+ Plus

MotoGP-testen Sepang

Met vier rijders in de top 5 benadrukte Honda tijdens de eerste MotoGP van 2011 in Sepang de serieuze plannen om dit jaar de laatste 800 cc-wereldtitel te veroveren. Ook bleek in Maleisië dat de Ducati-coureurs een grote achterstand hebben in te lopen. Het nieuwe boegbeeld Valentino Rossi wenste ondanks een magere elfde tijd de eerste testechter niet af te sluiten in mineur.Terwijl wereldkampioenJorge Lorenzo sprak van “een van de wintertesten”en zich naar buiten toe geen zorgenwenste te maken over het indrukwekkendetrio Honda-coureurs Marco Simoncelli, DaniPedrosa en Casey Stoner voor hem wistmiddenmoter Valentino Rossi toch weer alleogen op zich gericht. De Italiaan trad voorhet eerst na zijn ingrijpende schouderoperatieaan op de Ducati GP11 nadat hij een weekvoordien op Misano zijn fysieke conditie hadgetest op een Ducati 1198 Superbike. De bijna32-jarige Rossi ondervond veel last van zijnschouder en klaagde over een gebrek aankracht. In Sepang reed de Ducati-nieuwelingin totaal 124 ronden, waarvan de meeste– 52 – op de laatste dag. Ter vergelijking:teamgenoot Nicky Hayden ging niet minderdan 187 rond . Vooral tijdens de eerste tweedagen beperkte Rossi zich tot zeer korteruns. “Ik ben als een oude mobiele telefoon”,aldus de negenvoudig wereldkampioen. “Vieruur aan de lader en dan een paar minutenwerken.” Om de nog gebrekkige kracht inzijn schouder op te vangen stuurde JerryBurgess zijn coureur de baan op met eenmachine waarbij de clipons onder een anderehoek stonden. Rossi en Hayden borduurdenvoort op het testwerk (set up, experimentenmet de rijpositie) dat Franco Battaini en VitoGuareschi in januari in Jerez hadden verricht.Ducati had onder meer drie verschillendestroomlijnen paraat, twee verschillende antiwheeliesystemen,een nieuw carbon chassisen een andere swing. Rossi liet na de eerstedag nog weten “wel ver te staan van waarik wil zijn” en slechts “40 procent kracht en60 procent beweging” te hebben, wat hemvooral hinderde bij het insturen en het remmen– toch al twee kritieke speerpunten vande GP11, zo merkten alle zes Ducati-coureurs.Op de tweede dag klaagden zowel Hayden alsRossi over chatter in snelle bochten, maar nadrie zware testdagen toonde Rossi zich tochopmerkelijk tevreden. “De schouder heeftzich beter gehouden dan verwacht. Ik hebmeer kunnen rijden dan ik hoopte en het gingsteeds beter”, aldus een vermoeide Rossi, diezijn gezonde linkerarm extra moest belasten.Pas in mei of juni verwacht hij volledig fi t tezijn. “Ik verlies nu nog bocht in en met hetremmen, maar de machine is ook erg goeden we zitten maar een seconde achter desnelste man, ook met racebanden. Het stuurgedragis iets waar we voor de volgende test(over twee weken, FW) aan moeten werken.”Hoewel de Honda’s groteindruk maakten, schatte Rossi de Yamahatoch nog steeds hoger in. WereldkampioenJorge Lorenzo maakte een relaxte indruk,zonder een kritisch oordeel achterwege telaten. “Ik ben tevreden over het bochtengedrag,de bochtensnelheid en de topsnelheid,maar Yamaha moet blijven werken aan hetvermogen, de acceleratie in de derde envierde versnellingen de tractie, net als vorigjaar. Vooral dat laatste heeft onze prioriteit”,benadrukte Lorenzo die samen met zijnnieuwe teamgenoot Ben Spies in Yamahablauwoptrad. Alleen Lorenzo probeerde opde tweede dag nog een nieuw chassis meteen betere tractie, maar met een verminderdestabiliteit bij hard remmen. Spies schreefop de eerste dag een M1 af, maar bleef zelfongedeerd, net als de voorzichtig lerenderookie Cal Crutchlow na een onschuldigecrash op dag 2.Marco Simoncelli toonde in Sepang dat hijde fabriekssteun waard is. Een jaar eerdervouwde hij als rookie twee RCV’s op tijdensde testen in Maleisië, dit jaar klokte hij opeen fabrieks-RCV identiek aan die van hetRepsol-trio de snelste tijd. “Vorig jaar hadik geen idee wat er op me af kwam, wist iknog van niks”, vertelde de Gresini/Hondakopman,bepaald geen liefhebber van Sepangen de Maleisische hitte. “We hebben als teaminmiddels veel geleerd over de motor enelektronica. Het was goed dat we tijdens deracesimulatie op de laatste dag ook constantwaren.”Dani Pedrosa was op de openingsdag deeerste man op de baan en stelde tot zijnopluchting vast dat zijn schouder redelijkhersteld was (na een sleutelbeen tijdens deGP van Motegi) en was op de tweede dag desnelste. De Spanjaard concentreerde zich

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-