+ Plus

MotoGP Qatar

Als je wereldkampioen bent, heb je je morele verplichtingen. Casey Stoner kan er inmiddels over mee praten. Er werd gemorreld aan zijn vorig jaar verkregen status, maar de Australiër toonde bij de seizoensopener in Qatar zijn uitzonderlijke kwaliteiten door af te wachten en toe te slaan toen het kon. Stoner rekende af met de nieuwe lichting onder leiding van de sensationele Jorge Lorenzo en gaf ook de als vijfde finishende Valentino Rossi geen kans. Ergernis als motivatie; het blijkt uitstekend te werken voor Casey Stoner. In de winterperiode had hij volop tijd om zich op te laden door middel van steeds weer opduikende verhalen over de almacht van de Ducati, haar superieure elektronica en de gigantische stap voorwaarts die de Bridgestone-banden hadden gemaakt. Te weinig werd er gesproken over de 22-jarige coureur die tien races wist te winnen en als enige in alle achttien races punten haalde. In zijn teammanager Livio Suppo heeft Stoner een bondgenoot. “Het is wel eens irritant om steeds die verhalen aan te moeten horen”, vindt Suppo. “Casey is gewoon de beste coureur.”Gedurende de wintertesten toonde Stoner zich echter allerminst een man zonder fouten, wat onder meer bleek in de decembertest in Jerez waar hij bij een crash een vervelende schouderblessure opliep. Ook in de aanloop naar de GP van Qatar ging de Ducati-coureur nog eens in de fout tijdens de nachtelijke sessies, een week voor de seizoensopener. Op het moment dat het er om ging, stond hij er echter. Niet van zijn stuk gebracht door een vierde startplaats (“Ik had wel op de tweede rij gerekend”) en uiterst koel in de wedstrijd. In de achtste van 22 ronden stootte hij door van de vierde naar de eerste plaats en liet zich vervolgens niet meer aan de kant zetten. Dat hij de hoofdrol speelde in een fraai, maar kostenvretend bizar en prestigieus nachtelijk spektakel was slechts een bijkomstigheid. “We hebben hier een test gehad en vier trainingen. Het is anders dan racen overdag, maar ik heb er eigenlijk geen moment meer aan gedacht”, deed hij die eerste avondrace ooit af. Stoner bewees uitstekend om te kunnen gaan met de druk van het dragen van het nummer 1, maar realiseerde zich dat er een nieuwe generatie MotoGP-coureurs aan zit te komen. Tweede man Jorge Lorenzo presteerde het om bij zijn MotoGP-debuut de pole voor zich op te eisen – zijn vijfde achtereenvolgende in Qatar en dik een seconde sneller dan het record van Valentino Rossi – en hield landgenoot Dani Pedrosa op bijna drie seconden. Eerder in de race had Lorenzo met een brutale inhaalactie teamgenoot Rossi al aan de kant gezet. Een zelfde ontnuchterende ervaring kreeg de Yamaha-coureur toen Andrea Dovizioso hem in de laatste ronde feilloos passeerde en ook Rossi’s counter pareerde. “Mijn wens was het om ooit in een race te rijden met Valentino”, vertelde de tweede imponerende rookie na afloop. “Hij is een icoon, mijn idool. Dat het al in de eerste race lukt, is ongelooflijk.” Ternauwernood kon Rossi de derde nieuwkomer achter zich houden. James Toseland verraste tijdens de test in Qatar met een tweede plaats, pakte achter Lorenzo de tweede startpositie – op een unieke en nog niet eerder vertoonde “all Yamaha front row” in de MotoGP-geschiedenis – en toonde in de race weinig respect voor geldende reputaties. Toseland werd een seconde achter Rossi zesde, één tel voor zijn teamgenoot Colin Edwards, de vierde Yamaha in de top 7. De openingsrace van het jaar bood zeker in de eerste helft volop spektakel. “Het leek wel een 125 cc-race met inhaalacties en kuipen die tegen elkaar knalden”, grijnsde Casey Stoner na afloop. Vooral rookie Toseland bleek niet vies van duw- en trekwerk, waar bijna merkgenoot Lorenzo de dupe van werd. Ook Dani Pedrosa werd een keer met harde hand aan de kant gezet, maar de briljant gestarte Spanjaard bleek veerkrachtig toen Rossi hem na vier ronden afloste als koploper. Drie ronden voerde de Italiaan het veld aan, daarna was het de beurt aan de tot dan afwachtend rijdende Stoner. Rossi moest vervolgens aan de kant voor teamgenoot Lorenzo en de sterk teruggekomen Pedrosa. In de slotfase werd hij achterhaald en gepasseerd