+ Plus

MotoGP-testen Valencia 2012

Lange tijd leek het MotoGP-debuut van Marc Marquez letterlijk in het water te vallen, maar aan het eind van de afsluitende tweede testdag op Valencia droogde het koude asfalt op. Hoewel hij zeker niet de snelste was, maakte Marquez meteen indruk met zijn constante verbeteringen. Valentino Rossi’s terugkeer naar Yamaha bracht niet wat de partijen er van gehoopt hadden. Weggejaagd door de regen trok het team in allerijl naar Aragon. Om daar ook verwelkomd te worden door regen. Testen in november in Valencia herbergt ook gevaren in zich, iets wat op de dinsdag en woensdag na de afsluitende Grand Prix van 2012 weer eens pijnlijk duidelijk werd. Nadat Alvaro Bautista in de kleuren van de nieuwe hoofdsponsor Go & Fun op het koude asfalt in vier rondjes een voorzichtige 1.35,936 had geklokt (Pedrosa’s nieuwe polerecord stond sinds de zaterdag er voor op 1.30,844) kondigde de regen zich aan en zou het op de eerste dag ook niet meer droog worden. Een lelijke streep door de rekening van MotoGP-debutant Marc Marquez, die vervolgens – net als onder andere teamgenoot Dani Pedrosa, wereldkampioen Jorge Lorenzo en debutant Bradley Smith – de rest van de dag niet zou rijden. Valentino Rossi maakte van de nood een deugd; mogelijk aangespoord door Dorna dat in de ochtend twee en een half uur van de testen live uitzond. De ‘verloren zoon’ reed over de gehele dag gemeten vier runs van in totaal 28 ronden en klokte in zijn een na laatste rondje zijn snelste tijd van 1.43,736. Toen al was duidelijk dat Yamaha naar Aragon zou verkassen. Achteraf geen slimme actie, want op woensdag werd het aan het eind van de middag nog druk in Valencia toen zich een droog spoortje aandiende. In Aragon zagen Lorenzo en Rossi slechts een nat wegdek. “Het was belangrijk om in ieder geval ronden te rijden”, vond Rossi enigszins berustend. “Op de natte baan heb ik dertig ronden gereden en het gevoel was goed. Yamaha besloot om naar Aragon te verkassen, omdat we dachten dat het daar droog zou zijn. Maar dat was dus niet zo. Het was belangrijk om een gevoel te krijgen voor de richting die we in 2013 in willen slaan. We zullen moeten wachten tot februari in Sepang.” Afgezien van de 200 cc extra ten opzichte van de 800 cc-M1 die Rossi eind 2010 achterliet, stapte hij op een zeer herkenbare machine, vertelde de Italiaan. Opvallend was de ogenschijnlijk ontspannen omgang tussen de herenigde rivalen Rossi en Lorenzo in de Yamaha-pitbox waar de beruchte muur was geslecht. Lorenzo nam met gemengde gevoelens afscheid van 2012, want in Aragon crashte de wereldkampioen zonder fysieke schade. “We hebben pech gehad”, aldus Lorenzo. “We hadden dingen voor het chassis en voor het blok om te proberen, maar dat zat er niet in.” Op woensdag stuurde Marc Marquez dan eindelijk om bijna half vier achter teammaat Pedrosa de baan op. Pedrosa stapte over van de 2012-RCV naar de drie kilo zwaardere 2013-versie en zette in de 25e van zijn gereden dertig ronden de snelste tijd van de dag. “De feedback was oké en nu moeten onze engineers de data maar analyseren om te kijken of we het gewicht moeten verplaatsen”, vertelde Pedrosa. “De extra drie kilo merk je vooral aan het einde van het rechte stuk.” Marquez verbeterde zich in elke van zijn vier gereden runs. Zijn meer dan respectabele tijd van 1.33,403 na 28 ronden, minder dan een race-afstand in de MotoGP in Valencia, was iets meer dan een seconde langzamer dan Pedrosa en goed voor de zevende plaats op de tijdlijsten. “We hadden de hele dag gewacht en het was lastig om maar binnen te zitten. Ik was nogal ongeduldig”, vertelde de 19-jarige debutant met een grote grijns op zijn gezicht. “Toen ik voor het eerst de baan op ging, was het best moeilijk. De motor heeft zo veel vermogen dat hij overal op het achterwiel wil. Dat was misschien wel het moeilijkste. Elke keer