+ Plus

MotoGP Jerez, Spanje 2012

Slechts één keer finishte Casey Stoner in Jerez op het podium. Tot afgelopen zondag. Na een moeizaam optreden in de kwalificatie reed Stoner een voortreffelijke wedstrijd en won voor het eerst een wedstrijd op het Zuid-Spaanse circuit voor de Jerez-specialisten Jorge Lorenzo en Dani Pedrosa. Voor Valentino Rossi was ook de Spaanse GP een pijnlijke ervaring. Een uur voor aanvang van de MotoGP-race was de Moto2-wedstrijd voortijdig afgevlagd vanwege intredende regen. Casey Stoner kreeg terstond hoop. “Na de kwalificatie hoopte ik misschien wel voor het eerst in mijn leven op een natte race”, lachte de Repsol/Honda-coureur. “Toen het begon te regenen tijdens de Moto2-race dacht ik ‘yes!’.” Maar de regen was van korte duur. “Toen dacht ik ‘dit wordt een ramp’”, aldus Stoner. “Ik zag tijdens de kwalificatie iedereen pushen over de natte plekken en ik durfde het gewoon niet.” In de warm up kwam Stoner al na één ronde binnen; doorrijden op de vochtige baan had geen nut, oordeelde hij. “We zouden er niets van op steken en het was onzin om een bandensentje op te roken. Gebruikte regenbanden hadden we niet.” Een dilemma leverde de weersgesteldheid wel op voor de Australiër want na zijn vijfde startplaats – zijn slechtste kwalificatie sinds zijn entree bij Repsol/Honda – had zijn crew een aantal drastische wijzigingen doorgevoerd om het gevoel aan de voorkant te verbeteren. Door zijn resolute handelswijze kon Stoner echter amper checken of de modificaties goed uit hadden gepakt. Hij leek zich geen zorgen te maken. “Veel slechter dan het was kon niet, we moesten wat proberen.” Over een ander groot vraagteken wilde Stoner evenmin moeilijk doen. Terwijl rijders en teams koortsachtig de lucht afspeurden naar hemelsblauw, gaf de wereldkampioen blijk van in ieder ogenschijnlijke koelheid en twijfelde niet over zijn keus voor de softe compound voor en achter. “De bandenkeus was niet zo moeilijk voor mij. De softe compound was goed voor mij, want met de harde compound had het langer geduurd om ze op temperatuur te krijgen. Als het wel zou gaan regenen, wilde ik zeker weten dat de banden goed op temperatuur zouden zijn. Je kunt je nog zo nerveus maken als je wilt, maar het is voor iedereen hetzelfde.” Tijdens een ongemeen spannende en incidentrijke kwalificatiesessie op zaterdag pakte Lorenzo zijn tweede opeenvolgende pole, voor Dani Pedrosa en de sterk rijdende Nicky Hayden. Op een enkeling na was iedereen blij dat het tijdens de MotoGP-race droog bleef. De openingsfase van de wedstrijd bood fascinerende gevechten met een grote groep van zo’n acht rijders bij elkaar. Pedrosa leidde twee ronden, maar al in de derde ronde meldde Stoner zich aan het front. Vanaf dat moment werd het veld langzaam maar zeker verder uitgerekt. “Mijn start was niet zo goed en ik raakte wat opgesloten”, gaf Stoner zijn visie op de race. “De eerste ronde lag ik zevende, of zo. Maar langzaamaan kwam ik naar voren en toen ik op kop lag, dacht ik ‘laat ik het proberen’. Ik had niet verwacht dat ik alleen weg zou kunnen rijden, maar wel dat ik samen met Jorge en Dani een gaatje kon slaan. Met Jorge reed ik wat weg en zo ben ik door gegaan met wat ik deed. We maakten beide wat foutjes. Ik ging een paar keer wijd en tegen het einde ging ik nog een keer flink wijd. Daarna zat Jorge aan mijn achterwiel, tot het einde van de race.” Pedrosa moest lossen, maar kwam later beter in zijn ritme. Onder druk van de zeer agressief rijdende Cal Crutchlow verkleinde Pedrosa het gat tussen hem en de koplopers van 4,4 tot uiteindelijk 1,1 