door de goed rijdende Dovizioso. De coureur van het JiR Team Scot klokte in de race zelfs de derde rondetijd.Stoner slaagde er in om zich te ontdoen van Lorenzo – hij had daar onder meer een verpletterend nieuw 1,4 seconden sneller ronderecord voor nodig – en boekte zijn elfde MotoGP-zege uit zijn loopbaan. De wereldkampioen was over 22 ronden liefst 26 seconden sneller dan vorig jaar. Zelfs zevende man Edwards dook onder de winnende tijd van 2007 – toen al twintig seconden sneller dan in het laatste jaar van de 990’s. “Het begin was soms bijna angstaanjagend”, vond zelfs Stoner. “Het was een paar keer ‘touch and go’ met een paar bijna-crashes. Ik heb gewacht tot iedereen wat rustiger werd en toen heb ik mijn tempo verhoogd. Ik kon mooi iedereen bekijken en ik wilde niet in het gedrang komen. De trainingen verliepen niet helemaal naar wens voor ons en ik had niet verwacht dat het in de race zo zou lopen. In het begin had ik tractieproblemen achter en problemen met sidegrip. Toen de banden wat beter op temperatuur waren, ging het beter. Het hielp ook dat de tank leger raakte. Daardoor was de machine beter te sturen.”Stoner was vol lof over runner up Lorenzo. “Jorge reed fantastisch. Maar ik ken hem uit de 250 en ik weet hoe goed hij en ook Dovizioso zijn. Maar eerlijk gezegd heb ik me tijdens de race weinig zorgen gemaakt. We hebben een fantastisch 2007 gehad, ons winterseizoen was erg goed – ik weet wat we kunnen.”De voor zijn doen ingetogen Lorenzo toonde zich een aanwinst voor de opgefriste MotoGP. “In het begin reed iedereen als een gek”, vond de jongste coureur van het veld. “Ik ook. Het was een heel stressvolle wedstrijd. Halverwege kreeg ik last van mijn onderarmen en tot het eind van de race heb ik eigenlijk niet goed gereden. Ik had gedacht dat de Bridgestones vandaag minder zouden zijn, maar Stoner is de terechte winnaar. Hij reed geweldig. Ik ben heel tevreden, maar we moeten nog dichter bij de top kunnen komen. Met meer topsnelheid en nog wat werk aan de banden.” Lorenzo gaf zijn grootste probleem een naam. “Mijn grootste probleem vandaag was Stoner. En in het begin van de race was ik te gespannen. Als mijn start beter was geweest, had ik misschien minder druk op mijn armen en in mijn hoofd gevoeld. Dan was ik misschien aan het einde sneller geweest.”In het Qatar-weekend was de Fiat/Yamaha-topscorer de enige MotoGP-rookie die niet crashte. Ook Lorenzo onderschreef dat het als MotoGP-nieuweling moeilijk is om voldoende vertrouwen in de voorkant van de machine te krijgen. “Dat is een groot verschil, en niet alleen omdat we nu carbon remmen hebben. De voorkant voelt anders en daar moet je aan wennen. Mensen zeggen nu dat het vooral voor rijders uit de 250 makkelijk is geworden om over te stappen. Minder moeilijk misschien, maar makkelijk is het zeker niet.”In vijf optredens in Qatar noteerde Lorenzo drie overwinningen (een maal in de 125 cc, de afgelopen twee seizoen bij de kwartliters), dit keer was er zijn tweede tweede plaats. Er was echter wel de genoegdoening dat hij landgenoot Dani Pedrosa voor was gebleven. Die had echter ook reden genoeg om tevreden te zijn. Na de dramatisch verlopen Qatar-test besloot HRC om de 2007-RC212V weer af te stoffen en op transport te zetten voor Pedrosa en teamgenoot Nicky Hayden. “Om direct te kunnen vergelijken met de nieuwe machine”, heette het officieel. “Om mee te racen”, besloot Hayden. Voor hem pakte het niet goed uit met een teleurstellende tiende plaats. Pedrosa koos na vergelijkend warenonderzoek tot grote opluchting van de HRC-top toch voor de 2008-machine met een in allerijl gemodificeerd rijwielgedeelte. “Dat was een moeilijke beslissing, omdat de motor nog niet honderd procent is”, gaf Pedrosa toe. “Door mijn handblessure (opgelopen tijdens de eerste wintertest in Maleisië, FW) heb ik weinig kunnen testen. Maar ik wilde toch met de nieuwe motor rijden.” Dat hij met de 2008-machine op vrijdagavond in een freak accident betrokken raakte met Valentino Rossi – de veel snellere Pedrosa knalde vol achterop de rustig rijdende Italiaan – verergerde bovendien zijn handblessure. Vanaf de achtste startplaats, twee plekken