+ Plus

Lezerstest: Honda DCT-modellen

Voor het huidige modeljaar gaf Honda haar 750cc-DCT-modellen, de NC750X en de X-ADV, een Euro5-kuur met daarnaast een aantal updates en een aangescherpt design. Beide modellen kregen daarnaast gezelschap van een compleet nieuw model, de Forza 750. Een aantal MotoPlus-lezers kon een dag op stap met het trio Honda’s met ‘Dual Clutch Transmission’. Kwestie van wennen, zo’n automatische bak?

Naam: Alex Andriessen
Leeftijd: 56 jaar
Beroep: onderhoudsmonteur werktuigbouw
Rijbewijs sinds: 1989
Eigen motor: Honda Monkey 125, Yamaha YZF-R6 (circuit)
Beoordeling: NC750X ****/ Forza *** / X-ADV *****

“Ik begin op de NC750X. Een beetje onwennig de automaat in ‘D’ van Drive gezet, de handrem er af, gas geven en hij vertrekt vanzelf. Onderweg heb ik nog wel een paar keer naar een niet bestaand koppelingshendel of schakelpedaal gezocht…. De zithouding is lekker ontspannen met mijn lengte van 1.88 meter, maar ik had wel last van wind en turbulentie tegen mijn helm. Keren op de weg gaat super makkelijk met de automaat, zelfs zonder de achterrem te gebruiken! De automaat schakelt in de standaard modus lekker soepel door de zes versnellingen, in de Rain-modus bij een lager toerental. Aangezien ik een wat sportievere rijder ben, heb ik wat langer in de Sport-modus gereden, en dan wordt er pas geschakeld als de toerenteller tegen het rood aanloopt. Wel vond ik het wat storend dat hij af en toe wat lang in de tweede versnelling bleef hangen. Handmatig schakelen met de knoppen op de linker stuurhelft werkt ook prima. De NC remt goed, ondanks de enkele schijf voor. De vering is comfortabel en je kunt er best wat sportiever mee rijden.
Na de NC heb ik de Forza 750 motorscooter gereden. Zelfde motorblok, geheel andere zithouding. Die laatste is onwennig met de voeten vooruit op het kunstof. Ik had wat moeite om mijn lange benen kwijt te kunnen, en het vergt ook een andere manier van sturen. Ook hier is het ruitje te laag voor mijn lengte. De remmen voldoen prima, de vering is comfortabel en ik denk dat het een prima motor(scooter) is voor dagelijks woon-werkverkeer. Hij leent zich wat minder voor sportief rijden, maar daar is hij ook niet voor bedoeld
Daar is de X-ADV, de derde fiets waar ik op rijd, beter geschikt voor. Hier valt meteen het brede, stoere stuur met het wat smallere (verstelbare) ruitje op, wat ook hier in de hoogste stand nog te laag is voor mijn lengte. De 30 mm hogere zit vergeleken met de Forza is duidelijk merkbaar. Klinkt gek, want de Forza en de X-ADV lijken best wel op elkaar. Maar de X-ADV stuur sportiever en klinkt naar mijn mening ook sportiever als je het gas open draait, ondanks dat dit weer hetzelfde blok is. Het TFT-scherm is zeer goed afleesbaar en de diverse rij-modi zijn makkelijk te selecteren tijdens het rijden. Ondanks de ‘slechts’ 60 pk had ik een hoop lol met deze X-ADV. Als het prijskaartje nu iets vriendelijker was….”

Naam: Johan Vissers
Leeftijd: 48 jaar
Beroep: CNC machine operator
Rijbewijs sinds: 1992
Eigen motor: Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Beoordeling: NC750X 4 sterren, X-ADV 4,5 sterren

