+ Plus

MotoGP Phillip Island, Australi

Jorge Lorenzo zei het zaterdag nadat Casey Stoner hem een vijfde pole had onthouden. “En toen kwam die kleine kangaroe.” Stoner claimde zijn achtste pole van het jaar en maakte een dag later voor eigen publiek duidelijk dat hij weinig aan snelheid ingeboet heeft. Voor de Ducati-coureur was het de vijfde winst van het seizoen, terwijl Valentino Rossi als tweede finishte. Die moest na een zware crash in de kwalificatie vanaf de twaalfde plaats komen. “Een klein foutje van een centimeter of twintig”, noemde Valentino Rossi het na de race. Voor dat foutje in de tijdtraining moest hij een hoge prijs betalen, constateerde Rossi. De schade bleef echter beperkt. Want een twaalfde startplaats omzetten in een tweede positie in de race is niet iedereen gegeven. Stoner kwam echter niet meer in zicht. De 2007-wereldkampioen won met een fenomenale demonstratie van snelheid en consistentie. Stoner bezweek niet onder de druk van de sterk aandringende Nicky Hayden en sloeg zijn slag toen de Amerikaan door slechter wordende banden het tempo moest drukken. In de laatste ronde moest Hayden nog aan de kant voor een ontketende Rossi. Haydens teamgenoot Dani Pedrosa startte ijzersterk, maar lag al in de tweede bocht van zijn Honda. Het spannende gevecht om de vierde plaats werd gewonnen door Jorge Lorenzo, voor Shinya Nakano, de jarige James Toseland en een ontevreden Andrea Dovizioso. “Ik had nooit gedacht dat ik voor de tweede keer op rij mijn thuisrace zou winnen”, glunderde Stoner nadat hij zich door zo’n 50.000 landgenoten had laten bejubelen. “We komen uit een moeilijke periode, en ook dit weekend liep alles niet perfect.” Stoner kende grote set up-problemen op zaterdagochtend en een andere schokbreker in de kwalificatie bracht de hevig bokkende Ducati enigszins tot rust. Op zaterdagochtend ging Stoner nog onderuit bij het aanremmen van de MG-corner. “Ik snapte er niets van. Op die plaats gingen ook Toni Elias en Marco (Melandri, FW) onderuit. Het had in ieder gavel niets met de banden te maken.” Stoner verzekerde zich toch op spectaculaire wijze van de pole (“m’n moeilijkste ooit”), maar vond pas in de warm up van zondagmorgen een set up die hem een stuk zekerder maakte. De polesitter reed tweede man Alex de Angelis op meer dan een seconde. “Met die modificaties was ik sterker bij het aanremmen. Tot zondagmorgen was ik behoorlijk ontspannen, maar daarna was ik toch wel erg nerveus. D’r gingen allerlei dingen door m’n hoofd. Zouden de banden het houden en hoe zou het met mijn pols gaan?”De banden hielden zich goed tot het eind en ook de geblesseerde pols gaf weinig reden tot klagen. Stoner had wel voor het weekend al besloten om zich na afloop van het seizoen te laten opereren aan de opspelende vijf jaar oude blessure. “Ik wil niets verkeerds zeggen over dokter Costa, want hij doet heel goed werk in de paddock. Maar ik heb al vijf jaar last van dat schippersbotje en hij zei dat het ‘no problem’ was. Pas na Misano was hem na een röntgenfoto duidelijk dat het wel een probleem was. OP de foto kon je losse stukjes bot zien. In Misano en Indianapolis deed de pols echt pijn, in Japan was de pijn weg, maar verloor ik aan het einde de kracht. Drie artsen in drie verschillende landen hebben me gezegd dat een operatie noodzakelijk is, omdat anders het bot langzaam afsterft en het einde carrière is.”Stoner zal de test met de nieuwe Ducati GP9 na de GP van Valencia nog doen en meldt zich dan bij de chirurg. “Die test is heel belangrijk, omdat ik dan nog dingen aan kan geven die ik graag anders wil zien. Daarna ben ik er drie maanden uit. Ik mis maar één test. M’n enige angst is dat m’n onderarm alle kracht verliest na een lange tijd in het gips.”De gedachte aan een naderende operatie wilde Stoner echter nog even naar de achtergrond drukken. De genoegdoening van zijn vijfde overwinning van het jaar was