+ Plus

Motornieuws 2008: Honda

In de onnavolgbare vaart der supersports is Honda’s Fireblade weer toe aan de tweejaarlijkse update. Scherper, sterker en lichter zijn de steekwoorden voor de 2008-Blade. Verder zijn ook de Transalp en de CBF600 stevig vernieuwd. Als er geen gekke dingen gebeuren, pakt Honda met Ten Kater-rijder James Toseland voor het eerst sinds 2002 weer de titel in het WK Superbike. Om ook in de jaren daarna weer succesvol op titeljacht te kunnen, gooien de Japanners komend jaar een nieuwe Fireblade in de strijd die niet alleen sterker is dan ooit tevoren, maar ook compacter, meer gedrongen en agressiever. En dat weet je al na één blik op Honda’s nieuwste, ook al was het er één van even wennen. Ingedrukte neus met geïrriteerd kijkende koplampen en direct daar onder de nieuwe Ram-Air inlaten waar een niet nader te noemen Bolognees model voor lijkt te hebben gestaan. Nieuw zijn ook de spiegels met geïntegreerde knipperlichten. Sjiek, maar we hebben ze al eens eerder gezien, lees Suzuki GSX-R-lijn. Ook sjiek: de het klassieke Honda-logo op de tank en het CBR-logo in reliëf. Het verdere kuipwerk is scherp gesneden en erg minimalistisch, het kontje krap en kort à la MotoGP-racer. Dat laatste kon natuurlijk omdat de uitlaat weer terug bij af is. Laag aan de rechterzijde, zwaartepunttechnisch de enige juiste plek. Die demper is nogal opvallend van vorm en heeft twee openingen, waarvan er een afgesloten wordt door een elektronisch aangestuurde klep als er niet al te wild aan het gas wordt gedraaid. En met dat gas kunnen de liefst 178 paarden worden losgelaten die het compleet vernieuwde blok bevolken. Een blok dat dus niet alleen sterker is dan zijn voorganger, maar ook aanzienlijk lichter. De schaal staat dik 2,5 kg in de min. Het blok is onder andere compact en licht gehouden door ingrijpende aanpassingen aan het cilinderblok. Dat is nu separaat en heeft een gewijzigde boring x slag door een 1 mm grotere boring en een 1,4 mm kortere slag. Dat laatste betekent natuurlijk ook nieuwe zuigers en cilinders. Door de kleppen korter te maken en de nieuwe nokkenassen lager en dichter bij elkaar te plaatsen, kon ook de kop compacter en lichter worden uitgevoerd. Verder gewicht werd bespaard door het gebruik van titanium inlaatkleppen, die er in combinatie met lichtere klepveren eveneens voor zorgen dat het maximum toerental een stukje werd opgekrikt, van 12.250 naar 13.000 tpm.Honda heeft de boot lang af weten te houden, maar net als alle ander dikke supersports heeft nu ook de Fireblade een slipper clutch. Opvallend is trouwens dat de koppeling weer kabelbediend is. Nog niet zo lang geleden, in 2004 om precies te zijn, werd juist de omgekeerde weg bewandelt. Honda claimt een lichtere en duidelijkere bediening met de conventionele kabel. Het nieuwe Fireblade-blok hangt in een eveneens nieuw en stijver aluminium frame, dat niet langer uit negen maar uit slechts vier gietstukken bestaat. Het gewichtsvoordeel bedraagt ook hier een dikke 2,5 kg. Om plaats te bieden aan de nieuwe uitlaatdemper moest ook de swingarm worden vernieuwd. De nieuwe swingarm is 11 mm langer dan zijn voorganger, maar dat heeft geen invloed gehad op de wielbasis van de Fireblade. De vering is voor en achter, op een paar lichte wijzigingen na, identiek aan de 2007-jaargang. De elektronische stuurdemper die op de vorige generatie Fireblade werd geïntroduceerd is aangepast en is nu, net als op de CBR600RR, weggewerkt onder de tank en achter het balhoofd aan het frame bevestigd.In navolging van Ducati’s 1098 heeft ook de nieuwe Fireblade nu Monobloc vierzuiger remklauwen voor het betere remwerk. Naast de extra stopkracht hebben deze klauwen nog andere voordelen. De constructie is stijver en lichter en dat laatste zorgt voor een aanzienlijke afname van het zo belangrijke onafgeveerd gewicht. Daar dragen ook de wielen aan bij, want ook daar zijn weer de nodige grammen afgeschaafd. Meer pk’s, minder gewicht. Honda belooft de wendbaarheid van een behendige 600 en het machtsvertoon van een dikke 1000. Begin december weten we hoe dat voelt als de Fireblade in Qatar wordt gepresenteerd. [Bild 3RA gross, kein Unterschrift][FRA und RRA