achter Hayden, produceerde Pedrosa echter een briljante start en pakte de kop. “Ik wilde een goede start, maar dit was beter dan goed”, glunderde de Repsol-coureur. “Ik was even bang voor een jump start, maar dat was het gelukkig niet. Ik heb zoveel mogelijk gepusht, omdat ik dat als de enige mogelijkheid zag om weg te komen. Mijn banden waren heel goed, maar vanaf het midden van de wedstrijd begon ik last te krijgen van mijn hand en had ik problemen met het remmen. Maar derde worden, dat had ik hier niet verwacht. Een week geleden stond ik hier bijna achteraan het veld met de test, nu op het podium. Van te voren zagen we deze race als de zwaarste voor mijn hand, vanaf nu kan het alleen maar beter.”Die redenering hield ook Valentino Rossi er op na. Hoewel hij vooraf stelde dat een podium een mooi resultaat zou zijn, maakte de opgeruimde Rossi geen moment de indruk in de put te zitten na zijn vijfde plaats. De Yamaha-man trainde als zevende, maar een derde tijd in de warm up achter Stoner en Lorenzo gaf hoop op een podium. Sinds zijn entree in de hoogste klasse van de wegracerij kende Valentino Rossi niet zo’n lange podiumloze periode van vijf opeenvolgende races. “We wisten dat het hier moeilijk zou worden, omdat de Bridgestones gevoelig waren voor de lagere asfalttemperaturen”, analyseerde Rossi. “Ik had vanaf het begin veel grip en dat was een verschil met Michelin. Maar na twee, drie ronden voelde ik dat er iets mis was met de grip. Bij hard remmen en in de bochten had ik gewoon niet genoeg grip. Als ik het gas opendraaide, was de motor moeilijk te controleren. Weinig sidegrip en weinig tractie. Ik wilde graag het podium, maar dit was het maximale. Misschien dat ik in de eerste paar ronden ook te agressief heb gereden toen ik merkte dat ik veel grip had.” Rossi paste er echter voor om de beschuldigende vinger richting zijn nieuwe bandenpartner Bridgestone te wijzen. “Ik denk niet dat het aan de banden lag, maar aan de setting van de machine. Ik denk dat we nog te veel uitgaan van de settings die we met Michelin hadden. Die moeten we allemaal aan de kant gooien en opnieuw beginnen. De Yamaha was snel en dat is een verbetering ten opzichte van vorig jaar.”In de topsnelheidmetingen van vorig jaar moest Rossi nog vijftien kilometer toegeven, dit jaar was het nog acht kilometer. Niet genoeg echter voor een podiumplek. “Ik wilde echt, maar ‘no way’.” De hele bandensoap omtrent Rossi speelde ook in Qatar een belangrijke rol. Hoewel Stoner voor Bridgestone de wedstrijd won, waren Rossi en de als achtste binnengekomen Loris Capirossi de enige drie Bridgestone-rijders in de top tien, terwijl dat er vorig jaar nog zes waren geweest. Bridgestone Competition Manager Hiroshi Yamada gaf vooraf toe dat de Bridgestones problemen hadden met de lagere asfalttemperatuur in de avonduren van Qatar. Na de tegenvallende tweedaagse test voorafgaand aan de GP hadden de Bridgestone-rijders het moeilijk. Niet alleen werd de lijst gedomineerd door Michelin-klanten, ook waren de crashers (Stoner, Capirossi, West, Nakano en De Angelis) voornamelijk Bridgestone-rijders. “Wij waren ook wat verrast door de resultaten van de test”, gaf Bridgestone-man Hiroshi Yamada toe. “De asfalttemperatuur was met 13 graden (vorig jaar overdag 45, FW) een paar graden lager dan verwacht. Bij elke race is die vorig jaar hoger geweest, zelfs toen we in Donington op een ochtend regen hadden. De banden die we hier gebruiken, kunnen we mogelijk nergens anders gebruiken.” Om resultaten als tijdens de test te voorkomen, produceerde men bij Bridgestone in recordtijd een zachtere compound. Na de race toonde Yamada zich tevreden, maar benadrukte ook dat er in samenwerking met Yamaha nog veel werk moet worden verricht. “De Yamaha heeft een ander karakter dan de rest van onze klanten en Valentino is heel belangrijk in de ontwikkeling. Tijdens de eerste wintertesten kon Valentino direct uitleggen wat de band deed. De band die hij nu gebruikt, is vrijwel dezelfde als die van de Ducati-mannen. Speciale wensen heeft hij nog niet.” Hoewel de overwinning 5,3 seconden buiten bereik bleef had men bij Michelin reden om gematigd tevreden te zijn