+ Plus

MotoGP Compact Donington, Groot-Brittanni

Bij hun afscheid van Donington Park zorgden de MotoGP-coureurs in samenwerking met de weergoden voor een onverwacht slotakkoord. Andrea Dovizioso won op het circuit in de Midlands eerder in de 125- en 250 cc-klasse en nu boekte de Italiaan er zowaar zijn eerste MotoGP-zege. Dovizioso schaduwde Valentino Rossi tot die in de fout ging. Eerder was Jorge Lorenzo al over de schreef gegaan. Voor Casey Stoner werd de Britse GP een blamage. Het voor dit seizoen aangepaste bandenreglement heeft voor een nieuw soort bandenpoker gezorgd. Omdat intermediates niet langer in het aanbod opgenomen zijn, moeten de coureurs de keus maken tussen slicks en regenbanden. Op Donington was het volgens Valentino Rossi “te droog voor regenbanden en te nat voor slicks”. Het leverde wel een uiterst boeiende race op met naast winnaar Dovizioso Colin Edwards en Randy de Puniet als onverwachte podiumgangers. De grote verliezers waren de titelkandidaten Jorge Lorenzo en Casey Stoner. Lorenzo begon sterk en leidde van de vijfde tot en met de achtste ronde. Toen ging de ogenschijnlijk gecontroleerd sturende Spanjaard in de fout bij het aanremmen van de laatste bocht voor start-finish. Lorenzo kwam op de spekgladde natte witte streep terecht en hoewel hij nog probeerde de race voort te zetten, leerde een schaderapportje op dat zijn Yamaha te gehavend was. “Mijn fout”, was Lorenzo’s enige juiste commentaar na de race. Hoewel Stoner wel aan de streep kwam, was zijn gekozen racetactiek voor een titelpretendent onbegrijpelijk. Stoner en teammaat Nicky Hayden kozen namelijk als enigen voor regenbanden. Al voordat de race halverwege was, werd het Ducati-duo gedubbeld door de verbaasde Rossi en Dovizioso. “Ik snap niet dat Casey voor regenbanden koos”, was winnaar Dovizioso duidelijk. “In dit soort omstandigheden is hij juist op slicks heel snel, hebben we gezien in (de door Stoner gewonnen ‘flag to flag’-race in) Mugello.” Elf ronden voor het einde was het noodlot de als veertiende gefinishte Stoner nog enigszins barmhartig. Met Dovizioso dicht op zijn huid gleed Rossi in de Foggy Esses onderuit. De WK-koploper kon op een nauwelijks beschadigde machine zijn weg vervolgen als elfde. In de laatste ronde passeerde Rossi nog James Toseland volgens de Brit “alsof hij op een droge baan reed” en werd nog vijfde. Door de schuiver van Rossi leek Dovizioso makkelijk naar een verrassende zege te sturen, maar in de slotfase werd de druk van De Puniet en Edwards – vijftiende na de eerste ronde! – zeer serieus. Na dertig ronden had Dovizioso nog 1,3 seconde voorsprong op Edwards die in de laatste ronde De Puniet nog passeerde. Na drie DNF’s kwam de Donington-zege voor Dovizioso op het juiste moment. “Het was een heel moeilijke race”, vertelde 23-jarige Repsol/Honda-eerstejaars. “De hele race regende het wel iets en daardoor was het erg lastig om de banden op temperatuur te krijgen. Eerst kon ik Valentino volgen en dat is een stuk makkelijker, want dan kun je er vanuit gaan dat degene die voor je rijdt, ziet waar het nat is. Daarna werd het tricky, omdat ik met mijn donkere vizier de vochtige plekken niet goed kon zien. Toen Rossi viel, gingen mijn rondetijden ook omhoog. Ik schrok ook, want hij stuurde heel vloeiend in en gleed plotseling weg. Daardoor werd ik ook bang, want je kon er zo maar naast liggen. In de laatste drie ronden heb ik veel risico moeten nemen toen De Puniet en Edwards begonnen te pushen. Gelukkig