+ Plus

Lezerstest Honda DCT-modellen

In 2010 presenteerde Honda op de VFR1200F voor het eerst haar uiterst innovatie ‘dual clutch transmission’, kortweg DCT. De techniek met dubbele koppeling is inmiddels behoorlijk ingeburgerd in het Honda-gamma, meer dan de helft van de modellen waarop het beschikbaar is, wordt inmiddels zelfs met DCT verkocht, en dat percentage groeit nog altijd. Onder Honda-rijders is er dus erg veel animo voor het systeem, dat door velen nog altijd wat minachtend als ‘automaatje’ wordt bestempeld. Onbekend maakt onbemind immers. Voor tien MotoPlus-lezers kent het DCT echter inmiddels geen geheimen meer, op een werkelijk prachtige donderdag reden zijn met vijf verschillende DCT-modellen een flinke testronde door de Achterhoek. Hun ervaringen lees je hieronder.

 

Naam: Jan van Triest
Woonplaats: Ermelo
Leeftijd: 52 jaar
Beroep: ondernemer
Eigen motor: BMW R1200GS Adventure / R1100S boxercup / GS850G

“DCT zorgt dat motorrijden leuk blijft, ondanks een automaat. Het blijkt in de praktijk bovendien comfort verhogend voor zowel rijder als passagier. Het systeem is ook erg goed in staat om zich aan te passen aan verschillende rijstijlen, sportief of boemelen, beide beheerst het perfect. Mijn favoriet was de S-stand, waarbij je met de schakelflipper soms iets meer motorrem bijschakelde. Zelden had ik daarbij de neiging om zelf op te schakelen. De Africa Twin is er zelfs de perfecte woonwerkmotor door geworden. Stil ergonomisch, adequaat schakelend: dit systeem is bijna perfect! Een dikke 9,5.”

 

Lees meer over

BMW Honda

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...