met alle zeven klanten binnen de top 10 en drie man op de eerste rij na de trainingen. Michelin heeft een bredere range dan vorig jaar en heeft zich geconcentreerd op het verbeteren van het gedrag van de banden bij lage temperaturen, terwijl ook een kortere opwarmperiode moest worden gerealiseerd. “Het lijkt erop dat we ons doel bereikt hebben”, concludeerde Jean-Philippe Weber van Michelin. “Maar de stap die we gezet hebben, is minder groot dan mensen willen geloven. Sinds de tweede helft van 2007 zijn onze banden duidelijk beter geworden. Het andere punt is dat er vorig jaar te veel nadruk gelegd werd op de banden. Het leek wel dat veel mensen het moeilijk vonden om te accepteren dat Casey Stoner een eerste klas coureur is.”Na acht seizoenen verloor Michelin Valentino Rossi, een bittere pil voor de Fransen. In bedekte bewoordingen gaf Weber aan dat het vertrek van het voormalige boegbeeld enigszins bevrijdend werkte. “Valentino zet zichzelf heel erg onder druk. Hij rijdt heel veel ronden en dat zegt ook wel iets over zijn motivatie. Of het bevrijdend werkt dat hij niet meer op onze banden rijdt? Nou, Valentino was altijd heel precies in wat hij voelde en wilde. Het probleem was echter dat alleen hij daarmee kon rijden.”In het laatste weekend van maart staat de tweede GP op de kalender. Op het circuit van Jerez, waar Casey Stoner het vorig jaar moeilijk had en het podium bezet werd door Jerez-expert Valentino Rossi, thuisrijder Dani Pedrosa én de flegmatieke Colin Edwards. Jorge Lorenzo won er de afgelopen twee seizoen de 250 cc-klasse en toonde zich met een tweede tijd achter Nicky Hayden snel tijdens de test in februari. Andrea Dovizioso klokte toen de derde tijd. Wereldkampioen Casey Stoner mocht dan de openingsrace van 2008 hebben gewonnen, de voortekenen wijzen er op dat het nieuwe seizoen buitengewoon interessant gaat worden. In Qatar kreeg de MotoGP voorzichtig een nieuw gezicht.[Kasten, vorletzte Seite rechts neben MotoGP uitslag][Bild: 170963]WINNAAR VAN HET WEEKEND: HERVÉ PONCHARALZijn rijders belandden dan weliswaar niet op het podium, maar Hervé Poncharal was misschien wel de morele winnaar van het eerste GP-weekend van 2008. De laatste twee seizoenen bleef Poncharals ooit zo succesvolle Tech 3 Team draaien dankzij steun van Dunlop, maar de resultaten bleven uit. De ironie is echter dat nu de grootste geldschieter is vertrokken, de sportieve ommekeer lijkt te zijn ingezet met meer betrokkenheid van Yamaha en Michelin als bandenleverancier. James Toseland en Colin Edwards parkeerden hun 2007-M1’s op de startplekken twee en drie. “Het team heeft slechte jaren gekend, maar dit is geen slecht team”, stelde Toseland. Poncharal was aangedaan na de trainingen. “Mensen realiseren zich niet hoe moeilijk het is om na jaren van succes slechte tijden te kennen” , aldus de Fransman. “Voor ons is dit na jaren afzien een mooi moment. De enige kleine handicap die we hier hebben, is het gebrek aan topsnelheid (Edwards en Toseland moesten in de trainingen 17 kilometer toegeven op snelste man Melandri, FW), omdat we nog met de oude blokken rijden.”De gehoopte twee man bij de eerste zes zat er net niet in. “Maar ik ben tevreden. James’ tactiek van veel slipstreamen maskeerde het snelheidstekort heel goed. In Estoril krijgen we de blokken met pneumatische kleppen. Dat dat niet eerder gebeurt, is geen onwil van Yamaha. Het kán logistiek gewoon niet sneller. We hadden hier misschien vijfde kunnen worden, maar dit is een goed begin.”[Bild: 170872]VERLIEZER VAN HET WEEKEND: NICKY HAYDENKampioen kilometers maken in de winter Nicky Hayden kende een paar moeilijke weken. Tijdens de wintertest in Qatar verdween het goede gevoel dat hij gekregen had na zijn snelste tijd bij de MotoGP-meeting in Jerez. Hayden drong aan op drastische maatregelen: de 2007-RCV die hij zo had verafschuwd moest dan maar terug. De Amerikaan vergeleek en besliste: hij koos inderdaad voor de oude machine die stabieler aanvoelde met insturen en remmen. Een zesde trainingstijd was redelijk, de tiende plaats viel tegen. De vraag is nu of de 2007-RCV ook meegaat naar Jerez. PITSTOP• In Qatar werd bekend dat Dorna het contract met de landelijke federatie heeft verlengd tot 2016. Duidelijk werd ook dat de investeringen die door de nationale bond zijn gedaan, niet voor één jaar zullen gelden. Ook in de toekomst wordt de Qatar GP verreden bij kunstlicht. Verzoeken van rijders om de GP te verschuiven naar later in het jaar blijken geen succes te hebben. “De GP van Qatar zal de komende jaren het seizoen openen”, aldus Carmelo Ezpeleta van Dorna. “Maar de kans bestaat dat we het seizoen mogelijk een maand later beginnen.” Als dat gebeurt, zal de kalender verder in elkaar gedrukt worden of wellicht langer doorlopen tot in november.