+ Plus

MotoGP Valencia test

De maandag na het behalen van de MotoGP-wereldtitel nam Marc Marquez een dagje vrijaf, maar vanaf dinsdag was het weer ‘business as usual’. In alle opzichten, want de Repsol/Honda-coureur sloot het jaar af als snelste rijder van de test. Op de 2014-RC213V bleef Marquez maar 0,05 steken boven zijn eigen polerecord.

“The Day After” mocht dan een verdiende rustdag zijn voor Marquez, Jorge Lorenzo kon meteen al weer vol aan de bak, met als inzet het terughalen van de wereldtitel in 2014. Samen met teamgenoot Valentino Rossi kreeg Lorenzo al de beschikking over de 2014-machine, waarbij hij en Rossi tijd spendeerden aan de benzineconsumptie, omdat de fabrieksprototypes zich volgend jaar met een liter minder moeten zien te redden. Onder vrijwel perfecte omstandigheden gaf Rossi op die eerste dag slechts 0,093 seconde toe op Lorenzo. Net als Lorenzo roemde hij de verbeterde stabiliteit bij het aanremmen van bochten en het uitaccelereren. Op de tweede dag verbeterde Lorenzo zijn tijd nog met ruim een halve seconde – Rossi, voor het eerst bijgestaan door zijn nieuwe crewchief Silvano Galbusera, slaagde daar niet in. “We hebben vooral met de nieuwe machine gewerkt en wat dingen getest in verband met de 20 liter benzine voor volgend jaar”, legde Rossi uit. “De tijd was minder dan op de eerste dag, maar het was een goede test.”

Lorenzo repte over ‘veel kleine veranderingen’. “Maar in Sepang hopen we op iets groters.”

Marc Marquez meldde zich dinsdag weer op de baan, ontsnapte en passant ternauwernood aan een crash en zette vervolgens de snelste tijd van de dag. Maar liefst 77 ronden reed Marquez – de race op zondag telde er dertig – en zijn beste tijd was 0,232 sneller dan tweede man Lorenzo. Marquez’ teamgenoot Dani Pedrosa gaf 0,4 toe. Ook op de afsluitende dag, zonder het Yamaha-duo Lorenzo-Rossi, was Marquez de snelste man, slechts 0,05 seconde boven zijn eigen polerecord. Tijdens de test reed hij met drie verschillende machines: zijn 2013-kampioensmachine, een 2014-RCV waarmee hij eerder al in Misano testte en een laatste geupdate versie. “Daar voelde ik me het beste op”, sprak de 20-jarige wereldkampioen. “Ik ben erg tevreden. We hebben veel aan de elektronica gewerkt en wat verschillende set-ups geprobeerd. Met de info die we hebben gegeven, hoop ik dat we bij de eerste test in Sepang volgend jaar verder kunnen.”

Pedrosa ging enkele dagen na de test onder het mes, waarbij hij een plaatje en dertien schroeven uit zijn rechter schouder liet verwijderen. Het metaalwerk zat er sinds crash met Marco Simoncelli tijdens de Grand Prix van Le Mans van 2011 waarbij Pedrosa zijn sleutelbeen brak.

Lorenzo was overigens niet de snelste Yamaha-coureur. Bradley Smith stormde op woensdag op een Yamaha in ‘qualifying trim’ met een paar slokken benzine en softe banden naar de tweede tijd. De Tech3-coureur reed voor het eerst met de 2013-M1, waarmee voormalig teamgenoot Cal Crutchlow geen vrienden was geworden. De gewijzigde gewichtsverdeling door de andere plaatsing van de tank en de andere zit bleek echter juist op het lijf van Smith gesneden.

Terwijl Smith op een voor hem nieuwe 2013-Yamaha stapte, maakten Stefan Bradl en Alvaro Bautista voor het eerst kennis met de 2014-Honda’s. Bradl klokte voor Pedrosa de vierde tijd, terwijl Bautista de nieuwe RCV uit zijn handen liet vallen.