van meer belang. “We hebben een moeilijke tijd gehad en om dan hier te winnen, was fantastisch. In het begin was ik wat bezorgd, omdat Nicky heel erg pushte. Later ging het beter, ook omdat Nicky afzakte en mijn machine makkelijker te sturen was toen de tank leger raakte. Toen was het eigenlijk een ‘smooth’ race.” Toch was de thuiswinst niet zijn belangrijkste overwinning van 2008. “Dat was Donington. Toen hadden we er een serie van zes races opzitten met verschillende problemen.” De druk van Nicky Hayden in de openingsfase had Stoner niet te denken gegeven voor volgend jaar. “Juist niet. Daar ben ik voor honderd procent blij mee. Ik ben het gewend dat hij zo kan rijden. Nicky heeft niet veel GP’s gewonnen, maar hij pusht altijd, geeft nooit op en heeft wel de kwaliteiten om te winnen. Ik hoop dat we volgend jaar vaker samen op het podium staan, niet noodzakelijkerwijs in de volgorde van vandaag.”Valentino Rossi pakte na een magnifieke wedstrijd zijn elfde podium in twaalf jaar Phillip Island. Zijn zonderlinge crash op zaterdag had hem letterlijk veel kopzorgen gegeven. Rossi crashte op vrijwel dezelfde plaats waar Carl Fogarty in 2000 het einde van zijn Superbike-carrière beleefde. De Italiaan was net aan zijn kwalificatieronde begonnen toen hij met een snelheid van zo’n 200 kilometer per uur over de curbstones vloog en door de zompige ondergrond zijn machine niet meer onder controle kreeg. Rossi viel hard in de grindbak en hield hoofdpijn en een gevoelige nek aan de crash over. “Vrijdagmiddag hebben we als in de veiligheidscommissie over dat punt gesproken. De kerbstones zijn daar maar de helft van wat ze volgens de reglementen moeten zijn”, stelde Rossi vast. “Drie jaar geleden waren ze er zelfs helemaal nog niet. Ik denk dat het volgend jaar wel anders is.”Rossi kwam er met een pijnlijk hoofd nog genadig af en gaf toe in de warm up en race weinig last te hebben gehad. “Vanmorgen voelde alsof m’n hoofd zou exploderen, maar ik had wel het vertrouwen dat het goed zou komen.” In de race mocht Rossi van geluk spreken dat hij de pal voor hem crashende Alex de Angelis kon ontwijken. Daarna moest hij zich ontdoen van de jarige Toseland, Lorenzo en de aanklampende Nakano. “Toseland is heel moeilijk te passeren. De eerste keer dat ik er langs was, was ik te ontspannen. De tweede keer ging het beter. Ik zag Nicky groter worden, maar ik wist niet of ik hem nog zou kunnen pakken. Een paar keer was ik de voorkant bijna kwijt.” In de laatste ronde verzekerde Rossi zich toch nog van de tweede positie. “Dat was vandaag het hoogst haalbare”, wist ook Rossi. “Ik heb een erg leuke wedstrijd gereden, maar als je wilt winnen, moet je niet van de vierde rij starten.”“Waarom start je in het vervolg niet elke race van de vierde rij als dat zo leuk is”, vroeg een zeer jolige Hayden. “Het is maar een ideetje…” De Amerikaan verloor zijn twee jaar oude polerecord aan Stoner, maar klokte wel een nieuw ronderecord. Hayden startte vanaf de derde plek en leek even naar de leiding te schieten, maar Stoner was sneller. “Dit weekend ging het afgezien van vrijdagmorgen heel goed”, aldus Hayden die in de natte tweede vrije training en de droge derde training de snelste was. “Ik kon lang bij Casey blijven totdat ik mijn bochtensnelheid niet meer aan kon houden. Valentino was ik graag voorgebleven, maar ik zag hem komen toen ik op een van de videoschermen keek. Even later zag ik ‘m over m’n schouder. In de laatste ronde waren m’n banden echt op. 27 Ronden hier op de grens rijden is heel intens.”Hayden en zijn team kregen van zijn Michelin-man voor de warm up het advies om een hardere achterband te kiezen. Na zijn opwarmronde liet hij toch zijn eigen keuze monteren. “Mijn bandenman leek in die periode wel tien jaar ouder te worden”, grijnsde Hayden. “Maar ik kon niet met de band rijden die hij voorstelde.”Na zijn tweede plaats in Indianapolis was zijn