als ik de baan op ging, probeerden we stap voor stap kleine dingetjes, kreeg ik meer vertrouwen en was ik sneller. Het begin was goed.” Andrea Dovizioso reed in twee dagen in totaal vijftig ronden en toonde zich na zijn kennismaking op de Ducati ook redelijk tevreden. Dat de Ducati zich relatief goed voelt in de regen, wilde Dovizioso wel bevestigen. “De tijd (op de droge baan, FW) was goed en het gevoel ook. Het verschil is groot en de schok is groter dan toen ik van Honda naar Yamaha ging”, had de Italiaan gemerkt. “Alles heeft voor- en nadelen, maar het is lastig om in zo’n korte tijd echt een goed oordeel te vellen. Je wilt veel veranderen, maar daar was de tijd te kort voor. Nicky heeft hier een nieuw chassis geprobeerd en daar was hij positief over en misschien ga ik het (op 28 november) in Jerez testen als het weer goed is. Ik zal vooral toch veel moeten doen om te wennen aan de elektronica voordat we allerlei dingen gaan veranderen.” Dovizioso werd in Valencia bijgestaan door zijn nieuwe crewchief Cristian Pupulin die eerder voor Marco Melandri en kortstondig voor Hayden werkte en de laatste twee jaren door Ducati bij het team van Karel Abraham gestald was. Ook Ducati’s technisch directeur Felippo Preziosi, over wiens ontslag driftig gespeculeerd werd, was gewoon aanwezig in Valencia. Cal Crutchlow reed met een breuk in zijn hand, een aandenken aan zijn crash in de race, op woensdag naar de tweede tijd. Derde man Stefan Bradl kreeg te horen dat Honda de Rookie of the Year in 2013 en 2014 bij LCR van fabriekssteun zal voorzien. “Lekker om de toekomst al zo zeker te hebben”, vond Bradl, die ook de 2013 RCV met ge-update elektronica al testte. “Ik voel wel kleine verbeteringen, maar het is niet eenvoudig om echt een oordeel te geven na zo weinig tijd op een droge baan.” In de winterstop wordt Bradl geopereerd aan zijn rechter onderarm vanwege ‘arm pump’-problemen die zich vooral in de tweede helft van het seizoen manifesteerden. Ducati’s nieuwe testrijder Michele Pirro was 0,3 seconde sneller dan zijn kwalificatietijd op de FTR/Honda en ook sneller dan Pramac-rookie Andrea Iannone, terwijl Tech3-nieuweling Bradley Smith liet weten dat hij zijn lijnen flink moet aanpassen en zal moeten wennen aan de Bridgestone-banden en aan de veel uitgebreidere elektronica. Tiende man Randy de Puniet testte samen met ART-debutant Karel Abraham experimentele softe Bridgestones die volgend jaar mogelijk voor de CRT-rijders beschikbaar komen. Tijden Valencia-test: 1. Dani Pedrosa, Honda, 1.32,322; 2. Cal Crutchlow, Yamaha, 1.32,671; 3. Stefan Bradl, Honda, 1.32,813; 4. Nicky Hayden, Ducati, 1.32,956; 5. Alvaro Bautista, Honda, 1.33,109; 6. Andrea Dovizioso, Ducati, 1.33,238; 7. Marc Marquez, Honda, 1.33,403; 8. Michele Pirro, Ducati, 1.33,625; 9. Andrea Iannone, Ducati, 1.33,833; 10. Randy de Puniet, ART, 1.34,081; 11. Bradley Smith, Yamaha, 1.34,538; 12. Karel Abraham, ART, 1.35,309; 13. Dani Petrucci, Ioda/Suter, 1.35,403; 14. Hector Barbera, BQR/Kawasaki, 1.39,248; 15. Aleix Espargaro, ART, 1.43,517; 16. Valentino Rossi, Yamaha, 1.43,736; 17. Claudio Corti, FTR/Kawasaki, 1.45,814; 18. Colin Edwards, FTR/Kawasaki, 1.46,426. 437027 Marquez (93) actie Marc Marquez was zeker niet de snelste, maar de jonge Spanjaard maakte in minder dan anderhalf uur toch een sterke indruk. 436983 Marquez in pits – reserve De big smile zegt alles bij Marc Marquez. Helemaal rechts Cristian Gabbarini, de voormalig crewchief van Casey Stoner, die als een soort supervisor aan het team verbonden is. 436779 Rossi actie (46) Het gevoel was goed, jammer dat het zo nat was. Dat vertelde Valentino Rossi na zijn terugkeer bij Yamaha 437071 Dovizioso (4) actie Andrea Dovizioso was redelijk tevreden over zijn eerste Ducati-optreden.

Lees meer over

Ducati Honda Kawasaki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-