[Bild: 170121] • Om de eerste GP bij kunstlicht te starten was een investering van ruim 15 miljoen dollar nodig. Het terrein, ter grootte van zeventig voetbalvelden, werd verlicht door lampen op niet minder dan duizend lichtmasten met in totaal een vermogen van 5,4 miljoen watt. Vierenveertig generatoren draaiden er 2.500 liter diesel per uur door heen om de lampen te laten schijnen. Rond het circuit ligt in totaal maar liefst 500 kilometer kabel. Het Amerikaanse Musco Lighting begon direct na de aankondiging van de plannen in Misano met de realisering van het project. Een klus die normaal tussen de tien en twaalf maanden zou vergen, werd nu in zes maanden geklaard. “Dat we dertig dagen moesten rekenen voor transport van veel materiaal, maakte de tijdsdruk alleen nog maar groter”, aldus Musco-baas Joe Crookham. “Af en toe hebben we kopzorgen gekend, maar mede dankzij het commentaar van de rijders hebben we kunnen zorgen dat de problemen niet onoverkomelijk waren. Het feit dat de zon niet langer dit soort evenementen dicteert, opent nieuwe markten en boort nieuw publiek aan.” Hoewel Musco veel ervaring heeft met de bij kunstlicht verreden Nascar-races was dit de eerste keer dat ze te maken kregen met een baan met rechterbochten. Dat de WK Superbike-race volgend jaar ook bij kunstlicht verreden gaat worden, lijkt niet waarschijnlijk. “We hebben geen verzoek binnen gekregen van de Flammini-organisatie”, vertelde Qatar-bondsvoorzitter Nasser. • Op dit moment zijn er geen concrete plannen om meer GP’s bij kunstlicht te verrijden. Hoewel eerder gesproken werd over de mogelijkheid dat Maleisië in 2009 ook een avondrace zou krijgen, ontkende Ezpeleta verdere vorderingen op dat gebied. “Die plannen zijn nog niet verder uitgewerkt. Op dit moment is het ook zo dat we in verband met de glinstering van het asfalt droog weer nodig hebben voor een avondrace. Maar ik verwacht dat Musco die problemen ook op kan lossen.” Jeff Rogers van Musco liet weten dat er inmiddels al met de organisatoren van de Maleisische GP gesproken is. “Wat ons betreft kan het.” [Bild: 163019]• Op donderdag verraste Honda met de mededeling dat het Repsol-duo Dani Pedrosa en Nicky Hayden naast een 2008-RCV ook de machine van vorig jaar in de box zou krijgen afgeleverd. Deze opmerkelijke move kwam na aandringen van Hayden en na de zeer teleurstellende resultaten van de Qatar-test waar Hayden de zevende tijd zette en Pedrosa de dertiende. De satellietrijders De Puniet (derde), Dovizioso (zesde) en De Angelis (negende). Bij Honda hield men zich zeer op de vlakte over de beslissing. Bij Michelin werd de beslissing met instemming begroet. “Het was duidelijk dat de Repsol-mannen problemen hadden om voor en achter grip te krijgen en om hun lijn te houden”, aldus Jean-Philippe Weber van Michelin. “Voor ons was het moeilijk om in te spelen op de steeds doorlopende veranderingen. Honda moest iets en de resultaten van iemand als De Puniet in de test spraken eigenlijk voor zich. Wij zijn er niet rouwig om dat dit gedaan is.” De Fransman kwalificeerde zich tijdens de tijdtraining ook als snelste Honda-rijder met een vijfde tijd. Uiteindelijk reed Pedrosa toch met de 2008-RCV.