Ook Cal Crutchlow schoof onderuit tijdens de test. De nieuwe Ducati-coureur was op maandag slechts 0,1 langzamer dan Andrea Dovizioso. Het verschil na drie dagen met Dovizioso was vrijwel identiek gebleven, maar Marquez ging bijna 1,6 seconde harder rond dan de Brit. Crutchlow, vergezeld door zijn van Tech3 meegekomen crewchief Daniele Romagnoli, was goed te spreken over het surplus aan vermogen van de Desmosedici en de seamless shift-bak, maar had ook de beperkingen gevoeld. “De machine heeft een klein gebied waarin hij goed functioneert”, merkte hij. “Maar ik kon in ieder geval aangeven wat werkt en wat niet. We hebben het wheeliën kunnen verminderen, maar daardoor werd ook het gevoel voor minder goed en dat was al een zwak punt. Andrea leek al wat immuun voor de dingen die hij dit jaar heeft gevoeld, omdat hij om de problemen heen reed. En toen ik hem vertelde wat ik voelde, beaamde hij dat. Nu moeten we kijken hoe Gigi (Dall’Igna, FW) zijn stempel op de machine kan drukken.”

Dall’Igna, de nieuwe baas van Ducati Corse, liet in Valencia weten dat hij ‘de afstand tussen de mensen op het circuit en in de fabriek’ wilde verkleinen. Tijdens de eerste Sepang-test in februari hoopt de van Aprilia gekomen Dall’Igna een nieuwe GP14 te kunnen presenteren, terwijl gedurende het seizoen de evolutie verder gestalte moet krijgen.

Nicky Hayden moest tot dinsdag wachten voordat hij bij zijn nieuwe Aspar Team eerst op de RCV1000R. Op maandag hervond teamgenoot Hiroshi Aoyama het gevoel dat hij ‘ook op de RCV van 2011’ had gevoeld. Vooral op dinsdag omringd door veel Honda-engineers, zette Hayden wel meteen op de nieuwe produktieracer een snellere tijd dan op de Ducati GP13 in de race op zondag. Op woensdag reed de voormalig wereldkampioen maar een halve dag. “Ik voelde me beter dan op dinsdag en ik kon mijn tijd ook verbeteren”, vertelde Hayden na 116 ronden. “Maar we hebben nog een hele lange weg te gaan, vooral met de (uniforme) elektronica. Als we die naar onze hand kunnen zetten, zit er een hele verbetering in.”

Scott Redding reed vanwege zijn in Australië en Japan opgelopen blessures slechts 57 ronden in twee dagen op de Gresini-Honda. Redding klokte de twintigste tijd.

Aleix Espargaro debuteerde bij het team van NGM Mobile Forward Racing op de door FTR aangepaste Yamaha: “Vier weken geleden was er nog niets bij FTR, dus het ging eigenlijk erg goed”, vond Espargaro na anderhalve dag testen. “Op de ART hadden we geen vermogen en moest ik wel heel laat remmen. Op deze machine hebben we vermogen genoeg en de stijl zoals op de ART werkt niet. Maar ik had niet verwacht dat het zo goed zou gaan.” Ook Espargaro echode Haydens woorden over de Magneti-Marelli-elektronica voor de machines in de ‘Open’-klasse, waarin de coureurs twaalf blokken tot hun beschikking hebben en 24 liter mogen meenemen. “Met de elektronica moeten we nog flink aan het werk”, vertelde Espargaro. Zijn teamgenoot Colin Edwards toonde zich blij over het frame en het blok, was echter eveneens een stuk minder enthousiast over het elektronica-pakket.

Pol Espargaro was de meest indrukwekkende ‘rookie’. Op de Tech3 Yamaha reed de Moto2-wereldkampioen uiteindelijk in 135 ronden de achtste tijd. Nadat hij wat meer gewend was aan de power van de M1, de carbon remmen en de Bridgestone-banden verbeterde Espargaro zich in drie dagen 1,6 seconde – reden voor tevredenheid. “Ik gebruikte mijn lichaam nog te veel en het vermogen te weinig om de machine uit de bochten weer overeind te krijgen. Daardoor reed ik ook in veertien ronden mijn pak kapot”, vertelde Espargaro met een grijns.

 

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-