kon ik het onder controle houden. Het is voor mij een heel belangrijke overwinning, want ik ben in drie verschillende situaties koel gebleven. Eerst in het gevecht met Rossi, daarna alleen als leider en ten slotte onder druk. Nu moeten we er voor zorgen dat we ook in normale omstandigheden met de besten mee kunnen.” Met Edwards en De Puniet stonden er voor het eerst dit jaar twee satellietmachines op het podium. Edwards sprak van “48 minuten complete bullshit die je je ergste vijand niet gunt”. De Amerikaan liet de kans op een eerste GP-zege liggen in de openingsronden. “Ik reed met een voorband die ik nog niet eerder had gebruikt dit weekend en toen iedereen er zo vandoor ging bij de start, dacht ik alleen maar ‘waarom zo’n haast’”, verhaalde de Yamaha/Tech3-kopman. “Ik wilde het momentum te pakken krijgen, maar dat lukt ook niet echt als je als vijftiende rondrijdt. Het was een zenuwslopende race, want elke keer als ik remde en instuurde, zat ik met de billen samengeknepen. Op een gegeven moment kreeg ik door dat ik derde lag en ik zag twee man voor me rijden. Toen bedacht ik me dat dat misschien wel de eerste twee waren! In de laatste ronde kon ik Randy nog passeren. Eerder was ik al bijna op m’n plaat gegaan. Ik was net wat sneller dan hij. Of dommer.”De Puniet schonk teambaas Lucio Cecchinello zijn eerste podium in ruim drie jaar (Turkije, 2006). “Ik kwam in een stevig gevecht met Pedrosa terecht en hem kon ik achter me laten”, vertelde de Fransman. “Toen Rossi crashte, was dat perfect voor mij. Ik had zeven seconden voorsprong op Colin, maar ik dacht dat Dovi te ver voor me reed. Toen kreeg ik via het pitboard door dat Colin snel dichterbij kwam en dus moest ik nog hard pushen. Ik dacht zelfs nog heel even dat ik kon winnen, maar dit is ook al prachtig.”Twaalf tellen achter vierde man Alex de Angelis kwam Rossi over de streep. Hij wilde weinig weten van een verkeerde tactiek, aangezien hij na Lorenzo’s crash ook voor een veilige tweede plaats achter de ongevaarlijke Dovizioso had kunnen kiezen. “Ik rijd om te winnen en met de instelling van vandaag heb ik 101 GP’s gewonnen”, was Rossi duidelijk. “Het was een heel klein foutje, zó klein dat het op de data nauwelijks te zien was. Ik had op het droge stuk van de bocht iets meer hellingshoek dan eerder en daar was de band koud. Heel vreemd: in die bocht glijd je meestal over het voorwiel weg, maar bij mij ging het achterwiel. Dat ik uiteindelijk vijfde word, levert me nog elf punten op en daarom sta ik nu 25 punten voor op Lorenzo. Dat is belangrijk.” Het was duidelijk dat Stoner op regen gegokt had. “Iedereen kent mijn lichamelijke problemen als het droog is”, aldus de niet fitte Australiër die zelf de beslissing nam om op regenbanden van start te gaan. “Na de opwarmronde zat ik handenwrijvend te wachten op meer regen, maar de regen verdampte te snel op de baan. Het was een gok, maar een gok die het waard was om te nemen. Als de regen had doorgezet, waren we helden geweest.”UnterschrifteOpeningDichterbij liet Andrea Dovizioso Colin Edwards (5) niet komen. “Dovi” won zijn eerste MotoGP-race onder heel moeilijke omstandigheden. RossiOndanks deze schuiver sleepte de op dat moment leidende Valentino Rossi er nog een vijfde plaats uit. LorenzoJorge Lorenzo maakte een beginnersfout door op de spekgladde witte lijn terecht te komen. Seite 3(Kasten – Spalte an linke Seite)125 cc: Simon wint sprintVorig jaar reed Pol Espargaro net een ronde te laat aan de leiding