“Ik rijd al zo’n 3,5 jaar een Africa Twin met DCT en daarvoor een NC750X met DCT. Ik heb dus al ruim vijf jaar ervaring met DCT en zou echt niet meer terug willen. Als eerste rijd ik de NC750X, waarbij meteen de lagere zitpositie opvalt. Voor mijn korte beentjes heerlijk en comfortabel bij de grond. De tweede indruk is dat de NC smal is en simpel oogt als je zo naar het stuur kijkt. Maar daar is de prijs dan ook naar. Ik startte met het DCT in de standaard modus. De motor voelt gelijk vertrouwd aan en is gemakkelijk te sturen. In de Sport-stand heb je het meeste vermogen en is het DCT lekker bij de les. Ondanks het geringe aantal pk’s had ik bijna nooit het gevoel gehad dat ik te kort kwam. Sturen gaat lekker, al vond ik wel dat de NC bij vlot genomen drempels stevig tot hard aanvoelde.
Na de eerste stop overgestapt naar de X-ADV. Je ziet en voelt gelijk dat dit een duurdere fiets is, het ziet er allemaal net wat beter uit: mooier display, upside-down voorvork, dubbele remschijven voor en stoere spaakwielen. In het begin is het even zoeken naar een goede zitpositie, want het is net even iets anders. Zover mogelijk naar achter, tegen de duoplek aan, de voeten zo ver mogelijk naar voren en ik was helemaal om. Dit zou mijn keuze zijn. Hij rijdt net zo makkelijk als de NC, maar heeft alleen net iets betere vering. Daardoor voelt de X-ADV net iets comfortabeler aan, maar hij stuurt zeker net zo goed als de NC750X.
Nadeel van de X-ADV, of het voordeel voor de NC, is dat wanneer je wilt wisselen van rijmodi (tussen Standaard en Sport) je steeds alle modi voorbij moet voordat je bij Sport bent. Bij de NC kun je veel sneller wisselen tussen deze twee. Ander minpuntje van de X-ADV is dat je bij zelf opschakelen moeilijker bij de flipper komt, omdat hier de achterrem zit. Hierdoor is de flipper wat hoger gepositioneerd, waardoor deze niet op een ‘natuurlijke’ positie zit. Als ik zou moeten kiezen, dan is de X-ADV mijn keuze!”

 

Naam: Joshua Vinckevleugel
Leeftijd: 23 jaar
Beroep: Student verpleegkunde/jobstudent-verkoper Motorkleding zaak RAD Willebroek
Rijbewijs sinds: 2015
Eigen motor: Honda VFR1200X Crosstourer, Honda CB500X, Honda CRF1000L Africa Twin
Beoordeling: Forza sterren, X-ADV 5 sterren

“Initieel denk je bij de Forza ‘Oh, weer een scooter’, maar niets is minder waar. Als je er op gaat zitten, word je ontvangen op een ruim en comfortabel zadel, zoals van Honda gewend. Het uitzicht over het voorkuipwerk geeft het touring-gevoel. Het 5 inch TFT-display doet door het kuipwerk klein aan. Zo’n display vraag er echt om gebruikt te worden als navigatie dit was echter (nog) niet mogelijk, jammer! De rijmodi Rain, Drive, Sport en Custom zijn duidelijk zichtbaar op het display en ze geven aan wat het effect is op het rijgedrag. Rain en Drive hebben een rustige gasrespons en hierbij is de motorrem heel miniem. Ook schakelt de motor dan snel op, waardoor het toerental laag blijft. Lekker zuinig, maar het kan hierdoor gemakkelijk wat schokkerig aanvoelen. Met twee personen of extra gewicht is de drive aangenaam, maar als je alleen rijdt, rij je liever in Sport of Custom. Hierbij is het schakelgedrag vertrouwelijder, net zoals de toerentallen waarin de motor werkt. Met knoppen op de linker stuurhelft kun je zelf ook handmatig schakelen. Dit is fijn als je wat extra met de motorrem wilt werken voor je een bocht in gaat. In de bocht zelf stuurt de Forza heel stabiel en zeker. Je hoeft er niet over na te denken. Als je je voeten op de voorste voetsteunen zet kun je met heel je lichaam sturen en dit voel direct heel vertrouwd. Het stuurgedrag voelt aan als een motorfiets en niet als een scooter. Hierover was ik zeer aangenaam verast.
Ook de Honda X-ADV was een verassing. Niet enkel in zijn wilde/ongeziene styling maar ook qua rijcomfort en -plezier. Je zit wat hoger dan op de Forza. Het stuur is breder, een beetje zoals de Africa Twin. Het kuipwerk is wat smaller en het 5 inch display komt hier volledig tot zijn recht. De X-ADV heeft nog een extra rijmodus: Offroad. Deze stand combineert goed met de langere veerwegen. De vering filtert veel oneffenheden, die waren bij de Forza duidelijker voelbaar. Het motorblok en het uitlaatsysteem zorgen voor een iet wat agressieve, maar niet overdreven toon.
Deze beide ‘scooters’, of Sport- en SUV-scooter, hebben me aangenaam verrast. Ze zijn zeer stabiel in de bochten en op hogere snelheden en zijn krachtig genoeg om plezier mee te hebben en om niet onder te doen voor andere motoren in deze klasse. En in welke versnelling je zit maakt niet uit, want het DCT-systeem neemt dat van je over.”