derde positie in Phillip Island een bewijs dat Hayden weinig aan snelheid heeft ingeboet. “We hebben een moeilijk seizoen gehad, maar toch heb ik sinds ik met het nieuwe blok rijd op het randje van de goede resultaten zat. Maar toen kreeg ik die blessure (Hayden blesseerde in juli zijn hiel tijdens een Supermoto-wedstrijd, FW) en dat was dom. Daarna kreeg ik te horen dat ik weg moest bij het team. Ik heb toen iedereen bij elkaar geroepen en gezegd dat ik het jaar sterk wilde afsluiten. Niet opgeven en niet met de vinger naar een ander wijzen. Ik denk dat ons dat sterker gemaakt heeft als team.”Daags na de laatste GP zal Hayden zijn Honda-team echter verruilen voor het Ducati/Marlboro Team. De 2006-wereldkampioen kijkt met spanning uit naar de eerste kennismaking met de nieuwe GP9. “Voor een deel ben ik nerveus”, gaf Hayden toe. “Ik weet dat lang niet iedereen het goed heeft gedaan op de Duc en dan zie ik Casey… Pffff…. Hij rijdt die machine echt op de limiet. Fantastisch. Dan denk ik ‘dat kan ik ook’, maar zeker weet ik dat niet. Ik denk dat we het snel genoeg weten bij die test.”Een week na de bekendmaking dat volgend jaar het hele MotoGP-veld op één bandenmerk zal staan, deelde Michelin deelde zaterdagmiddag mee dat het niet mee zal dingen naar het alleenrecht in de MotoGP. “Competitie heeft altijd centraal gestaan voor Michelin”, stond te lezen in een officieel statement. “De MotoGP-organisatie heeft besloten over te gaan tot een “single tyre rule” en dat elimineert de competitieve omgeving die heeft geleid tot vooruitgang.” Het wegvallen van het competitie-element werd derhalve door de Franse bandengigant aangegrepen om zich terug te trekken, terwijl het concern van 1992 tot en met 2006 de 500 cc en MotoGP domineerde zonder noemenswaardige tegenstand. De Michelin-leiding was zich echter bewust dat de meerderheid van het MotoGP-paddock een voorkeur had voor Bridgestone als bandenleverancier in de nieuwe situatie. De ironie wilde dat tijdens het GP-weekend in Phillip Island de krachtsverhoudingen tussen de Michelin- en Bridgestone-coureurs vrij gelijk waren. Alle zes Michelin-rijders kwalificeerden zich op zaterdag bij de beste acht, een dag later was Randy de Puniet met een negende plaats de minste Michelin-vertegenwoordiger. Volgens verwachting deed Bridgestone wel een voorstel naar de GP-commissie en bleek zo de enige bieder in de strijd om het alleenrecht voor 2009. “Helemaal onverwacht komt die beslissing van Michelin niet”, vertelde Hiroshi Yamada van Bridgestone. “Iedereen wist dat ze veel waarde hechtten aan het competitie-element.” Over het Bridgestone-voorstel wilde Yamada geen mededelingen doen, wel dat hij denkt aan een maximum aantal banden per rijder van tussen de vijftien en twintig. Kwalificatiebanden zullen er volgend jaar niet meer zijn. “Ik zal ze missen”, vertelde Nicky Hayden op zaterdag. “Het is gewoon bizar hoeveel grip die banden hebben. Als je een goede ronde hebt gereden met een qualifier, sta je helemaal te shaken. Het is zó intens.”De banden zullen gratis aan de teams ter beschikking worden gesteld en het aantal testdagen na GP’s wordt teruggebracht om de kosten te drukken. Bij Bridgestone is nu haast geboden om alle MotoGP-rijders na de Valencia-GP van banden te kunnen voorzien. Of dat bestaande banden zijn of al speciaal ontwikkelde “spec”-banden die voor iedereen leverbaar worden, kon Yamada nog niet zeggen. “De tijd is kort om onze 2009-banden al klaar te hebben in Valencia”, aldus Yamada. “Ons doel is in ieder geval een brede range banden te ontwikkelen.” In zeven seizoenen heeft Bridgestone zich van een onbeduidende speler in de MotoGP opgewerkt tot de dominante factor. Van de 116 GP’s die sinds Bridgestone’s debuut met het Kanemoto Team en het Proton Team van Kenny Roberts werden verreden won de Japanse fabriek er inmiddels 33. Het begin was moeilijk, herinnert ook Yamada