om de vanwege regen voortijdig gestopte GP van Indianapolis te winnen. In Donington leek hij op weg naar zijn eerste GP-zege, totdat na zestien ronden de race gestaakt werd vanwege regen. De wedstrijdleiding besloot tot een herstart met een race over vijf ronden. Daarin kwam Espargaro niet verder dan de tiende plaats. WK-leider Julian Simon (60) verging het een stuk beter. De Spanjaard passeerde voor de laatste doorkomst de opgebloeide Simone Corsi (24). Die kreeg even de leiding in handen toen Marc Marquez zijn eigen grenzen verkeerd inschatte. Scott Redding won vorig jaar in Donington, maar finishte daarna nooit meer bij de beste drie. In Donington wel. Zijn landgenoten Danny Webb en Bradley Smith hadden veel minder geluk. Smith kwalificeerde zich op de pole, maar kwam er door foutjes in de race totaal niet aan te pas. Net als een jaar geleden crashte Webb in zijn thuisrace. Dat overkwam op de gladde baan ook Sergio Gadea en Andrea Iannone die al in het eerste deel van de race tegen de grond klapten. Ook Jasper Iwema zag de finish niet. Kort voordat de rode vlag werd gezwaaid viel de Seel-coureur, maar hij meldde zich wel bij de herstart. Iwema reed enkele ronden in een puntenpositie, maar legde zijn opgelapte fiets andermaal plat. Uitslag: 1. Julian Simon (E), Aprilia; 2. Simone Corsi (I), Aprilia; 3. Scott Redding (GB), Aprilia; 4. Nico Terol (E), Aprilia; 5. Takaaki Nakagami (J), Aprilia; 6. Luis Salom (E), Aprilia; 7. Lorenzo Zanetti (I), Aprilia; 8. Dominique Aegerter (CH), Derbi; 9. Efren Vasquez (E), Derbi; 10. Pol Espargaro (E), Derbi; 11. Tomoyoshi Koyama (J), Loncin; 12. Joan Olivé (E), Derbi; 13. Johann Zarco (F), Aprilia; 14. Martin Glossop (GB), Aprilia; 15. Marc Marquez (E), KTM.WK-stand: 1. Simon, 154; 2. Gadea, 104; 3. Smith, 98,5; 4. Terol, 94,5; 5. Iannone, 93,5; 26. Iwema, 3.250 cc: Aoyama weerstaat BautistaHiroshi Aoyama ging dit seizoen in als outsider, maar de Japanner bezet na tien GP’s de eerste plaats in de titelstrijd. In Donington bouwde Aoyama (4) zijn voorsprong zelfs uit dankzij een indrukwekkende derde seizoensoverwinning. De kwartliterrace werd op een natte baan gestart en Aoyama was in het begin duidelijk bereid om de grootste risico’s te nemen. In de openingsfase leken Alex Debon, Marco Simoncelli (58) en Mattia Pasini de Honda-coureur nog enigszins bij te kunnen houden, maar hoewel zij de finish wel haalden, gingen allen in de fout. Naarmate de race vorderde kwamen de kanslozen binnen voor slicks, maar de kop bleef op gehavende regenbanden verder glibberen. Alvaro Bautista probeerde vanaf de tweede plaats de druk op te voeren op Aoyama, maar de Spanjaard moest zich gewonnen geven. Opvallende starter was Ralf Waldmann. De 43-jarige Duitser reed in 2002 zijn laatste GP, maar viel in Donington – de plek van zijn laatste GP-overwinning – op als vervanger voor de geblesseerde Vladimir Leonov. Waldman, op intermediates, crashte in de zesde ronde. Uitslag: 1. Hiroshi Aoyama (J), Honda; 2. Alvaro Bautista (E), Aprilia; 3. Mattia Pasini (I), Aprilia; 4. Marco Simoncelli (I), Gilera; 5. Mike Di Meglio (F), Aprilia; 6. Alex Debon (E), Aprilia; 7. Raffaele De Rosa (I), Honda; 8. Hector Barbera (E), Aprilia; 9. Thomas Lüthi (CH), Aprilia; 10. Hector Faubel (E), Honda; 11. Jules Cluzel (F), Aprilia; 12. Lukas Pesek (CZ), Aprilia; 13. Roberto Locatelli (I), Gilera; 14. Karel Abraham (CZ), Aprilia; 15. Shoya Tomizawa (J), Honda.WK-stand: 1. Aoyama, 159; 2. Bautista, 144; 3. Simoncelli, 115; 4. Barbera, 114; 5. Pasini, 80. MotoGP rapport (MIT PODESTFOTO) 30 ronden = 120,69 km, snelste ronde Jorge Lorenzo, 1.31,554 (gem. 158,188 km/u)1. Andrea Dovizioso (I), Honda Maakte zich geen zorgen over vijfde startplaats, wel over zijn raceritme. Die vrees bleek op zondag ongegrond. 