+ Plus

Moto2 voorbeschouwing 2013

Wordt het er gemakkelijker op als je twee voornaamste concurrenten de wijk hebben genomen naar een andere klasse? Of wordt de druk juist groter? Pol Espargaro’s vizier zal niet anders staan dan in 2012. De kopman van het team van oud-wereldkampioen Sito Pons wil in zijn derde Moto2-seizoen gewoon de titel. Reglementswijzigingen lijken hem niet te deren. In een klasse waarin iedereen over dezelfde blokken kan beschikken, moet het verschil gemaakt worden door het rijwielgedeelte en zeker ook door de coureur zelf. Voor een aantal betrokkenen waren die uitgangspunten nog niet gelijk genoeg. En daar was wat voor te zeggen. Marc VDS-teammanager Michael Bartholemy is een van de mensen die al enkele jaren pleit voor een minimum gewicht voor rijder en machine. Zijn pupil Scott Redding zag op rechte stukken telkens lichtere concurrenten voorbij flitsen en de lange Brit reed meer dan eens banden stuk in zijn pogingen om vlieggewichten bij te houden. Redding begroet de maatregel dat mens en machine met ingang van het nieuwe seizoen minimaal 215 kilo moeten wegen; zijn teammaat en lichtgewicht Mika Kallio moet kilo’s bij plakken. De drie wintertesten in Jerez, Valencia en weer Jerez hebben echter geen compleet ander plaatje geschilderd dan vóór de regelaanpassing. In feite kon pas tijdens de laatste confrontatie in Jerez worden gesproken van een representatief beeld, omdat tijdens de eerdere sessies niet alle rijders van dezelfde blokken gebruik maakten. Die CBR600-blokken worden overigens niet langer door GEO Technology geprepareerd maar bij het Spaanse Externpro dat haar basis heeft op Motorland Aragon. Het Zwitserse Suter levert niet langer de koppelingen; die rol is overgenomen door FCC. Pons/Kalex-coureur Espargaro werd vorig jaar achter Marc Marquez maar vóór Andrea Iannone tweede in het wereldkampioenschap en bevestigde met drie keer de snelste tijd bevestigde zijn favorietenrol voor 2013. In Jerez dook hij bovendien net iets onder het twee jaar oude polerecord van Stefan Bradl. Collega en voormalig wereldkampioen Toni Elias, toch niet traag tijdens die test, verzuchtte in Jerez dat Espargaro iedereen een stap voor was. Vorig jaar al werd Espargaro onophoudelijk gevraagd over zijn MotoGP-plannen; een titel zou de 21-jarige Catalaan flink kunnen helpen. Bovendien wil Kalex, met twaalf klanten present in de Moto2, nu eindelijk ook wel eens de constructeurstitel overnemen van Suter dat vanaf 2010 telkens de meeste punten verzamelde. Vorig jaar hadden Zwitsers met Marc Marquez een uithangbord, dit jaar had Tom Lüthi de belangrijkste troef moeten worden. De nummer 4 van 2012 verbrijzelde op 14 februari in Jerez bij een harde val zijn rechter elleboog. Lüthi zal in ieder geval de eerste twee GP’s moeten missen. Zijn beoogde nummer 1-status bij Suter zou wel eens kunnen worden overgenomen door Nico Terol. Worstelde de Aspar-coureur gedurende zijn Moto2-debuutseizoen nog met de agressieve strijdwijze in de klasse en veel chatter, vlak voor de seizoensfinale in Valencia leek met een tweede plek het kwartje gevallen bij Terol. De wintertesten toonden een sterke en zelfverzekerde Terol, die die lijn nu ook moet doortrekken in de wedstrijden én dus buiten Spanje. Met zijn achttiende plaats in de eindstand stelde Terol in 2012 zwaar teleur; zijn voormalig 125 cc-rivaal Johann Zarco deed het met een tiende plaats als beste ‘rookie’ beduidend beter. De Fransman zit dit jaar op een Suter van het Came Ioda Racing Project, maar liet nog geen verpletterende indruk achter. Het overgrote deel van de teams en rijders kiest in 2013 voor Kalex-frames, terwijl het Britse FTR geheel verdwenen is als leverancier van de vaste club. Niet alleen Scott Redding zal het op de Marc VDS/Kalex Pol Espargaro lastig willen maken, ook de in 2012 wisselvallige Takaaki Nakagami en Julian Simon van het Italtrans Racing behoorden tijdens de laatste test tot de drie snelste Kalex-klanten. Simon maakte in Jerez nog een pittige schuiver, de testresultaten doen echter geloven dat hij de vorm heeft hervonden die hem in 2010 de titel van Moto2-vice-wereldkampioen opleverde. Ook Espargaro’s teamgenoot Esteve Rabat behoort tot de snelste rijders. Moto3-wereldkampioen Sandro Cortese behoort ook tot de Kalex-clientèle. De Duitser testte bescheiden. Fabrikant Speed Up heeft enthousiast aan acquisitie gedaan: telde de deelnemerslijst van de Valencia GP nog maar drie Speed Up-rijders (waaronder Andrea Iannone), dit jaar heeft Speed Up acht rijders in de klantenkring. Vier van die coureurs verschijnen ook nog in dezelfde kleuren: vorig jaar stapte NGM Mobile Racing vlak voor de TT over van Suter naar FTR, nu wordt het Speed Up voor Maleisië-winnaar Alex De Angelis en de teamnieuwelingen Simone Corsi, Mattia Pasini en Ricky Cardus. Aan geld blijkbaar geen gebrek bij het team dat in de MotoGP met Colin Edwards en Claudio Corti start. Voor De Angelis is de Speed Up het vierde framefabrikaat sinds 2011. Getuige de testresultaten – dertiende tijdens de laatste test in Jerez – moet hij nog wennen. Naast Sandro Cortese maakten nog twee andere Moto3-racewinnaars de overstap. Danny Kent en Louis Rossi vervangen op de Mistral M610 van Tech3 Bradley Smith (MotoGP) en Xavier Simeon (sneller en blijer met een Kalex). Voor Kent – die wordt geholpen door voormalig Superbike-kampioen James Toseland – en Rossi wordt het al een hele klus om elke race in de punten te rijden. Eenzelfde zware opdracht wacht Yuki Takahashi. De diep gevallen Japanner pakte vorig jaar op de valreep nog twee WK-puntjes en mag in het nieuwe door Tady Okada geleide Idemitsu Honda Team Asia werken aan eerherstel. Constructeur Moriwaki, in 2010 nog wereldkampioen met Toni Elias, kan hetzelfde doen en zich volledig richten op haar enig overgebleven klant in de Moto2. foto’s vrijdag 22/3 11.36 gemaild door G&G naar sport@motoplus.nl) Opener – 441966 Pol Espargaro #44 Pol Esparagro was tijdens alle testen de snelste en begint als titelfavoriet aan het seizoen. 441492 Redding #45 Scott Redding profiteert van het nieuwe minimum gewicht voor rijder en machine in de Moto2. 439792 Terol #18 Nico Terol presenteerde zich tijdens de testen als de snelste Suter-rijder. De laatste 125 cc-wereldkampioen oogt sterker dan vorig jaar. 441114 De Angelis in pits Alex De Angelis reed in 2011 op een Motobi, vorig jaar op een Suter en een FTR en dit jaar op een Speed Up. Hij moet nog wennen.

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-