Naam: Louis Verschoor
Leeftijd: 53 jaar
Beroep: filiaalmanager
Rijbewijs sinds: 1991
Huidige motoren: Honda CRF450L Enduro en de leukste motor die er bestaat: Honda Monkey
Beoordeling: Honda X-ADV 5 sterren

“Vanaf het moment dat ik de X-ADV zag, was ik om: wat een mooi, strakke motor met schitterende spaakwielen en wat een prachtig, stoer design. Keyless startsysteem en DCT-automaat, het leek wel of ik in m’n auto zat, wat een gemak. Het zonnetje stond aan de lucht en we mochten door de mooie Achterhoek rijden, met een glimlach onder de helm dus. Na wat gewenning werd ik aangenaam verrast: wat werkt die DCT-automaat goed, en ondanks zijn scooterachtige voorkomen is het wat rijbeleving betreft een gewone motor. Standje Sport was voor mij het fijnst, waarbij je makkelijk met de schakelflippers op kunt schakelen als het toerental te hoog wordt. 59 pk lijkt weinig, maar is echt genoeg voor een snelle sprint. De zithouding is rechtop en zeer ontspannen. Aan de treeplanken moet je wennen als je je voeten snel op de grond wilt zetten. Ondanks dat ik mijn leesbril niet op had, kon ik toch goed het duidelijke TFT-dashboard aflezen, iets wat me slechter afgaat met een lcd-uitvoering. Ik heb al aardig wat soorten motoren mogen bezitten maar de X-ADV is een topper wat gebruiksgemak en rijbeleving betreft. Het is dat ik geen woon-werkverkeer rijd, maar anders stond deze Honda bovenaan mij lijst, vandaar 5 sterren.”

Naam: Paul Akkerman
Leeftijd: 52 jaar
Beroep: huisman/vrijwilliger
Rijbewijs sinds: 1990
Eigen motor: Moto Guzzi V85TT
Beoordeling: X-ADV/NC750X/Forza drie sterren

“Ik begon op de X-ADV. Het wegrijden is de eerste keer een beetje vreemd, maar dat went vrij snel en dan is het net of je er altijd al mee gereden hebt. Aan de uitstraling zie je dat dit een wat prijziger voertuig is, het ziet er keurig uit. De zitpositie op zowel de X-ADV als de Forza is wat krap bemeten voor mijn lengte, en gedurende de rit begonnen mijn benen ook te slapen. Ook even staan voor drempels is dan lastig. Het TFT-display is goed afleesbaar en het menu werkt erg makkelijk, zeker vergeleken met dat van de NC750X. Op de NC750X is de zithouding wat sportiever, en voor mij beter dan die op de scooters. Wat zeker jammer is, is dat er duidelijk een budgetfiets is neergezet. Geen TFT-scherm, mindere vering en alles voelde wat goedkoop aan. Met de DCT-bak rijden deze machines aan de ene kant best makkelijk, maar aan de andere kant voelt het ook alsof je de controle wat uit handen geeft. Vooral in bochten vind ik het een beetje eng als de automaat ineens doorschakelt naar een hogere versnelling. Met een handgeschakelde motor zou ik dat nooit doen. Kortom, voor mij voorlopig nog geen DCT. Persoonlijk zou ik de NC750X met de uitstraling van de X-ADV de beste optie vinden. Het blok heeft voldoende vermogen om goed mee te rijden.”

Naam: Philip Stukart
Leeftijd: 28 jaar
Beroep: vliegtuigcomponenten-monteur
Rijbewijs sinds: 2017
Eigen motor: Honda CBF600SA Elegance
Beoordeling: X-ADV 3,5 sterren, NC750X 4 sterren