zich. “Ik heb wel eens gedacht dat we ons terug zouden trekken als de resultaten slecht bleven.”In Maleisië worden waarschijnlijk meer details bekend gemaakt over de voorstellen die Bridgestone heeft ingediend bij de GP-commissie. Yamada benadrukte echter met klem dat het niet mogelijk zal zijn om banden naar de wensen van alle coureurs te maken. “De coureurs zullen zich moeten aanpassen aan de banden en niet andersom.”Pitstop• Casey Stoner heeft twijfels over het nut van de “single tyre rule”. “Ik weet niet of het er beter van wordt”, aldus Stoner. “Als het niet aan de banden ligt, dan vinden ze wel wat anders om over te klagen.” Landgenoot Chris Vermeulen reed op een Ten Kate/Honda in het WK Superbike toen daar in 2004 eenzelfde regel werd ingevoerd met Pirelli. “Ik vind het een verkeerde beslissing. MotoGP is prototype-racen”, vertelde Vermeulen. “De situatie in het WK Superbike was totaal anders, want daar was de situatie voor de organisatie en sommige teams moeilijk. Voor het WSB is het misschien de redding geweest, maar wij zijn een half jaar bezig geweest om de machine goed afgesteld te krijgen op de banden. Het probleem is dat de banden voor ‘een’ motor worden ontwikkeld. Ducati was toen de meest invloedrijke fabrikant en zij bepaalden de ontwikkeling.” • Vermeulens toenmalige opvolger in het Ten Kate/Honda Team James Toseland juicht de maatregel toe. “Het haalt één van de bepalende factoren weg waar rijders mee te maken krijgen”, vindt Toseland. “Je hebt nu circuits waar het ene merk het beter doet dan het andere. Dat zien we dus volgend jaar niet meer. Het is dan wel belangrijk dat er een soort ‘medium range’ komt voor iedereen. Ik weet niet welke bandenleverancier het gaat worden, maar Honda en Yamaha hebben nu al motoren op Michelin en Bridgestone. Ik denk dus dat zo’n medium range-band haalbaar is.” • Het instellen van de “single tyre rule” was één van de voorstellen die ter sprake kwam tijdens een rijdermeeting in Brno. Ook een terugkeer naar de 990 cc-motoren en het beperken van de invloed van de elektronica werden genoemd. Beide maatregelen zijn inmiddels door de fabrikanten afgewezen. “De belangrijkste wijziging zou voor mij zijn geweest wanneer er was ingegrepen in de elektronica”, liet Valentino Rossi weten. “Elektronica is belangrijk voor de veiligheid, maar nu gaat het de veiligheid te boven. Het heeft invloed bij het ingaan en uitkomen van bochten. Helaas wilden de fabrikanten er niets aan doen.” Rossi had graag weer 990 cc-MotoGP-machines gezien. “Er zijn veel saaie races geweest in de MotoGP met de komst van de 800 cc-motoren. Dat is een feit. De 990 was een droom om te rijden en de racen waren leuker om te kijken. Maar ook daar wilden de fabrieken niet aan.” • Jeremy Burgess, de chefmonteur van Valentino Rossi, heeft de nieuwe bandenregel met spijt begroet. “Recordtijden kunnen we de komende vijf jaar wel vergeten.” De Australiër opperde dat er in de tijd van Mick Doohan een soort ongeschreven “one tyre rule” bestond, omdat Michelin oppermachtig was. “Vaak komen regels voort uit angst”, meende Burgess die in Motegi zijn 150e overwinning als chef-monteur vierde. “Dat geldt ook voor deze regel. Het was beter geweest om het te laten zoals het was. Geloof maar niet dat een jongen als Toni Elias blij is als iedereen met dezelfde band rijdt. De show zal er niet beter op worden en dezelfde rijders vechten om de overwinning.” Burgess vond dat Ezpeleta naar de verkeerde mensen luisterde. “Bernie Ecclestone zal niet aan de rijders vragen hoe zij de bochtensnelheden willen drukken. Dat soort vragen stel je aan de fabrikanten. Je kunt machines twintig kilo zwaarder maken en maximaal vijf versnellingen toe staan. Dat stelt andere eisen aan vermogensafgifte. Ik vraag me af of Ezpeleta wel weet wat hij doet en ik betwijfel of er mensen om hem heen zijn die tegengas durven te geven. Ik maak me zorgen over de