+ Plus

MotoGP testen Maleisi

Enkele seizoenen geleden werd in de MotoGP gesproken over de vier ‘aliens’; de Yamaha-coureurs Valentino Rossi en Jorge Lorenzo, Ducati’s Casey Stoner en Honda’s Dani Pedrosa. Toen Rossi de wijk nam naar Ducati verloor hij zijn ‘buitenaardse’ status, terwijl Stoners afscheid ook een leegte achterliet. Tijdens de eerste MotoGP-test van 2013 in Sepang nam Marc Marquez ogenschijnlijk moeiteloos die open plek in en Rossi bevestigde dat hij nog steeds tot de wereldtop behoort.
Hoewel de nu 34-jarige Rossi meer moeite had dan Pedrosa, Lorenzo en ook Marquez om onder de 2.01-grens te duiken (dat lukte de Italiaan pas op de laatste dag), bedroeg zijn achterstand op snelste man Pedrosa uiteindelijk niet meer dan 0,442 seconde. De vele grijnzende gezichten bij de Rossi-crew verraadden dan ook niet alleen tevredenheid maar ook opluchting. Begrijpelijk: Rossi was 1,2 seconde sneller dan tijdens de kwalificatietraining voor de Maleisische GP in oktober.
Marc Marquez zette na een beperkt aantal rondjes in een vochtig Valencia zijn overrompelende MotoGP-debuut voort. Dat hij op de derde en afsluitende dag – toen de asfalttemperatuur opliep naar 54 graden – in de laatste bocht over het voorwiel crashte, behoorde tot Marquez’ leerproces. “Ik weet waarom ik crashte”, aldus de rookie. “De machine voelde nerveus aan bij het aanremmen, maar ik wilde toch insturen en het ging fout. Ik weet nu hoe het werkt.”
 
Het echte testwerk bij Honda werd overgelaten aan Dani Pedrosa. De kleine Catalaan hield alle drie dagen Jorge Lorenzo achter zich op een RC213V waarover hij zich zeer content toonde. Op de tweede dag experimenteerde het team met de gewichtsverdeling – het minimum gewicht in de MotoGP ging van 157 naar 160 kilo – en ook onderwierp hij een nieuwe harde Bridgestone-compound aan een test. Die band bood meer grip, maar creëerde ook meer chatter, stelde Pedrosa vast. “Maar we zitten er goed bij en het gaat wat beter dan vorig jaar toen alles nieuw was”, gaf de Repsol/Honda-coureur toe. “Dat Marc als altijd snel is, geeft ook aan dat we met de motor de goede richting in zijn geslagen.”
Zijn jonge teamgenoot sloot de test een halve seconde achter Pedrosa af als vierde en deed zijn best om de verwachtingen wat te temperen. “Op dit moment is het het belangrijkst om zonder al te veel wijzigingen het gevoel en het vertrouwen te krijgen. Ik moet vooral kilometers maken”, vond Marquez. “Vanaf het begin van dag 2 was ik ook net zo snel als het einde van de eerste dag. Daarna zijn we wat met de elektronica aan het spelen gegaan. Ik leer dan ook steeds meer op die manier. Hier in Sepang is het lastig om elke ronde de goede rempunten te vinden. De stabiliteit met het remmen is nog niet perfect. Dat ik nu al in de 2.00 zit is mooi, maar ik wil vooral constant in de 2.01 zitten en andere dingen uitproberen.”
Naast de Honda-fabrieksmannen Pedrosa en Marquez en Stefan Bradl (met fabriekssteun) en Alvaro Bautista maakten ook de testrijders Kosuke Akiyoshi en de pas 23-jarige Takumi Takahashi hun ronden. Ook Yamaha zette met de testers Katsayuki Nakasuga en Wataru Yoshikawa extra mankracht in. Niet zo verwonderlijk, aangezien de MotoGP-rijders dit seizoen niet langer zes, maar vijf blokken ter beschikking krijgen.
 
Met zijn tweede tijd en vooral met zijn schier oneindige reeks snelle ronden aaneen bevestigde Jorge Lorenzo nu al weer zijn favorietenrol. De titelhouder leek op de laatste testdag onvermoeibaar en – hoewel de coureurs maar twee bandensets per dag mochten oproken – draaide met een nieuw blok en een nieuw frame net als teammaat Rossi en Ducati’s Nicky Hayden zestig ronden. Niet minder dan 24 keer dook Lorenzo in de 2.01, vijftien keer klokte hij een rondje van in de 2.00. “Ik ben tevreden met wat we hebben kunnen doen”, zei Lorenzo. “Het verschil met de 2012-machine was niet groot. Op de laatste dag hebben we nog een lange run kunnen doen, de tijden waren constant en zelf voel ik me ook sterk. Maar we moeten nog een paar tienden vinden, vooral op het vlak van acceleratie en tractie. Het ‘pompen’ uit de bochten hebben we wat kunnen verminderen.”
Teammaat Rossi slechtte op de laatste dag de beoogde 2.01-barrière en passeerde zo ook Marquez.  “Na twee heel moeilijke jaren zat ik toch met de vraag of het weer zou lukken”, verwoordde de verloren zoon de twijfel. “Het gevoel met de M1 is precies hetzelfde zoals ik het ken. Dit is mijn machine, de motor die het beste bij mijn stijl past. De machine is beter dan in 2010; Lorenzo en zijn mensen hebben goed werk geleverd. Hij is makkelijker te rijden, de elektronica is beter en je kunt bijna doen wat je wilt.”
Rossi verbeterde zich elke dag iets. “De laatste dag was de beste. Om te beginnen sta ik op de ‘eerste rij’ en het verschil met de ‘pole’ is minder dan een halve seconde. We weten dat we nog meer kilometers moeten maken om de machine nog beter te begrijpen, maar we staan er goed voor. We hebben wat nieuwe dingen geprobeerd en die bleken beter dan de machine van 2012.”
 