2. Colin Edwards (USA), Yamaha Trainde als zesde, maar ondanks knappe race toch bedroevend langzaam in eerste helft van de race.3. Randy de Puniet (F), Honda Mooie revanche voor crash in de eerste ronde in Duitsland. Kwam in vergelijkbare omstandigheden in Motegi 2007 voor het eerst op het podium. 4. Alex de Angelis (RSM), Honda Na vijfde plek in Duitsland nu plaats vier. Twaalfde startplaats mocht geen belemmering vormen, vond hij. Eindelijk eens gelijk. 5. Valentino Rossi (I), Yamaha Startte afwachtend vanaf pole, maar kwam toen snel naar voren. Hield schade na zijn crash zeer beperkt. Sterker: hij liep uit op de concurrentie. 6. James Toseland (GB), Yamaha Wilde niet net als vorig jaar in de eerste bocht tegen de vlakte. Bleef zelfs de hele race overeind. Zesde plaats evenaring van beste prestatie van 2009. 7. Marco Melandri (I), Kawasaki Stond er met zevende startplek uitstekend bij. Hogere verwachtingen van hem in “zijn” omstandigheden. Motorwissel leverde te weinig op. 8. Niccolo Canepa (I), Ducati Voor het eerst in zijn GP-carrière beste Ducati-finisher. Moest twee rondjes voor het einde Melandri laten gaan. Toch beste resultaat tot nu toe. 9. Dani Pedrosa (E), Honda In de kwalificatie nog razendsnel met tweede gridpositie. Handhaafde zich in eerste twaalf ronden op podiumplek, zakte toen door gripproblemen ver terug. 10. Mika Kallio (SF), Ducati Had meer verwacht. Deed in “droge” omstandigheden mee om zesde plek, maar machinewissel wierp hem alleen maar terug. 11. Loris Capirossi (I), Suzuki Slechte kwalificatie (veertiende), maar beter in de eerste racehelft. Wisselde van machine, maar reed regenbanden binnen twee ronden aan gort. 12. Gabor Talmacsi (HON), Honda Deed wat hij moest doen: er op blijven zitten en denken aan punten. Kwam niet binnen voor machinewissel. Had hem zeker plekken gekost. 13. Chris Vermeulen (AUS), Suzuki Slechte training, maar stond wel nèt voor Capi. In de race was het anders. Verloor veel tijd met bermexcursie. Machinewissel was verkeerde beslissing, gaf hij toe. 14. Casey Stoner (AUS), Ducati Verspeelde door verkeerde bandengok grote kans om in te lopen op Rossi en Lorenzo. Was in natte warm up van zondag nog met stip de snelste. 15. Nicky Hayden (USA), Ducati Wilde vanaf startplaats vijftien wel een gokje wagen. Was voor het eerst dit seizoen heel lang in duel met teammaat. Maar wel om laatste plaats. DNFJorge Lorenzo (E), Yamaha Maakte dure beginnersfout door op de natte witte lijn terecht te komen. Zou er van leren, zei hij. Toni Elias (E), Honda Ging als een speer in de eerste ronden toen hij zelfs de race leidde. Ging in de achtste ronde hard onderuit toen hij als vijfde de kop nog duidelijk in zicht had. WK-tussenstand1. Valentino Rossi, 187; 2. Jorge Lorenzo, 162; 3. Casey Stoner, 150; 4. Dani Pedrosa, 115; 5. Colin Edwards, 103; 6. Andrea Dovizioso, 94; 7. Marco Melandri, 79; 8. Randy de Puniet, 74; 9. Chris Vermeulen, 67; 10. Loris Capirossi, 66; 11. Alex de Angelis, 60; 12. James Toseland, 55; 13. Nicky Hayden, 47; 14. Toni Elias, 47; 15. Mika Kallio, 34; 16. Niccolo Canepa, 28; 17. Sete Gibernau, 12; 18. Yuki Takahashi, 9; 18. Gab

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-