toekomst.” Een verdere regelgeving zorgt volgens Burgess zeker niet voor vollere startvelden. “Striktere regels betekenen dat je naar een soort Superbike-reglement gaat. Het zou goed zijn geweest als satellietteams op andere banden hadden gestaan. Zo hebben die ook enkele races de kans op een voordeel, omdat hun banden dan beter werken. Nu ontneem je de satellietteams die kans. En wat zal een sponsor van zo’n team denken als hij achteraan rijdt? De kan voor minder geld terecht in het WK Superbike en hij kan daar ook nog twee keer per dag in beeld komen.” Eén aanvulling op de “one tyre”-regel zou volgens Burgess goed zijn. “Stel een minimum totaalgewicht in voor mens en machine. Die regel bestaat al in bepaalde autoklassen en ook in de 125. Zo creëer je meer gelijke kansen.” Burgess constateerde met enig cynisme meteen een probleem. “Maar Pedrosa heeft al een gewichtsvoordeel van twintig kilo, dus hoe los je dat dan op?” • Tijdens de eerste trainingsdag in Phillip Island werden de MotoGP-rijders getrakteerd op zware regen en harde wind. Valentino Rossi vertelde dat de rijders al lange tijd geleden aan Dorna-baas Carmelo Ezpeleta hadden gepleit voor een verplaatsing van de Australische GP naar maart. “Dat was niet mogelijk, omdat dan ook de Formule 1 in Melbourne wordt verreden”, legde Rossi uit. “Het WK Superbike is ook vroeg in het seizoen, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Vorig jaar zei Ezpeleta dat de kalender misschien voor 2009 zou kunnen worden aangepast, maar nu staan we toch weer laat in het jaar gepland. Misschien dat het in 2010 kan.” Rossi stelde voor om dan maar de Formule 1 – die is onder gebracht bij dezelfde organisatie – te laten verrijden in oktober. “De Formule 1 is toch al saai, dat kan ook in de winter.”• Dani Pedrosa en Loris Capirossi testten daags na de Japanse GP in Motegi. Pedrosa reed in totaal twintig ronden met een nieuw uitlaatsysteem. “Te kort om te kunnen zeggen dat het een verbetering is”, vertelde hij. Pedrosa verwacht het nieuwe systeem weer te testen na de GP van Valencia. “Ik zat op negen uur op de machine toen de baan open ging”, refereerde Capirossi aan de “vroege regen” van Rossi. Capirossi testte een voorlopige versie van het 2009-blok in het huidige chassis. “Het blok is over de gehele linie wat sterker en het heeft wat meer koppel”, merkte de veteraan. “Het is wat makkelijker te rijden, maar ik zou graag wat meer topsnelheid hebben.” Rossi miste de test omdat hij na een nogal gezellig kampioensfeestje pas op kwam dagen toen het begon te regenen. De twee Japanse Yamaha-testrijders hadden er toen al enkele sessies op zitten.• Zoals al eerder aangekondigd werd Toni Elias in Phillip Island officieel gepresenteerd als de nieuwe man in het San Carlo Gresini Team. Elias, in 2006 en 2007 ook rijdend voor het Italiaanse team, krijgt na Dani Pedrosa en Andrea Dovizioso als derde de beschikking over een fabrieks-RCV. Gresini’s tweede man Alex de Angelis moet het doen met een satelliet-machine. • Sylvain Guintoli testte enkele weken geleden de Yamaha van Nori Haga in Vallelunga. De Fransman overweegt nu echter een overstap naar het Rizla/Suzuki Team in het Britse Superbike-kampioenschap. Het Suzuki-team verliest hun kopman Tom Sykes aan het Yamaha Italia Superbike-team. • Colin Edwards kreeg in Japan bezoek van een hoge Yamaha-delegatie die hem meedeelde dat men de Amerikaan naar het WK Superbike wilde overhevelen. Yamaha is niet goed te spreken over de recente resultaten van de veteraan en wilde zijn plaats laten innemen door Ben Spies. Edwards liet weten dat een dergelijke maatregel zou betekenen dat dit zijn laatste jaar zou zijn. Spies is inmiddels bevestigd bij het Yamaha Italia Superbike-team. MotoGP1. Casey Stoner (AUS), Ducati B Crash op zaterdag, maar wel een zinderende pole. Met record. De race was van grote klasse. 