seconde. “Ik begon goed, maar ik was te voorzichtig”, vond een opvallend montere Pedrosa na afloop. “Ik had in de Moto2 en Moto3 te veel crashes gezien en ik was bang om ook in de fout te gaan. Daardoor verloor ik te veel tijd en toen ik wel begon te pushen lag ik al te ver achter. Maar de voorkant was ik in de snelle bochten een paar keer bijna kwijt. Cal had met de harde compound wat voordeel met het remmen. Ik kwam wel dichter bij Jorge en Casey, maar het was niet genoeg. Maar we zagen vandaag dat we met z’n drieën heel dicht bij elkaar zitten.” De grootste dreiging voor Stoner kwam van Lorenzo, de man die de afgelopen twee jaar had gezegevierd in Jerez. Even leek het er op dat de Spanjaard net als drie weken eerder in Qatar ook in de slotfase toe zou kunnen slaan. Ook omdat Stoner andermaal werd geplaagd door opgepompte onderarmen. “Lang niet zo erg als in Qatar, maar ik had wel dezelfde problemen”, gaf Stoner toe. “Met het omgooien was het erg moeilijk. Ik had moeite om me vast te houden bij het uitkomen van bochten. Ik had geen kracht, moest met mijn lichaam werken. Het was erg tricky en ik maakte een paar domme fouten.” De wereldkampioen had echter het geluk dat ook Lorenzo geen foutloze race reed. De Yamaha-coureur hield de druk hoog, maar tot een slotoffensief kwam het toch niet. “Ik denk dat ik de verkeerde bandenkeus heb gemaakt”, meende Lorenzo. “Ik denk dat voor de Yamaha de harde voorband beter was geweest, maar omdat de baan nog wat nat was, pakten we de zachte band. Een rondje of zeven voor het einde, wilde de voorkant onder me vandaan, maar ik wilde ook graag winnen. Ik denk dat dat gekund had met de harde compound. Casey pushte heel erg hard tegen het einde en ik besloot dat ik met een niet perfecte machine dan voor zekerheid moest gaan.” Stoner bestempelde zijn 34e MotoGP-zege als ‘een van mijn beste overwinningen ooit’, maar gaf toe zich zorgen te maken over zijn fysieke gesteldheid. “Als het maar enigszins kan liever geen operatie”, huiverde hij. “Na Qatar had ik echt dagen nodig om te herstellen. In 2010 hebben we het binnen een week opgelost, dit keer lukte dat niet. Portugal wordt lastig, omdat we weinig tijd hebben om te herstellen en omdat je daar veel acceleratiepunten hebt en plaatsen waar je hard moet remmen en de motor moet omgooien. Maar we moeten blij zijn met het resultaat van vandaag.” De rauwe Crutchlow hield Pedrosa tot aan de laatste ronde onder druk. “Geloof me, ik heb het echt geprobeerd”, aldus de Brit. “Ik remde steeds naar hem toe, maar bij het uitaccelereren was hij zo weer weg. Dani is misschien wel een kilo of 20 lichter dan ik ben en hij is bij het uitkomen gewoon te snel. Als je met dat soort jongens rijdt, leer je elke ronde. Zo snel als hij de motor recht op zet: ongelooflijk. En hij laat zijn achterband nauwelijks spinnen.” Na twee opeenvolgende vierde plaatsen lijkt de 2009-Supersport-wereldkampioen definitief doorgebroken. Het feit dat hij ook in Jerez de meer ervaren merkgenoten Dovizioso en Spies achter zich liet, deed Crutchlow niet meteen glimmen van trots. “We hebben het spelletje nu aardig door. Ik zal niet zeggen dat het elke race zo zal gaan, want een seizoen kent ups en downs. Natuurlijk wil ik een podium, maar er rijden zes fabrieksmachines rond en de mijne behoort daar niet toe. Het is goed voor mijn zelfvertrouwen dat ik Andrea en Ben klop, maar ik ben hier niet alleen maar of hen te verslaan.” Teamgenoot Dovizioso – in tegenstelling tot Crutchlow wel met een soft compound voorband gestart – gaf toe dat Crutchlow zich beter op zijn gemak voelt op