• Al bij de eerste GP bleek dat elektronica dit jaar een veelbesproken onderwerp zal zijn. In het voorseizoen sprak Valentino Rossi zich uit over een beperking van de invloed van elektronica, in Qatar sloot zijn teammanager Davide Brivio zich aan in de rij. “Elektronica is een hulp voor de rijders waardoor het veld meer gelijk wordt”, aldus Brivio. “We kunnen die invloed niet ontkennen, maar het feit dat drie jongens uit de 250 direct voorin zitten, is niet normaal. Ze leren te snel. Het is een onderwerp waar veel over gesproken moet worden. Mijn wens is om de invloed terug te brengen waardoor de rol van de rijder en van de motor weer belangrijker wordt. Dat de elektronica de veiligheid ten goede komt, geloof ik niet.” Ducati heeft volgens Brivio de elektronica het beste voor elkaar, hoewel ook Yamaha met Magneti Marelli werkt. “Bij Ducati hebben ze ook door de ervaring in de Superbike een traditie op dit gebied. Bovendien is elektronica niet duur. Het enige wat je nodig hebt is een paar handige engineers en een paar computers. Minder duur dan een goede rijder.”[Bild: 137441]• Dat Livio Suppo van Ducati Marlboro er een andere mening op na houdt, is niet verrassend. “Casey is niet snel vanwege de elektronica”, meent Suppo. “HIJ is snel. Het is ergerlijk dat mensen die mening er op na houden. Ik vind ook niet dat de rol van de elektronica terug moet worden gebracht. Het verbeteren van elektronica is een reden waarom Ducati in de MotoGP zit. Dit is prototype-racen. Onze 1098 heeft elektronica die in de racerij ontwikkeld is. Dit is gewoon vooruitgang.” Een vergelijking met de Formule 1 waar traction control is verdwenen, gaat volgens Suppo niet op. Ook hier deelt hij Brivio’s mening niet. “Alleen al vanwege veiligheidsredenen moet je het toelaten, omdat er veel minder highsiders zijn dan in het verleden. In een Formule 1-auto kun je spinnen, met een motor kun je hard vallen.” Een gespreksonderwerp in 2008 zal het echter niet worden. “Daar geloof ik niet in. Ook omdat Honda aan onze kant staat en beseft dat betere elektronica ook deel uitmaakt van de vooruitgang. Het is of ‘ja’ of ‘nee’. En nee is volgens mij onmogelijk. Allemaal dezelfde hardware zoals in de Formule 1 is voor mij ook geen optie, omdat je dan de ontwikkeling dwarsboomt.” Michael Bartholemy van Kawasaki is evenmin voor een restrictie van de elektronica. “Wij hebben een systeem ontwikkeld met Magneti Marelli, exclusief voor ons en daar verwacht ik veel van.” Het systeem wordt getest na de GP van Jerez. • Door het vertrek van onder meer de oudgedienden Alex Barros (37) en Carlos Checa (34) en de komst van Jorge Lorenzo (20), Andrea Dovizioso (21), Alex de Angelis (24) en James Toseland (27) is bij aanvang van het seizoen de gemiddelde leeftijd in de MotoGP-klasse gedaald van 29 jaar en 2 weken naar 26 jaar en 19 weken. Lorenzo is de jongste coureur in het gezelschap, Loris Capirossi (bijna 35) de oudste.• Bij Michelin heeft men gedurende de winterperiode veel tijd en werk geïnvesteerd in de ontwikkeling van een nieuwe 16 inch-achterband. Vorig jaar reed Nicky Hayden een aantal malen met de band; echter zonder groot succes. Ook nu zijn de ervaringen van de rijders nog verschillend. “We zullen niemand pushen om de 16 inch te gebruiken, maar we hebben wel veel vertrouwen in de band omdat hij meer rubberoppervlak heeft”, aldus Jean-Philippe Weber van Michelin. “In Qatar hadden de 16 inch echter niet bij ons, omdat we die ook tijdens de test niet gebruikt hebben. Vanaf Jerez zal dat weer anders zijn.”[Bild: 171757]MotoGP UITSLAG QATAR, LOSAIL22 ronden = 118,36 km; snelste ronde Casey Stoner 1.55,1531. Casey Stoner (AUS), Ducati B Startte behouden vanaf de vierde plaats, maar finishte zelfverzekerd en overtuigend. 2. Jorge Lorenzo (E), Yamaha M – Pole Verbaasde zichzelf ook over zijn pole, maar straalde wel veel zelfvertrouwen uit. Bestempelde Stoner als favoriet. Terecht, zo bleek. 3. Dani Pedrosa (E), Honda M Botsing met Rossi in tweede training verergerde zijn handblessure. Achtste in de training, maar briljante start bij karaktervol optreden. 4. Andrea Dovizioso (I), Honda M Verloor in de kwalificatie wat vertrouwen in de voorkant. Crashte ook nog eens, maar was in de race erg goed bij de les. Een aanwinst.5. Valentino Rossi (I), Yamaha B Wist van tevoren dat het moeilijk zou worden. Maakte niet de indruk van een verslagen coureur. 