+ Plus

Lezerstest Honda DCT-modellen

In 2010 presenteerde Honda op de VFR1200F voor het eerst haar uiterst innovatie ‘dual clutch transmission’, kortweg DCT. De techniek met dubbele koppeling is inmiddels behoorlijk ingeburgerd in het Honda-gamma, meer dan de helft van de modellen waarop het beschikbaar is, wordt inmiddels zelfs met DCT verkocht, en dat percentage groeit nog altijd. Onder Honda-rijders is er dus erg veel animo voor het systeem, dat door velen nog altijd wat minachtend als ‘automaatje’ wordt bestempeld. Onbekend maakt onbemind immers. Voor tien MotoPlus-lezers kent het DCT echter inmiddels geen geheimen meer, op een werkelijk prachtige donderdag reden zijn met vijf verschillende DCT-modellen een flinke testronde door de Achterhoek. Hun ervaringen lees je hieronder.

 

Naam: Jan van Triest
Woonplaats: Ermelo
Leeftijd: 52 jaar
Beroep: ondernemer
Eigen motor: BMW R1200GS Adventure / R1100S boxercup / GS850G

“DCT zorgt dat motorrijden leuk blijft, ondanks een automaat. Het blijkt in de praktijk bovendien comfort verhogend voor zowel rijder als passagier. Het systeem is ook erg goed in staat om zich aan te passen aan verschillende rijstijlen, sportief of boemelen, beide beheerst het perfect. Mijn favoriet was de S-stand, waarbij je met de schakelflipper soms iets meer motorrem bijschakelde. Zelden had ik daarbij de neiging om zelf op te schakelen. De Africa Twin is er zelfs de perfecte woonwerkmotor door geworden. Stil ergonomisch, adequaat schakelend: dit systeem is bijna perfect! Een dikke 9,5.”

 

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.