+ Plus

Lezerstest Royal Enfield

Met de Interceptor 650 en de Continental GT650 veroverde Royal Enfield tijdens de afgelopen EICMA in Milaan het hart van het publiek. Ook de eerste testen doorstonden de Indiërs met de Britse roots vol glans en in een van onze duurtesten is een Interceptor onderweg naar 50.000 testkilometers. Maar wat vinden jullie, MotoPlus-lezers, nu van de Royal Enfields? We gingen een dagje op stap met een aantal lezers een flinke dwarsdoorsnede van het Royal Enfield-gamma.

Nick Windmeijer (22 jaar); Rijdt zelf: Honda GL1000Ltd en CB400 Four

Ik begin op de Bullet 500, de klassieke 500 cc eencilinder waar we Royal Enfield van kennen. Deze motor is in één woord samen te vatten; onthaastend. Het is heerlijk rustig en als je ermee rijdt wil je totaal niet gaan jagen over een dijkweggetje, deze motor is veel meer gemaakt om rustig aan, met een kilometer of 60 per uur, te rijden over de landweggetjes. Lekker rustig aan doen en niet teveel snelle bochten maken.

Bij de eerste stop stap ik over op de twins, de Interceptor 650 eerst. Een heerlijk soepele motor, met rijkelijk koppel onderin. Ik was persoonlijk aangenaam verrast over hoe lekker je met deze motor kan toeren. Het is werkelijk opstappen en wegrijden.

Als laatste rijd ik nog een stukje op de Continental GT 650. Deze heeft hetzelfde blok, maar heeft met zijn clip-ons en rear-set een wat sportievere zitpositie. Na de geweldige Interceptor was ik persoonlijk wat teleurgesteld. Ik verwachtte een nóg fijnere motor, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat deze motor op snelheden onder de 100 eigenlijk wat oncomfortabel is. Je leunt wat veel op je polsen en de zit is daardoor wat vermoeiend. Boven de 100 zorgt de tegendruk van de wind dan weer wel dat het wat beter vol te houden is. Wel stuurt de Continental nog een stukje strakker en kun je er heerlijk mee spelen op de bochtige stukken weg. Al met al een zeer geslaagd dagje en aangenaam verrast door de Royal Enfields, en dan met name door de Interceptor.

Mika van Vonderen (49 jaar); Rijdt zelf: Suzuki GSF 600 Bandit

Als India-freak kan ik niet om Royal Enfield heen. Belangrijkste vraag voor mij was of ik met mijn lengte van slechts 1.57 meter met de voeten aan de grond zou kunnen. Niet met de Himalayan, dus die heb ik helaas niet kunnen rijden. De Interceptor, de GT en de Classic 500 vallen mij uitermate mee. Vergeleken met mijn eigen verlaagde Bandit zijn deze niet zo veel hoger. Dankzij de slanke zadels van de Interceptor en GT houd ik zelfs extra lengte over. Maar door die slanke zadels sluiten mijn benen ook niet lekker om de tank. Mijn dijen vinden hun weg tussen de tank en het blok, wat in eerste instantie de behendigheid wat vermoeilijkt. De zithouding en het bredere stuur van de Interceptor zijn heerlijk voor je rug, ideaal dus voor de langere afstanden.

Een mooie tegenhanger van de Interceptor is de GT. Hij heeft een smaller stuur, een defensievere zithouding en is wendbaarder. Leuke machine om mee te spelen op kortere afstanden. Bij mij schieten na een kwartier rijden alle spieren in mijn nek al op hol. Beide motoren trekken goed op en schakelen lekker door. Voor een lichte motor toch aardig wat pit en dus voor bijvoorbeeld beginnende motorrijders(sters) een fijne machine om mee te starten.

De Bullet Classic heeft een fijn zadel. Hier maakt de afstand tussen stuur en zadel het lastig om met korte armen toch mijn volledige zitvlak relaxed te laten rusten op het zadel. Want dat is toch wel wat deze machine van je vraagt. Sit back and relax! De Classic komt niet al te snel op gang, zelfs met het gas vol open heeft hij wat moeite om de anderen bij te houden bij het optrekken. Een ideale motor om op binnendoor wegen te toeren. Wel veel trillingen! Maar een gratis massage onderweg is nooit weg. Nu nog de Indiase geuren en kleuren en dan is het plaatje compleet!

Waar mijn voorkeur ligt bij deze drie modellen? Een kruising tussen de Interceptor en de GT zou voor mij denk ik de beste combinatie zijn.

Lees meer over

Honda Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-