de 1000 cc-M1 dan hij. “Cal rijdt nog als een Superbike-rijder”, concludeerde de Italiaan. “Hij is gemotiveerd en erg agressief en het werkt. Hij gaat veel harder een bocht in dan ik en ik moet mijn stijl veranderen. Met de Yamaha moet je hard remmen, hard de bocht in gaan en een hoge bochtensnelheid aanhouden, omdat je bij het uitkomen een beperking hebt. Op de Honda is juist omgekeerd.” Ben Spies reed een ‘miserabele race’, omdat hij in de snelle bochten zijn fabrieks-Yamaha niet kon pushen en voor zijn landgenoot Hayden was het ‘leuk voorin zo lang het duurde’. Na een sterke start zakte hij af naar de achtste plaats, net achter Stefan Bradl. Teamgenoot Rossi reed in Jerez voor het eerst met vergelijkbare settings als Hayden. “Ik denk dat dat bewijst dat we op een goede manier werken”, vond Hayden. “Ik geloof dat daarom Ducati ook meer naar mij luistert. Het betekent voor Valentino heel wat om toe te geven dat mijn afstelling bevalt.” Teammaat Rossi strandde in de training op een desastreuze dertiende positie met een tijd die minder dan 0,1 sneller was dan Marc Marquez’ pole in de Moto2. De geruchten over een vertrek bij Ducati drukte Rossi na zijn negende plaats de kop in. “Dat heb ik nooit overwogen”, sprak de geplaagde coureur. “Ik heb ook nergens een kans op een andere machine. Maar als je een contract tekent, moet je dat uitdienen en je maximaal inzetten.” Zijn problemen duurden echter ook in Jerez voort. “Ik ben niet snel genoeg bij het ingaan van bochten en ik moet het gas te veel dichtdraaien om de motor plat te gooien. Daar verlies ik veel tijd en dat is het grootste probleem. Nicky is daar beter.” Opmerkelijk was dat Rossi aangaf dat zijn manier van rijden niet werkte op de Ducati. “Vanaf de eerste test hebben geprobeerd om een setting te vinden die bij mij past. Ik heb jaren met een motor gereden die makkelijk afdraait en die een goed gevoel geeft in de bocht. De Ducati moet juist laag en lang zijn. Ik heb de setting aangepast en ik voel me beter. Vooral aan de voorkant gaat het beter. Ik kan harder remmen en harder een bocht in.” Moto2: Espargaro klopt Marquez Toen de regen zich aankondigde tijdens de Moto2-race, beseften polesitter Marc Marquez, Pol Espargaro en Tom Lüthi dat zij rekening moesten houden met een ingekorte wedstrijd omdat de racedirectie mogelijk de rode vlag zou zwaaien na tweederde deel van de geplande race-afstand. Precies dat gebeurde. Terwijl Scott Redding na een paar bijna-crashes het tempo iets had gedrukt, denderden de drie voor hem onverminderd door. Toen de rode vlag werd gezwaaid leidde Marquez en zijn team bejubelde al de tweede achtereenvolgende winst. Een ronde eerder voerde de sterke Pol Espargaro echter het veld aan en die doorkomst was beslissend. De 20-jarige Pons/Kalex-rijder won zo zijn eerste Moto2-Grand Prix voor de tevreden WK-leider Marquez en derde man Lüthi. Andrea Iannone, in Qatar nog goede voor de tweede plaats achter Marquez en vorig jaar in Jerez de beste, kwam vanwege afstellingsproblemen niet verder dan de veertiende plaats. Moto3: Wonderkind Fenati wint Hoe goed hij precies is, weet niet nog niemand precies. Maar Romano Fenati telt na zijn eerste GP-overwinning in Jerez Casey Stoner, Jorge Lorenzo en Dani Pedrosa tot zijn bewonderaars. Wat de 16-jarige Italiaan presteerde, grensde ook aan het ongelooflijke. Onder moeilijke omstandigheden reed de GP-eerstejaars bewonderenswaardig beheerst vanaf de tiende startplaats naar een voorsprong van liefst 36 seconden op tweede man Luis Salom van het Nederlandse RW Racing GP en Sandro Cortese. De verrassende