6. James Toseland (GB), Yamaha M Fantastische entree met tweede tijd. Storende Gresini/Honda’s voorkwamen pole. Agressief en slim slipstreamend in zijn eerste MotoGP-race.7. Colin Edwards (USA), Yamaha M Knappe derde starttijd. Na paar stevige slides iets kalmer in de race. Kwam uiteindelijk tot op seconde van Toseland. Wilde alle races wel bij kunstlicht rijden.8. Loris Capirossi (I), Suzuki B Teleurstellende dertiende trainingstijd door verkeerde qualifierkeus. Solide eerste race voor Suzuki – die voorzien was van oud bodywork. 9. Randy de Puniet (F), Honda M Stevige crash op zaterdag, toch vijfde trainingstijd. Negende plaats in de race viel wat tegen na sterk optreden tijdens de test. 10. Nicky Hayden (USA), Honda M Koos voor de 2007-RCV en moest hard werken. Dankte top 10-plek aan terugvallende Hopkins en crashende De Angelis.11. Marco Melandri (I), Ducati B Met de handen in het haar na zestiende startplaats. Geen grip voor en achter. Finishte 44 seconden achter teamgenoot Stoner. 12. John Hopkins (USA), Kawasaki B Een lijdensweg in de training, met onder meer een “blow up”. Gelimiteerd testwerk in de winter door blessure brak Kawasaki op. 13. Shinya Nakano (J), Honda B Slechte tijdtraining voor 150e GP. Kon terugvallende Hopkins niet achter zich houden. Teleurstellend resultaat in schaduw van debuterende teammaat. 14. Toni Elias (E), Ducati B De Ducati blijkt moeilijk te mennen voor de kleine Elias. Het ziet er spectaculair uit, maar gaat niet hard genoeg. 15. Sylvain Guintoli (F), Ducati B Na crash in test last van armblessure. Honderdste GP werd gevierd met één WK-punt. 16. Anthony West (AUS), Kawasaki B Totale malaise, totale vorm- en vertrouwenscrisis. Een highsider en een uitstapje in het grind hielpen niet. 17. Chris Vermeulen (AUS), Suzuki B Dacht vanaf de elfde startpositie een beter raceritme te hebben dan sommige concurrenten. Moest echter naar binnen voor nieuwe voorband. Einde kansen. DNFAlex De Angelis (RSM), Honda B Kon matig overweg met qualifiers (twaalfde). Crashte hard (tweede crash van het weekend) in ronde dertien.[Logo MotoGP] WK TUSSENSTAND1. Casey Stoner 25 punten; 2. Jorge Lorenzo 20; 3. Dani Pedrosa 16; 4. Andrea Dovizioso 13; 5. Valentino Rossi 11; 6. James Toseland 10; 7. Colin Edwards 9; 8. Loris Capirossi 8; 9. Randy de Puniet 7; 10. Nicky Hayden 6; 11. Marco Melandri 5; 12. John Hopkins 4; 13. Shinya Nakano 3; 14. Toni Elias 2; 15. Sylvain Guintoli 1. 125 CC: NIEUWE GENERATIE MELDT ZICHMet Bradley Smith op pole, de sensatie Scott Redding op de vierde startplek en De Graaf GP Team-rijder Danny Webb als vijfde op de grid was duidelijk dat in Qatar de nieuwe generatie zich heeft gemeld. Hoewel Smith in de wedstrijd terugviel door technische problemen presteerden de 15-jarige GP-debutant Redding en ook Webb uitstekend. Redding, afgelopen seizoen tweede in het Spaans Open, moest na een verslapen start van ver komen, maar deed dat met overtuiging. Molenaar-pupil Webb zat een groot deel van de race in de zes mans kopgroep, maar moest toen lossen. Dat hij toch als zesde over de streep kwam, had hij mede te danken aan de terugvallende wereldkampioen Gabor Talmacsi en aan de crashende Rafael de Rosa. De racewinst was voor Talmacsi’s teamgenoot Sergio Gadea en dat was een indrukwekkende prestatie. De Spanjaard crashte tijdens de wintertest in Qatar en kampte met een pijnlijke sleutelbeenblessure. De vastberaden Gadea maakte een slechte start goed en nam toen enige afstand. Joan Olivé werd tweede, voor de sterk naar voren gereden Stefan Bradl. De Duitser hield net Mike DiMeglio en Redding achter zich. Webb hield zijn kop er bij en zorgde voor veel vreugde in de pitbox bij het lang geplaagde De Graaf-gezelschap. Hugo van den Berg kende een goede start, maar moest vol in de remmen toen een andere rijder stilviel. Om het gaatje dicht te rijden forceerde de De Graaf-coureur en kwam in het grind terecht. Daarna stokte het ritme en Van den Berg crashte. Zijn teammaat Stevie Bonsey was toen al in de pits na een schuiver. UITSLAGEN 125 CC: 1. Sergio Gadea (E), Aprilia; 2. Joan Olive (E), Derbi; 3. Stefan Bradl (D), Aprilia; 4. Mike di Meglio (F), Derbi; 5. Scott Redding (GB), Aprilia – snelste ronde; 6. Danny Webb (GB), Aprilia; 7. Simone Corsi (I), Aprilia; 8. Pol Espargaro (E), Derbi; 9. Efren Vazquez (E), Aprilia; 10. Nicolas Terol (E), Aprilia; 11. Sandro Cortese (D), Aprilia; 12. Gabor Talmacsi (HON), Aprilia; 13. Stefano Bianco (I), Aprilia; 14. Andrea Iannone (I), Aprilia; 15. Michael Ranseder (AUT), Aprilia; DNF Hugo van den Berg (NL), Aprilia. WK TUSSENSTAND: 1. Sergio Gadea, 25 punten; 2. Joan Olive, 20; 3. Stefan Bradl, 16. [Bild: 171471]Een niet topfitte Sergio Gadea maakte een slechte start goed met een indrukwekkende zege voor Joan Olive en Stefan Bradl. [Bild: 170719]Hugo van den Berg was goed op dreef, maar een val maakte voorkwam een nette klassering. 