+ Plus

MotoGP Motegi, Japan 2010

Casey Stoner won in Motegi heel knap zijn tweede opeenvolgende Grand Prix. Maar toch waren er andere zaken die in Japan meer aandacht kregen. Zoals de catastrofale val van Dani Pedrosa op vrijdag en het “full contact”-gevecht om de derde plaats tussen de teammaten Valentino Rossi en Jorge Lorenzo. Het kwam Rossi op een stevige reprimande te staan.De schermutselingen tussende Fiat/Yamaha-mannen vonden plaats verachter de rug van de soevereine winnaar CaseyStoner. De Australiër noemde zijn overwinningeen van zijn beste ooit. Daarna liet hij enigszinsbeschaamd weten dat het hem weinig genoegdoeningzou schenken als hij de geblesseerdeDani Pedrosa alsnog van de tweede plaats inhet WK zou verdringen.Stoner werd de hele race achterna gezeten dooreen vertwijfeld jagende Andrea Dovizioso. Diemoest uiteindelijk toegeven dat de Ducaticoureuralle aanvallen knap had gepareerd. De24-jarige Stoner voor de GP van Aragon lietdaar de swingarm van zijn GP10 12 mm inkortenom zo de grip achter te verbeteren, terwijl hijzijn eigen zitpositie een centimeter verder naarvoren bracht. “We zaten dicht tegen de set upvan twee weken geleden aan, maar hebben demachine nu ook iets verlaagd en speelden ietsmeer met het gewicht”, legde Stoner uit. “Opvrijdag wilde de machine vooral wheeliën opde rechte stukken. Daar moesten we wat aandoen, maar met te veel gewicht voor gaat deachterkant weer omhoog bij hard remmen. Datsoort problemen kom je snel tegen op een stop& go-circuit. Door de motor iets te verlagenvoelde hij wat stabieler aan bij het remmenen de voorkant bleef ook wat kalmer bij hetaccelereren.”Stoner oogde ook zelf verrast door zijn voorbeeldigeoverwinning. “Zeker. Het was absoluuteen verrassing dat het zo ging. Ik had verwachtdat ik voor het podium zou moeten vechtennadat ik Jorge’s constante tijden had gezien inde trainingen en ook Valentino zag er het heleweekend goed uit. Dovizioso heb ik nog nooitbeter zien rijden dan de afgelopen dagen, dus ikverwachtte dat het moeilijk zou worden. Daaromis dit één van mijn meest memorabele overwinningen,omdat ik het echt niet had verwacht.”Stoner heeft nu nog 48 punten achterstandop Dani Pedrosa, maar verklaarde dat het hemweinig genoegdoening zou schenken als hij zijnaanstaande teamgenoot nog van de tweedeplaats in het WK zou verdringen. “Het zal nietals een echte tweede plaats voelen als hetdoor de blessure van iemand anders is. Daniverkeerde in een uitstekende vorm en pakte inhet begin van het jaar veel meer punten dan ik.Ik heb fouten gemaakt en ik heb niet gescoordin te veel wedstrijden en daardoor was het bijnaonmogelijk om hem nog in te halen. Ik geloofdat ik dit jaar waarschijnlijk op een derde plaatsthuishoor. Ik heb het minder goed gedaan danJorge en Dani dit jaar. Ik verdien het niet echt.”Stoner kon niet nalaten op te merken dat zijntweede opeenvolgende overwinning het bewijswas dat hij niet zo maar zijn uren volmaakt bijDucati voordat hij vertrekt naar Honda. “Ik bennog blijer voor het team en voor Felippo Preziosidan voor mezelf. Ik kan wel tegen de kritiek,maar voor hen is het niet fair dat iedereen zegtdat ik niet goed genoeg mijn best doe. Het isgeweldig voor Ducati en het is het bewijs datik dit jaar wel degelijk mijn best doe. Het is eengoede manier om de critici hun mond te latenhouden die zeiden dat ik het opgegeven hadnadat ik voor Honda had getekend. Ik heb ditjaar alles gegeven en als je zo hard pusht kun jeook fouten maken.”

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-