bei einander]Compacte, gedrongen neus met agressieve Ram-Air inlaten. De uitlaatdemper zit weer op de klassieke plek rechtsonder. Strakke, high-tech tellerpartijXL700V TRANSALP44°19’24.53’’N; 6°48’22.33’’E. Nietszeggende cijfertjes voor de leek, maar de doorgewinterde GPS-fanaat weet wel beter. Het zijn de GPS-coördinaten van de 2802 meter hoge Col de la Bonette in de Franse Alpen, de hoogste geasfalteerde bergpas in Europa, en ze staan op de tank van Honda’s Transalp. En dat is weer goed nieuws voor Transalp-fans, want dat betekent dat er na acht jaar weer eens nieuwe ‘Alpenkreuzer’ is opgestaan. En wat voor een! Een fris nieuw en volwassen uiterlijk met ronde lijnen en een ronduit opvallende koplampunit. De grootste verandering hangt evenwel in het stalen dubbel wiegframe dat nagenoeg ongewijzigd is overgenomen van het voorgaande model: de vloeistofgekoelde 680cc V-twin met vierkleps cilinderkoppen uit de 2006-Deauville. In het geval van de Transalp betekent dat, naast een extra klep, 33cc extra, een hogere compressie (10.0:1 i.p.v. 9.2:1), injectie en uiteraard een stukje meer vermogen. De XL700V levert nu 60 pk bij 7750 tpm en dat zijn er zeven meer dan voorheen. Het maximum koppel is gegroeid van 55 Nm naar 60 Nm bij 5500 tpm. Het injectiesysteem met 40 mm gasklephuizen en 12-gats injectoren zorgt niet alleen voor een soepele en vlakke vermogensafgifte, maar moet de Transalp ook 7% zuiniger maken. En dat is maar goed ook, want de tankinhoud is gekrompen van 19 naar 17,5 liter. De veerelementen met lange veerwegen zijn in principe identiek aan die van het voorgaande model, een 10 mm langere wielbasis moet de Transalp wat stabieler maken op de snellere trajecten. Door een kleiner voorwiel (19 inch i.p.v. 21 inch) en bredere banden (100/90 tegen 90/90 voor en 130/80 tegen 120/90 achter) moet het stuurgedrag in een stadse omgeving en op de snelweg naar een hoger niveau tillen. Naast een standaard versie komt er ook een variant met een gecombineerd remsysteem en ABS. Op korte termijn kun je al een eerste rij-indruk van de nieuwe Transalp verwachten. [Bild SYB]Na acht jaar eindelijk weer eens een opfrisbeurt voor de Tranalp en wat voor een![Im Kasten]CBF600SHonda’s geslepen strateeg in het populaire en aantrekkelijke €8000-segment heet sinds 2004 CBF600S. Eerlijke prestaties voor een eerlijke prijs in een markt waar het meer en meer dringen is geblazen. Om bovenin mee te kunnen blijven draaien, onderging de CBF voor 2008 zijn eerste update met een compleet nieuw blok en frame. Net als voorheen is het blok afkomstig uit de CBR600, maar nu is het gebaseerd op de laatste versie van het RR-blok. Het compacte en lichte blok is uiteraard aangepast en getuned op meer kracht en souplesse bij lage toeren en in het middengebied. Het maximum vermogen bedraagt net als voorheen een nette 78 pk bij 10.500 tpm. Het koppel is een fractie gegroeid naar 59 Nm bij 8250 tpm. De komst van het nieuwste CBR-blok betekende ook een afscheid van de vier CV-carburateurs, want de CBF rolt voortaan geïnjecteerd door het leven. Ook de versnellingsbak is afkomstig van de CBR, maar de derde, vierde en vijfde versnelling zijn korter uitgevoerd dan op zijn hypersportieve broer. Het blok hangt in een nieuw frame dat weer afkomstig is van de vorig jaar gelanceerde CB600F Hornet. Het uit drie delen bestaande frame is liefst 8 kg lichter dan het vorige stalen frame en is een stuk stijver en sterker. Andere rijwieltechnische nieuwtjes zijn een 46 mm langere swingarm voor meer stabiliteit op hogere snelheden en instelbare veervoorspanning op de voorvork. Nieuw is ook een versie met een gecombineerd remsysteem en ABS, makkelijk te herkennen aan de goudkleurige driezuiger remklauwen. Uiterlijk lijkt de nieuwe CBF nauwelijks verandert, maar ook wat dat betreft zijn er subtiele veranderingen doorgevoerd. De tophalf is slanker en heeft nieuwe panelen om de rijwind effectief langs de rijder heen te leiden. Verder is het zadel een stukje smaller geworden en is de tankinhoud met een liter gegroeid naar een bovenmodale twintig liter. Net als voorheen is de CBF ook in een naked-variant leverbaar.

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-