polesitter Alex Rins werd nog vierde na een val. Fenati maakte geen fout en zette tot en met de elfde man (teamgenoot Alessandro Tonucci) op een ronde. De pupil van oud-wereldkampioen Roberto Locatelli nam ook de WK-leiding over van Maverick Vinales die zich nooit helemaal happy voelde op het verraderlijke asfalt. Vinales crashte bijna en moest toen vanaf de 25e plaats naar voren komen. De Spanjaard werd nog zesde. Jasper Iwema crashte terwijl hij in de punten reed, maar bracht toch zijn FGR/Honda aan de streep. Iwema finishte als zeventiende en laatste. Pitstop • Het Moto3-team van Fausto Gresini zette het Honda-frame in de schuur en bestelde een FTR-rijwielgedeelte, iets wat ook het team van Efren Vasquez en Adrian Martin deed. Gresini’s pupil Niccolo Antonelli deed het uitstekend met een achtste plaats. De als tweede finishende Luis Salom (foto) en de andere drie Kalex-rijders verwachten mogelijk in Le Mans een korter frame. In de Moto2-klasse verloor de Britse frameconstructeur FTR een klant toen Julian Simon het chassis verruilde voor een Suter-frame. • Nicky Hayden (foto) gaf echter toe dat het chronische onderstuur niet het enige probleem van de Ducati GP12 is. De agressieve vermogensafgifte is de hoogste prioriteit bij Ducati. “Ik verlies nog steeds bij het uitkomen van bochten. De machine glijdt en beweegt als je op het gas gaat. We hebben een snelle motor, maar je moet die power ook kunnen gebruiken. We hebben zo veel anti-wheelie en ant-spin nodig om de problemen enigszins onder controle te krijgen dat de motor alleen aan het eind van het rechte stuk snel is. We moeten dus een soepeler vermogen vinden, minder wheelie-control gebruiken, de elektronica verminderen en echt het koppel gebruiken.” • Tech 3-teambaas Hervé Poncharal bood eind vorig jaar zijn Moto2-rijder Bradley Smith (foto) een driejarig contract met de bepaling dat de jonge Brit in 2013 op een MotoGP-machine zal zitten. Cal Crutchlow of Andrea Dovizioso zal aan het eind van het jaar derhalve plaats moeten maken voor Smith, die het op de door Tech 3 gebouwde Mistral 610 in de Moto2 erg moeilijk heeft. “De aanbieding om in 2013 MotoGP te rijden kon ik niet laten lopen”, aldus Smith. “Ook al rijdt een vriend in dat team. Dit is geen ideale situatie, maar je moet eerst voor jezelf zorgen.” Crutchlow heeft al aangegeven dat hij niet blij is met de gang van zaken, maar Poncharal zegt geen spijt te hebben van zijn handelswijze. “Ik wilde Bradley graag houden en als Cal dit jaar goed draait, waarom zouden we dan afscheid van hem nemen. En een goede jonge, maar ervaren coureur als Andrea laten lopen, wilde ik ook niet. Het is een luxeprobleem dat ik liever heb dan wanneer niemand je motor wil rijden. Maar ons doel blijft het om jonge rijders op te leiden.” • Ondertussen wordt Valentino Rossi ook al voorzichtig gelinkt aan Tech 3. Poncharal is voorzichtig. “Als Ezpeleta vasthoudt aan zijn intentie om in 2013 maar vier prototypes per fabriek te hebben – en ik denk dat hij dat doet – zal Valentino bij Cecchinello, Gresini of mij aan moeten kloppen als hij niet verder wil bij Ducati”, filosofeerde de Fransman. “Ik heb veel respect voor Valentino en wat hij gepresteerd heeft op de Yamaha was weergaloos. Maar je moet je afvragen of hij dit wil en of het verstandig is. En of Yamaha dezelfde steun wil geven als aan de fabrieksrijders. En wil hij zijn vaste crew meebrengen? En wat wil hij verdienen? Zijn huidige salaris kunnen wij als satellietteam nooit opbrengen. Het ideale scenario zou zijn als Monster er dan vol in zou stappen. Het zou een droom