“De X-ADV ziet er leuk uit en rijdt erg soepel, het voelt niet alsof je op een 236 kg zware motorscooter rijdt. De verschillende rijmodi zijn voor ieder wat wils. In de ‘standaard’-modus wordt er bij zo’n 4000 toeren opgeschakeld wanneer er vol gas wordt gegeven. Zodra je met een constante snelheid rijdt, schakelt de scooter automatisch door naar een versnelling waarin het blok een optimaal brandstofverbruik heeft. Als je meer gas geeft en snel weg wilt trekken, wordt er een automatische down shift toegepast. In de standaard modus gaat dat wel wat traag. In ‘Sport’ gaat het directer, wat heerlijk is omdat er directe power wordt geleverd. In de ‘user’-modus kun je zelf bepalen hoe de scooter rijdt en zijn kracht levert. Het is dan ook mogelijk om de tractiecontrole uit te zetten.
De zit op de X-ADV is goed, al is deze wat minder comfortabel voor een langer persoon. Ik zelf ben 1.89 meter lang en zat erg comfortabel. Het zadel is goed stevig en zit erg lekker op lange afstanden, alhoewel de ruimte voor mijn benen minder was. Het TFT-scherm is erg mooi en duidelijk en biedt veel info. Het schakelen door de verschillende rijmodi gaat wat omslachtig, waarbij je bijvoorbeeld door alle modi heen moet als je weer terug wilt naar de ‘sport’-modus. Met € 14.500,- vind ik de prijs aan de hoge kant, alhoewel de kwaliteit dan wel erg goed is.
De Honda NC750X is een erg mooie, sportief ogende motor, die erg soepel rijdt en voelt. Heel gebruiksvriendelijk en een ideale motor voor de beginnende rijder. En de prijs is erg goed met € 10.000 voor de DCT-uitvoering. Die DCT-versie rijdt fantastisch en schakelt heel soepel. Ook deze motorfiets heeft vier rijmodi: standaard, rain, sport en user. De standaard modus is een echte toermodus. De versnellingen worden zo geselecteerd dat de motorfiets een optimaal brandstof verbruik heeft. Dat schommelt tussen de 3,6 en 4,0 liter per 100 kilometer. In de sport-modus heb je vol vermogen. Als je constante snelheid rijdt en vol gas geeft schakelt de bak automatisch een keer terug. Het is mogelijk om bij elke rijmodus de versnellingsbak van automatisch naar manueel om te zetten. Dat manuele schakelen met de flippers op het stuur is erg leuk, waarbij je geholpen wordt door de schakellamp in het dashboard. Het lcd-scherm is trouwens wat aan de donkere kant, waardoor het niet altijd goed afleesbaar is. Op de plek waar bij andere motoren de tank zit, is heel slim een ruime opbergruimte gemaakt. Er is voldoende ruimte om een integraalhelm op te bergen.”

Naam: Remko Lieverse
Leeftijd: 50 jaar
Beroep: business analist
Rijbewijs sinds: 2017
Eigen motor: BMW R1200GS
Beoordeling: X-ADV 3 sterren, NC750X 4 sterren

“De NC750X was wel even wennen vergeleken met mijn eigen motor. De hoek van mijn knieën is met mijn lengte van 1,93 meter niet optimaal. De vering voelt op drempels en klinkerwegen niet optimaal, wat stuiterig. Maar het ging me om de DCT-versnellingsbak. Hoe anders is dat, dan zelf schakelen. Bij de NC mis je een hendel aan de linkerkant van het stuur, maar er is geen moment geweest dat ik naar ontbrekend koppelingshendel greep. Gas en gaan. Bij de eerste keer volledig tot stilstand komen, is het even aanvoelen of je de motor niet steeds op de rem moet houden omdat hij er anders vandoor gaat, maar dat is ook prima geregeld. In de standaard rijmodus is de reactie op het gas rustig, gedegen. Ik vond dat de motor moeite had om bij de groep te blijven in deze stand. Tijdens het rijden kun je eenvoudig wisselen, naar sport bijvoorbeeld. Die overgang merk je niet. Wel als je het gas open draait. Dan merk je dat de automaat anders schakelt en feller reageert dan in de normaal stand. Leuk!
Doet de automaat het zoals ik zelf ook zou schakelen? Nee, niet in alle situaties. Opschakelen gaat prima. Al gebeurde het wel een paar keer dat de toeren het rood in gingen, omdat er na de tweede versnelling niet meer opgeschakeld werd door de automaat. Snel zelf opschakelen dan met de plus-knop aan de linkerkant van het stuur. Met terugschakelen zou ik het op bepaalde momenten wel anders doen. Daarbij helpt het dat je met de min-knop zelf kunt ingrijpen. Op drukke rotondes miste ik de koppeling. Spelen met dat aangrijp-moment om controle te houden over je snelheid is anders dan met DCT. Misschien is het wennen.
De X-ADV heeft wel een hendel aan de linkerkant, maar dat is de achterrem. De zithouding is niet te vergelijken met de NC. Persoonlijk was het voor mij het lekkerst om mijn voeten zo ver mogelijk naar voren te zetten. Net op het schuine gedeelte. Ik heb geen grote voeten, maar kon ze niet goed kwijt. Doordat mijn benen/knieën omhoog lopen bij de zit, kreeg ik een zere kont. De vering voelt fijner dan die van de NC. Ook het brede stuur geeft een goede controle over de motor. De DCT heeft ook hier verschillende standen, waaronder voor offroad. Staan op de treeplanken en geen tank om je knieën tegenaan te zetten geeft mij geen goed gevoel van controle. Ook hier vind ik de sport-stand de prettigst. Ik moest meer wennen aan de X-ADV zelf dan aan de automaat. Het is wel anders dan anders, zowel het uiterlijk als het rijden. Voor mij de minste ervaring met deze motor(scooter). Mijn voorkeur gaat uit naar de NC750X. En wellicht toch eens een Africa Twin met DCT proberen.”