Waar bij Rossi de grijns terug was, vertoonde het voorhoofd van zijn vervanger bij Ducati Andrea Dovizioso diepe fronsen. Vijf plaatsen achter zijn knap rijdende voormalige Tech3/Yamaha-teammaat Cal Crutchlow (met het 2012-fabrieksblok in een hem bekend chassis) moest Dovi genoegen nemen met de tiende positie. “We zijn nog niet gericht op tijden, maar vooral op zoek naar verbeteringen. We moeten nog veel leren om de machine te begrijpen. Iedereen kon zien dat de machine de afgelopen jaren niet perfect was. Hij is wel wat veranderd ten opzichte van vorig jaar, maar hij is niet heel anders. Iedereen kent onze situatie en we weten dat we ons moeten verbeteren. We hebben tijd nodig om iets groots te proberen.”
Samen met de gefrustreerde Hayden, die als negende man amper 0,2 sneller was dan hij, drong Dovizioso nu al aan op drastische veranderingen bij het nieuwe Ducati-teammanagement. De andere nieuwkomers Andrea Iannone en Ben Spies maakten evenmin weinig indruk. Spies moest de laatste dag zelfs laten schieten, omdat zijn schouderblessure nog niet voldoende hersteld was.
Door het verpletterende optreden van debutant Marquez sneeuwde de sterke voorstelling van Bradley Smith op de Tech3/Yamaha wat onder. Geholpen door 2012-data van Crutchlow en  Dovizioso verbeterde de Brit zich van de dertiende naar de achtste tijd. Snelste CRT-rijder was Aleix Espargaro die met de nieuwe 2013-ART de dertiende tijd klokte. In tegenstelling tot vrijwel alle andere CRT-rijders maken de Aspar-mannen komend seizoen geen gebruik van de door Dorna gratis ter beschikking gestelde Magneti Marelli-ECU. Door een gebrek aan beschikbare data bleven acceptabele tijden voor de meeste rijders uit. De Australische nieuwkomer Bryan Staring sloot op de FTR/Honda van het Gresini Team als 28e de rij op 5,870 seconde van Pedrosa.
 
Resultaten MotoGP-test Sepang: 1. Dani Pedrosa (E), Honda, 2.00,100; 2. Jorge Lorenzo (E), Yamaha, 2.00,429; 3. Valentino Rossi (I), Yamaha, 2.00,542; 4. Marc Marquez (E), Honda, 2.00,636; 5. Cal Crutchlow (GB), Yamaha, 2.00,734; 6. Stefan Bradl (D), Honda, 2.01,003; 7. Alvaro Bautista (E), Honda, 2.01,502; 8. Bradley Smith (GB), Yamaha, 2.01,931; 9. Nicky Hayden (USA); Ducati, 2.02,110; 10. Andrea Dovizioso (I), Ducati, 2.02,277; 11. Kosuke Akiyoshi (J), Honda, 2.02,526; 12. Katsayuki Kakasuga (J), Yamaha, 2.02,616; 13. Aleix Espargaro (E), ART, 2.02,628; 14. Andrea Iannone (I), Ducati, 2.02,864; 15. Ben Spies (USA), Ducati, 2.03,002.
Polerecord Sepang: 2012, Jorge Lorenzo, Yamaha, 2.00,334
 
Bijschriften
Pedrosa_opener
 
Dani Pedrosa was alle drie dagen de snelste in Sepang. Degelijk en foutloos.
 
Lorenzo
Vooral de regelmatigheid van Jorge Lorenzo dwong weer veel respect af. De wereldkampioen klokte de tweede tijd.
 
Rossi
 
Dit plaatje geeft een andere indruk, maar Valentino Rossi was weer helemaal bij de les met de derde tijd na drie dagen.
 
Marquez
 
Hoe snel gaat deze Marc Marquez nog dingen leren? In Sepang maakte hij de meeste indruk, ondanks een eerste MotoGP-crash op de laatste dag.
 
Rossi_pits (reserve)
 
Bedrukte gezichten bij Ducati, dolle gein bij Yamaha’s verloren zoon Valentino Rossi, hier in gesprek met de Bridgestone-engineer.

st1:*{behavior:url(#ieooui) }

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-