2. Valentino Rossi (I), Yamaha B Crashte spectaculair in de kwalificatie. Van plaats twaalf naar plaats twee. Indrukwekkend. 3. Nicky Hayden (VS), Honda M Sterk in kwalificatie, maar twijfels over raceritme. Onterecht. Haydens tweede podium van het jaar. Met Indy-“gelukshelm”.4. Jorge Lorenzo (E), Yamaha M Baalde een beetje van tweede startplaats, maar was snel. Prachtig gevecht om de vierde plaats. Mocht tevreden zijn, maar was dat niet. 5. Shinya Nakano (J), Honda B Content over negende startpositie en zijn tempo. Nakano reed sterke race, mede dankzij een gok bij de bandenkeus. 6. James Toseland (GB), Yamaha Startte vanaf vijfde plaats en vierde 28e verjaardag met zesde (!) zesde plaats. Wordt nooit vrienden met Dovizioso. 7. Andrea Dovizioso (I), Honda M Tevreden met achtste startplaats. Na de start in de verdrukking, maar sterke come back. Stevig in de clinch met Toseland en – weer – boos op Brit. 8. Colin Edwards (VS), Yamaha M Startte honderdste GP van zevende positie. Had veel problemen. Sterke opening (tijdje vijfde), maar tempo van groep voor hem lag te hoog. 9. Randy de Puniet (F), Honda M Fraaie vierde startplaats – voor de derde keer dit jaar. Werd in de openingsfase aangetikt door De Angelis en verloor veel tijd achter Edwards. 10. Loris Capirossi (I), Suzuki B Pittige crash in derde vrije training. Phillip Island blijft moeilijk voor Suzuki. Van elfde startplaats één plekje winst. Machine niet snel genoeg.11. Toni Elias (E), Ducati B Bandenproblemen tijdens de trainingen. Dertiende startplaats viel tegen. Race was beter: slechts 1,1 seconde achter Edwards. 12. Anthony West (AUS), Kawasaki B Miste het vertrouwen, ondanks vele wijzigingen. Raceresultaat was niet briljant, gaf genoegdoening. Constante tractieproblemen. 13. John Hopkins (VS), Kawasaki Crashte op zaterdagochtend. Veel set up-problemen. Vertrok van plek 16. Bijna een keer voorkant kwijt. Geen drive uit bochten. Moeizaam. 14. Sylvain Guintoli (F), Ducati B Breuk in linkerschouder na trainingscrash. Samen met Vermeulen in tweede bocht van de baan. Letterlijk met pijn en moeite twee punten. 15. Chris Vermeulen (AUS), Suzuki B Teleurstellende vijftiende tijd; qualifier te snel versleten. Teleurstellende thuisrace al beslist na escapade door het gras in bocht 2. 16. Marco Melandri (I), Ducati B Crashte op zaterdagochtend én in de warm up op dezelfde plaats als Stoner en Elias. Geen vertrouwen, wel pijn. DNFDani Pedrosa (E), Honda B Haalde niet het maximum uit de Bridgestone-qualifier. Race al in de tweede bocht voorbij. Crash was eigen schuld. Liep knieblessure op. Alex de Angelis (RSM), Honda B Crashte weer eens in de trainingen. Achtte zichzelf sterker dan tiende plek op de grid deed vermoeden. Crashte al in de eerste ronde. 1. Valentino Rossi, 332 punten; 2. Casey Stoner, 245; 3. Dani Pedrosa, 209; 4. Jorge Lorenzo, 182; 5. Andrea Dovizioso, 145; 6. Nicky Hayden, 131; 7. Colin Edwards, 126; 8. Chris Vermeulen, 118; 9. Shinya Nakano, 106; 10. Loris Capirossi, 102; 11. James Toseland, 100; 12. Toni Elias, 91; 13. Sylvain Guintoli, 60; 14. Alex de Angelis, 55; 15. Randy de Puniet, 54.125 cc: Di Meglio waardig kampioenMike Di Meglio was voorafgaand aan dit seizoen niet de meest voor de handliggende kampioenskandidaat. De 20-jarige Fransman sloot de vorige WK-campagne anoniem af als zeventiende en scoorde vooral hoge ogen in het crashklassement. Di Meglio maakte als 15-jarige zijn WK-debuut en gold als talentvol, maar ook als weinig zadelvast. Zijn overstap naar het Finse team van Aki Ajo bleek een gouden greep voor de coureur die in 2005 in Turkije al een GP had gewonnen. Op de tot Derbi omgedoopte fabrieks-Aprilia reed Di Meglio een vrijwel foutloos seizoen en sloot alleen de GP van San Marino af in de grindbak – een race waarin hij teveel aan de WK-stand had gedacht, vertelde Di Meglio later. De voormalige crasher won vier GP’s en finishte vier maal als tweede. In Phillip Island