+ Plus

Motornieuws 2009: Aprilia RSV4

In Rome heeft Aprilia haar nieuwe RSV4 voorgesteld, een nieuwe machine op basis van een 999 cc V4-motorblok. De RSV4 wordt door de Italiaanse fabriek ook ingezet voor hun rentree in het WK Superbike: naast de straatversie kregen we dus ook de 2009-racer te zien.In het begin van deze eeuw waren de ogen bij Aprilia groter dan de maag: de overname van Moto Guzzi en Laverda bleek door een tegenvallende scootermarkt onverteerbaar en pas nadat het imposante Piaggio-concern te hulp was geschoten (in ruil voor de aandelen), kon men in Noale weer gaan doen waar men goed in is: verrassend goede, sportieve motoren bouwen. Zoals de RSV Mille (later RSV1000R), een dikke V-twin die het leven van de Bolognese broer Ducati behoorlijk zuur wist te maken. De basis van die RSV stamt al uit 1998 en de laatste jaren leek de belangstelling van Aprilia zelf wat weg te ebben voor deze sportieve twin. Dat zal ook alles te maken hebben gehad met hun nieuwe sportieve topmodel: deze RSV4. Een machine die begin volgend jaar leverbaar moet worden en waarmee de fabriek – na 31 wegracewereldtitels – ook serieus kans wil maken op een plek op het erepodium van de Superbike-racerij.De RSV1000R-lijnen zijn onmiskenbaar terug te vinden in de nieuwe RSV4, maar toch is het een compleet nieuwe machine. En dat begint al bij de basis: het motorblok. Net als Honda (VFR800 en de MotoGP-racer) èn Suzuki (MotoGP-machine) kiest Aprilia voor een V4-motorblok. Dat blok kreeg een blokhoek van 65º, waardoor het smal en compact is. Zo’n V4 is technisch altijd erg fraai, maar ook best gecompliceerd. Bovendien rustte Aprilia hun ‘meest revolutionaire en meest krachtige blok ooit door Aprilia ontworpen’ uit met bijzondere technieken als ride-by-wire, variabele inlaatkanalen, slipperclutch, cassette-versnellingsbak, tractioncontrol (ook op de straatversie!) en de mogelijkheid om vanuit het zadel uit drie verschillende injectiemappings te kiezen. Daarbij worden de gaskleppen van de voorste en achterste cilinderbank apart aangestuurd door een eigen servomotor en deze separate aansturing maakt deel uit van het geïntegreerde tractioncontrol-systeem. Bij een doorspinnend achterwiel lijkt het er dus op dat de RSV4 op twee cilinders wat geknepen kan worden, om het vermogen zo vloeiend mogelijk te laten ontplooien. Het blok is erg compact gehouden (onder meer door de cilinders vast aan het carter te gieten), waardoor het zwaartepunt erg centraal ligt en de wielbasis ondanks de lange achtervork toch kort gehouden kon worden. Aprilia heeft bij het blok bewust gekozen voor een relatief lange slag, wat een soepele, krachtige motor oplevert, terwijl de bouwbreedte ook zo smal mogelijk blijft. Het RSV4-blok gaat in de straattrim ongeveer 180 pk leveren; in racetrim zouden daar nog een pk of veertig bijkomen.Net als het blok is ook het rijwielgedeelte enorm geavanceerd. Het wordt gekenmerkt door de vele stelmogelijkheden, want niet alleen de Öhlins-vering en -stuurdemper, maar ook de balhoofdhoek en de positie van de swing-arm en zelfs het blok in het frame kunnen worden versteld. Aprilia meldt dat men vooral bij het frame op alle fronten gebruik heeft gemaakt van racetechnologie en gezien hun vele race-ervaring en wereldtitels kun je dat ook wel aan hen overlaten.Brembo tekende voor de radiale Monobloc-remmen en de gesmede aluminium wielen en voor het ontwerp van de stroomlijn bracht de RSV4 lange tijd door in de windtunnel. Daarbij heeft men de kuip, met zijn drie aparte koplampen, enerzijds aerodynamisch willen maken en anderzijds niet te verhullend, zodat de likkebaardend lekkere techniek van het frame en het V4-blok goed zichtbaar blijft.Bij dat alles is de RSV4 een hele echte Aprilia gebleven. Mits je tenminste niet teveel naar het uiterst compacte en spits toelopende kontje kijkt, dat in onze ogen wel erg veel KTM RC8-genen heeft. Het neemt niet weg dat de 190 kilo wegende RSV4 een echte schoonheid is, klaar voor de strijd. En aangezien er ook nog een sportieve BMW S1000RR viercilinder op komst is, kunnen Ducati, KTM en de complete Japanse 1000 cc-armada hun borst nat beginnen te maken![[bilder:Nicht alle Bilder verwenden!Das Strassenmotorrad (rot/schwarz mit scheinwerfer) ist am wichtigsten.Hier 2 oder 3 Bilder von verwenden aus verschiedene Ansichten Vom Racer nur 1 Ansicht und 1 x Action klein]]Die BU’s mache ich im PDF, eric]]

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-