250 CC: DROOMDEBUUT PASININog maar een paar jaar geleden heette het dat Mattia Pasini niet de kracht bezat om succesvol te zijn in de kwartliterklasse. De Italiaan heeft na een zwaar ongeluk een ernstig verzwakte arm, maar in Qatar bewees Pasini in een bizarre wedstrijd dat hij met de besten mee kan. De 21-jarige Aprilia-coureur profiteerde weliswaar van de versleten band van koploper Alvaro Bautista en een ride through-penalty van vroegstarter Thomas Lüthi, maar op eigen kracht achterhaalde hij polesetter Alex Debon en Hector Barbera. Die leek eindelijk op zijn eerste overwinning in de 250 cc-klasse af te stevenen, tot enkele ronden voor het einde Debon, Pasini en ook Mika Kallio de achterstand ernstig verkleinden. Kallio was de enige KTM-coureur die aan de malaise binnen het Oostenrijkse team ontsnapte (Julian Simon werd elfde en Hiro Aoyama finishte zelfs buiten de punten), maar kon met zijn langzamere machine net niet aanpikken bij de kop. Debon reed het gaatje dicht naar Barbera, maar juist toen hij zijn fiets naast die van Barbera wilde zetten, dook Pasini twee ronden voor het eind met een fabuleuze manoeuvre bij beide mannen binnendoor. Debon, na enkele seizoenen als testcoureur nu weer terug als vaste klant, zag ook nog Kallio langszij komen. Pasini maakte in de laatste anderhalve ronde geen fout meer. De man die vorig jaar zo veel pech kreeg te verwerken in de 125 cc-klasse verpulverde en passant het ronderecord van Alex de Angelis. Pasini’s 250 cc-entree had meer kleur dan dat van de als elfde finishende 125 cc-vice wereldkampioen Hector Faubel. Lukas Pesek gleed onderuit. UITSLAGEN 250 CC: 1. Mattia Pasini (I), Aprilia; 2. Hector Barbera (E), Aprilia; 3. Mika Kallio (SF), KTM; 4. Alex Debon (E), Aprilia – pole en snelste ronde; 5. Yuki Takahashi (J), Honda; 6. Alvaro Bautista (E), Aprilia; 7. Karel Abraham (CZ), Aprilia; 8. Roberto Locatelli (I), Gilera; 9. Aleix Espargaro (E), Aprilia; 10. Hector Faubel (E), Aprilia; 11. Julian Simon (E), KTM; 12. Fabrizio Lai (I), Gilera; 13. Ratthapark Wilairot (THA), Honda; 14. Manuel Poggiali (RSM), Gilera; 15. Thomas Lüthi (CH), Aprilia. WK TUSSENSTAND: 1. Mattia Pasini, 25 punten; 2. Hector Barbera, 20; 3. Mika Kallio, 16. [Bild: 171823]Als een duveltje uit een doosje won Mattia Pasini zijn eerste 250cc-race. Alex Debon (6) werd tweede, voor Mika Kallio (36). [ReserveBild: 171894]Zo’n droomdebuut geeft inderdaad een lekker gevoel. [Bilder und Unterschriften][171901; Opener][2e Spread][Links][171440 Gross und quasi freistehend]Het debuut van Jorge Lorenzo was spectaculair: pole en een tweede plek in de race.[171733]Heel even mocht Valentino Rossi aan de kop ruiken. Casey Stoner nam al snel het initiatief over, waarna ook Dani Pedrosa en Jorge Lorenzo voorbij kwamen. [171707]Privacy is er niet meer bij voor meneer en mevrouw Stoner. [Rechts][171701]De beginfase was ronduit spectaculair met bikkelharde lijf-aan-lijf-gevechten en spectaculaire uitremacties. [171629]James Toseland is gearriveerd in de MotoGP en liet dat weten ook: plek twee in de training en zes in de race. [Dritter Spread][Links][171741]Dani Pedrosa verdwijnt in de duisternis. Valentino Rossi, Andrea Dovizioso en James Toseland hebben het nakijken. [171134]Zorgelijke blik bij John Hopkins. De Amerikaan kampt nog steeds met een liesblessure en kwam er in Qatar niet aan te pas. [Rechts][171768]Nicky Hayden, hier in gevecht met de later gevallen debutant Alex de Angelis, koos voor de 2007-RC212V en wist op zijn tandvlees de top 10 te halen.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-