vertrok hij voor de tweede achtereenvolgende race vanaf de pole en zette die om in een overtuigende overwinning. De weer sterk rijdende Stefan Bradl werd weliswaar knap tweede, maar hij kon de Fransman niet meer van de titel afhouden. Di Meglio werd zo na Arnaud Vincent (2002) de tweede 125 cc-wereldkampioen en zoekt voor 2009 een plek bij een kwartliterteam. Saillant detail was dat Bradl vorig jaar net achter Di Meglio achttiende werd in de WK-eindstand. In Australië rekende hij vastbesloten af met de 2007-wereldkampioen Gabor Talmacsi. De 125 cc-race kende een groot aantal valpartijen. Bradley Smith opende de rij, direct gevolgd door Rafael de Rosa. Sandro Cortese en Joan Olivé gingen over de grens, maar konden wel de race vervolgen. Cortese haalde sterk op tot een zesde positie, Olivé verzamelde nog twee WK-punten. Die hadden er ook kunnen zijn voor DeGraaf-coureur Stevie Bonsey. Hij zag halverwege een zevende plaats verloren gaan door technische pech. Hugo van den Berg reed sterk, maar viel. Ook voor de Nederlander was een punt niet onhaalbaar geweest. Danny Webb ging in de laatste seconden van de warm up hard onderuit. Hij schaafde een vinger af tot het bot en blesseerde het sleutelbeen dat hij dit jaar in Donington had gebroken. De jonge Brit startte niet. 250 cc: Aanvallen loont voor SimoncelliVoor de vijfde keer dit jaar was Marco Simoncelli de snelste man tijdens de trainingen. Net als 125 cc-collega Mike Di Meglio onderging Simoncelli dit jaar een opmerkelijke gedaanteverwisseling. Ook de Italiaanse krullenbol veranderde van een regelmatige crasher in een titelpretendent. In Australië bewees Simoncelli in een rechtstreeks gevecht met zijn grootste concurrent Alvaro Bautista dat hij een bikkelharde knokker is die de aanval ziet als beste verdediging. Niet altijd pakte die tactiek dit jaar goed uit – in Misano verloor hij een podiumkans toen hij zich provoceren door Hector Barbera – maar de vlijmscherp sturende Simoncelli was op Phillip Island zonder twijfel de terechte winnaar. De 21-jarige Gilera-coureur leek tactisch niet altijd even sterk bezig toen hij per se het tempo wilde maken met kopstarter Bautista in zijn slipstream. De Spanjaard profiteerde op het rechte stuk een aantal malen van Simoncelli’s slipstream, maar die sloeg elke keer hard terug. Een klein foutje in de laatste ronde leek Bautista de kans te geven binnendoor te glippen, maar het gaatje was te klein en de Martinez-coureur raakte uit balans. Simoncelli pakte zo zijn vijfde overwinning en heeft inmiddels 37 punten voorsprong op Bautista. Mika Kallio rekende in laatste ronde af met merkgenoot Julian Simon en finishte ondanks een gebrek aan tractie als derde. Simon kreeg een signaal van de pitmuur om de Fin te laten passeren, maar vertelde later dat dat niet de reden was dat Kallio voor hem gefinisht was. Het was Kallio’s eerste podium sinds zijn overwinning in Duitsland. Teamgenoot Aoyama zat aanvankelijk bij de kopgroep, maar viel uit met een overstromende carburateur. Bij terugkomst in de pitbox sloeg de gefrustreerde Japanner een pitscherm omver. Ook Qatar-winnaar Mattia Pasini haalde het einde niet. Pasini crashte tien ronden voor het einde in zesde positie. Alex Debon ging op vrijdag bikkelhard onderuit, maar bleek fit genoeg voor de vijfde plaats in de race. Winnaar van het weekend: Casey StonerWie vertelt Casey Stoner nu eens dat niet de hele wereld zijn vijand is. De Australiër is een fantastisch coureur, weet als geen ander de Ducati GP8 te mennen en lacht vooral als hij naast Valentino Rossi in een persconferentie zit. Met dank aan Rossi. Maar veelal loopt – of rijdt – Stoner gehaast door de paddock, het hoofd gebogen, vrijwel doof voor blijken van steun of blijken van afkeuring. “Ook hier in Australië is niet iedereen fan van mij”, vertelde hij zondagmiddag. “Maar kan me helemaal niks schelen.” Stoner refereerde vooral naar artikelen