zijn om hem in ons team te hebben, maar zo ver is het nog lang niet en de situatie is erg gecompliceerd. Het kan een groot succes of een groot probleem worden. • Rossi’s crewchief Jerry Burgess (foto) vertelde dat de Ducati GP12 nu meer gewicht aan de voorkant heeft in combinatie met hardere veren in de voorvork en een langere swingarm. Het is meer behoudend, maar het geeft nog niet helemaal wat Valentino zoekt”, aldus Burgess. “Met een soepelere vermogensafgifte kan hij bij het openen van het gas een beter gevoel krijgen. We hebben nog een lange weg te gaan. Bij de yamaha zie je dat die motor van uit de lage toerentallen erg mooi uit de bochten komt. Wij moeten een aanpassing vinden op het vlak van motorkarakter, de benzine-afgifte en het anti-spin. Het karakter van de motor is deel van de puzzel. In Qatar hadden we een waanzinnige topsnelheid, maar geen goede rondetijden. Het motorkarakter moeten we veranderen.” • Honda en Yamaha dreigden in Jerez andermaal zich in de toekomst terug te trekken uit de MotoGP als de technische reglementen verder worden beknot. Dorna’s Carmelo Ezpeleta wil in 2015 een regelgeving die de huidige CRT-machines ter wille is. Dat zou betekenen dat de fabrieken verder beperkt worden. “Wij zijn in dit kampioenschap om te racen en om een show te geven, maar ook om technologie te ontwikkelen die op de straat gebruikt kan worden”, aldus Lin Jarvis van Yamaha. “Als de regels ons te ver beperken, heeft het niet zo veel zin meer om hier te zijn. Misschien is het beter om een goede compromis tussen CRT en prototypes te zoeken.” “Geld uitgeven om een machine groter en langzamer te maken, is niet goed, want fabrieken zijn alleen maar geïnteresseerd in het sneller maken van hun racers”, vulde Shuhei Nakamoto van HRC aan. UITSLAGEN GP WEGRACE JEREZ, SPANJE Moto3 1. Romano Fenati (I), FTR Honda; 2. Luis Salom (E), Kalex KTM; 3. Sandro Cortese (D), KTM; 4. Alex Rins (E), Suter Honda; 5. Alexis Masbou (F), Honda; 6. Maverick Viñales (E), FTR Honda; 7. Alberto Moncayo (E), Kalex KTM; 8. Niccolo Antonelli (I), FTR Honda; 9. Hector Faubel (E), Kalex KTM; 10. Zulfahmi Khairuddin (MAL), KTM; 11. Alessandro Tonucci (I), FTR Honda; 12. Alex Marquez (E), Suter Honda; 13. Ivan Moreno (E), FTR Honda; 14. Alan Techer (F), TSR Honda; 15. Giulian Pedone (CH), Oral; 17. Jasper Iwema (NL), FGR Honda. WK Tussenstand: 1. Romano Fenati, 45 punten; 2. Maverick Viñales, 35; 3. Luis Salom, 33. Moto2 1. Pol Espargaro (E), Kalex; 2. Marc Marquez (E), Suter; 3. Thomas Lüthi (CH), Suter; 4. Scott Redding (GB), Kalex; 5. Takaaki Nakagami (J), Kalex; 6. Claudio Corti (I), Kalex; 7. Mika Kallio (SF), Kalex; 8. Dominique Aegerter (CH), Suter; 9. Toni Elias (E), Suter; 10. Johann Zarco (F), Motobi; 11. Bradley Smith (GB), Tech 3; 12. Alex de Angelis (RSM), Suter; 13. Xavier Simeon (B), Tech 3; 14. Andrea Iannone (I), Speed Up; 15. Gino Rea (GB), Moriwaki. WK Tussenstand: 1. Marc Marquez, 45 punten; 2. Pol Espargaro, 41; 3. Thomas Lüthi, 27. MotoGP 1. Casey Stoner (AUS), Honda; 2. Jorge Lorenzo (E), Yamaha; 3. Dani Pedrosa (E), Honda; 4. Cal Crutchlow (GB), Yamaha; 5. Andrea Dovizioso (I), Yamaha; 6. Alvaro Bautista (E), Honda; 7. Stefan Bradl (D), Honda; 8. Nicky Hayden (USA), Ducati; 9. Valentino Rossi (I), Ducati; 10. Hector Barbera (E), Ducati; 11. Ben Spies (USA), Yamaha; 12. Aleix Espargaro (E), ART; 13. Danilo Petrucci (I), Ioda; 14. Mattia Pasini (I), ART; 15. Ivan Silva (E), BQR. WK Tussenstand: 1. Jorge Lorenzo, 45 punten; 2. Casey Stoner, 41; 3. Dani Pedrosa, 36.

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-