Naam: Wap Wijnstekers
Leeftijd: 67 jaar
Beroep: pensionado
Rijbewijs sinds: 1981
Eigen motor: Yamaha FJR1300 AE
Beoordeling: NC750X 4 sterren, X-ADV 2,5 sterren

“De NC750X is een mooi motortje om te zien. Niet zo hoog als de vele hoog potigen die er tegenwoordig rondrijden. Gewoon normaal opstappen en wegrijden, toch wel fijn.
Er zijn verschillende rijmodi in te stellen, waarbij sportief best wel pittig is en de regenstand het tegenovergestelde, erg tam. Daartussen zitten nog Standaard en User, waarbij je zelf de instelling aan kunt passen. Keus genoeg dus. Ik heb de meeste tijd in de sportstand gereden en met de flippers gewerkt. De machine wil dan best van zijn plaats komen. In Nederland zou je aan het dit vermogen al ruim genoeg hebben om sportief te rijden. De DCT werkt ideaal, je merkt niets van het schakelen, zowel op als neer gaat het heel vloeiend. Het dashboard ziet er goed uit, veel informatie. Je moet alleen goede ogen hebben omdat het nogal kleine lettertjes zijn en het beeld erg vol is. Voor mij niet prettig. Ook aan remkracht geen gebrek, je staat zo stil. Ook prettig is de grote opbergruimte waar normaal de tank zit. Nadeel: als je een tas achterop hebt, moet die eraf om te tanken. De tankdop zit onder het zadel. Voor het geld dat je neer moet tellen voor deze motor krijg je best veel en zeker als je geen grote afstanden aflegt, of alleen in stedelijk gebied rijdt, is het een ideale machine.
Ja, wat moet je van de X-ADV zeggen? Een apart machientje, mooi om te zien. Lijkt op een scooter, maar is het niet. Bij het opstappen valt direct al op dat je bij stilstand je voeten verder uit elkaar moet zetten dan bij een motorfiets. Voor iemand als ik, die geen scooter gewend is, is dat niet prettig. Het zadel is ruim, maar voor mij te groot/lang. Ik zit niet tegen de achterste rand maar ver naar voren. Mijn voeten kan ik niet goed kwijt op de treeplank. Naar achteren steken ze naar mijn gevoel half buiten de plank, naar voren is mijn zithouding niet vol te houden. Kortom, het zitten op de X-ADV is niet voor mij. Als je geen prettige zithouding hebt, rijdt het ook niet prettig. Vermogen levert de X-ADV voldoende voor ritjes binnendoor en in de stad. Ik vind de X-ADV nogal spichtig op het gas reageren, te veel aan-uit-reactie. Zeker bij langzaam rijden gaat dit op, het is dan beter om terug te schakelen naar de standaard rijmodus, het gaat dan een stuk rustiger. Door de vele stelmogelijkheden zul je het rijden wel aangenamer kunnen maken. Het dashboard is net als bij de 750 goed leesbaar mits je goede ogen hebt, veel informatie met kleine lettertjes. Het geheel stuurt wel fijn en lekker licht en dat zal zeker als je een goede zithouding hebt alleen maar beter zijn.
Kortom, alles werkt naar behoren de machine is goed afgewerkt. Het model vind ik mooi, ziet er goed uit. Het is echter niet mijn ding en zal dat in de toekomst ook niet worden.”

Lees meer over

BMW Honda Forza 750

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-