in de Australische pers waaraan hij en zijn gevolg zich aangeërgerd hadden. Nu heeft Stoner naast een groot hart ook rijkelijk lange tenen en daar gaat nogal snel iemand opstaan, oordelen hij en zijn clan. Onterecht. Een beetje relaxter het leven leven, zou het voor één van de beste motorcoureurs van de laatste tien jaar allemaal een stuk eenvoudiger maken. En afgezien daarvan: Stoner was op eigen grond grandioos. Verliezer van het weekend: Chris VermeulenChris Vermeulen heeft drie dingen gemeen met Casey Stoner. Beiden zijn Australiër, beiden houden van hard rijden op een motor en beiden kunnen dat ook. Er zijn echter meer verschillen dan overeenkomsten. Stoner is lichtgeraakt, Vermeulen is aimabel en (bijna) nooit te beroerd voor een praatje, foto of handtekening. Maar het grootste verschil is wel de machines waarover beide mannen kunnen beschikken. Suzuki heeft al járen problemen in Phillip Island en ook dit jaar was dat niet anders. Bovendien kwalificeerde Vermeulen zich gewoon slecht. Zijn raceritme was oké, zei hij hoopvol. En voegde daar aan toe dat hij het thuispubliek wat wilde laten zien op de baan waar hij twee jaar geleden in een regenrace zijn eerste podium scoorde. In de fameuze Southern Loop, de tweede bocht na de start, vloog Vermeulen samen met Guintoli high speed het gras en de grindbak in. Weg was de hoop op een glansrol. UITSLAGEN 125 CC: 1. Mike di Meglio (F), Derbi; 2. Gabor Talmacsi (HON), Aprilia; 3. Stefan Bradl (D), Aprilia; 4. Andrea Iannone (I), Aprilia; 5. Pol Espargaro (E), Derbi; 6. Sandro Cortese (D), Aprilia; 7. Esteve Rabat (E), KTM; 8. Simone Corsi (I), Aprilia; 9. Marc Marquez (E), KTM; 10. Scott Redding (GB), Aprilia; 11. Efren Vazquez (E), Aprilia; 12. Lorenzo Zanetti (I), KTM; 13. Pablo Nieto (E), KTM ; 14. Joan Olive (E), Derbi; 15. Robin Lasser (D), Aprilia; DNF Hugo van den Berg (NL), Aprilia. WK TUSSENSTAND: 1. Mike die Meglio, 237 punten; 2. Stefan Bradl, 187; 3. Simone Corsi, 183.UITSLAGEN 250 CC: 1. Marco Simoncelli (I), Gilera; 2. Alvaro Bautista (E), Aprilia; 3. Mika Kallio (SF), KTM; 4. Julian Simon (E), KTM; 5. Alex Debon (E), Aprilia; 6. Roberto Locatelli (I), Gilera; 7. Yuki Takahashi (J), Honda; 8. Aleix Espargaro (E), Aprilia; 9. Ratthapark Wilairot (THA), Honda; 10. Fabrizio Lai (I), Gilera; 11. Karel Abraham (CZ), Aprilia; 12. Alex Baldolini (I), Aprilia; 13. Imre Toth (HON), Aprilia; 14. Lukas Pesek (CZ), Aprilia; 15. Simone Grotskyj (I), Gilera. WK TUSSENSTAND: 1. Marco Simoncelli, 240 punten; 2. Alvaro Bautista, 203; 3. Mika Kallio, 191.UnterschrifteOpenerCasey Stoner en Nicky Hayden maakten de MotoGP-race. Stoner sloeg een gat toen Hayden – met “Lucky Indy-helm” het tempo moest drukken door slechter wordende bandenStartDirect na de start waren Stoner en Hayden de snelste. Sterke start ook van Toseland, net voor Lorenzo. RossiVerschil tussen deze twee Italianen? Dat zijn er héél veel. De ene heeft veel vertrouwen in de voorkant, de ander (op de rode machine) helemaal niks. Overeenkomst: beiden crashten in de trainingen. Toseland & coJames Toseland vierde zijn 28e verjaardag met een heel sterke race. Lorenzo ging hem toch nog voorbij. Shinya Nakano, hekkensluiter in deze groep, werd nog vijfde. Stoner en HaydenTopspeed duel tussen Stoners Ducati en Haydens Honda. De Ducati won: 330,1 km/u; 3 km minder dan Carlos Checa’s record uit 2005 – toen op een Ducati 990. Rossi en PedrosaDani Pedrosa vierde zijn hoogtepunt van de Australische GP al op donderdag tijdens de traditionele – erg gezellige – persconferentie. De race duurde voor Pedrosa twee bochten. HaydenNicky Hayden was in de natte training van vrijdagmiddag én in de droge van zaterdagochtend de snelste. De Amerikaan maakte weer een sterke indruk. BannerZelfs Australische fans menen dat een Italiaanse dokter Stoners medische problemen kan oplossen.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-