op een breed modelpallet.Ondanks dat er geen enkel machine van het merk met de gekruiste stemvorken te vinden was in de top tien van best verkochte motoren, was Yamaha het afgelopen jaar na Suzuki wel de best verkopende motorfabrikant in Nederland en deden ze het met een daling van slechts 1,9%, in crisistijd is dat gewoon goed te noemen. Daarbij had het merk niet één hoogvlieger op verkoopgebied, maar wel een solide en brede basis van populaire motoren.Toch lijkt de nieuwe FZ8 alles in zich te hebben om flink hoog de verkooplijsten in te klimmen. Hij dicht namelijk het gat tussen de toegankelijke FZ6 en de bijzonder vermogende, maar daardoor ook veel extremere FZ1. Dat zijn bijna twee tegenpolen, waartussen de FZ8 nu ‘the best of both worlds’ combineert, dus de kracht van de grote met goedmoedige karakter van de kleine.Om met name de toertalenten van de nieuwe FZ verder te kunnen ontplooien, ontwikkelden de Japanse technici een volledig nieuw vloeistofgekoeld 779 cc viercilinder lijnblok. Daarbij lag de focus niet zozeer op het maximum vermogen, maar juist op veel koppel in het lage en midden toeren gebied. Niet helemaal verrassend, want een veelgeplaatste kritische noot bij de FZ1 en FZ6 is toch wel het hoogtoerige karakter van beide aggregaten. Voor wat meer spierballen onderin kreeg de viercilinder daarom onder meer een langere slag dan zijn beide broers. Deze is met 53,6 millimeter weliswaar gelijk aan die van de FZ1, maar met een kleinere boring van 68,0 millimeter valt de slag relatief gezien langer uit. En boven het inlaattraject huist nu 7,8 liter grote airbox met inlaatkelken van verschillende lengte. De twee middelste cilinders hebben een 25 millimeter langer inlaatkanaal, wat moet resulteren in een optimale spreiding van het koppel over het toerenbereik.In dat inlaattraject huizen nu ook dubbele gaskleppen, waarvan de primaire klep direct wordt bediend door het gashendel, terwijl de ECU de secundaire klep aanstuurt. Niet alleen zorgt dit voor een soepeler gasrespons, ook de snelheid van de inlaatluchtstroom wordt geoptimaliseerd, net als het koppel bij lage toeren. Allemaal ingrepen die de FZ8 in ieder geval op papier het gewenste resultaat bezorgen. Met 106 pk bij 10.000 toeren ligt hij maar een paar pk’s voor op 98 pk sterke FZ6, de beenspieren zijn evenwel met 82 Newtonmeter koppel heel wat beter ontwikkeld, een kleine 25% om precies te zijn! Belangrijker is misschien nog wel dat het maximum koppel in vergelijking met de FZ6 ook zo’n tweeduizend toeren, bij 8.000 omwentelingen, eerder voorhanden is. Wat styling betreft past de nieuwe acht naadloos in het FZ-gamma. Het ranke achterkantje met de uitlaat rechts naast de swingarm lijkt rechtstreeks getransplanteerd van de FZ1, terwijl de het frontje in de verte weer wat smoelt als dat van de FZ6, maar dan wel net wat scherper, agressiever en moderner. Een stuk ranker ook, wat voornamelijk op het conto komt van de smallere tank met ruimte voor 17 liter brandstof, één litertje minder dan de FZ1. Hetzelfde verhaal geldt overigens ook voor de gekuipte acht. Onmiskenbaar Fazer-snuitje, maar wel na een bezoek aan de plastisch chirurg die subtiel, maar doeltreffend met het scalpel in de weer is geweest. Resultaat is een lekker fris smoeltje en mooie ranke, strakke lijnen. De al genoemde smallere tank speelt zich niet alleen optisch in de kijker, ook op ergonomisch vlak laat hij zich gelden. Het zorgt namelijk voor een meer natuurlijke spreiding en beter aansluiting van de bovenbenen, en dat is goed nieuws voor rijders van een wat kleiner statuur. De zithoogte van 815 millimeter zal sowieso iedere gemiddelde motorrijders goed passen. De basis van het rijwielgedeelte wordt gevormd door een aluminium brugframe en eveneens aluminium swingarm. Voor is een niet instelbare Ø 43 millimeter upside-down voorvork onder hoek van 65,0º gemonteerd, achter wordt de vering achter verzorgd door een progressief gelinkte monoschokbreker met instelbare veervoorspanning. Om de boel tot stilstand te manen zitten er voor twee 310 millimeter remschijven met vierzuiger remklauwen en achter een kleinere 267 millimeter schijf. Zoals het een goede allrounder betaamd standaard met ABS. In Nederland dan, er is ook een ABS-loze variant, maar die wordt hier niet eens gevoerd. De FZ8 lijkt de ideale machine voor motorrijders die de FZ6 te gewoon vinden, maar de FZ1 weer te buitensporig. Meer dan dat zelfs nog, die scheidslijn tussen twee uitersten stopt immers niet bij Yamaha. De FZ8 is een aantrekkelijk alternatief voor iedereen die de sprong van een viercilinder zeshonderd naar een duizend te groot vinden. En aan de prijs zal het niet liggen, met € 9.999,- kost hij net duizend euro meer dan de FZ6 ABS en is hij zelfs 3.500 euro goedkoper dan de FZ1 ABS. Voor de Fazer, die net als de naakte FZ8 in het wit, zwart en blauw verkrijgbaar is, betaal je vijfhonderd euro meer. De FZ8 staat vanaf medio augustus bij de dealer, de Fazer een maandje eerder.

Lees meer over

Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Overzicht redactiemotoren

Overzicht redactiemotoren

3 oktober, 2024

Motorrijden is emotie en in dat licht beschenen komt deze Sportster S goed beslagen ten ijs. Niet alleen omdat het ...